Geachte forum leden,
Sinds 2 jaar rij ik met een XC60 D4 automaat (model jaar 2014). Bij levering is een afneembare terkhaak gemonteerd. Na een reis met de caravan viel het mij op dat de haak nogal wat spelling had en dat gaf een tjotterend, rammelend geluid. Na een melding bij de dealers is er tijdens de eerste onderhoudsbeurt een compleet nieuwe trekhaak gemonteerd. Echter tijdens de eerste reis met de caravan begon na ca. 80 km het gerammel wederom, soms nog erger dan de eerste trekhaak.
Nu na vele maanden onderzoek door Volvo Service gezegd dat ze van deze klacht nooit eerder hebben gehoord. De oplossing is volgens hen: een vaste trekhaak monteren.
Ik heb meerdere auto's gehad met een afneembare haak en die zaten altijd spelingsvrij vast.
Mijn vraag aan u is: herkent u deze klacht en zo ja wat heeft u eraan gedaan.
Met vriendelijke groet,
IES
Afneembare trekhaak XC60
Wij hebben ook een originele demontabele trekhaak. Deze zit na montage echt muurvast en (natuurlijk) geen speling, bijgeluiden of zo. Raar verhaal: neem dan maar een vaste trekhaak !! Uberhaupt; speling ???? Kan toch niet. Zou er geen caravan en of fietsenrek op durven aan te koppelen. Succes met je strijd met de dealer/ Volvo Nederland.
Met hoeveel kogeldruk rijden jullie met de caravan er achter ?
Met hoeveel kogeldruk rijden jullie met de caravan er achter ?
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Hier ook geen enkel probleem..... Vastgeklikt zit het ding als een huis...! Weet je zeker dat het gerammel uit de bevestiging vsn de losse haak in het vaste deel komt, of kan het zijn dat het geluid voortkomt uit ruimte op de kogel/dissel zelf? Daar heb ik van kennissen ook wel eens iets over gehoord (bij een ander merk auto), het verhaal was toen dat er twee standaarden voor de kogel en dissel zouden zijn nl. ik meen 50 mm en 55 mm.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 30.12.2013 - 20:26
Bedankt voor de reacties.
De speling zit echt op de haak in het frame. Dit is door mijn Volvo dealer vastgesteld en vastgelegd op film met geluid. Het is met de hand ook goed voelbaar en hoorbaar. Ook heeft de dealer niet voor niets na mijn melding direct een geheel nieuwe terkhaak gemonteerd. Nu na een half jaar op het filmpje te hebben gestudeerd komt men met de oplossing, monteer maar een vaste terkhaak.
Gr.
IES
De speling zit echt op de haak in het frame. Dit is door mijn Volvo dealer vastgesteld en vastgelegd op film met geluid. Het is met de hand ook goed voelbaar en hoorbaar. Ook heeft de dealer niet voor niets na mijn melding direct een geheel nieuwe terkhaak gemonteerd. Nu na een half jaar op het filmpje te hebben gestudeerd komt men met de oplossing, monteer maar een vaste terkhaak.
Gr.
IES
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 30.12.2013 - 20:26
Beste allen, bedankt voor jullie reactie. Alle vragen die jullie hebben zijn vanzelfspreken al uitgebreid aan de orde geweest bij de dealer, zelfs kenteken, type uitvoering en gewicht van de caravan.
Het gaat om destijds nieuwe Volvo XC 60 met een nieuwe Originele Volvo afneembare terkhaak van € 995.
De auto mag 1800 kg terkken en een kogeldruk van max. 90 kg.
De caravan is vrij nieuw, standaard max. 1500 kg, maar voorzien van verzwaarde as, nu max 1700 kg. Op de weegbrug kom ik aan een geladen gewicht van ca. 1625 kg.
Ik zie er altijd op toe dat de kogeldruk zo rond de 70 kg ligt. (ik heb ook geprobeert met wat hogere en lager kogeldruk, hij blijft rammelen.)
