Aanschaf nieuwe Volvo, graag advies/ervaringen over T2/T3 motoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Battersea
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 06.04.2007 - 23:43
Locatie: Friesland

Na 1,5 jaar geen Volvo gereden te hebben, lijkt het erop dat ik weer een (nieuwe) Volvo mag gaan rijden. De keuze is reuze natuurlijk, maar omdat we voor private lease gaan wordt de keuze daarbinnen toch redelijk beperkt. Over het type (V40 (CC), S60 of V60) hebben we nog geen definitieve keuze gemaakt, ik zit vooral nog met een motoren vraagstuk, mede omdat in alle 4 de varianten dezelfde motor geleverd kan worden. Wat ik uit de technische gegevens haal en op dit forum heb kunnen lezen is het volgende:
Dat betekent dat vanaf nu een V40 T2 het doet met een 122 pk sterke 2,0-liter turbomotor. Deze lichtste variant levert een koppel van 220 Nm. Goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5 en een CO2-uitstoot van 125 gram per kilometer. Bestel je de T2 als automaat dan betreft het echter een 1.5.

Dit blok met motorcode B4154T5 levert ook 122 pk bij 5.000 toeren alleen komt het koppel van 220 Nm iets later vrij: bij 1.600 toeren. Let wel, dit is dus hetzelfde blok al heeft Volvo de slag aangepast, die is bij de 1.5 70,9 in plaats van 93,2. De boring is met 82,0 wel hetzelfde.

De Geartronic-6-traps automaat laat de T2 net zo snel van 0 naar 100 sprinten: 9,8 tellen. En de top is met 190 km/h net zo hoog.

Als T3 levert het blok 152 pk en 250 Nm, als automaat (ook een 1.5) zijn dat dezelfde cijfers. Een T4 is er nu niet meer. Wel kun je het 1.969 cc metende blok als T5 krijgen. Dan komt –ie tot 245 pk
(Bron)

Zover het technische gedeelte, zoals beschreven in de bovenstaande quote begrijp ik wat de variaties zijn. De vraag die ik heb is wat zijn jullie ervaringen met de T2/T3 als hand geschakelde en met automatische versnelling en wat zouden jullie adviseren, waarbij mijn voorkeur naar de automaat uitgaat. Ik ga aanstaande donderdag een proefrit maken met een S60 T3 automaat en een V60 T3 hand geschakelde variant, om ook zelf het verschil te ervaren.

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte, maar ben ook zeer benieuwd naar jullie ervaringen.
Eigenlijk horen ze los in het Zweedse bos te rijden...

S60 Nordic+ MY2017 Magic Blue
V60 T3 MY2013 Black Saphire
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik heb toevallig een T2 handbak gereden voor een langere tijd in een V40 en ik heb 2 dagen een V60 T3 gehad. Beide heerlijke motoren (maar dit waren dus beide de 2.0's).

Maar erg leuke auto's, maar in mijn geval zou mijn vrouw er dan in gaan rijden en dan is benzine niet echt de slimste keuze, dus vandaar 2 diesels hier.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Als van een blok bij gelijke boring de slag wordt gewijzigd van 93,2 naar 70 mm gaat het blok dus van 2 liter naar 1600 cc... en dan mag je van buiten wel hetzelfde blok hebben, maar het is toch een andere motor. Ik (nothing above cubic inches) zou dan kiezen voor de 2 liter versie, omdat die voor hetzelfde koppel minder hard hoeft te werken.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Let erop dat de T3 icm. met een automaat (volgens mij beide types) geen 2.0 meet is maar een 1.5! edit: ik zie nu dat je dat al wist O-) ^_^
Het karakter van de 1.5 schijnt beter samen te werken met de automaat werd mij verteld. Whatever...
Ik moet zeggen, de 1.5 met automaat (de gewone, niet de powershift) rijdt bijzonder goed in de V40 CC. Meer dan snel zat! (Heb mijn eigen auto als vergelijkingsmateriaal. ;) )

Over de T2 durf is niets te zeggen.
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
Battersea
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 06.04.2007 - 23:43
Locatie: Friesland

Bedankt voor de reacties!

@Paul, diesels zijn ook mijn favoriet, maar met 15 a 20k km's per jaar kan dat niet uit.

@ufovolvo, ben ik idd met je eens, betekend dus ook hoger in de toeren om er 'pit' in te houden.

