Roetfilter vervangen?

Geleverd vanaf 2003
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Helaas heb ik wat opstartprobleempjes gehad met mijn V50. De 1.6D houdt af en toe in bij accelereren. Het autobedrijf waar ik de V50 heb gekocht had hiervoor de EGR-klep al vervangen (dit blijkt dus niet de oplossing te zijn), de Volvo dealer heeft de ECM uitgelezen, er is gebleken dat het gasklephuis niet goed is (dit zal hopelijk komende week opgelost worden), hopelijk zijn dan daarmee alle problemen opgelost.

Roetfilter
Dieper gravend in de onderhoudshistorie (en na contact te hebben gehad met enkele garages waar de auto zijn onderhoud heeft gehad) is gebleken dat het roetfilter nog niet is vervangen :( (de km stand staat op bijna 170k).

Nu zit ik een beetje in dilemma, ga ik het roetfilter (zelf danwel laten)vervangen of laat ik deze uitschrijven (jaja, ik weet dat dat officieel niet mag, svp deze discussie niet hier voeren :-) )

Is het roetfilter eenvoudig zelf te vervangen (ik beschik niet over een brug, wel een goede krik waarmee de auto ongeveer een half meter omhoog zou kunnen)? Daarnaast beschik ik best over behoorlijk wat gereedschap (incl. slagmoersleutel aan compressor).

Ik heb al een beetje op internet gezocht naar een montagehandleiding maar kan deze niet vinden. Ik ben zelf best heel handig, dus als het niet veel meer is dan bouten losdraaien en wat stekkers loskoppelen enz dan zou ik dat toch wel zelf moeten kunnen.

Wie heeft advies?
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

een roetfilter vervangen is inderdaad niet meer dan 2 stekkertjes eraf, de flens aan beide kanten losdraaien, en hij ligt los in je handen.

wel geldt zoals alles bij het sleutelen bij een auto de wet van behoud van ellende.
maw: eea kan behoorlijk vast zitten, en vooral bij de bovenste flens heb je 2 ellebogen nodig, gezien de krappe ruimte.
maar het is te doen....succes.

een nieuw roetfilter is ongeveer voor een 1.6D rond de € 450

uitschrijven bij Obbe iets van een krappe € 300
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Kun je bij de bovenste flens met een slagmoersleutel komen of is daar geen ruimte voor?

Ik heb ongeveer zo'n slagmoersleutel:

Afbeelding

Ik verwacht daar de bouten wel mee los te krijgen, lijkt me :-/

En moet de nieuwe roetfilter ook worden aangemeld in de computer?
Laatst gewijzigd door nielslu op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

wat ik me nog kan herinneren, kan amper je hand met een sleutel ertussen.......een slagmoersleutel zeker niet.
ga ook voor een nieuw regeneratie vloeistof container (om de 60.000 km), en dan moet alles gereset worden via vida, ( het zgn ADM-moduul)
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
KiekisNL
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 18.12.2016 - 10:24
Contacteer:

als ie op de zelfde manier vast zit als bij een focus 1.6d dan is het als je het nog nooit hebt gedaan een half dagje werk en ongeveer de bovenliggende prijs.
als je besluit hem zelf te vervangen hou dan ook rekening dat de slangen van de verschildruk sensor verrot zijn (vooral het gedeelte aan het roetfilter).
suc 6
Groet Anton

================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
Big I
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.03.2017 - 12:10

Ik stond ook voor de keus, maar heb de roetfilter leeg laten halen, en software aan laten passen door een speciaal tuningsbedrijf, kosten €500,-. Aangezien ik niet altijd lange afstanden rijdt, en daarbij de kans op vervuilde filter groter is, was mijn besluit gauw genomen ! Ik ben wel handig, maar heb het laten doen, want de filter wordt los geslepen, leeg gehaald en weer dicht gelast. Als je een goed adres zoekt, hoor ik het wel. Suc6 met je besluit.
Volvo V50 1.6D 2007
Eric
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Obbe / Volvotune gebruikt een slimmere methode. Zij slijpen het filter niet open, maar boren een gat erdoorheen. Het gat is net zo groot als de uitlaatpijp. Voordeel: sneller, minder bijgeluiden, minder werk en dus goedkoper.

