Startproblem 440...verholpen...nu inhouden en zelfs afslaan.

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Achteraansluiten in de rij...'k geloof dat ik niet de enige ben met startproblemen. Eerder deze week liet de auto het ook al af weten wel een startmotor horen maar starten ho maar. Ff onder de kap gekeken en bleek de luchttoevoer van de motor los te zijn opnieuw aangesloten, probleem opgelost.

Vanavond ff een stukje gereden geen probleem, auto heeft vervolgens een half uurtje stil gestaan (bezoekje) en daarna starten, NOT. Direct onder de kap gekeken, maar de nieuwe slangklem zat waar die moest horen dus een nieuw probleem. En fin na drie-vier keer proberen liep de motor dan toch eindelijk waar het niet dat m'n Lambda sonde brande... Gehele terugweg liep/loopt ie als een zonnetje geen vreemde dingen bij verkeerslichten enzo, keurig tussen 900 en 1000 toeren.

Help waar zou dit onderandere aan kunnen liggen, misschien iets eenvoudigs... #-o

Afbeelding
VOLVO 440 1.8i '96
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Loop eerst je hele ontsteking maar na... dit klinkt me weer veel te bekend in de oren :?
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

De gehele ontsteking... :cry: 'k Weet alleen dat de bougies vervangen zijn bij z'n grote beurt. Wat kan ik allemaal zelf los maken, uitblazen ed?
VOLVO 440 1.8i '96
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

bobinekabel en bougiekabels gewoon bekijken of ze er nog beetje goed (heel) uitzien en nog beetje soepel zijn. Rotor en kap zou je los moeten kunnen draaien, maar hou wel heel goed in de gaten welke kabel op welke plek hoort. Als dat verkeerd zit doettie heel weinig meer....
Bobine kan je in het donker controleren, als er blauwe flitsen overheen lopen issie gaar...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Verklaren eventuele bobinekabel en/of bougiekabel, rotor of kap ook het feit dat m'n lambdasonde negatief reageert en dus het lampje doet branden??

BOBINE???
Afbeelding

Enuh; verdeelkap is waar de bobinekabel naartoe loopt waaruit vier kabels naar het motorblok toelopen?
VOLVO 440 1.8i '96
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

Ja das de verdelerkap. Moet je maar eens uit elkaar halen. Er zit een rotor op een as met een metalen staafje eraan, en in de kap zelf zitten 4 contactpunten waar de rotor steeds langs komt. Die kunnen wel eens vies / slecht zijn.

Je kunt ze proberen schoon te maken met een beetje schuurpapier (ff netjes opschuren), of anders vervangen. Ik was bij vervanging 14 euro kwijt voor de verdeler kap en het erop zetten kun je zelf in 5 minuten gefixed hebben....

Bij mij waren alle problemen met starten daarna verholpen en de motor liep ook nog zuiverder en zuiniger.

Zou misschien ook je lamba kunnen verklaren, misschien verbrand niet alle benzine goed doordat de ontsteking te zwak is, en komt die daardoor in de uitlaat? Zou me er iets bij voor kunnen stellen.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Dank! Zal vanavond eens gaan kijken.
VOLVO 440 1.8i '96
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Heb er naar gekeken, bouten zitten moervast...morgen nieuwe dag. :x

[edit]

Pfff wat in je kont zit moet er uit, bouten los gekregen en idd de contactpunten van de verdeelkap waren geoxideerd en versleten. Heb ze voor de sjeu toch ff schoongemaakt (ga morgen een nieuwe kopen) en daarna starten.....

:wav: :wav: :wav: :wav: :wav: :wav:

Jaja en geen lambdasonde lampje!!

Aan allen mijn dank!
VOLVO 440 1.8i '96
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

We zijn toch niet helemaal gek hier :)
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Nee idd, weet nu waar bobine en verdeelkap zit...(dank) en hier zijn dergelijke forums toch voor??? Voel mezelf toch een beetje als een held (MacGuyver), ff auto maken hihihihihihi.

8)
VOLVO 440 1.8i '96
roever
4th Gear member
Berichten: 564
Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
Locatie: Maasbree

Haha,wel leuk dat je dat zegt want ik had idd hetzelfde gevoel toen ik mijn verdelerkap vervangen had!

