Hi allemaal,
Allereerst natuurlijk een goed en Volvo-waardig 2017 gewenst!
Ik ben nieuw op het forum, dus bij voorbaat alvast sorry als ik iets verkeerd doe of onder een verkeerde rubriek schrijf of zo! Ik ben ook geen echte automonteur met echte kennis van zaken maar wel een beetje (!) een autoknutselaar.
Eerst wat gegevens. Wij hebben sinds een half jaartje een 'nieuwe' 940 B230FK uit 1998 met 380.000op de teller. Het was een 'koopje' dus misschien had ik beter moeten weten. Het is een van de laatste modellen, dus met één benzinepomp (alleen in de tank) en een OBD-aansluiting in het middenvak (helaas). Daarnaast heeft de auto iets raars wat ik nog nooit bij een 940 heb gezien (we hebben voor deze één 740 en één latere 940 gehad): een soort klep/regelaar in de benzine aanvoerslang bovenop de injectieleidingen. Ik heb nergens kunnen vinden wat dat is, ook niet aan de hand van de nummers die erop staan (DC-5437 en 970428A) - zie foto van de 'paddestoel' in de aanvoerleiding.
Toen we de auto kochten moesten we al een beetje 't gaspedaal 'bijtrappen' om 'm te starten of na het starten lopend te houden (een paar seconden, dat was alles). Ik dacht toen dat 't misschien een vervuild benzinefilter was en ik was toch van plan de auto onder handen te nemen dus heb ik daar verder geen aandacht aan besteed.
Vervolgens hebben we de auto voorzien van: bougies, alle filters (inclusief benzinefilter onder de bestuurdersplaats), olie, etc. plus nieuwe thermostaat nieuwe bougiekabels en een distributiekit incl. waterpomp omdat het niet duidelijk was wanneer dat voor het laatst gedaan was. De auto reed na de service precies het zelfde, inclusief de noodzaak om gas bij te trappen bij het starten (warm of koud maakte niet uit).
Het probleem dat zich nu voordoet is het volgende. Met de tijd (in een paar maanden dus en niet in één keer) is de auto, naast het slechte starten, ook slechter gaan lopen. Hoewel de auto, als 'ie eenmaal is gestart, netjes stationair loopt doet zich het volgende voor:
* bij plotseling in één keer veel gas geven houdt de auto eerst in (alsof hij een 'misfire' heeft - ik weet eigenlijk niet wat dat in het Nederlands is) en daarna pakt de motor pas het toerental op. Doe je dat meerdere keren achter elkaar, dan geeft de motor soms zelfs een 'backfire' (sorry - weet weer het nederlandse woord niet hiervoor).
* als je onder belasting gas geeft is de motor onregelmatig en stotterend (gas geven als je een heuveltje oprijdt bijvoorbeeld) en geeft 'ie niet z'n volle vermogen (niet zoals we het bij onze vorige Volvo gewend waren in ieder geval)
* ergens rond de 2500 toeren loopt de motor wel gewoon goed (althans, zo lijkt het)
* als je rustig gas geeft (als de motor wat warmer is) dan is er niets aan de hand.
Lezend op diverse fora heb ik dus maar besloten de volgende zaken te vervangen omdat je die goedkoop kan krijgen: motor temperatuursensor, knock sensor, luchtklep, benzineregelaar, O2 sensor, radio ontstorings relais en benzinepomp relais. Het heeft allemaal geen verschil gemaakt. Ik heb ook gekeken of ik ergens een lek in een van de slangen kan vinden, maar niets gevonden.
Vervolgens heb ik een nieuwe (goedkope aftermarket) MAF sensor gekocht; ook geen verschil. Raar is wel dat als ik de MAF sensor afkoppel, dat de auto dan echt heel slecht loopt en niet eens goed stationair wil lopen - het stationair toerental zakt dan naar iets van 300 toeren en hij loopt dan echt slecht (kan ook geen gas geven zonder dat 'ie afslaat). De ECU zou de afwezige MAF toch eigenlijk moeten compenseren?
Zo langzamerhand ben ik ten einde raad. Volgende week ga ik m'n lokale garage vragen om de benzinedruk te controleren om ook dat maar gedaan te hebben. Maar omdat de auto (met 'bijpompen') wel start en goed stationair loopt en ook bij iets van 2500 toeren gewoon goed loopt, lijkt het mij dat dit het niet zou kunnen zijn, maar jullie denken hier misschien anders over. Het enige waar ik nu nog aan kan denken is bijvoorbeeld: kapotte ECU (hoe check je dat als simpele ziel?), injectors misschien vuil of lekkend, toch een slechte benzinepomp, verdeler of rotor?? Ik heb echt geen idee meer en dacht dat jullie daar misschien een duidelijker mening over hebben.
Mijn vraag is dus: wat heb ik over het hoofd gezien - wat kan het zijn - wat kan ik doen?
