GT8 ervaringen

Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ook de GT6 bak is in de loop van de jaren aardig aangepast en verbeterd Zit hem voornamelijk in de aansturing (software). De GT8 is wel heel duidelijk de betere bak. Ik blijf het jammer vinden dat de GT8 nooit icm de 5 cilinders is geleverd. Dat zou voor mij de ideale combi vormen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
D5R-Design
5th Gear member
Berichten: 1520
Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59

Dat ben ik helemaal met je edracket..
De GT8 is gewoon een goede bak.
Wat ik niet een vooruitgang vindt is die VEA motor...
Die klinkt voor geen meter.
Zeker van buiten, niet echt 2014..
Was één V90
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Van buiten klinkt hij inderdaad niet, helemaal als hij koud is. Maar mijne is terug van 30.000km beurt en ik heb geen idee hoe hij nu klinkt. Wat wel aardig is elke keer als je software update krijgt gaan je spiegels niet meer automatisch dicht. Zo weet je dat je in elk geval nieuwe software hebt.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 318
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Als de motor koud is knikkert hij idd en klinkt'tie als een 1e generatie Golf D.
Even de standkachel aan doet trouwens wonderen...

Overigens heb ik me van mooi of niet mooi klinkende diesels nooit wat aangetrokken.
Het gaat mij erom dattie vlot van de plek komt en niet stuk gaat. En bijkomend voordeel is dat de D4 binnen mooi rustig klinkt.

Wat betreft geluid heb ik dan wel meer met de 5 cyl benzine motoren, maar de laatste in de Volvo's hadden ook niet meer "het" geluid.
Laatst gewijzigd door silverado op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8, XC40 T2 R-Design GT8

Volvo nr 15: C40
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2748
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Paul schreef: Van buiten klinkt hij inderdaad niet, helemaal als hij koud is. Maar mijne is terug van 30.000km beurt en ik heb geen idee hoe hij nu klinkt. Wat wel aardig is elke keer als je software update krijgt gaan je spiegels niet meer automatisch dicht. Zo weet je dat je in elk geval nieuwe software hebt.
Daar zou ik geen kratje bier op durven zetten. Bij mij was het namelijk net anders om...

Maar OT: de GT8 is een prima bak die bijna ongemerkt schakelt en, zoals D5R-Design al schreef, prima gebruik maakt van het koppel van de D4-motor. Hiervoor had ik een Skoda met een DSG-bak. Die gaf al geen reden tot klagen, maar dit rijdt nog beter. Alleen met een caravan weet hij niet echt raad, lijkt het wel. Dat doet een DSG dan weer beter.
Laatst gewijzigd door jalex_h op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

silverado schreef: Als de motor koud is knikkert hij idd en klinkt'tie als een 1e generatie Golf D.
Even de standkachel aan doet trouwens wonderen...

Overigens heb ik me van mooi of niet mooi klinkende diesels nooit wat aangetrokken.
Het gaat mij erom dattie vlot van de plek komt en niet stuk gaat. En bijkomend voordeel is dat de D4 binnen mooi rustig klinkt.

Wat betreft geluid heb ik dan wel meer met de 5 cyl benzine motoren, maar de laatste in de Volvo's hadden ook niet meer "het" geluid.
De enige diesel die een mooi geluid maakt is toch volgens mij de 5cyl en 6 cyl in lijn...de mercedes 250 en 300d van mijn ouders vroeger hadden die mooie klank ook...van de 4cyl diesels kan ik echt niet zeggen dat ze mooi klinken,van geen enkel merk...
D5R-Design
5th Gear member
Berichten: 1520
Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59

Met niet mooi klinken bedoel ik het vreselijke nagelen wat ze bij deze motor niet onder controle hebben.
Vergelijk hem maar eens met de 184 pk BMW 2 liter. Daar moet je goed luisteren of het een diesel is
Was één V90
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

jalex_h schreef:
Paul schreef: Van buiten klinkt hij inderdaad niet, helemaal als hij koud is. Maar mijne is terug van 30.000km beurt en ik heb geen idee hoe hij nu klinkt. Wat wel aardig is elke keer als je software update krijgt gaan je spiegels niet meer automatisch dicht. Zo weet je dat je in elk geval nieuwe software hebt.
Daar zou ik geen kratje bier op durven zetten. Bij mij was het namelijk net anders om...