Het is overigens tot 1 juli gewoon nog legaal, daarna niet meer.
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Hoe weet jij dat dit tot 1 juli nog legaal is?
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Dat is een tijdje geleden uitgebreid in het nieuws geweest, zie bijvoorbeeld

http://www.autoweek.nl/nieuws/verwijder ... -verboden/

Op termijn komt er waarschijnlijk ook een aanpassing aan de APK, maar dit kan nog jaren duren en de oplossing ligt al klaar in de vorm van een universele einddemper met een roetfilter erin.... Die kan bij een steekproef binnen 5 minuten gemonteerd worden. Dit laatste hoorde ik overigens van een bevriende garagehouder.
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13553
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

havana schreef:Op termijn komt er waarschijnlijk ook een aanpassing aan de APK, maar dit kan nog jaren duren en de oplossing ligt al klaar in de vorm van een universele einddemper met een roetfilter erin.... Die kan bij een steekproef binnen 5 minuten gemonteerd worden. Dit laatste hoorde ik overigens van een bevriende garagehouder.
en dat mag dan zonder de kans om je apk licentie te verliezen?
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Er is niks illegaals aan. Nou ja, wat niet mag is na de melding steekproef nog dingen wijzigen. Zou je die einddemper vóór de afmelding monteren is er niks aan de hand.

Laten we nou niet doen alsof dit soort dingen niet vaker gebeuren bij APK. Even een andere band monteren om door de keuring te komen, additieven bij de inlaat spuiten om de 4-gasmeting te halen.... zelfde principe!
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13553
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

havana schreef: Er is niks illegaals aan.
dat zeg jij, maar per 1 juli als de controle verbeterd blijkt is het dat wel (zeg jij ook)

Binnen 5 minuten iets aanpassen bij een steekproef is NIET toegestaan op straffe van intrekking APK licentie
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Daar heb je gelijk in. Maar goed je kan die demper ook plaatsen en dan afmelden.
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13553
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

havana schreef: Daar heb je gelijk in. Maar goed je kan die demper ook plaatsen en dan afmelden.
en dan na de steekproef de (APK)demper weer weghalen?
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Dan ben je ook illegaal bezig. Net als wanneer je na de APK je winterband weer in de schuur legt en je band met 1 mm profiel weer monteert...

Juridisch gezien is rijden zonder DPF ook illegaal, omdat je niet meer aan de typegoedkeuring voldoet.
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

havana schreef: Dat is een tijdje geleden uitgebreid in het nieuws geweest, zie bijvoorbeeld

http://www.autoweek.nl/nieuws/verwijder ... -verboden/

Op termijn komt er waarschijnlijk ook een aanpassing aan de APK, maar dit kan nog jaren duren en de oplossing ligt al klaar in de vorm van een universele einddemper met een roetfilter erin.... Die kan bij een steekproef binnen 5 minuten gemonteerd worden. Dit laatste hoorde ik overigens van een bevriende garagehouder.
De APK aanpassing gaat geen jaren meer duren, dat wordt waarschijnlijk in 2018 al gerealiseerd.
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Zou heel goed kunnen. De situatie zal daardoor wel iets verbeteren; het zal vooral mensen afschrikken hun DPF te laten verwijderen. Het zal ook lastiger worden hier partijen voor te vinden.

Mensen die hun filter al hebben verwijderd zullen geen enkel probleem hebben om toch door de APK komen (al dan niet illegaal).
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13553
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

havana schreef:Dan ben je ook illegaal bezig. Net als wanneer je na de APK je winterband weer in de schuur legt en je band met 1 mm profiel weer monteert...

Juridisch gezien is rijden zonder DPF ook illegaal, omdat je niet meer aan de typegoedkeuring voldoet.
havana schreef: Er is niks illegaals aan. Nou ja, wat niet mag is na de melding steekproef nog dingen wijzigen. Zou je die einddemper vóór de afmelding monteren is er niks aan de hand.
Laten we nou niet doen alsof dit soort dingen niet vaker gebeuren bij APK. Even een andere band monteren om door de keuring te komen, additieven bij de inlaat spuiten om de 4-gasmeting te halen.... zelfde principe!
dus? het is gewoon illegaal en jezelf in de maling nemen en daardoor mogelijk anderen welbewust in gevaar brengen, doet dan niet af met "er is niks illegaals aan"
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Er is een onderscheid tussen het illegaal zijn van a) het verwijderen van b) rijden met c) een voertuig goedkeuren met een verwijderd DPF.

Het ethische aspect is weer een heel andere discussie.
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13553
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

havana schreef: Er is een onderscheid tussen het illegaal zijn van a) het verwijderen van b) rijden met c) een voertuig goedkeuren met een verwijderd DPF.

Het ethische aspect is weer een heel andere discussie.
welke van de genoemde opties is nu en straks legaal?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”