Het is de auto van m'n vrouw, en die wil toch wel erg graag 'gewoon' kunnen rijden...
Alle hulp is welkom - en alvast bedankt!!
Help...
'98 B230FK onregelmatig lopen - HELP!
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 13:20
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 13:20
Hi weer,
Even een update. De afgelopen week is de benzinedruk gemeten en die lijkt redelijk binnen de limieten te liggen: 3,1 bij 900 toeren en 3,9 bij 3000 toeren. Alleen loopt de druk (te) snel terug als de motor wordt uitgezet: na 10 minuten al 1,9. Er zit dus ergens een lekkage. Inmiddels heb ik ook de injectors en ringen gewisseld; het resultaat is geen enkele verbetering. Nou kan ik mij herinneren dat in de benzinepomp in de tank (dit is een 1998er dus met één pomp) een terugslagklep zit. Klopt dat? Als dat zo is, dan vrees ik dat dit wel eens de schurk zou kunnen zijn die verantwoordelijk is voor het moeilijke starten.
Ik heb ook de klep in de vloer naar de benzinepomp open gemaakt en geluisterd - de pomp lijkt heel regelmatig te lopen.
Maar nog steeds is het niet leveren van vermogen als je gas geeft ('inhouden') niet opgelost. Oh ja, als je meerdere keren achter elkaar gas geeft, dan lijkt het alsof hij helemaal 'verzuipt' of verkeerd verbrandt (het lijkt alsof 'ie dan een backfire geeft). Voor alle zekerheid heb ik alle vacuum slangetjes ook maar vervangen - geen verschil. Wij zitten ver van een Volvo dealer of specialist af om 'm uit te laten lezen, en ik durf eigenlijk niet goed met de auto te rijden zoals hij nu is. Ik heb dus maar besloten m'n eigen 'uitleesapparaat' te bouwen voor de OBDII aansluiting die onder de handrem zit. Maar goed, dat duurt nog wel even want ik moet eerst de onderdelen bestellen en vervolgens dat ding in elkaar knutselen.
Ik las ook ergens dat de schuldige misschien wel het carbonfilter kan zijn. Heeft iemand daar ervaring mee??
Ik ga ook maar eens de distributieriem controleren. Die is een tijdje geleden door de garage vervangen. Misschien is die een tandje versprongen of zo? Hoewel... stationair loopt 'ie prima. Help...
Dit is onze derde 940 (nou ja, één 740 en één 940) en die andere twee hebben eigenlijk nooit echt problemen gegeven. Driemaal scheepsrecht, denk ik.
Tot slot een zonder twijfel domme vraag maar ik ben nou eenmaal een pure amateursleutelaar: moet de klepspeling op een B230FK afgesteld worden, of gebeurt dat automatisch?
Enfin, ik hou jullie op de hoogte als ik ergens vordering maak!
Groet,
Roel
Even een update. De afgelopen week is de benzinedruk gemeten en die lijkt redelijk binnen de limieten te liggen: 3,1 bij 900 toeren en 3,9 bij 3000 toeren. Alleen loopt de druk (te) snel terug als de motor wordt uitgezet: na 10 minuten al 1,9. Er zit dus ergens een lekkage. Inmiddels heb ik ook de injectors en ringen gewisseld; het resultaat is geen enkele verbetering. Nou kan ik mij herinneren dat in de benzinepomp in de tank (dit is een 1998er dus met één pomp) een terugslagklep zit. Klopt dat? Als dat zo is, dan vrees ik dat dit wel eens de schurk zou kunnen zijn die verantwoordelijk is voor het moeilijke starten.
Ik heb ook de klep in de vloer naar de benzinepomp open gemaakt en geluisterd - de pomp lijkt heel regelmatig te lopen.
Maar nog steeds is het niet leveren van vermogen als je gas geeft ('inhouden') niet opgelost. Oh ja, als je meerdere keren achter elkaar gas geeft, dan lijkt het alsof hij helemaal 'verzuipt' of verkeerd verbrandt (het lijkt alsof 'ie dan een backfire geeft). Voor alle zekerheid heb ik alle vacuum slangetjes ook maar vervangen - geen verschil. Wij zitten ver van een Volvo dealer of specialist af om 'm uit te laten lezen, en ik durf eigenlijk niet goed met de auto te rijden zoals hij nu is. Ik heb dus maar besloten m'n eigen 'uitleesapparaat' te bouwen voor de OBDII aansluiting die onder de handrem zit. Maar goed, dat duurt nog wel even want ik moet eerst de onderdelen bestellen en vervolgens dat ding in elkaar knutselen.
Ik las ook ergens dat de schuldige misschien wel het carbonfilter kan zijn. Heeft iemand daar ervaring mee??
Ik ga ook maar eens de distributieriem controleren. Die is een tijdje geleden door de garage vervangen. Misschien is die een tandje versprongen of zo? Hoewel... stationair loopt 'ie prima. Help...
