Beste vrienden,
wat is het gebruik van een volvo 940?
Ik lees tussen de 1/7 en 1/10. Klopt dat of wat is het ?
En wat is het op lpg?
Hoe kan ik berekenen hoeveel duurder qua lpg het is vergeleken met auto die op diesel rij en 1/20 rijd?
Bedankt.
verbruik van volvo 940
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21363
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Wat je leest is goed en hangt vooral af van je eigen rijstijl. En rijden op LPG en LPI is ook mogelijk.
Diesel zou ik niet meer doen tenzij je een moderne diesel hebt: je komt straks bijna geen stad of streek meer binnen met je oudere diesel.
Diesel zou ik niet meer doen tenzij je een moderne diesel hebt: je komt straks bijna geen stad of streek meer binnen met je oudere diesel.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42
Ik heb verschillende 940 LPT ' s gereden, beiden uit 1998 met B230FK redblok en automaat in combinatie met een LPG installatie. Het bevalt mij prima:
benzineverbruik: gemiddeld 1 op 10 (veel 50 en 80 km wegen en weinig snelwegen)
Prins G3 VSI : 1 op 8,5 op lpg
Vialle LPI : 1 op 8 op lpg
Voordelen:
*Koop je een technisch goed exemplaar waar al een G3 installatie in zit dan is gas vanaf 8000 km per jaar al voordeliger dan benzine.
*Daarnaast rijden deze blokken tonnen achter elkaar prima op gas en is het onderhoud te overzien. Wel iets vaker de kleppen stellen in vergelijking met op benzine rijden en als de kop uitgesteld is (gemiddeld tussen de 250.000 en de 350.000 km, andere cilinderkop plaatsen en je kunt weer even vooruit). *Daarnaast rijdt het vorstelijk, en vlot helemaal als je een MBC plaatst waardoor je 30 pk extra krijgt en dus zo'n 165 pk in combinatie met een automaat.
*Je rijdt geen eenheidsworst en bent achter de streep wellicht met lpg G3 nog wel milieuvriendelijker aan het rijden dan met een moderne diesel die na 8 jaar roet genererend technisch op is. Dit omdat de 940 sowieso bijna 20 jaar meegaat (de jongsten zijn 19 geleden vd band gelopen in 1998, de oudsten zijn zo'n 35 jaar oud, stammen uit 1990) en vele tonnen meegaan. Volgens de Volvo monteurs is de 700/900 serie technisch het kwalitatief beste model dat Volvo ooit gemaakt heeft. Ontwikkeld in de tijd toen de ingenieurs het nog voor het zeggen hadden i.p.v. de boekhouders. Met name de laatste bouwjaren ('96-98) zijn compleet door ontwikkeld en hebben vaak alle moderne opties je je hebben wilt (airco, stoelverwarming, ABS, airbags, centrale vergrendeling, turbo, cruise control, trekhaak etc.).
*Ook zijn ze achterwielaangedreven en sleutelvriendelijk; gebruikte onderdelen en liefhebbersclubs zijn voorhanden. Zo kunnen leden van de volvo700vereniging.nl een paar keer per jaar gebruik maken van de bruggen van Volvo garages om op een zaterdag zelf te sleutelen.
*Volle tank lpg voor een paar tientjes.
*De estate biedt belachelijk veel laadruimte.
Nadelen:
-de wegenbelasting, voor mij zo'n 106,- per maand (maar dat doet de regering, dat kun je de 940 niet kwalijk nemen).
-het verbruik (is niet meer van deze tijd)
-het weggedrag (starre achteras) mag je niet vergelijken met een moderne auto.
Maar het moet je gewoon liggen, zo'n (in mijn ogen) comfortabele karakterbak. De mooie en goede exemplaren worden langzaam schaarser en de prijzen lijken te stijgen. Het blijft een liefhebbersauto: je hebt er wat mee, of je vindt het niets.
Ik zou zeggen: ga er eens in eentje rijden dan weet je meteen of het mogelijk iets voor je is. Succes!
benzineverbruik: gemiddeld 1 op 10 (veel 50 en 80 km wegen en weinig snelwegen)
Prins G3 VSI : 1 op 8,5 op lpg
Vialle LPI : 1 op 8 op lpg
Voordelen:
*Koop je een technisch goed exemplaar waar al een G3 installatie in zit dan is gas vanaf 8000 km per jaar al voordeliger dan benzine.
