Motorproblemen (afslaan en stotteren) Volvo C30 1.6 D2 R-Design

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Mark K
Starter

Hallo mede Volvo-rijders,

Allereerst zal ik mij even voorstellen, ik heb me tenslotte vandaag pas aangemeld op het forum. Mijn naam is Mark Kalsbeek en ik ben slechts 22 jaren jong. Al van kleins af aan ben ik een ontzettende liefhebber van auto's, met name sportievere uitvoeringen.

Nadat mijn laatste auto (VW Polo 1.2 TDI BM) alles behalve een groot succes was, wilde ik deze keer echt op zoek gaan naar een zeer betrouwbare auto welke er ook nog eens lekker sportief uit moest zien. Al snel viel mijn oog dan ook op de C30 (facelift model) met een R-Design pakket erop. Je moet er van houden, maar persoonlijk vind ik het echt een schitterende wagen om te zien! Na lang zoeken dan toch de geschikte gevonden voor een leuke prijs en met een aantrekkelijke kilometerstand (137.000). Het betreft een C30 1.6 D2 Ice White met R-Design pakket.

Al snel kwam ik erachter (helaas niet tijdens de proefritten) dat de motor alles behalve lekker loopt bij een koude start, af en toe valt hij na de eerste keer starten uit zichzelf gewoon weer uit. Ook is vloeiend optrekken gewoon onmogelijk, de auto schokt/ hapert alsof hij te weinig brandstoftoevoer krijgt of ernstig vervuild/ verstopt is.

Uiteraard ben ik zelf even op onderzoek uitgegaan, veelal op dit forum, en ik zag dat veel mensen het hadden over een software-update die dit schijnt te verhelpen. Diezelfde dag heb ik nog een afspraak gemaakt bij de dealer om dit dan ook te laten updaten (er vanuit gaande dat dit nog niet was gedaan omdat ik de klacht had). Er was dan ook inderdaad een update beschikbaar voor mijn model. Ik moet zeggen dat ik wel degelijk positief verschil merk, alleen niet wat betreft het schokken. De auto komt vlotter van zijn plek en vooral de eerste versnelling grijpt nu lekkerder aan. Het probleem met de afslaande motor bij een koude start en schokkend wegrijden blijft helaas bestaan.

Nu heb ik op genoeg topics gelezen over dit euvel, ook waar dit nog niet opgelost is. Is er inmiddels al meer bekend wat de oorzaak zou kunnen zijn?

De dealer zelf heeft het nu over de verstuivers resetten en dan een adaptierit maken, hier is ook al een afspraak voor ingepland. Ook laat ik komende donderdag het brandstoffilter vervangen (voor het laatst gedaan bij 80.000 kilometer). Hij gaf echter wel aan dat 2 van de verstuivers al op hun maximale waarde stonden en dat het vervangen van alle 4 de verstuivers misschien nodig zou zijn (á bijna 800 euro per stuk)... :-/

Persoonlijk denk ik niet dat dit de reden is van het gedrag van de motor (gezien ervaringen van anderen), en hoop dan ook dat het nieuwe filter een uitkomst gaat bieden. Mocht dit niet het geval zijn, heeft 1 van jullie nog andere suggesties en/ of ervaring met het vervangen van andere onderdelen?

Mensen hebben het zoal over:

- Nieuwe verstuivers/ injectoren
- Stekkertjes injectoren schoonmaken
- Nieuw roetfilter (schijnt onderhoudsvrij te zijn bij de D2)
- Nieuwe EGR klep/ schoonmaken EGR klep
- Brandstofdruk sensor vervangen (BC geeft echter geen storingen aan)
- Brandstoffilter vervangen

Om een lang verhaal kort te maken, is er inmiddels al meer bekend over dit probleem en is er eventueel al een goede oplossing voor? Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie reacties en hoop dit probleem dan ook zonder al te veel geld op te kunnen lossen en nog vele jaren met plezier in de C30 te kunnen rijden. Want eerlijk is eerlijk, hij heeft GEWELDIGE rij-eigenschappen en ziet er ook nog eens super strak uit.