Dit is onze derde 940 (nou ja, één 740 en één 940) en die andere twee hebben eigenlijk nooit echt problemen gegeven. Driemaal scheepsrecht, denk ik.
Tot slot een zonder twijfel domme vraag maar ik ben nou eenmaal een pure amateursleutelaar: moet de klepspeling op een B230FK afgesteld worden, of gebeurt dat automatisch?
Enfin, ik hou jullie op de hoogte als ik ergens vordering maak!
Groet,
Roel
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Bij mijn weten hoort de regelaar de druk af te regelen op 3 Bar. En altijd, niet wisselend....Controlleer even of je benzine ruikt als je het slangetje van de drukregelaar aftrekt?
Trouwens, die paddestoel kan ik in het onderdelenboek niet vinden, misschien een terugslagklep?
Kijk inderdaad je distributie eens na, na lang zoeken bij mijn vorige 940 bleek dat het nokkenastandwiel door de spie heen was gedraaid en dus verkeerd stond. De laatste monteur had waarschijnlijk de moer niet goed aangedraaid!
Kun je redelijk lang naar zoeken als je alleen naar de merktekens kijkt! Want die staan dan nog steeds goed...
Trouwens, die paddestoel kan ik in het onderdelenboek niet vinden, misschien een terugslagklep?
Kijk inderdaad je distributie eens na, na lang zoeken bij mijn vorige 940 bleek dat het nokkenastandwiel door de spie heen was gedraaid en dus verkeerd stond. De laatste monteur had waarschijnlijk de moer niet goed aangedraaid!
Kun je redelijk lang naar zoeken als je alleen naar de merktekens kijkt! Want die staan dan nog steeds goed...
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 13:20
Dank voor de tips.
Marrehhh... Piet, waar vind ik de V900 site? Zo zie je maar weer; nieuwelingen... niets waard.
Ik heb op volvoforums.org.uk 'afgekeken' hoe iemand daar een led diagnosekastje voor een 940 II heeft gebouwd dat schijnt te werken (zij het beperkt). Ik krijg deze week als het goed is de onderdelen daarvoor binnen. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe de 'bouw' van dat ding gaat (en of 'ie werkt natuurlijk).
Weet iemand trouwens welke pinnen onder de OBD stekker gebruikt worden en waarvoor?
Tot nu toe heb ik op fora de volgende kunnen vinden: 1 ignition - 3 fuel system - 4 & 5 aarde - 12 ABS - 13 cruise control - 16 12v. Iemand anders meldde dat pin 7 waarschijnlijk (!) info geeft uit de ECU maar dat die niet met een led uit te lezen zouden zijn. Zijn dat alle pinnen die gebruikt worden?
Als het magische doosje eenmaal werkt ga ik daarna maar weer aan de slag met het checken van de distributie, etc. - deze week helaas geen tijd voor.
Iemand al een idee over de 'paddestoel' op/in de benzineleiding aanvoer? Ik las ergens op een (door m'n computer slecht) vertaalde site dat het misschien een ding is om drukverschillen op te vangen voor als de injectors of de drukregelaar open gaan. Nooit van gehoord - dacht dat de drukregelaar daarvoor was. Maar goed, ondanks uuuuuren turen op het interweb heb ik nergens maar dan ook echt nergens iemand kunnen ontdekken die wist waar het voor diende. Ook de garage en een Volvo specialist niet. Heb ik weer...
Groeten en nogmaals dank voor de input!!
Ooit, eens, een keertje, zal 'ie 't weer goed doen...
Roel
Marrehhh... Piet, waar vind ik de V900 site? Zo zie je maar weer; nieuwelingen... niets waard.
Ik heb op volvoforums.org.uk 'afgekeken' hoe iemand daar een led diagnosekastje voor een 940 II heeft gebouwd dat schijnt te werken (zij het beperkt). Ik krijg deze week als het goed is de onderdelen daarvoor binnen. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe de 'bouw' van dat ding gaat (en of 'ie werkt natuurlijk).
Weet iemand trouwens welke pinnen onder de OBD stekker gebruikt worden en waarvoor?
Tot nu toe heb ik op fora de volgende kunnen vinden: 1 ignition - 3 fuel system - 4 & 5 aarde - 12 ABS - 13 cruise control - 16 12v. Iemand anders meldde dat pin 7 waarschijnlijk (!) info geeft uit de ECU maar dat die niet met een led uit te lezen zouden zijn. Zijn dat alle pinnen die gebruikt worden?
Als het magische doosje eenmaal werkt ga ik daarna maar weer aan de slag met het checken van de distributie, etc. - deze week helaas geen tijd voor.
