V70 T5 automaat stuk: course of action

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
slipson
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.01.2017 - 20:52

hallo beste Volvo fans

De automaat van mijn V70T5 met 285k kms van 2001 kampt met serieuze problemen: lock up foutcode. De auto is op een niet werkende stoelverwarming na in zeer goede staat.
Met pijn in hart moet ik hem van de hand doen.
De vraag waarmee ik mee worstel: verkoop ik hem in deze staat?
Of verkoop ik hem voor een betere prijs indien ik hem repareer. Een tweede hands automaat zet mijn vaste garage -Volvo expert- er voor ca 2000 euro in. Een nieuw klepblok -daar zit wschl de fout als geconstateerd door een automaten specialist- kost me 1385 euro en een converter -die wordt vaak samen met het klepblok vervangen naar het schijnt- 1200 euro. Dus een investering van ofwel 2000 euro dan wel 2600 euro zonder een garantie dat ik hem daarna vlot verkoop.

Dus de vraag luidt: reparatie of niet? En welke reparatie geef je de voorkeur? Ik ben benieuwd naar jullie argumenten.

merci
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
duoV70
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 02.03.2016 - 21:06
Locatie: randstad

tja, de vraag is of je er zelf mee wil blijven rijden of dat de aanschaf van een andere je niet meer kost dan de reparatie? lijkt me de moeite waard als de auto zo goed is als je zegt en de kilometrage, daar kan zo 2 ton bij
XC90 3.2 aut 2007
V60 HIP 2013
XC70 2.4 aut 2000
V70 2.5 aut 1998
850 2.5 aut 1994
V70 2.0 man 1997
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24566
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

MODS BREAK
Verplaatst naar juiste board.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1512
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Beste opbrengst in deze staat krijg je door zoveel mogelijk onderdelen los te verkopen en het restant door een sloper op te laten halen. Verkoop in deze toestand gaat weinig opleveren en repareren is alleen zinvol als je er zelf nog tijdje mee gaat rijden.
Dus fixen voor eigen gebruik of verlies nemen. Niet leuk maar wel verstandig. Succes met deze troubles.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De meest rendabele optie zoals hieroven aangegeven is in losse onderdelen verkopen. Als je daar de tijd (en ruimte!) niet voor hebt kan je het ding beter zonder reparatie de deur uit doen. Die 2000.- welke jij er in investeert krijg je er bij verkoop nooit extra bij.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5246
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

het is wel een youngtimer met een lekkere motor
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Nog niet eens ingereden, maken en oprijden zou ik zeggen
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11700
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Maar wat is de staat van onderhoud van de rest van de auto? Is alle onderhoud netjes uitgevoerd en zijn slijtagedelen (bijvoorbeeld in de ophanging) allemaal gedaan? Als dat het geval is heeft maken zin (en kan misschien nog wel wat goedkoper dan wat jij daar neer zet) maar als de staat dusdanig is dat hij gerepareerd net iets meer waard gaat zijn dan de reparatiekosten van de automaat...

En wat is jouw plan voor de auto mocht hij wel gerepareerd worden? Hoe lang wil je er nog in rijden?
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
slipson
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.01.2017 - 20:52

beste mensen, dank voor jullie antwoorden.

Het verhaal is eigenlijk nog iets ingewikkelder, maar ik wilde het eenvoudig beginnen; het is nl zo dat ik in December een Volvo 850GLT 2.5-20v heb gekocht van 1992 -eerste serie- met slechts 85k kms op de teller. Hij was van de vader van een Belgische collega van me, 88 jaar oud, de man kan niet meer rijden.
Deze 850 is natuurlijk niet zo vlot als de T5 en het is geen station wagen, maar wat rijdt dat heerlijk zeg. Open dak, Bordeaux rood. Joekel van een spoiler erop. Aleen maar originele Volvo onderdelen. En hij is echt in goede staat: heeft altijd binnen gestaan, werd jaarlijks gesimoniseerd (Vlaamse term). Mijn garagist beweert dat ik hem voor 4500 euro meer kan verkopen dan dat ik hem gekocht heb. Mijn ganse familie is pro T5 en contra 850
Jullie zien het dilemma zich al ontvouwen: 850 verkopen en T5 oplappen en nog wat centen in de pocket houden....of de T5 eruit -en wellicht ook weer wat centjes overhouden maar wschl minder.
Ik meende al afscheid genomen te hebben van de T5, maar toch staat hij nog op de oprit...Moeilijk, moeilijk, moeilijk
Wat zouden jullie doen? Reacties welkom, zowel rationeel als irrationeel
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26901
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb je de ruimte van een station nodig?
De 850 klinkt als een redelijk uniek exemplaar met z'n kilometerstand! De V70 is weer moderner en snap dat het erg lastig kiezen is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11700
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik zou even een belletje naar Gery Slot van Powerflush NL in Uden plegen en hem voorleggen wat het probleem nu is. Hij kan je vast van een reële verwachting voorzien van de mogelijke kosten die je te wachten staan.