Nu een seisoen de terkhaak te hebben gebruik , e.e.a. bij de dealer gemeld, hij ging dat meenemen bij de eerste jaar service beurt. Zij contateerde de speling ook en er moets een afspraak worden gemaakt voor de montage van een geheel nieuwe terkhaak en die is ook daadwerkelijk gemonteerd.
Enige tijd later ging de caravan weer aan de auto en na ca. 80 km rijden begon het gerammel weer.
De haak heeft zowel zijdelinkse al vertikale speling in de houder. Er zijn door de dealer vorig jaar zelfs filmpjes van gemaakt en nu na maanden zegt Volvo Service nog nimmer van dit probleem te hebben gehoord en dat de kogel wel max 2 mm mag bewegen.
Daarom nogmaal de vraag aan de leden van dit forum, wie heeft ervaring met de afneembare trekhaak van Volvo i.c.m. een caravan.
Het continue tjotteren lijkt mij niet goed voor de bevestigingspunten van het frame aan het chassis.
Mer vriendelijke groet,
IES
Het gaat om destijds nieuwe Volvo XC 60 met een nieuwe Originele Volvo afneembare terkhaak van € 995.
De auto mag 1800 kg terkken en een kogeldruk van max. 90 kg.
De caravan is vrij nieuw, standaard max. 1500 kg, maar voorzien van verzwaarde as, nu max 1700 kg. Op de weegbrug kom ik aan een geladen gewicht van ca. 1625 kg.
Ik zie er altijd op toe dat de kogeldruk zo rond de 70 kg ligt. (ik heb ook geprobeert met wat hogere en lager kogeldruk, hij blijft rammelen.)
Nu een seisoen de terkhaak te hebben gebruik , e.e.a. bij de dealer gemeld, hij ging dat meenemen bij de eerste jaar service beurt. Zij contateerde de speling ook en er moets een afspraak worden gemaakt voor de montage van een geheel nieuwe terkhaak en die is ook daadwerkelijk gemonteerd.
Enige tijd later ging de caravan weer aan de auto en na ca. 80 km rijden begon het gerammel weer.
De haak heeft zowel zijdelinkse al vertikale speling in de houder. Er zijn door de dealer vorig jaar zelfs filmpjes van gemaakt en nu na maanden zegt Volvo Service nog nimmer van dit probleem te hebben gehoord en dat de kogel wel max 2 mm mag bewegen.
Daarom nogmaal de vraag aan de leden van dit forum, wie heeft ervaring met de afneembare trekhaak van Volvo i.c.m. een caravan.
Het continue tjotteren lijkt mij niet goed voor de bevestigingspunten van het frame aan het chassis.
Mer vriendelijke groet,
IES
- Willem*
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 03.11.2015 - 10:23
- Locatie: Veluwe
Zowel mijn vorige V70 XC (door dealer gemonteerd) als V70 2.4D (af fabriek) hadden een originele Volvo afneembare trekhaak. Ik heb met beide auto's mijn caravan (max.1400kg bj. 1996) getrokken en nooit problemen ondervonden. Ik ben nu eind 2015 in het bezit van een XC60 en die heeft een vaste trekhaak, bij aankoop zat deze er al onder. Ik weet nog niet hoe de caravan hierachter rijd want dat heb ik nog in het verschiet.
Volvo XC60 II T5 Inscription, Scandinavian Line en veel meer opties ... MY 2018
Volvo XC60 2.0 T5 FWD Summum Powershift MY12 (b.j.11)
Volvo V70 2.4D EditionII Geartronic MY05 (2008-2015)
Volvo V70 2.5 T AWD (H5) MY98 (2000-2008)
Volvo XC60 2.0 T5 FWD Summum Powershift MY12 (b.j.11)
Volvo V70 2.4D EditionII Geartronic MY05 (2008-2015)
Volvo V70 2.5 T AWD (H5) MY98 (2000-2008)
- AlexV70
- 2nd Gear member
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33
Wat voor merk/type koppeling heb je aan de caravan? Stabiliserende koppeling?
Ik kan mij namelijk voorstellen de stabiliserende werking, door het extra gewicht van je caravan, grotere krachten op de kogel uitoefend.
