Automaat schokt

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
xgeering
2nd Gear member

De automaat van mijn V70 Classic 2.5 (1999, dus de oude 4-bak) met km-stand 304.000, schokt af en toe. Dit euvel doet zich in minder ernstige mate voor bij het accelereren, dan lijkt het meer op stotteren; het ergst merk je dhet op de snelweg bij zo'n 100 à 110 km/h wanneer je voorzichtig iets gas bijgeeft. Het lijkt wel alsof de automaat de betreffende versnelling niet vasthoudt, maar continue ontkoppelt en weer koppelt. Dat ontkoppelen en opnieuw koppelen merk ik ook soms ook bij het afremmen; wanneer ik bijna stil sta en voel dat de auto wil gaan kruipen ontkoppelt hij en koppelt direct weer, telkens maar één keer en zowel in D maar ook in R als ik bij het achteruit inparkeren mijn voet op de rem houd en de auto dus eigenlijk iets sneller wil dan ik. Boven de 2500 tpm overigens geen problemen; bij kickdown zit je daar al snel en accelereert hij vloeiend, maar na gas liften schakelt hij weer op en is het euvel ook weer terug.

Het vreemde is dat dit schokken zich niet altijd voordoet; de ene keer wel maar een volgende keer werkt alles zo soepel en vloeiend zoals het hoort. Afgelopen weekend bijvoorbeeld van Maarssen naar Leusden gereden waarbij op de A28 bij 100 à 110 km/h het schokken duidelijk aanwezig was. Een paar uur later op de terugweg was er weer totaal niks aan de hand en schakelde de automaat vloeiend, soepel en zacht zoals het hoort......schiet mij maar lek denk ik dan !

Wat overigens opvalt is dat als de automaat niet soepel werkt begint dat altijd na een paar km, dus als de olie warm begint te worden, en dan blijft dat de gehele rit zo. Maar andersom ook, als hij wel probleemloos/vloeiend werkt blijft dat ook de hele rit zo. Het verandert nooit tijdens een rit van vloeiend naar schokkend of andersom.

Omdat het euvel zich afwisselend en volstrekt willekeurig wel of niet voordoet vermoed ik dat het probleem een elektronische oorzaak heeft, immers elektronica wil bij defect weleens een eigen leven gaan leiden terwijl een mechanisch defect er doorgaans altijd is tot het betreffende onderdeel is gerepareerd of vervangen. Maar dit is slechts beredeneerd met mijn 'eenvoudige boerenverstand', sorry maar ik heb niet meer dus ik zal het ermee moeten doen :-) Aan de andere kant, hoeveel elektronica zit er nu helemaal in zo'n oude 4-traps automaat? Of vergis ik me daarin?

De bak-olie is medio december 2016 vervangen, géén zgn. 'powerflush'. De bak is volledig geleegd, oude olie gezeefd. Daarna de gezeefde olie opnieuw in de bak, motor draaien en door alle versnellingen heen, vervolgens opnieuw olie eruit en door een zeef enz. enz. Dit principe enkele keren herhaald totdat er geen vuil meer uit de bak meekwam. Tenslotte verse atf de bak in en het filter vervangen. Nogmaals, dus geen powerflush en ook geen cleaner gebruikt.

Overigens, volgens de monteur leek de olie die uit de bak kwam in de verste verte niet op versnellingsbakolie, het had eerder de kleur van sterke zwarte koffie :fgrin: De eerste periode met de nieuwe atf was een wisselend succes, soms probleemloos, vaker echter dramatisch. Inmiddels zo'n 1000 km verder is het euvel er veel minder en rijdt en schakelt hij merkbaar beter, zal vermoedelijk met inleren te maken hebben gehad.

Heeft iemand een idee wat er precies aan de hand zou kunnen zijn? Belangrijker nog, hoe dit euvel op te lossen is?

