Schokkende d5 in xc90 van 2007 (aut)

p1800bas
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.02.2017 - 18:30

Hallo allemaal,

we hebben nu sinds mei 2016 een XC90 aut. d5 185pk bj 2007, gekocht met 248000 km ... we hebben er zo'n 20000 km mee gereden. Wat een heerlijke reisauto met 3 kids.Al veel volvo 850 en v70's versleten en altijd met veel km gekocht en bereden (we zijn niet bang voor volvo's met ervaring :) Deze XC90 was al een tijdje een wens. ... en acht er zijn zoveel onderdelen en er is zoveel ervaring rond deze auto's. wat kan er misgaan? ;)

Voor de zekerheid en omdat de bak-olie wat verbrand rook, hebben we de versnellingsbak laten flushen (was ook nodig zei de monteur van dienst .. had 14 ltr nodig voor er schone vloeistof doorging..).
Nu haperde de auto bij een koude start wat (gedurende een paar seconden een beetje rommelig stationair lopen) maar na rustig warm rijden loopt ie zoals ik een d5 herkende (echter wel altijd een beetje een diesel'nokje', maar bij hogere snelheden en hogere toeren is dat weg uiteraard...). Nu ging laatst, vlak voordat we naar Oostenrijk afreisden, het motormanagement service vereist lampje branden ... gauw naar ons mannetje, uitlezen en voor de zekerheid een relais vervangen (een groot relais vooronder bij het luchtfilter dat de start of het dieselgloeien organiseert (???) ik heb geen technische kennis (sorry)... boel ge-reset .. alle meldingen waren en bleven uit....
de auto 'voelde' nog niet helemaal strak maar goed het was al veel beter... Eenmaal in oostenrijk (lekker de nacht doorrijden) begon de auto zo bij 2000 toeren (ook op de snelweg) wat schokkerig te rijden, maar het was ook zo weer weg.. dit was en is nog steeds zo. koud wegrijden is schokkerig en het motormanagement lampje is weer vrolijk aan...
120 km pu en 2200 toeren vond ie niet fijn en vertoont de auto af en toe schokken...150 km p / heel fijn en vloeiend rijden het lijkt of hij dan overal 'doorheen' trekt, maar bij afzakken vertoonde de auto toch weer zo af toe een rilling / schokken... ook bij het wisselen van snelheid richting het skidorp bij de 2000 toeren weer dat schokken bij snelheidswisselingen ...

we denken zelf aan (hopenlijk) een vies brandstoffilter (gaan we morgen in ieder geval ff vervangen)..
- kan het de bak zijn?
- of een van de injectoren (we zagen geen foutmelding in de computer)

of heeft een van jullie herkenbare ervaringen of een tip om aan te denken...?

Hoor graag!
groetjes Bas
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Kan een injector zijn en is met die km stand niet ondenkbaar. Luchtinlaat en EGR, zijn die schoon? Zal me niet verbazen dat hij gewoon te weinig lucht krijgt.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
p1800bas
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.02.2017 - 18:30

dank voor je feedback....we zagen vanochtend trouwens ook dat het wervel klep plastic'stangetje' er een beetje sneu bij hing... tevens was dit deel erg vet en smerig.... (is dat een gevolg van...? of de veroorzaker van....?)
p1800bas
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.02.2017 - 18:30

Opgelost...

het bekende wervelklep 'stangetje' (van plastic) was los en kapot.... inmiddels gefixt met wat staal en hij beweegt weer normaal. De boel schoongemaakt waaronder luchtfilter (EGR was al een nieuwe hadden we geconstateerd)...
Auto loopt beter dan toen we m kochten. Schakelt weer soepel (ook dit voelde schokkerig ondanks de flush...) dus weer helemaal happy...

Nu even kijken hoe het zich houdt voordat we volgende week naar Frankrijk afreizen...
gr Bas
p1800bas
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.02.2017 - 18:30

Balen... Euvel is nog niet opgelost.
Koud starten gaat, motor draait wat rommelig, auto loopt de eerste km zeer beroerd alsof niet alle cilinders meedoen, als de motor, na wat warm draaien, wat toeren boven 2500 heeft gemaakt, is het ergste schokken weg.
Nu Blijft het schokken echter wel veel aanwezig zo rond de 1800-2000 toeren.. soms duidelijke schokken som heel subtiel (lage snelheid is duidelijk hoge snelheid nauwelijks voelbaar)...

Iemand een idee

Ps hierbij nog even een foto van het hefboom knutselwerkje..
https://goo.gl/photos/ZXhbXrVKQX1DNPJy8

;)
Laatst gewijzigd door p1800bas op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Begin eens met foutcodes uitlezen. Mogelijk een wat mindere injector er tussen ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
p1800bas
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.02.2017 - 18:30

sbv schreef: Begin eens met foutcodes uitlezen. Mogelijk een wat mindere injector er tussen ?
Hallo sbv,

dank je, dit hebben we echter al meerdere malen gedaan. De enige melding was 'meerdere startpogingen ...' Het starten heeft echter nooit opnieuw gemoeten... 't is starten en lopen ;)... We hebben wel het gloei-relais vervangen voor de zekerheid.. tevens zijn 'alle' noodzakelijke filters vervangen... ik heb ook aangegeven dat er wellicht een mindere injector tussen zou kunnen zitten, maar dat zou je moeten zien in de software melding volgens hem...

m'n volvo maatje is redelijk aan het puzzelen gekomen
Vandaag wordt er opnieuw uitgelezen en zaken door ge-akkert... wil vrijdag wel 'gewoon' richting Frankrijk zonder me zorgen te maken of we het halen... :) :)

THNX!