Een 850 kan best een mooie auto zijn, maar ik vind de P2 modellen qua lijnen en design gewoon veel mooier. Maar een in top stand verkerende 850 of een twijfelgeval V70? Hmmm... Lastig...

Wat ik zeg: wat is de staat van het verdere onderhoud van de V70? Als die op de automaat na ook in prima conditie is zou ik het wel weten, maar als daar eigenlijk stiekem ook nog bergen onderhoud aan zit te komen...

Kun je met de auto nog wel rijden? Het zou een idee kunnen zijn om anders naar de technische meeting in Elst te komen later deze maand en de auto door Dennis te laten checken op de huidige staat en dan een keuze maken?
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
slipson
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.01.2017 - 20:52

Hi Arnoud
bedankt voor je wedervragen
In de V70 heb ik zelf in de 3 jaar dat ik hem heb het nodige geld gestoken, zo'n 1500 euro per jaar, in o.m. stabilisatorstangen e.d.
Veerpootlagers, remblokken en uitlaatdemper komen eraan. zo'n 1000 euro. En later de distributie, die is 1 maal vervangen.
dus geen Bergen, eerder heuvels zou ik zeggen....
mijn vrouw rijdt in een lease audi, ook sedan. dus een stationwagen is op zich handig, je gooit er zo een (kleine) fiets in; in de praktijk kom ik goed uit de voeten met de kofferbak van de 850.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
slipson
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.01.2017 - 20:52

wat ik wilde uitleggen is dat we in de audi op vakantie zouden gaan, vanwege de tank kaart. Dus voor de vakantie hebben we geen station nodig, althans niet de eerste 2,5 jaar- de resterende looptijd van het leasecontract
.
Ik heb enkele foto's van de 850GLT erbij gezet, kunnen jullie zien wat voor een schoonheid het is. Veel mannelijke vrienden vinden hem te gek, en de vrouwen vinden hem gek genoeg spuuglelijk. Niet dat dat verder iets uitmaakt in de keuze, ik vind het gewoon leuk om te melden.

Maar goed, zoals jullie vast kunnen merken, kiest mijn hoofd voor de T5 terwijl mijn hart kiest voor de 850. En zelfs dat is niet geheel waar, de T5 automaat heeft me behoorlijk wat kopzorgen gegeven en ik was hem op den duur een beetje zat -zeker toen hij me volledig in de steek liet in op vakantie in Belgie-, daarom ben ik ook vrij snel op de opportuniteit van de 850 ingegaan. Het zijn beide unieke Volvo's, dat maakt het ook zo moeilijk.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11700
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Vrouwen en auto's :-) (zei ik dat hardop? :-) )

Maar als je in je hart al voor de 850 kiest, waarom niet? Als die doet wat hij moet doen, jouw hart heeft... Dan is de keuze niet zo heel moeilijk lijkt mij. De vraag wordt dan vooral of je de T5 gaat laten repareren om 'm bij verkoop als een fatsoenlijk rijdende auto te kunnen verkopen, of dat je hem in onderdelen of als sloopauto gaat verkopen?
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

zoals altijd bij dilemma's:

Kop: T5
Munt: 850

Gooi de munt in de lucht, zodra de munt in de lucht zweeft weet je eigenlijk al welke kant je van de munt het liefst wilt zien. :P
Toch?