Dit zou eigenlijk niet van invloed moeten/kunnen zijn, maar gezien je al de 2e trekhaak hebt moet je het toch ergens anders zoeken.
Trouwens welk merk trekhaak is er gemonteerd? Volvo maakt nu eenmaal geen trekhaken.
Ik kan mij namelijk voorstellen de stabiliserende werking, door het extra gewicht van je caravan, grotere krachten op de kogel uitoefend.
Dit zou eigenlijk niet van invloed moeten/kunnen zijn, maar gezien je al de 2e trekhaak hebt moet je het toch ergens anders zoeken.
Trouwens welk merk trekhaak is er gemonteerd? Volvo maakt nu eenmaal geen trekhaken.

V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 14.04.2010 - 16:37
- Locatie: Brabant
Ik heb hetzelfde verschijnsel tot vervelens toe gehad.
Eerst heeft de dealer het afneembare deel twee maal vervangen. Toen de gehele trekhaak vervangen. Het verschijnsel kwam weer terug. Toen heb ik een vaste trekhaak gekregen: probleem opgelost.
Ik rijd veel met aanhanger, van paardentrailer tot caravan van 1550kg, terwijl 2000kg is toegestaan (D5 AWD).
Eerst heeft de dealer het afneembare deel twee maal vervangen. Toen de gehele trekhaak vervangen. Het verschijnsel kwam weer terug. Toen heb ik een vaste trekhaak gekregen: probleem opgelost.
Ik rijd veel met aanhanger, van paardentrailer tot caravan van 1550kg, terwijl 2000kg is toegestaan (D5 AWD).
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Je moet er toch niet aan denken, een rammelende trekhaakkogel? Raar advies ook van de dealer om dan maar een vaste kogel te monteren, je kiest immers niet voor niets voor een afneembare kogel. Dan hoef je geen gerammel voorlief te nemen, alleen de meerprijs.
Ergens rond 2004 (was net een Volvo-loos jaar tussen de V70 classic en de huidige V70N) ben ik met een Golf IV en de huidige caravan naar Frankrijk afgereisd. Die Golf had bij aanschaf geen trekhaak en deze heb ik er zelf ondergezet. Dat was een originele van VW zelf, PON levert die niet, waarbij de losse kogel van onderaf naar boven in het frame wordt geklikt. Ik heb tijdens die vakantie ongeveer 3500 km gereden en totaal niks van gerammel vernomen, en dat terwijl ik de kogel destijds gebruikt bij een demontagebedrijf heb aangeschaft. Ook heb ik uiteraard gewoon gebruik gemaakt van de Alko stabilisator.
Op de V70N waren die afneembare kogels van Volvo (lees: van Brink Staphorst) overigens ook al niet om over naar huis te schrijven, want als je die een keertje onder je auto vandaan wilde halen als ie er een maand onder hing, kreeg je hem met geen mogelijkheid meer los. Ook waardeloos natuurlijk, maar minder ergerlijk dan een rammelende kogel.
Ergens rond 2004 (was net een Volvo-loos jaar tussen de V70 classic en de huidige V70N) ben ik met een Golf IV en de huidige caravan naar Frankrijk afgereisd. Die Golf had bij aanschaf geen trekhaak en deze heb ik er zelf ondergezet. Dat was een originele van VW zelf, PON levert die niet, waarbij de losse kogel van onderaf naar boven in het frame wordt geklikt. Ik heb tijdens die vakantie ongeveer 3500 km gereden en totaal niks van gerammel vernomen, en dat terwijl ik de kogel destijds gebruikt bij een demontagebedrijf heb aangeschaft. Ook heb ik uiteraard gewoon gebruik gemaakt van de Alko stabilisator.
Op de V70N waren die afneembare kogels van Volvo (lees: van Brink Staphorst) overigens ook al niet om over naar huis te schrijven, want als je die een keertje onder je auto vandaan wilde halen als ie er een maand onder hing, kreeg je hem met geen mogelijkheid meer los. Ook waardeloos natuurlijk, maar minder ergerlijk dan een rammelende kogel.