- Nogmaals bakolie vervangen? (wellicht zit er toch nog wat achtergebleven vuil in dat nu 'rondzweeft')
- Powerflush? (nu met cleaner, wellicht zitten er wat oliekanaaltjes verstopt?)
- Automaat resetten of software updaten? (weet niet of dat überhaupt van toepassing zou kunnen zijn op mijn 4 traps automaat, ik ben bepaald geen ster op autotechnisch gebied)

Of moet ik nu vrezen dat de bak ten 'einde' is en voor een revisie in aanmerking komt? Ik hoop van niet, zo'n grapje komt direct na een verbouwing thuis (die 'iets' duurder is uitgepakt dan tevoren begroot) niet echt goed uit :(

Alvast dank voor de geïnvesteerde tijd om mijn epistel te lezen ;-)
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
obelix
2nd Gear member

Misschien kun je hem tijdens zo een voorval "forceren" om in de juiste versnelling te springen?
Zet je hem in zijn 4 (caravan trekstand) en daarna weer terug in automaat. (afhankelijk van je snelheid.

Mijn automaat is nu ook defect op dit moment (V70 2010 met 97.000km) begon met zacht geratel en binnen 2 weken slaat hij 2e versnelling over en gierende motor.
Mijn opties: Revisie = 2000,- nieuw = 4000,- 2e hand sloopbak zonder garantie = 300-700 euro. ex arbeid (1 a 2 dagen sleutelen a 600,-)

Dus dat zouden jouw opties ook ongeveer wel worden als er niets anders te vinden valt
Nu: V70 My 11 III Professional-line.
Toen: V70 2.5T AWD Geartronic, Comfort-line, Winterline, Family-line ,Mobility-line, Elegance-line, HU-803 (200Watt) , 16"; aluminium Mimas velgen(6.5x1) Rica Chip tuned 240PK, BJ 2002.
xgeering
2nd Gear member

obelix schreef: Misschien kun je hem tijdens zo een voorval "forceren" om in de juiste versnelling te springen?
Zet je hem in zijn 4 (caravan trekstand) en daarna weer terug in automaat. (afhankelijk van je snelheid.
Dat wordt lastig, mijn '99 V70 Classic heeft de oude '2-3-D-N-R-P bak' :D Werkt nog 'lekker ouderwetsch' met rembanden en weinig elektronica erin. Mij is ooit verteld dat dit de meest betrouwbare automaten zijn, maar ik zal dan wel weer net dat ene maandagmorgen exemplaar hebben.

Ik ga nu, na hetzelfde advies van meerdere kanten, eerst na of ik te maken heb met een bekend en berucht V70-kwaaltje, nl. relais 103 oftewel het brandstofpomprelais; die ga ik eerst overbruggen, kijken wat dat oplevert. Ondertussen wel al redelijk wat over gelezen, maar volledig begrijpen doe ik het nog niet.

In jouw specifieke geval, als de oorzaak 100% zeker de automaat zelf is, zou ik kiezen voor revisie. Bij een sloopbak weet je niet wat je in huis haalt en lijkt mij te risicovol; montage van een sloopbak vind ik hooguit een serieuze optie wanneer je direct daarna de auto wilt verkopen. Een nieuwe bak vind ik weggegooid geld aangezien een gereviseerde bak technisch net zo goed is.
Laatst gewijzigd door xgeering op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
maestro12
2nd Gear member

Niet dat ik het antwoord heb, maar misschien weten ze op het 850 forum (een V70 classic is eigenlijk een 850 versie2.0) iets meer.
http://www.volvo850forum.nl/
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
edraket
7th Gear member

Is de origonele olie er in gekomen of een alternatief? Verder de solenoid van de lockup die niet lekker meer meekomt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
xgeering
2nd Gear member

edraket schreef: Is de origonele olie er in gekomen of een alternatief? Verder de solenoid van de lockup die niet lekker meer meekomt.
De automaat is gevuld met verse atf, ik ga er vanuit dat dat goed is. Wat betreft de door jouw genoemde 'solenoid van de lockup', daar hebben mijn twee auto-à-technische handen nog niet eerder van gehoord. Kan en wil je deze uitleggen? Ik leer altijd graag :-)
Laatst gewijzigd door xgeering op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”