Iemand al een idee over de 'paddestoel' op/in de benzineleiding aanvoer? Ik las ergens op een (door m'n computer slecht) vertaalde site dat het misschien een ding is om drukverschillen op te vangen voor als de injectors of de drukregelaar open gaan. Nooit van gehoord - dacht dat de drukregelaar daarvoor was. Maar goed, ondanks uuuuuren turen op het interweb heb ik nergens maar dan ook echt nergens iemand kunnen ontdekken die wist waar het voor diende. Ook de garage en een Volvo specialist niet. Heb ik weer...
Groeten en nogmaals dank voor de input!!
Ooit, eens, een keertje, zal 'ie 't weer goed doen...
Roel
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Het forum van de V700 vereniging bedoelt hij. En trouwens, ik had net mijn vorige post nog iets aangepast...
En ik heb ook zo'n kastje, werkt prima hoor!
En ik heb ook zo'n kastje, werkt prima hoor!
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
Die paddestoel is een demper. Zoek in google maar op volvo 1389725.
Ik heb weinig verstand van 4 cylinders ( ik rij een V90 uit 1997) maar volgens mij hoort die daar niet te zitten in een normale Nederlandse 230FK uit 1997.
Lijkt me dan ook niet de originele brandstofrail.
Het zou kunnen zijn dat je een projectje van iemand hebt overgenomen.
De onderdelen van de diverse 4 cylinder motoren van Volvo uit die tijd zoals blok, kop, nokkenassen etc zijn net Lego: het past allemaal op en in elkaar maar niet ieder combinatie is voor elkaar bedoeld.
Piet
Ik heb weinig verstand van 4 cylinders ( ik rij een V90 uit 1997) maar volgens mij hoort die daar niet te zitten in een normale Nederlandse 230FK uit 1997.
Lijkt me dan ook niet de originele brandstofrail.
Het zou kunnen zijn dat je een projectje van iemand hebt overgenomen.
De onderdelen van de diverse 4 cylinder motoren van Volvo uit die tijd zoals blok, kop, nokkenassen etc zijn net Lego: het past allemaal op en in elkaar maar niet ieder combinatie is voor elkaar bedoeld.
Piet
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Beste Roel,
De klepspeling dient ook bij jouw motor af en toe gecontroleerd te worden en eventueel gesteld te worden (kwestie van meten en klepstelplaatjes uitwisselen)
Als je alleen op benzine rijdt zal de speling niet zo veel veranderen (op lpg dien je de kleppen iets vaker te stellen).
M.b.t jouw andere problemen: raadpleeg anders Timen Smit in Vaassen eens (www.timensmit.nl). Hij is een Volvo Specialist met veel ervaring en kent deze auto's zeer goed en kan misschien een diagnose/tips geven?
Succes!
De klepspeling dient ook bij jouw motor af en toe gecontroleerd te worden en eventueel gesteld te worden (kwestie van meten en klepstelplaatjes uitwisselen)
Als je alleen op benzine rijdt zal de speling niet zo veel veranderen (op lpg dien je de kleppen iets vaker te stellen).
M.b.t jouw andere problemen: raadpleeg anders Timen Smit in Vaassen eens (www.timensmit.nl). Hij is een Volvo Specialist met veel ervaring en kent deze auto's zeer goed en kan misschien een diagnose/tips geven?
Succes!
Laatst gewijzigd door Kogelman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 13:20
Hi, ben ik weer!
Dank voor de tips en aanwijzingen - we zijn d'r nog niet maar 't gaat vooruit.
Ik ben (eindelijk) klaar met het maken van m'n eigen diagnose doosje. Ik heb er een oud opbergdoosje voor een radio frontje voor gebruikt - plus natuurlijk de al eerder omschreven ingredienten als OBD-kabel, switch, drukknop en lampje. Het resultaat is (bijna) net echt. Maar belangrijker is dat 't ding werkt!
Ik heb 'm vanochtend aangesloten en hier zijn de resultaten van de Doe-het-zelf jury:
* pin 7, waarover wordt geschreven dat 'ie misschien ook kunnen werken, werkt dus niet
* ik heb in't doosje weliswaar de cruise control pin aangesloten, maar ik heb geen cc dus ook die werkt niet (maar misschien in een latere editie??)
* de 'ignition' pin geeft netjes 1-1-1 dus da's top
* de 'fuel' pin geeft twee foutcodes: 1-2-1 (MAF) en 3-2-2 (MAF burn-off signal)
Enfin, ik weer zoeken op de fora. De één meldt dat het dus ergens in de MAF of in de bekabeling van de MAF of in de ECM-doos moet zitten. Dat klinkt logisch, dus daar ga ik van het weekend maar eens mee beginnen. Nee, zeggen anderen, er kunnen meer redenen zijn dat deze foutcodes naar voren komen. De benzinepomp, de stroomregelaar voor de injectie (dat ding met die plak alu eronder, op het schutbord aan de bestuurderskant), niet voldoende stroom, etc.
