Brandstofpomp relais (103)

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
xgeering
2nd Gear member

Nadat mijn '99 V70 Classic 2.5 Automaat al geruime tijd regelmatig last heeft van sputteren, stotteren en soms schokken heb ik vanuit verschillende kanten het advies gekregen om eens te (laten) kijken naar het bekende relais 103 oftewel het brandstofpomprelais; hetzij preventief vervangen of anders eerst testen d.m.v. overbruggen.

Ik begrijp dit niet helemaal; voor zover ik weet schakelt een relais of hij schakelt niet. Dat betekent in mijn optiek dus dat de brandstofpomp werkt of niet werkt, en dus niet dat deze de ene keer goed werkt en de volgende keer hapert. Of heb ik het hier nu mis?

Kan iemand mij de werking van dit relais 103 uitleggen?
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
edraket
7th Gear member

Een relais is een schakelaar die wat grotere stromen kan schakelen, aangestuurd door een kleiner stroompje. Wat er vaak gebeurd is dat de contacten inbranden waardoor de schakelaar een weerstand vormt voor de pomp, of de solderingen van de aansluitingen los gaan zitten waardoor er ook weerstand ontstaat en de pomp niet meer voluit draait. Je kunt hem openmaken om te bekijken. Als er een prbleem is zie je dat meteen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
xgeering
2nd Gear member

Dank voor je reactie. OK, ik begrijp het nu redelijk....althans dat denk ik. Het sluit ook wel aan op de symptomen bij mijn auto, d.w.z. meestal de eerste paar honderd meter niks aan de hand, daarna begint het hikken/stotteren pas; dus nadat er weerstand opgebouwd is. Of klets ik nu klinkklare onzin?

Ik zal hem morgen eens openmaken en kijken wat ik zie. Ik ben benieuwd. Het relais overbruggen durf ik niet zelf aan; heb twee linkerhanden op autotechnisch gebied, maar gelukkig heb ik een meer dan goede techneut om de hoek wonen die dat aankomend weekend voor mij doet.

I'll keep you posted.....
Laatst gewijzigd door xgeering op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
xgeering
2nd Gear member

xgeering schreef: Ik zal hem morgen eens openmaken en kijken wat ik zie.
Zo op het oog kon ik er weinig aan ontdekken, zag er van binnen netjes uit zonder rare plekjes o.i.d., maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen over de werking ervan. Sowieso eerst maar eens overbruggen, dan weten we wellicht meer.....

Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”