Mooi dat je wagen weer loopt!
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Weet je wat het leuke nu is? Je begint met dit soort relatief kleine reparaties en langzamerhand ga je wat vertrouwen opbouwen en met een jaar of twee kan je een heel groot deel al zelf :D Moet je kijken wat een geld je uitspaart omdat je niet meer meteen langs de dealer hoeft ;)
Waarmee ik niet wil zeggen dat je de dealer nooit meer nodig hebt, kom er graag voor de moeilijke dingen (D-riem, apk, remoliewissel etc.)
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Valt nog mee dat niet heel je rotor weg gesmolten is zoals bij mij (gek genoeg starten hij wel en liep redelijk goed :-k )
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Vanochtend nieuwe verdeelkap gekocht (€29,--) en deze geplaatst, koekje idd. Nu start ie weer naar behoren en zit ik weer met een iets geruster gevoel in de auto wanneer ik 'm start.

Oja nog iets ontdekt, deze leiding zat ook los, enig idee wat deze doet (vacuum)??

Afbeelding
VOLVO 440 1.8i '96
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

ik denk dat hij voor je inlaat-lucht-warmte regelaar is (of hoe dat ding ook heten mag) dat zit onder je luchtfilter. Ik zelf heb hem er uit gesloopt.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

:help: :help: :help: :help: :help: :help: :help:

Vandaag 600km gereden :dead: en op de laatste 40km viel mij ineens op dat ie op 3000 toeren en 120km/pu inhield en niet of nauwelijks reageerde op het gaspedaal, later bij verkeerslicht poef...gewoon afgeslagen alsof ie was gaan tukken ofzo. Opnieuw starten en een beetje bijgassen hielp maar met de finisch in zicht was het probleem nog niet weg. Ook bij lagere snelheden en lagere versnellingen ietwat inhouden en niet adequaat reageren op gaspedaal. Thuis (eindelijk) nog ff stationair laten lopen maar dat vond ie niet erg.

Gewoon vuiltje in de benzineleiding??? Bobine??? Of kan ik morgen de garage bellen. ](*,) ](*,) ](*,)

snik :cry:
VOLVO 440 1.8i '96
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Dit klinkt als een vacuum meter. Dit regelt indirect via je computer het onsteking tijdstip. Je kan kijken of hij vol gelopen is met olie of andere viezigheid wat wel eens gebeurt. Anders zelf uitlezen.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Dank,

1- waar zit de vacuummeter, deze kan los, en dus schoongemaakt worden??
2- daar valt iets op af te lezen??

:wink:
VOLVO 440 1.8i '96
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

1- deze kun je vinden links (als je voor de auto staat) op het schutboard onder het bescherm kapje.

2- rechts op je veerpoot kolom vind je een kastje met een kabeltje er aan, als je deze open maakt zitten er 6 gaatjes, een knopje en een ledje. hoe werkt het.
je zet je kontact aan je prikt het kabeltje in nummertje 2 en drukt twee seconde op het knopje. er volgt dan een code bv 1 keer aan pauze 2 keer aan pauze en 2 keer aan (1-2-2 airtemp sensor) bij 1-1-1 is er geen fout gevonden.
dit kun je meerdere keren doen net zo lang tot je de zelfde code tegen komt.
Je kunt ze hier terug vinden http://www.volvo440.nl/index.php?option ... &Itemid=77

Sterkte, laat even weten of het gelukt is.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
Johan Braziltraveller
4th Gear member
Berichten: 935
Lid geworden op: 24.03.2005 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Daar komen ze (in uitgelezen volgorde):

4-1-1 Throttle switch signal faulty or missing
1-2-1 Manifold Absolute Pressure (MAP) signal absent or faulty
1-1-3 Fuel injectors | Heated oxygen sensor - maximum enrichment sensed short term fuel mixture too weak
3-1-3 ?? (geef auto veel liefde?)

Wie o wie gaat mij vertellen hoe groot mijn problemen zijn.... :cry:

Vacuummeter:
Afbeelding

Kan ik bovenopgelegen schroeven eruit halen en een kijkje nemen onder het klepje of veroorzaakt dit enorme problemen?
VOLVO 440 1.8i '96
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”