Dus heb ik eerst maar eens geprobeerd de stekker van de MAF door te meten - met het contact op nul, want ik durfde eerlijk gezegd geen stroom op het system te zetten. Hoewel ik geen nummers op dat ding kon vinden, heb ik gegokt dat pin één rechts zit, als je de stekker naar 'boven' buigt vanaf de plaats waar die normaal in de MAF zit. Ohm weerstand is minimaal. Pin twee doet helemaal niets - geeft dus ook geen enkele weerstand. Pin 3: ditto. Niks. En volgens de wijzen van het interweb zouden die op z'n minst een weerstand te lezen moeten geven. Hmmm...
Nou ja, verder ben ik nog niet gekomen - van het weekend hoop ik een paar vrije uurtjes te vinden om m'n zoektocht verder te zetten, maar ik dacht ik laat jullie maar even tussen door weten hoe 't ermee staat.
Bijgaand een fotootje van het doosje!
Groet weer,
Roel
Dank voor de tips en aanwijzingen - we zijn d'r nog niet maar 't gaat vooruit.
Ik ben (eindelijk) klaar met het maken van m'n eigen diagnose doosje. Ik heb er een oud opbergdoosje voor een radio frontje voor gebruikt - plus natuurlijk de al eerder omschreven ingredienten als OBD-kabel, switch, drukknop en lampje. Het resultaat is (bijna) net echt. Maar belangrijker is dat 't ding werkt!
Ik heb 'm vanochtend aangesloten en hier zijn de resultaten van de Doe-het-zelf jury:
* pin 7, waarover wordt geschreven dat 'ie misschien ook kunnen werken, werkt dus niet
* ik heb in't doosje weliswaar de cruise control pin aangesloten, maar ik heb geen cc dus ook die werkt niet (maar misschien in een latere editie??)
* de 'ignition' pin geeft netjes 1-1-1 dus da's top
* de 'fuel' pin geeft twee foutcodes: 1-2-1 (MAF) en 3-2-2 (MAF burn-off signal)
Enfin, ik weer zoeken op de fora. De één meldt dat het dus ergens in de MAF of in de bekabeling van de MAF of in de ECM-doos moet zitten. Dat klinkt logisch, dus daar ga ik van het weekend maar eens mee beginnen. Nee, zeggen anderen, er kunnen meer redenen zijn dat deze foutcodes naar voren komen. De benzinepomp, de stroomregelaar voor de injectie (dat ding met die plak alu eronder, op het schutbord aan de bestuurderskant), niet voldoende stroom, etc.
Dus heb ik eerst maar eens geprobeerd de stekker van de MAF door te meten - met het contact op nul, want ik durfde eerlijk gezegd geen stroom op het system te zetten. Hoewel ik geen nummers op dat ding kon vinden, heb ik gegokt dat pin één rechts zit, als je de stekker naar 'boven' buigt vanaf de plaats waar die normaal in de MAF zit. Ohm weerstand is minimaal. Pin twee doet helemaal niets - geeft dus ook geen enkele weerstand. Pin 3: ditto. Niks. En volgens de wijzen van het interweb zouden die op z'n minst een weerstand te lezen moeten geven. Hmmm...
Nou ja, verder ben ik nog niet gekomen - van het weekend hoop ik een paar vrije uurtjes te vinden om m'n zoektocht verder te zetten, maar ik dacht ik laat jullie maar even tussen door weten hoe 't ermee staat.
Bijgaand een fotootje van het doosje!
Groet weer,
Roel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
Het kastje ziet er mooi uit.
De kortste klap is nu eerst de MAF even uitwisselen. Dan weet je of je de MAF uit kunt sluiten.
Als je hier of op het V700 forum even een oproep doet en vermeldt waar je woont is er vast wel iemand in de buurt waarvan je z'n MAF even mag lenen.
PIet
De kortste klap is nu eerst de MAF even uitwisselen. Dan weet je of je de MAF uit kunt sluiten.
Als je hier of op het V700 forum even een oproep doet en vermeldt waar je woont is er vast wel iemand in de buurt waarvan je z'n MAF even mag lenen.
PIet
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 13:20
Hi weer,
Dank voor de tip en het aanbod.
Helaas (nou ja, helaas...) zitten wij voor een paar maanden in ons huisje in Frankrijk (niet echt een verbetering: we hebben tot nu toe -10, regen en storm gehad) - dus da's wat lastig voor iemand om 'even' langs te komen rijden.
Ik heb de stekker doorgemeten van de MAF en doe geeft wat vreemde cijfers, maar ik kan nergens een aansluitschema vinden met de waarden erbij. Ik vond er één voor een V70, maar ik denk toch dat die wat anders in elkaar zit, want wat ik heb gemeten ligt daar ver vanaf.
Een kennis komt binnenkort met een (goeie) MAF langs, dus dan kan ik die erin zetten en kijken of er verbetering is.
