Allereerst zal ik mij even voorstellen, ik heb me tenslotte vandaag pas aangemeld op het forum. Mijn naam is Mark Kalsbeek en ik ben slechts 22 jaren jong. Al van kleins af aan ben ik een ontzettende liefhebber van auto's, met name sportievere uitvoeringen.
Nadat mijn laatste auto (VW Polo 1.2 TDI BM) alles behalve een groot succes was, wilde ik deze keer echt op zoek gaan naar een zeer betrouwbare auto welke er ook nog eens lekker sportief uit moest zien. Al snel viel mijn oog dan ook op de C30 (facelift model) met een R-Design pakket erop. Je moet er van houden, maar persoonlijk vind ik het echt een schitterende wagen om te zien! Na lang zoeken dan toch de geschikte gevonden voor een leuke prijs en met een aantrekkelijke kilometerstand (137.000). Het betreft een C30 1.6 D2 Ice White met R-Design pakket.
Al snel kwam ik erachter (helaas niet tijdens de proefritten) dat de motor alles behalve lekker loopt bij een koude start, af en toe valt hij na de eerste keer starten uit zichzelf gewoon weer uit. Ook is vloeiend optrekken gewoon onmogelijk, de auto schokt/ hapert alsof hij te weinig brandstoftoevoer krijgt of ernstig vervuild/ verstopt is.
Uiteraard ben ik zelf even op onderzoek uitgegaan, veelal op dit forum, en ik zag dat veel mensen het hadden over een software-update die dit schijnt te verhelpen. Diezelfde dag heb ik nog een afspraak gemaakt bij de dealer om dit dan ook te laten updaten (er vanuit gaande dat dit nog niet was gedaan omdat ik de klacht had). Er was dan ook inderdaad een update beschikbaar voor mijn model. Ik moet zeggen dat ik wel degelijk positief verschil merk, alleen niet wat betreft het schokken. De auto komt vlotter van zijn plek en vooral de eerste versnelling grijpt nu lekkerder aan. Het probleem met de afslaande motor bij een koude start en schokkend wegrijden blijft helaas bestaan.
Nu heb ik op genoeg topics gelezen over dit euvel, ook waar dit nog niet opgelost is. Is er inmiddels al meer bekend wat de oorzaak zou kunnen zijn?
De dealer zelf heeft het nu over de verstuivers resetten en dan een adaptierit maken, hier is ook al een afspraak voor ingepland. Ook laat ik komende donderdag het brandstoffilter vervangen (voor het laatst gedaan bij 80.000 kilometer). Hij gaf echter wel aan dat 2 van de verstuivers al op hun maximale waarde stonden en dat het vervangen van alle 4 de verstuivers misschien nodig zou zijn (á bijna 800 euro per stuk)...

Persoonlijk denk ik niet dat dit de reden is van het gedrag van de motor (gezien ervaringen van anderen), en hoop dan ook dat het nieuwe filter een uitkomst gaat bieden. Mocht dit niet het geval zijn, heeft 1 van jullie nog andere suggesties en/ of ervaring met het vervangen van andere onderdelen?
Mensen hebben het zoal over:
- Nieuwe verstuivers/ injectoren
- Stekkertjes injectoren schoonmaken
- Nieuw roetfilter (schijnt onderhoudsvrij te zijn bij de D2)
- Nieuwe EGR klep/ schoonmaken EGR klep
- Brandstofdruk sensor vervangen (BC geeft echter geen storingen aan)
- Brandstoffilter vervangen
Om een lang verhaal kort te maken, is er inmiddels al meer bekend over dit probleem en is er eventueel al een goede oplossing voor? Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie reacties en hoop dit probleem dan ook zonder al te veel geld op te kunnen lossen en nog vele jaren met plezier in de C30 te kunnen rijden. Want eerlijk is eerlijk, hij heeft GEWELDIGE rij-eigenschappen en ziet er ook nog eens super strak uit.
Groetjes Mark