Maar OT: de GT8 is een prima bak die bijna ongemerkt schakelt en, zoals D5R-Design al schreef, prima gebruik maakt van het koppel van de D4-motor. Hiervoor had ik een Skoda met een DSG-bak. Die gaf al geen reden tot klagen, maar dit rijdt nog beter. Alleen met een caravan weet hij niet echt raad, lijkt het wel. Dat doet een DSG dan weer beter.
Zou met de caravan erachter handgeschakeld rijden.
Automaat wil vaak te snel laag in z'n toeren rijden met nadelige gevolgen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Paul schreef: Nou de GT8 schakelt soepel zonder je het door hebt. De GT6 in de V60 gaat het vooral als een dolle als je aanvulling hebt van electra, is dat op of is hij koud dan is het soms wel een beetje een oude bak.
Nu met de D5 TE loopt het allemaal soepel ook omdat hij nieuw is, maar als je even gas geeft merk je dat het sneller is de Power knop in te drukken. Dus tsja... vermogen doet ook wat met je bak als je begrijpt wat ik bedoel.

Verder heeft de V70 een software update gekregen en daarmee moet hij beter schakelen... techniek staat voor niks he ;-)
Duidelijk verhaal. Ik merk dat vooral in Hybrid als de "prik" op is. Dan heeft de GT6 meer slip dan in AWD of Power.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja precies, dus heb je genoeg stroom gaat het allemaal wat soepeler en zeker in Power. Nu moet ik zeggen dat ik met de D5 met elke inhaal maneuver de Powerknop in druk...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik heb destijds een D4 met P* gereden en dat scheelde echt in schakel comfort, wellicht zijn ze nu standaard nog beter dat zou kunnen.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Paul schreef: Ja precies, dus heb je genoeg stroom gaat het allemaal wat soepeler en zeker in Power. Nu moet ik zeggen dat ik met de D5 met elke inhaal maneuver de Powerknop in druk...
Merk jij veel verschil tussen de D5TE en D6TE op het gebied van koppel? Bij mijn D6 is AWD voldoende om snel in te halen en gebruik Power meer als pretstand.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja je mist echt power, je drukt hier dus wat sneller de power knop in.

Over de V70 met de GT8, die schakelt dus geen moer beter sinds de waanzinnige software update. Dus over 2 weken mag ik terug komen, ik denk toch echt dat er beetje olie in moet, in elk geval werkte dat altijd prima bij mijn handbak volvootjes.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Paul schreef: Ja je mist echt power, je drukt hier dus wat sneller de power knop in.

Over de V70 met de GT8, die schakelt dus geen moer beter sinds de waanzinnige software update. Dus over 2 weken mag ik terug komen, ik denk toch echt dat er beetje olie in moet, in elk geval werkte dat altijd prima bij mijn handbak volvootjes.
Heb je dan last van slip of voel je schokken tijdens het schakelen in de GT8? Met de 330e voel je de 8-traps ZF helemaal niet. De elektromotor gaat ook door die automaat en heeft dus 8 versnellingen en blijft ondersteunen tot 225km/h. Toch voelt de 330e door de 4 pitter gewoner aan dan de D6TE die veel meer koppel heeft. Toevoeging: ik zou (indien nodig) transmissieolie bijvullen.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2748
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

fredhead schreef: Zou met de caravan erachter handgeschakeld rijden.
Automaat wil vaak te snel laag in z'n toeren rijden met nadelige gevolgen
Met een Volvo: inderdaad. Met een DSG is dat echter niet nodig, die heeft binnen 100 meter door dat er "iets" achter hangt en pas daar zijn schakelgedrag op aan. Hij schakelt al terug nog voordat je er zelf aan gedacht hebt en de motor draait altijd voldoende toeren.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

BendW schreef: Wat betreft geluid heb ik dan wel meer met de 5 cyl benzine motoren, maar de laatste in de Volvo's hadden ookDe enige diesel die een mooi geluid maakt is toch volgens mij de 5cyl en 6 cyl in lijn...de mercedes 250 en 300d van mijn ouders vroeger hadden die mooie klank ook...van de 4cyl diesels kan ik echt niet zeggen dat ze mooi klinken,van geen enkel merk...
De D5 van Volvo en de 6 in lijn diesels van BMW klinken toch ook mooi?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Is ook zo...
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

Ik heb nu 120k km met de D4 in combinatie met de GT8 gereden: heerlijk!!! Kan het iedereen aanbevelen.
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”