Verder ben ik nog bezig met de ECU - die rare houder wil niet erg meegeven (de stekker er omheen is vastgezet met een soort super-popnagel van RVS) dus die zal ik er vanaf moeten slijpen om te kijken of er misschien wat roest op de pinnen zit (en om te kijken welke ECU erin zit).
Verder las ik ergens dat de TPS (positiesensor op het gashuis) het ook wel eens zou kunnen zijn, zelfs met de foutcodes die ik gevonden heb. Ik ga deze week maar eens naar de sloop hier, om te kijken of ik er daar eentje kan vinden.
Ik heb de auto even gestart met de MAF afgekoppeld. Auto start na wat aarzelen, maar vervolgens ging het Lambda lichtje aan. Vervolgens heb ik de accu maar afgeschakeld om die fout eruit te halen. Morgen ga ik kijken wat de ECU dan voor foutcodes geeft voor en na het starten (met MAF, uiteraard).
Wordt dus weer vervolgd...
Dank voor de tip en het aanbod.
Helaas (nou ja, helaas...) zitten wij voor een paar maanden in ons huisje in Frankrijk (niet echt een verbetering: we hebben tot nu toe -10, regen en storm gehad) - dus da's wat lastig voor iemand om 'even' langs te komen rijden.
Ik heb de stekker doorgemeten van de MAF en doe geeft wat vreemde cijfers, maar ik kan nergens een aansluitschema vinden met de waarden erbij. Ik vond er één voor een V70, maar ik denk toch dat die wat anders in elkaar zit, want wat ik heb gemeten ligt daar ver vanaf.
Een kennis komt binnenkort met een (goeie) MAF langs, dus dan kan ik die erin zetten en kijken of er verbetering is.
Verder ben ik nog bezig met de ECU - die rare houder wil niet erg meegeven (de stekker er omheen is vastgezet met een soort super-popnagel van RVS) dus die zal ik er vanaf moeten slijpen om te kijken of er misschien wat roest op de pinnen zit (en om te kijken welke ECU erin zit).
Verder las ik ergens dat de TPS (positiesensor op het gashuis) het ook wel eens zou kunnen zijn, zelfs met de foutcodes die ik gevonden heb. Ik ga deze week maar eens naar de sloop hier, om te kijken of ik er daar eentje kan vinden.
Ik heb de auto even gestart met de MAF afgekoppeld. Auto start na wat aarzelen, maar vervolgens ging het Lambda lichtje aan. Vervolgens heb ik de accu maar afgeschakeld om die fout eruit te halen. Morgen ga ik kijken wat de ECU dan voor foutcodes geeft voor en na het starten (met MAF, uiteraard).
Wordt dus weer vervolgd...
- Polar334
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
- Locatie: In de CTR van EHEH
De "super-popnagel" die op de beugel rond de ECU zit is een schroef, waarvan de kop afbreekt bij het vastdraaien. Als je met een dremel een sleufje erin slijpt, kun je hem met een schroevendraaier eenvoudig losdraaien.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
- Polar334
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
- Locatie: In de CTR van EHEH
Nog even een foto van de ECU. De kop van de schroef is hierop goed te zien, zoals hij er orgineel uitziet. Het lijkt idd op een grote popnagel met een gaatje in het midden. De kop is dik genoeg om met een dremel een sleufje te maken, zodat het weer een schroef wordt. Daarna eenvoudig met een schroevendraaier losdraaien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 13:20
Hi weer,
Dank voor de tips en info en zo, tot nu toe!
Even een snelle update.
De motor start weer goed/normaal. Bleek een probleem te zijn met de gasklep sensor/schakelaar (zo'n beetje het enige dat nog niet vervangen was). Heb ik vervangen en een paar keer afgesteld (is nogal gevoelig) maar nu start 'ie weer top, zonder dat ik 'bij hoef te pompen'. Joepie; weer een kleinigheidje verholpen.
Het probleem met inhouden / niet genoeg kracht leveren (bij heuvel opgaan en zo) en het terugvallen van het toerental rond stationair (tot soms bijna afslaan) na gasgeven is nog niet verholpen. Ik heb de stappenmotor al een keertje vervangen. Maar misschien is ook de nieuwe (aftermarket dus geen Bosch) naar z'n grootje.
De ECU geeft geen foutcodes meer, maar ik blijf zoeken. Misschien toch maar eens de stoute schoenen aan en de benzinepomp en bijbehorende spullen in de tank bekijken.
Deze week komt een vriend met zijn (naar zijn zeggen goeie) MAF langs, dus ik ga eerst dat maar eens bekijken.
Dan misschien ook, als 't qua tijd lukt, de distributie/momenten/afstelling controleren.