Bas
Laatst gewijzigd door p1800bas op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
p1800bas
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.02.2017 - 18:30

balen...
ondanks het flushen lijken de pijlen nu toch te wijzen op de automaat bak ... dat gaan we niet redden voor vrijdag ben ik bang...
morgen even spoedberaad... met mn volvomaatje...
Laatst gewijzigd door p1800bas op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

injectoren kan je uitlezen met Vida en dan kan je dus de retour hoeveelheid aflezen om te zien of er een injector is die sterk afwijkt. Handmatig meten met 5 potjes en een paar slangen kan ook. Bij veel retour van 1 injector heb je een slechte te pakken.

Waar is de auto mee uitgelezen overigens ? Volvo Vida of een universeel apparaat ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
p1800bas
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.02.2017 - 18:30

Volvo Vida...
p1800bas
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.02.2017 - 18:30

Vida gaf rood bij ecm en injector / verstuiver 2 en 5
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Heb je alvast wat om te bekijken. mogelijk een mindere injector(en)

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Let op, ik ga gelijk krijgen.

Bij de mijne, bij 230 K, 1 injector kapot (lek) en 2 die op het randje qua waarden zaten. Drie stuks laten vervangen en klaar was het weer......en een paar euro armer dat ook.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
p1800bas
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.02.2017 - 18:30

T Wordt weer eens spannend ;) vanmiddag idd door de dealer injector nr 1 laten vervangen (morgenochtend gaan ze t testen).. daarbij kan het dus zijn dat 2 en 5 op t randje zitten... ik hoop dat t morgen ok is.. dan kan ik de Volvo weer inpakken en morgenavond naar Frankrijk
p1800bas
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.02.2017 - 18:30

V70/2.4D/2003 schreef: Let op, ik ga gelijk krijgen.

Bij de mijne, bij 230 K, 1 injector kapot (lek) en 2 die op het randje qua waarden zaten. Drie stuks laten vervangen en klaar was het weer......en een paar euro armer dat ook.
Waren de problemen daarna voor lange tijd over trouwens?
p1800bas
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.02.2017 - 18:30

Auto rijdt weer 'als nieuw' we zijn naar frankrijk gereden en aangekomen..
Eerste injector is vervangen met nodige materiaal en software, bij de dealer..(top geregeld eerlijk is eerlijk, supersnel gefixt)...
Nu kreeg ik alleen die .(grrrr)..... motormanagement melding weer na ruim 1100 km en bijna op plaats van bestemming...
Laatst gewijzigd door p1800bas op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 279
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Hmmm, ik kom hier terecht omdat de mijne ook wat schokkend rijdt.
Het gaat om een D5 GT6 AWD met T18 motor. Bouwjaar 2011, 185000 km.
Automaat is geflushed 35k geleden. Auto loopt verder voortreffelijk, start goed etc.
De symptomen zijn dat bij relatief lage snelheid (rond 2000 rpm in 6 bij 100-1110 kmh) de auto af en toe een kort schotje geeft.
Dit is goed te voelen als ik op de cruise control rij.
In mijn beleving is dat altijd nadat er een vals plat naar beneden is geweest.
Het brandstofverbruik is dan heel laag geweest, en na het vals plat moet dan gas worden gegeven door de cruise control.
Dan is er vaak een kort stootje, alsof er gehikt wordt. Op toerenteller is nooit iets af te lezen. Ik geloof ook niet dat het aan de bak ligt. Die schakelt alle verzetten prima en zonder schokken. Lock-Up werkt goed op het oog.
Auto heeft 7000 km geleden zijn grote beurt gehad waar ook brandstof-filter vervangen is.
Er wordt dan ook altijd inwendige diesel cleaner toegevoegd.
Ik tank voornamelijk V-power diesel om de motor schoner te houden en er wordt eigenlijk voornamelijk langere afstanden (125 km snelweg) mee gereden.
Bij hogere snelheid (boven 125 kmh) voel ik dit eigenlijk nooit.
De wagen heeft het eigenlijk altijd wat gehad, wel lijkt het de laatste tijd iets erger te worden.
Misschien is dat ook omdat ik tegenwoordig veelvuldig deze snelheden rij gezien de drukte op de weg tegenwoordig, wat harder vrijwel zinloos maakt.

Ik hoop eigenlijk niet dat het aan de injectoren ligt. Wellicht gewoon een D5 probleem?
Zit het niet meer in het motor management, luchtmassameter etc?
Is het eventueel met tuning op te heffen?
Waarom alleen bij lage snelheden?
Volvo For Life: nr. 8 en 9
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.
Teebonk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 16.04.2008 - 22:02

Is je wervelklep stangetje in orde?
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 279
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Stangetje ziet er goed uit, loopt wel heel iets krom, maar op internet zie ik meerdere foto's zo.
De bevestiging is goed. Het scharnierende gedeelte er van gelijk maar met wat WD40 ingesprayd.
Volvo For Life: nr. 8 en 9
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 279
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Vandaag bij Volvotune geweest om de auto laten te-mappen.
De auto rijdt er een stuk vlotter door. Het ging mij niet echt om vermogen, maar meer om response en drivability.
De motor reageerd vlotter op het gaspedaal.
Er is voornamelijk op eco en torque getuned.

De auto is daar ook uitgelezen. Er waren twee storingen (rood) op injectoren van cilinder 1 en 5.
Ze zijn gereset. De terugweg naar huis was niet eenduidig of het opgelost is.
Binnenkort de auto zelf maar eens uitlezen.
Heb net een ELM327 OBD2 diagnose interface besteld, binnenkort weten we meer.
Obbe zei wel dat storingen van de injectoren meestal niet aaan de injectoren zelf ligt maar aan de bedrading/stekkers.
Volvo For Life: nr. 8 en 9
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.
C70 T5 Summum 03.2011, Ice white, 18” Media Diamond Cut/Black, off black leather.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”