*Daarnaast rijden deze blokken tonnen achter elkaar prima op gas en is het onderhoud te overzien. Wel iets vaker de kleppen stellen in vergelijking met op benzine rijden en als de kop uitgesteld is (gemiddeld tussen de 250.000 en de 350.000 km, andere cilinderkop plaatsen en je kunt weer even vooruit). *Daarnaast rijdt het vorstelijk, en vlot helemaal als je een MBC plaatst waardoor je 30 pk extra krijgt en dus zo'n 165 pk in combinatie met een automaat.
*Je rijdt geen eenheidsworst en bent achter de streep wellicht met lpg G3 nog wel milieuvriendelijker aan het rijden dan met een moderne diesel die na 8 jaar roet genererend technisch op is. Dit omdat de 940 sowieso bijna 20 jaar meegaat (de jongsten zijn 19 geleden vd band gelopen in 1998, de oudsten zijn zo'n 35 jaar oud, stammen uit 1990) en vele tonnen meegaan. Volgens de Volvo monteurs is de 700/900 serie technisch het kwalitatief beste model dat Volvo ooit gemaakt heeft. Ontwikkeld in de tijd toen de ingenieurs het nog voor het zeggen hadden i.p.v. de boekhouders. Met name de laatste bouwjaren ('96-98) zijn compleet door ontwikkeld en hebben vaak alle moderne opties je je hebben wilt (airco, stoelverwarming, ABS, airbags, centrale vergrendeling, turbo, cruise control, trekhaak etc.).
*Ook zijn ze achterwielaangedreven en sleutelvriendelijk; gebruikte onderdelen en liefhebbersclubs zijn voorhanden. Zo kunnen leden van de volvo700vereniging.nl een paar keer per jaar gebruik maken van de bruggen van Volvo garages om op een zaterdag zelf te sleutelen.
*Volle tank lpg voor een paar tientjes.
*De estate biedt belachelijk veel laadruimte.
Nadelen:
-de wegenbelasting, voor mij zo'n 106,- per maand (maar dat doet de regering, dat kun je de 940 niet kwalijk nemen).
-het verbruik (is niet meer van deze tijd)
-het weggedrag (starre achteras) mag je niet vergelijken met een moderne auto.
Maar het moet je gewoon liggen, zo'n (in mijn ogen) comfortabele karakterbak. De mooie en goede exemplaren worden langzaam schaarser en de prijzen lijken te stijgen. Het blijft een liefhebbersauto: je hebt er wat mee, of je vindt het niets.
Ik zou zeggen: ga er eens in eentje rijden dan weet je meteen of het mogelijk iets voor je is. Succes!
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 25.02.2015 - 21:53
Ik heb er al 1 gereden.
Maar betaal nu voor mijn volvo v50 2800 euro per jaar. En heb ik nog geen meter gereden.
Dus als ik zakelijk rij, kost dat voor dure volvo v50 iets te veel aan bijtelling bij prive rijden.
Dus vandaar dat ik overweeg om volvo 940.
Alleen mijn volvo v50 rijd 1/20.
Dus vroeg me af hoeveel het verbruik was in combinatie met de prijzen van liters.
Omdat ik 30.000 a 50.000 km per jaar rij.
kan 1/10 of 1 op 20 best wel zoveel schelen dat mijn prive telling overschrijd
Maar betaal nu voor mijn volvo v50 2800 euro per jaar. En heb ik nog geen meter gereden.
Dus als ik zakelijk rij, kost dat voor dure volvo v50 iets te veel aan bijtelling bij prive rijden.
Dus vandaar dat ik overweeg om volvo 940.
Alleen mijn volvo v50 rijd 1/20.
Dus vroeg me af hoeveel het verbruik was in combinatie met de prijzen van liters.
Omdat ik 30.000 a 50.000 km per jaar rij.
kan 1/10 of 1 op 20 best wel zoveel schelen dat mijn prive telling overschrijd

- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Zet de boel in excel. Je weet nu het verbruik en de rest van je kosten. Dan is een overzichtje makkelijk gemaakt toch?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D