ps. Ik heb het zelf nooit in de praktijk getest. O-)
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Praktisch gezien verkoop je de 850 en rijd je wat langer door in de T5.
De kleur van de 850 vind ik minder en de dames waarschijnlijk ook. Niet voor niets vertellen vrouwen vaak wanneer je vraagt welke auto ze rijden: "een witte" :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
slipson
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.01.2017 - 20:52

beste forumleden
Bij dit dilemma heb ik geen snelle beslissing genomen. ik heb voorlopig nog beide wagens. ik krijg het niet over mijn hart om de V70 weg te doen. We nemen hem gewoon weer in gebruik binnen 2 jaar. In de tussentijd rijd ik de 850 en de V70 afwisselend. D.w.z. nu met de 850, als de winter eraan komt schors ik die en rijd ik verder met de V70.
Eerst de automaat van de V70 repareren dus. In Rijswijk zit ACL autoservice, gespecialiseerd in automaten. Doorverwezen door mijn buurman, een ANWBer kent ze ook en gaf goede feedback over ze. Daar heb ik hem laten nakijken. Conclusie: reviseren klepblok 1383 euro converter 1201 euro. Blijkbaar doe je de ene reparatie niet zonder de andere. Het lijkt mij redelijk prijzig, mijn eigen "vak" garage offreert 2000 euro -maar die hebben vast niet dezelfde ervaring ermee. Dan zou ik eerder voor ACL gaan.
Welnu, Arnoud, je suggereerde eerder Power Flush en technische dag in Elst. Loont het de moeite om nog naar zo'n dag te gaan? en Powerflush te bellen. Die zitten helemaal aan de andere kant van Nederland ook nog eens.
groet.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11700
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Een belletje kost niets, gewoon even doen, het verhaal uitleggen en aanhoren wat het advies is.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Kleppenblok, ofwel het brein reviseren kost ongeveel €1000
Een brein dat versleten is zorgt voor klappen tijdens het op of terugschakelen van de bak.
Een converter heeft daar niets mee te maken de converter zit tussen de motor en de bak in
Het is de vloeistofkoppeling
Die kan ook gaan slijten, maar dan krijg je slippend gedrag van de koppeling
De converter reviseren is niet zo duur ca€200
Maar om er bij te komen moet men de bak uitbouwen dat kost een dagje werk
Converterspecialist Rene van Convertershop renswoude kan je daar meer over vertellen
Ze reviseren voor veel transmissiespecialisten , en kunnen je desgewenst tippen bij wie je goed terecht kan
keep calm!, your randomizer is running
slipson
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.01.2017 - 20:52

Update: Gery van GS Powerflush gebeld, na korte omschrijving van het euvel (klappen van automaat met name wanneer de motor warm is en ik de snelweg af kom) kwam Gery tot de conclusie om het kleppenblok te vervangen. Zo gezegd zo gedaan: schorsing V70 stopgezet en op naar Uden. Terug gereden met grote smile op mijn gezicht. de auto rijdt weer vloeiend...af en toe meen ik nog iets te voelen van minischokjes, het mag geen naam hebben...hoop dat het zo blijft. Gelijk doorge-investeerd in vervangen veerpootlagers. de V70 rijdt steeds beter. Na een tijd in de 850 gereden te hebben is de V70 toch iets heel anders. Met name de stoelen zijn nog comfortabeler. En de V70 heeft voelbaar meer punch. Vorstelijk. Draaicirkel als de maan, dat dan weer wel.
Echter, de 850GLT rijdt ook heel leuk, met name het geluid van de motor zeker in sport stand is mooi. Je kan voelen dat hij ouder is, je wordt wat meer bij het rijden betrokken. Ik heb hem dus nog steeds in mijn bezit. Ik vind hem te mooi. Een buur van me plaatst er binnenkort een originele Volvo radio in. Ik houd hem gewoon tot de Audi uit de lease is. En dan zien we wel weer verder. Of ik verkoop hem aan een andere liefhebber.... misschien.
Dank voor jullie tips en hasta la proxima.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”