'Dillema's', maar het is een luxe probleem, mede omdat het bij private lease maar een relatief klein bedrag extra is om voor een automaat te kiezen, ongeacht welk type auto je kiest. Donderdag eerst maar eens rijden en zelf ervaren en als ik het gevoel heb dat de 1600 cc motor (te) 'hard' moet werken, dan ga ik wrs voor de handgeschakelde 2 liter motor. Al lonkt de automaat ook wel erg tav gebruiksgemak...
Eigenlijk horen ze los in het Zweedse bos te rijden...

S60 Nordic+ MY2017 Magic Blue
V60 T3 MY2013 Black Saphire
Gebruikersavatar
Battersea
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 06.04.2007 - 23:43
Locatie: Friesland

m-kliko schreef: Ik moet zeggen, de 1.5 met automaat (de gewone, niet de powershift) rijdt bijzonder goed in de V40 CC. Meer dan snel zat! (Heb mijn eigen auto als vergelijkingsmateriaal. ;) )

Over de T2 durf is niets te zeggen.
Het zou in dit geval ook om de geartronic gaan (wordt er nog wel powershift geleverd?). Is dat een V40CC T3 van MY2016 of MY2017? Want die heeft in ieder geval de nieuwe 1,5 liter Volvo motor, daarvoor was het nog een Ford motor.

Ik wil ter vergelijk ook nog proef gaan rijden in een T2. Of zou ik de T2 helemaal niet moeten overwegen vanwege de 120PK motor?
Eigenlijk horen ze los in het Zweedse bos te rijden...

S60 Nordic+ MY2017 Magic Blue
V60 T3 MY2013 Black Saphire
Gebruikersavatar
Maikel1991
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
Locatie: Lelystad

Over het rijden met de auto's kan ik niet oordelen en ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar het verschil tussen de T2 of T3 met GT is maar €10,- per maand... Als je het mij zou vragen moet je dan toch altijd voor het hogere vermogen gaan met zo'n minimaal verschil? Rijdt toch een stuk lekkerder met 30PK extra!
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
Gebruikersavatar
Battersea
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 06.04.2007 - 23:43
Locatie: Friesland

Maikel1991 schreef: Over het rijden met de auto's kan ik niet oordelen en ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar het verschil tussen de T2 of T3 met GT is maar €10,- per maand... Als je het mij zou vragen moet je dan toch altijd voor het hogere vermogen gaan met zo'n minimaal verschil? Rijdt toch een stuk lekkerder met 30PK extra!
Voor de S60 en V60 klopt dat idd, maar tussen de V40 en V40CC is dat verschil tussen de 30 en de 50 euro per maand, afhankelijk van de aantal maanden looptijd.
Eigenlijk horen ze los in het Zweedse bos te rijden...

S60 Nordic+ MY2017 Magic Blue
V60 T3 MY2013 Black Saphire
Gebruikersavatar
Battersea
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 06.04.2007 - 23:43
Locatie: Friesland

Proefritten zijn achter de rug. De kort en krachtige versie: de keuze tussen de motoren komt uit op de T3 automaat. Het type auto zijn we nog niet uit....

De langere versie: Beide motoren zijn erg prettig, dat vooropgesteld, maar echt verschil zit er qua gevoel niet tussen. Het is zeker niet zo dat de 2 liter per definitie rustiger loopt, door de goed werkende Geartronic doet het 1.5 liter blok totaal niks onder voor het 2 liter blok. Persoonlijk vind ik de handgeschakelde auto zelfs wat rumoeriger dan de automaat, zeker als je wat sportiever rijdt. Op de snelweg ligt het allemaal heel dicht bij elkaar en weet je niet beter of je met de 1,5 of de 2 liter op stap bent. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de automaat, mede omdat deze een heerlijke rust geeft, maar waar je toch sportief mee kan rijden. Omdat het prijsverschil tussen de T2 en de T3 niet zo groot is, valt ook hier de keuze op de T3 en dus voor het hogere vermogen.

Nu 'alleen' nog een keuze maken voor het type, bekleding, lak kleur, looptijd, kilometers en dan kan de bestelling eruit.
Eigenlijk horen ze los in het Zweedse bos te rijden...

S60 Nordic+ MY2017 Magic Blue
V60 T3 MY2013 Black Saphire
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”