Oh ja, die paddestoel in de aanvoerleiding van de benzine, net voor de injectierails: het schijnt zo te zijn dat het inderdaad een demper is (niet helemaal dezelfde als Bosch 0280161037, maar wel zo iets). Die schijnt door (Volvo) garages nog wel eens later te zijn geplaatst om geluid tegen te gaan (geen idee waarom; zoveel herrie maakt noch de pomp, noch de injectierail niet, toch?). Ik ga dus maar op zoek naar een pijpje en haal dat ding er tussenuit. Je weet maar nooit. Als er dan helemaal iets mis gaat, dan maar een nieuwe besteld.
Over bestellen gesproken: ik heb een K&N luchtfilter besteld... niet goedkoop, maar blijkbaar wel beter dan die papieren dingen. Chique he?
Ik hou jullie later weer op de hoogte van eventuele verdere ontwikkelingen!
Zolang er hoop is...
Roel
Dank voor de tips en info en zo, tot nu toe!
Even een snelle update.
De motor start weer goed/normaal. Bleek een probleem te zijn met de gasklep sensor/schakelaar (zo'n beetje het enige dat nog niet vervangen was). Heb ik vervangen en een paar keer afgesteld (is nogal gevoelig) maar nu start 'ie weer top, zonder dat ik 'bij hoef te pompen'. Joepie; weer een kleinigheidje verholpen.
Het probleem met inhouden / niet genoeg kracht leveren (bij heuvel opgaan en zo) en het terugvallen van het toerental rond stationair (tot soms bijna afslaan) na gasgeven is nog niet verholpen. Ik heb de stappenmotor al een keertje vervangen. Maar misschien is ook de nieuwe (aftermarket dus geen Bosch) naar z'n grootje.
De ECU geeft geen foutcodes meer, maar ik blijf zoeken. Misschien toch maar eens de stoute schoenen aan en de benzinepomp en bijbehorende spullen in de tank bekijken.
Deze week komt een vriend met zijn (naar zijn zeggen goeie) MAF langs, dus ik ga eerst dat maar eens bekijken.
Dan misschien ook, als 't qua tijd lukt, de distributie/momenten/afstelling controleren.
Oh ja, die paddestoel in de aanvoerleiding van de benzine, net voor de injectierails: het schijnt zo te zijn dat het inderdaad een demper is (niet helemaal dezelfde als Bosch 0280161037, maar wel zo iets). Die schijnt door (Volvo) garages nog wel eens later te zijn geplaatst om geluid tegen te gaan (geen idee waarom; zoveel herrie maakt noch de pomp, noch de injectierail niet, toch?). Ik ga dus maar op zoek naar een pijpje en haal dat ding er tussenuit. Je weet maar nooit. Als er dan helemaal iets mis gaat, dan maar een nieuwe besteld.
Over bestellen gesproken: ik heb een K&N luchtfilter besteld... niet goedkoop, maar blijkbaar wel beter dan die papieren dingen. Chique he?
Ik hou jullie later weer op de hoogte van eventuele verdere ontwikkelingen!
Zolang er hoop is...
Roel
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 13:20
Jaaaaa !!!!
De (meeste) problemen zijn opgelost!
Het bleek uiteindelijk (natuurlijk) een combinatie te zijn van verschillende oorzaken.
* ten eerste bleek de al eerder gemelde schakelaar/sensor op het gasklephuis dus niet goed meer te zijn (na vervanging en veelvuldig afstellen startte de auto weer perfect)
* vervolgens was de MAF blijkbaar niet (helemaal) goed - met hulp van een kennis geprobeerd met zijn MAF en dat hielp al wat - en ook één van de OBDII fouten was vervolgens weg, dus nieuwe (Bosch) besteld en gemonteerd
* toen bleek de oliescheider op het motorblok verstopt te zijn (slang eraf; nul lucht), dus die eraf en schoongemaakt - een pak blubber van bijna 20 jaar
* en voor alle zekerheid toch maar de Chinese stappenmotor vervangen door een Bosch - goedkoop op de kop getikt op een lokale markt hier in Frankrijk - was bedoeld voor een Peugeot maar precies het zelfde Bosch nummer en véél goedkoper; splinternieuw
Maar nog steeds dat vervelende weigeren vermogen te leveren onder belasting...
Uit pure armoede ben ik vervolgens maar de al eerder gemonteerde nieuwe onderdelen gaan vervangen door de oude of die ik (tijdelijk) uit de Volvo van m'n vriend kon/mocht slopen (gek he, hij wilde niet dat ik zijn hele motor eruit haalde). Als een soort laatste redmiddel voordat ik zou beginnen aan het vervangen van de bezinepomp en CPU.
Pomprelais; geen effect. Radio ontstoorder; geen effect. Stroomding injectie naast de ontstoorder; geen effect. Zijn bobine; geen effect.
En toen hebben we de splinternieuwe benzinedrukregelaar gewisseld voor de oude... ja hoor! In één keer alles helemaal top. Als nieuw! Ook geen enkele foutcode meer. Die nieuwe was nog wel een Bosch - helaas kan ik de aankooprekening niet meer vinden. Maar toch... motor loopt weer als een zonnetje. Nog een héél klein beetje aarzelend bij neutraal gas geven, maar rijdend werkelijk weer zoals 't hoort. Opgelost dus!