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik had op de vorige V70 de originele van Volvo (is eigenlijk Thule), en nu een van Westfalia. Geen van beiden rammel(d)en, zitten muurvast. De Westfalia is een heel mooi verticaal systeem (zoals Oceanracer beschrijft) waarvan je echt niets ziet, zelfs een (lelijk) afdekkapje is niet nodig.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Klopt, écht onzichtbaar! Zelfs de stekkerdoos kon je naar boven klappen, zag je niks van de trekhaak meer terug... Maar ik haak af, ehhh wijk te ver van het topic af.
Ding moet gewoon z'n werk kunnen doen, mag totaal niet rammelen (moet inderdaad wel enige speling hebben, anders krijg je hem er nooit uit) zo niet vervangen, of wel door een ander model/type/fabrikant plaatsen. Dit kan natuurlijk niet!
Aanvulling: Als je geen R-desing hebt zou je ook een Brink wegdraaibare trekhaak (MX) kunnen overwegen. Werkt anders dan de Thule (wat trouwens ook gewoon een Brink-bol is) en geeft daardoor vast ook niet de rammelende geluiden.
Eventueel heeft AutoHAK een trekhaak met verticale bevestiging, net als Umbra Rimorchi. Vage merken hoor ik je denken, maar als je via de dealer de hoofdprijs betaalt voor een Thule/Brink sleurbol en die deugt niet, koop je voor minder dan de helft een andere die mogelijk beter aansluit bij het gebruik waar de kogel voor bedoeld is: probleem- en geluidloos je caravan meezeulen...
Ding moet gewoon z'n werk kunnen doen, mag totaal niet rammelen (moet inderdaad wel enige speling hebben, anders krijg je hem er nooit uit) zo niet vervangen, of wel door een ander model/type/fabrikant plaatsen. Dit kan natuurlijk niet!
Aanvulling: Als je geen R-desing hebt zou je ook een Brink wegdraaibare trekhaak (MX) kunnen overwegen. Werkt anders dan de Thule (wat trouwens ook gewoon een Brink-bol is) en geeft daardoor vast ook niet de rammelende geluiden.
Eventueel heeft AutoHAK een trekhaak met verticale bevestiging, net als Umbra Rimorchi. Vage merken hoor ik je denken, maar als je via de dealer de hoofdprijs betaalt voor een Thule/Brink sleurbol en die deugt niet, koop je voor minder dan de helft een andere die mogelijk beter aansluit bij het gebruik waar de kogel voor bedoeld is: probleem- en geluidloos je caravan meezeulen...
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40
Bizar verhaal...mag absoluut geen speling op zitten!!!Ik heb zelf ook van de fabriek af de afneembare onder de xc60,nooit spelling gehad en regelmatig caravan van 1450kg aan de haak.zorg maar dat het opgelost is,gevaarlijke situatie!!!
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ts heeft het opgelost door een vaste haak te nemen.
Vangt ook mooi de klap op wanneer er iemand ligt te snurken en je als botsabsorber gebruikt...
Vangt ook mooi de klap op wanneer er iemand ligt te snurken en je als botsabsorber gebruikt...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Hoho, er is nog helemaal niks opgelost! Dat was "de oplossing" van zijn dealer.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Je krijgt er alleen blauwe scheenbenen van 
IK ben nu aan mijn 3e Volvo met afneembare trekhaak en nog nooit problemen gehad.

IK ben nu aan mijn 3e Volvo met afneembare trekhaak en nog nooit problemen gehad.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- AlexV70
- 2nd Gear member
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33
Ik heb het ook; een rammelende/klapperende afneembare trekhaak van Brink. Is niet de eerste x. Begin 2017 montageblok nieuw + binnenwerk kogel.
En nu alweer. Dus Brink krijgt het weer terug.....
Ik lees er ook over op ander fora(caravan) en merken auto's. Dus lijkt erg op een ontwerpfoutje van Brink.
En nu alweer. Dus Brink krijgt het weer terug.....
Ik lees er ook over op ander fora(caravan) en merken auto's. Dus lijkt erg op een ontwerpfoutje van Brink.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….