(Bron)Dat betekent dat vanaf nu een V40 T2 het doet met een 122 pk sterke 2,0-liter turbomotor. Deze lichtste variant levert een koppel van 220 Nm. Goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5 en een CO2-uitstoot van 125 gram per kilometer. Bestel je de T2 als automaat dan betreft het echter een 1.5.
Dit blok met motorcode B4154T5 levert ook 122 pk bij 5.000 toeren alleen komt het koppel van 220 Nm iets later vrij: bij 1.600 toeren. Let wel, dit is dus hetzelfde blok al heeft Volvo de slag aangepast, die is bij de 1.5 70,9 in plaats van 93,2. De boring is met 82,0 wel hetzelfde.
De Geartronic-6-traps automaat laat de T2 net zo snel van 0 naar 100 sprinten: 9,8 tellen. En de top is met 190 km/h net zo hoog.
Als T3 levert het blok 152 pk en 250 Nm, als automaat (ook een 1.5) zijn dat dezelfde cijfers. Een T4 is er nu niet meer. Wel kun je het 1.969 cc metende blok als T5 krijgen. Dan komt –ie tot 245 pk
Zover het technische gedeelte, zoals beschreven in de bovenstaande quote begrijp ik wat de variaties zijn. De vraag die ik heb is wat zijn jullie ervaringen met de T2/T3 als hand geschakelde en met automatische versnelling en wat zouden jullie adviseren, waarbij mijn voorkeur naar de automaat uitgaat. Ik ga aanstaande donderdag een proefrit maken met een S60 T3 automaat en een V60 T3 hand geschakelde variant, om ook zelf het verschil te ervaren.
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte, maar ben ook zeer benieuwd naar jullie ervaringen.