En dus maar als waarschuwing: nieuwe onderdelen zijn niet altijd de oplossing (hoewel 't wel een uitzondering geweest zal zijn) - en probeer niet te maken/verbeteren wat werkt !
Nu dus nog een paar kleinigheden (hoop ik) om Vloffie weer helemaal in vorm te krijgen:
* gerommel op hobbelige wegen in de voortrein oplossen (rubbers?)
* kleppen stellen
* iets doen aan de uitlaat (is een mix van Bosal middendemper met een piepklein gaatje, iets onduidelijks/merkloos als achterdemper en een wel heel rare en te laag hangende katalysator (is blijkbaar vervangen) die volgens mij niets met een katalysator te maken heeft - wordt geen goedkoop grapje; heeft iemand ervaring met verschillende merken uitlaten??
En, als Bruintje 't nog kan trekken, ooit een keertje gaan zoeken naar een vervangend setje stoelen want deze zijn stevig doorgezakt en ook de rug is eerder hol dan bol.
Maar we rijden weer, en da's super. Nog 10.000km en dan zit er vier ton op. Makkie...
Dank jullie allemaal voor jullie tips en aanwijzingen! Broeva! Haro!
De (meeste) problemen zijn opgelost!
Het bleek uiteindelijk (natuurlijk) een combinatie te zijn van verschillende oorzaken.
* ten eerste bleek de al eerder gemelde schakelaar/sensor op het gasklephuis dus niet goed meer te zijn (na vervanging en veelvuldig afstellen startte de auto weer perfect)
* vervolgens was de MAF blijkbaar niet (helemaal) goed - met hulp van een kennis geprobeerd met zijn MAF en dat hielp al wat - en ook één van de OBDII fouten was vervolgens weg, dus nieuwe (Bosch) besteld en gemonteerd
* toen bleek de oliescheider op het motorblok verstopt te zijn (slang eraf; nul lucht), dus die eraf en schoongemaakt - een pak blubber van bijna 20 jaar
* en voor alle zekerheid toch maar de Chinese stappenmotor vervangen door een Bosch - goedkoop op de kop getikt op een lokale markt hier in Frankrijk - was bedoeld voor een Peugeot maar precies het zelfde Bosch nummer en véél goedkoper; splinternieuw
Maar nog steeds dat vervelende weigeren vermogen te leveren onder belasting...
Uit pure armoede ben ik vervolgens maar de al eerder gemonteerde nieuwe onderdelen gaan vervangen door de oude of die ik (tijdelijk) uit de Volvo van m'n vriend kon/mocht slopen (gek he, hij wilde niet dat ik zijn hele motor eruit haalde). Als een soort laatste redmiddel voordat ik zou beginnen aan het vervangen van de bezinepomp en CPU.
Pomprelais; geen effect. Radio ontstoorder; geen effect. Stroomding injectie naast de ontstoorder; geen effect. Zijn bobine; geen effect.
En toen hebben we de splinternieuwe benzinedrukregelaar gewisseld voor de oude... ja hoor! In één keer alles helemaal top. Als nieuw! Ook geen enkele foutcode meer. Die nieuwe was nog wel een Bosch - helaas kan ik de aankooprekening niet meer vinden. Maar toch... motor loopt weer als een zonnetje. Nog een héél klein beetje aarzelend bij neutraal gas geven, maar rijdend werkelijk weer zoals 't hoort. Opgelost dus!
En dus maar als waarschuwing: nieuwe onderdelen zijn niet altijd de oplossing (hoewel 't wel een uitzondering geweest zal zijn) - en probeer niet te maken/verbeteren wat werkt !
Nu dus nog een paar kleinigheden (hoop ik) om Vloffie weer helemaal in vorm te krijgen:
* gerommel op hobbelige wegen in de voortrein oplossen (rubbers?)
* kleppen stellen
* iets doen aan de uitlaat (is een mix van Bosal middendemper met een piepklein gaatje, iets onduidelijks/merkloos als achterdemper en een wel heel rare en te laag hangende katalysator (is blijkbaar vervangen) die volgens mij niets met een katalysator te maken heeft - wordt geen goedkoop grapje; heeft iemand ervaring met verschillende merken uitlaten??
En, als Bruintje 't nog kan trekken, ooit een keertje gaan zoeken naar een vervangend setje stoelen want deze zijn stevig doorgezakt en ook de rug is eerder hol dan bol.
Maar we rijden weer, en da's super. Nog 10.000km en dan zit er vier ton op. Makkie...
Dank jullie allemaal voor jullie tips en aanwijzingen! Broeva! Haro!
- Polar334
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
- Locatie: In de CTR van EHEH
Mooi dat het probleem is opgelost! Veel plezier met de Volvo!
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986