Automaat hendel blokkeerd

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerardf
6th Gear member
Berichten: 2532
Lid geworden op: 30.12.2010 - 21:40
Locatie: Gooi

Zo af en toe blokkeerd de automaat hendel van van mijn geartronic( 5 traps). Na enige tijd gereden te hebben kan ik de knop op de hendel niet volledig ingedruk meer krijgen en gaat deze niet verder dan de neutral stand, achteruit rijden wordt dan onmogelijk.
Door heen en weer te schakelen dussen drive en handbediening komt na enige tijd de drukknop in de hendel weer vrij waardoor achteruit en parkeerstand weer bereikbaar zijn.
Ben al eens bij de garage geweest maar daar kon men niets vinden. Zit dit probleem in de hendel of komt dit vanuit de bak. Is hier iets aan te doen of gaat dit een dure geschiedenis worden?
Volvo V60 D6 PHEV 2013
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Zoals je het beschrijft lijkt het mij toch eerder in de vergrendeling van de pookknop te liggen, dan aan de bak. Je kan 's proberen om de bakvergrendeling te omzeilen als hij weer 's vast zit (even in het handboekje lezen hoe dat bij jouw bak moet, maar volgens mij hebben alle automaten deze mogelijkheid. Iets met een schroevendraaiertje op een bepaalde plek een palletje wegdrukken, dat kan vanuit het interieur).
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Je kan de knop van de schakelpook demonteren. Daar is een handleiding voor - even met google opzoeken. De knop op de hendel lift of duwt juist, dat weet ik niet meer, een vergrendelstift die door de schakelpook loopt. Daar ergens zit het probleem. Ofwel die vergrendelstift loopt niet lekker, ofwel de knop op de hendel is lam. In het ergste geval koop je een komplete schakelunit, die is los van de bak want de bak wordt uiteindelijk elektronisch aangestuurd. Je koopt bij bijv Rima of via ebay gewoon een andere unit en zet die erin. Wel €€€ maar niet al te gecompliceerd.

Maarr ik denk dat de fix simpel kan door de gangbaarheid van die vergrendelstift na te gaan.
Gebruikersavatar
Gerardf
6th Gear member
Berichten: 2532
Lid geworden op: 30.12.2010 - 21:40
Locatie: Gooi

Ik zat gisteravond weer vast. Jullie hebebn gelijk want het zit in de knop. Ik horde ook iets rammelen. Ik kreeg deze keer de knop weer vrij door met de hand tegen de pook in D te slaan. Zal een kijken hoe ik de schakelknop kan demonteren. Al vast dank voor de antwoorden.

beschijving gevonden

http://accessories.volvocars.com/en-se/ ... 0-08)_2005
Laatst gewijzigd door Gerardf op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 PHEV 2013
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Er zit een solenoid onder de schakelpook die wel eens stuk gaat. Deze moet waarschijnlijk vervangen worden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

edraket schreef: Er zit een solenoid onder de schakelpook die wel eens stuk gaat. Deze moet waarschijnlijk vervangen worden.
Is die niet voor de blokkering als je de rem niet intrapt? (dan kun je ook niet van N naar D schakelen, hetgeen zonder de knop in te drukken gaat)
Volgens mij is de knop op de pook een puur mechanische blokkering (althans bij mijn 6-speed GT)
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De solenoid wordt oa aangestuurd door de rem, er moeten een aantal signalen gegeven worden wil de solenoid de pook "los" zetten. Nog even de openingspost gelezen, en ik denk dat je gelijk hebt. De Als de auto eenmaal in een stand staat buiten P kan denk ik de solenoid het probleem niet meer vormen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Gerardf
6th Gear member
Berichten: 2532
Lid geworden op: 30.12.2010 - 21:40
Locatie: Gooi

Van het weekend de hendel eens gedemonteerd, zie er niets vreemds aan. Denk dat ik toch maar eens een andere hendel ga zoeken voordat we ingrijpender onderzoek gaan doen.
Volvo V60 D6 PHEV 2013
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”