V50 1.6D 2005 trillen bij accelereren in z'n 5

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
caputtski
2nd Gear member

OK, nou kom ik er echt niet meer uit, expert advies gevraagd... Mijn V50 1.6D met 3 ton op de teller is begonnen te trillen bij toerentallen tussen 2000 en 3000 rpm. Het rare is dat het alleen voorkomt in z'n 5 (duidelijk) en in z'n 4 (veel minder duidelijk), en alleen bij het accelereren. Bij constante snelheden verdwijnt de trilling. De trilling is het best voelbaar in het stuur, minder in de stoel, en komt duidelijk uit het vooronder. Het vreemdst is nog wel dat de trilling niet hoogfrequent is - het is duidelijk langzamer dan het aantal wiel- of motor omwentelingen. Het voelt haast een beetje alsof je steeds over een kleine oneffenheid rijdt, 1 hobbeltje elke halve seconde ofzo. Hoe vreemd is dat!

Ook merkwaardig: het is pas echt merkbaar geworden nadat ik de pakkingen/brandplaatjes van de injectoren heb laten vervangen (wegens lekken). Mijn eerste verdenking is dus de injectoren, maar dat lijkt niet te stroken met het gegeven dat de motor in de eerste 3 versnellingen loopt als een naaimachientje, ook met volgas en heuvelop, en bij alle toerentallen.

Ik heb bij de laatste oliewissel de wagen op de brug gehad en even aan de ophanging kunnen rammelen en aan de aandrijfas/homokineet: geen speling op assen of lagers, wel ietsje speleing op de aandrijfassen maar niet onbehoorlijk veel - op het eerste gezicht.

Komen deze symptomen iemand bekend voor?
Laatst gewijzigd door caputtski op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
caputtski
2nd Gear member

Alle feedback welkom! Ik vind van alles over trillingen op het forum, maar niks wat hier een beetje op lijkt... Nog steeds met de handen in het haar. Als ik andere posts lees over vage trillingen lees ik ook over garages die zo'n beetje alles wat maar los en vast zit gaan vervangen, van de motoresteunen tot de drijfassen tot het dubbelmassa vliegviel, tot het reviseren van de sproeiers... No way dat dat allemaal nog uit zou kunnen bij mijn wagen :-(.
Tmoons
2nd Gear member

Misschien moeten eens een "ik heb een trilling in mijn auto en zoek soortgenoten" meeting organiseren :)
mijn trilling is er nog altijd, maar de diagnose van de mensen van Nordicar was, versleten motorsteun, nieuwe is 160 euro-ish.
Ik houd nu een oogje op de bovenste steun en als hij verslechterd, ga ik hem misschien vervangen.
caputtski
2nd Gear member

Dank @Tmoons... Even teruggezocht, de trilling die jij beschrijft lijkt inderdaad wel op de mijne. (Word je d'r alleen niet helemaal knettergek van tijdens het rijden?) Inmiddels verandert het trillen bij mij al weer, het is gegaan van een duidelijke trilling elke halve seconde - beetje alsof 'ie daar een resonantie vond ofzo - naar een huis-tuin-en-keuken trilling, beetje zoals wanneer een wiel in onbalans is. Maar dat ophoudt zodra je het gas loslaat...
Anyway, zal ook eens testen hoe los m'n motorblok voelt. Motorsteuntje wisselen is niet zo'n probleem
Apox
2nd Gear member

Als injectoren gedemonteerd worden en met staalborstel opgekuisd worden, en er wordt op de kop geschuurd, kan het zijn dat gaatjes dicht zijn en onbalance krijgt in vliegwiel.
Het is geen zekerheid natuulijk.
Kan je het voelen op ralenti?
caputtski
2nd Gear member

Ralenti?? Dat moest ik even opzoeken, nog nooit gehoord ;-) Betekent geloof ik bij stationairloop in 't frans? Maar het antwoord is neen, alleen bij versnellen in z'n 4 en 5 begint 'ie te trillen. Op internationale fora vind ik overigens vrij eensluidende verhalen die te maken hebben met versleten aandrijfassen, zou een veelvoorkomend euvel zijn (?). Klinkt me wel aannemelijk in de oren, vooral omdat ik de trilling soms behoorlijk duidelijk in het stuurwiel voel. Begin maar eens met het vervangen daarvan...
Apox
2nd Gear member

als je op stationair gas geeft tot 4k, heb je ook trillingen?
Je moet zeker kunnen uitsluiten of het motor of aandrijving is natuulijk
caputtski
2nd Gear member

Nee, motor loopt verder als een naaimachientje en zonder trillingen, onafhankelijk van het toerental.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”