Groetjes Mark
Laatst gewijzigd door Mark K op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Longone
5th Gear member

Ik heb een V40 D2 met 143.000 km erop en die loopt nog letterlijk als nieuw, dus mijn eerste gevoel is dat de auto achterloopt qua onderhoud en/of te ruig bereden is.

Maar je hebt toch wel "iets" van garantie bij die dealer? Dan zou ik hun probleem niet jouw probleem maken want dit kan werkelijk van alles zijn met honderden c.q. duizenden Euro's kosten.
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
SteveMcQueen
2nd Gear member

Hoi Mark,

Welkom op het forum!
Helaas herken ik wel een beetje jouw bevindingen. Overigens ook dat het een geweldige rij-ervaring is. Ligt gewoon fijn op de weg en stuurt heerlijk. Nodigt uit tot rustig rijden.. Nouja, ik hoef je verder ook niets te vertellen.. Fijn auto!

Allereerst ik rij ook een C30 D2 R-Edition 2010 (electric silver). KM stand 166K.
Inmiddels al bijna 100k mee gereden. Ben dus niet de eerste eigenaar.
Ik heb mijn auto in 2012 aangeschaft als Select auto bij Volvo Henk Scholten in Ede.

Helaas waren de laatste jaren niet helemaal zonder problemen.
Het koud starten is voor mij alleen een beetje horten-en-stoten. Van motor uitval heb ik nog nooit gehad.
Komende week laat ik de brandstofdruksensor vervangen in de hoopt dat dat ook iets helpt.
Zie: http://www.autoblog.nl/nieuws/volvo-c30 ... vies-77380

De D2’s hebben inderdaad het probleem dat de verstuivers rond de 150.000km versleten zijn. En dat is een dure grap…

Ik heb tijdens een rit gehad dat verstuiver 1 op de eerste cilinder kapot ging. Dan gaat de motor in noodloop en draait ie dus maar op 3 cilinders.
Na reparatie van 800 euro was ik het ook zat.. Ik heb de overige 3 laten testen op werking bij Carrec Technocenter in Soesterberg.
Daar bleken de overige drie het nog wel te doen maar ook niet al te best meer waren.
Ik heb de overige 3 verstuivers laten vervangen door siemens gereviseerde verstuivers. Na opnieuw inleren van de verstuivers is echter het horten/stoten nooit echt verdwenen.

Het opnieuw inleren van je verstuivers kan misschien wat helpen.
Het is sowieso het proberen waard want dat is via Vida enkel iets software matig aanpassen en een half uur proefrijden.
Waar je op snelheid in zijn 6e versnelling op 3200RPM een aantal maal naar ca. 1700RPM moet laten terug vallen.

Als volgende week mijn auto voor onderhoud en nieuwe brandstofdruksensor terug is kan ik je mijn bevindingen daarover delen.

Overigens voor als je het wilt weten;
De Siemens verstuivers kosten va 475 euro ex btw bij Volvo.
Gereviseerde Siemens verstuivers kosten ca 375. per stuk.

Groeten,

Frans

(SteveMcQueen)

EDIT:
- Nog een anders euvel: Het dubbelmassa vliegwiel is ook een onderdeel dat snel slijt. Dat zorgt voor verminderd comfort. Echter niets met uitvallen te maken.
- Roetfilter kun je een partikel test laten uitvoeren. Dit verteld ongeveer hoe lang je roetfilter nog te leven heeft. Maar met regeneratie zou ie ook weer schoner moeten worden.
- EGR klep : Ik heb het met een Volvo monteur er over gehad.. Betreft vuil en dicht zetten ervan. Dit schijnt alleen bij de 1.6D motoren zinvol te zijn. De D2 zou hier veel minder last van moeten hebben.
- Ik heb ooit ook iets gelezen over een lucht massa sensor..mogelijk is dat iets om naar te kijken.
Laatst gewijzigd door SteveMcQueen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
SteveMcQueen
2nd Gear member

Zoals beloofd een reactie:
Vandaag de 170k km beurt gehad. Brandstofdruksensor is niet vervangen.
Na verse olie en filtertjes was het niet meer merkbaar volgens de monteur..
Ik voel / merk af en toe nog steeds hele kleine hikjes / inhouden.. maar ik heb er al mee geleerd te leven..
Plaats reactie

Terug naar “C30”