Start/stop systeem onveilig?

Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Goed... ik heb dus nu ook de eerste kras op de bumper. Oorzaak: het start/stop systeem...

Situatie: ik zet de wagen op de inrit. Motor slaat af door start/stop systeem. Sleutel eruit, gordel los, deur open, uitstappen. In de haast vergeten de automaat in P te zetten. Zodra ik uitstap (en de voet van de rem neem, start de auto en kruipt naar voren. 't Gaat niet hard, en gelukkig stond ik al vrij dicht tegen ons huis (30 cm), maar toch is de klap nog behoorlijk. :sick:

Dit moet toch niet kunnen, lijkt mij. Zelfs het manual stelt als eis voor het start/stop systeem dat de bestuurdersgordel is gesloten...

Zijn er meer met deze ervaring?
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13568
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

niet in P zetten kun je een startstopsysteem niet aanwrijven
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Ja dat weet ik.

Maar autostart met een deur open, gordel los, ik al van de stoel af, en parkeersensoren die weten dat ik vlak voor een muur sta, allerlei beveiligingen om aanrijding te voorkomen en dan toch zichzelf tegen de muur parkeren? Mij is de logica niet helemaal duidelijk...
Laatst gewijzigd door ufovolvo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Sleutel er uit?
Bij de C70 krijg ik de sleutel er niet uit als de GT niet in P staat.
Zit die beveiliging niet op de V70 dan?
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27042
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Keyless entry misschien?

Onze werkauto's slaan ook weer aan op het moment dat je de deur open doet en uitstapt als het systeem nog aan staat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28664
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Raar verhaal, ik herken het gelukkig niet.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Haastige spoed is zelden goed, maar dat is achteraf! Het verbaasd mij ook dat de auto tegen de muur aan komt.... Het city safety systeem werkt waarschijnlijk alleen bij detectie van metaal en niet bij een stenen muur....
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Over de sleutel: inderdaad heeft de MY2016 geen keylock meer, als de motor een keer loopt kan de sleutel er gewoon uit. Ik heb geen keyless entry.

Mijn verbazing zit niet in mijn haast, maar in het feit dat de auto start en aan de rol gaat terwijl er niemand meer in zit, dat had ik bepaald niet verwacht en daarbij, dat hij dan ondanks alle beveiligingen zichzelf tegen een muur zet. Ik heb het in de open ruimte nog eens geprobeerd en inderdaad... start/stop zet motor stil, deur open, gordel los en uitstappen (automaat in D)... en daar gaat hij weer en dan moet je er nog vlug bij zijn, ander redt je het niet meer om erin te komen. Ik heb toch een beetje een "Foei Volvo" gevoel, het lijkt mij een vies bugje in de software, wat ze er - gevoelsmatig - ook makkelijk uit moeten kunnen halen, lijkt mij. Maar goed, morgen gaat de dealert er 's over nadenken (de specialist electronica had helaas een dagje vrij).

@Fredhead: zijn dat dan ook Volvo's?

Daarnaast ontstaat er nu een vreemde situatie als je in de auto zou zitten. Met de voet op de rem de start/stop knop indrukken start ook de motor, terwijl je probeerde om 'm af te zetten. Het zal aan mij liggen, maar ik snap nog steeds de logica niet.
Laatst gewijzigd door ufovolvo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

In de V60 hybrid is mij dit ook al een paar keer overkomen. De motor draait in principe niet als de auto stilstaat. Als de procedure anders is dan normaal, of je wordt even afgeleid tijdens de afsluitprocedure, kan het zomaar gebeuren dat je uitstapt terwijl de pook nog in D of in R staat. Kan zeker een onveilige situatie opleveren.
Een duidelijk waarschuwingssignaal zou best op zijn plaats zijn.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Een duidelijk waarschuwingssignaal zou best op zijn plaats zijn
Er zijn auto's voor kleinere foutjes in de software teruggeroepen, en ik vind dit nog steeds een cruciale veiligheidsfout, die er makkelijk uit te halen moet zijn. De sensoren zijn er (gordel, deur, stoel) en worden ook gebruikt (immers kan het start/stopsysteem niet starten als de bestuurdersgordel niet is ingeklikt). Een waarschuwingssignaal betekent nog steeds, dat er bij de bestuurder sprake moet zijn van reactie en dan moet dat ook nog een signaal zijn dat echt waarschuwt (zoals het gordelsignaal in mijn vorige Volvo, want in deze is het maar een schlemielig piepje). Nee, ik ga voor verhoogde veiligheid en dus: niet willen starten als na de laatste autostop de bestuurdersgordel werd losgemaakt en/of, dat er een deur werd geopend en de pook in D, S of R staat.
Laatst gewijzigd door ufovolvo op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27042
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

ufovolvo schreef: Over de sleutel: inderdaad heeft de MY2016 geen keylock meer, als de motor een keer loopt kan de sleutel er gewoon uit. Ik heb geen keyless entry.

Mijn verbazing zit niet in mijn haast, maar in het feit dat de auto start en aan de rol gaat terwijl er niemand meer in zit, dat had ik bepaald niet verwacht en daarbij, dat hij dan ondanks alle beveiligingen zichzelf tegen een muur zet. Ik heb het in de open ruimte nog eens geprobeerd en inderdaad... start/stop zet motor stil, deur open, gordel los en uitstappen (automaat in D)... en daar gaat hij weer en dan moet je er nog vlug bij zijn, ander redt je het niet meer om erin te komen. Ik heb toch een beetje een "Foei Volvo" gevoel, het lijkt mij een vies bugje in de software, wat ze er - gevoelsmatig - ook makkelijk uit moeten kunnen halen, lijkt mij. Maar goed, morgen gaat de dealert er 's over nadenken (de specialist electronica had helaas een dagje vrij).

@Fredhead: zijn dat dan ook Volvo's?

Daarnaast ontstaat er nu een vreemde situatie als je in de auto zou zitten. Met de voet op de rem de start/stop knop indrukken start ook de motor, terwijl je probeerde om 'm af te zetten. Het zal aan mij liggen, maar ik snap nog steeds de logica niet.
Wij hebben geen Volvo's helaas, maar Citroëns.
Maar net als de Volvo ook sensoren in de stoelen waarmee de auto weet of er iemand zit. Verbaasd mij ook altijd dat de motor weer aan slaat op het moment dat je de deur open doet en uit stapt (dan wel in zijn vrij, maar toch).

Ben wel heel benieuwd wat de dealer aan het verhaal kan doen, lijkt mij iets dat naar Zweden mag om de boel daar eens goed te herschrijven.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Ach, in z'n vrij had ik ermee kunnen leven en was er ook niks gebeurt. En met jou ben ik benieuwd naar de reacties van dealer, Volvo NL en Volvo SE.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Daar zit ook een essentieel verschil: bij een handbak werkt stop/start alleen als de bak neutraal staat. Dus heb je geen probleem.
Bij een automaat zou er inderdaad best wat extra veiligheidsmaatregelen getroffen mogen worden.
'Normaal' starten kun je nota bene alleen in P en met de voet op de rem.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40513
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Bij een automaat kun je de sleutel alleen uit het contact halen als de bak in N of P staat.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Af gooien die start/stop...daar is toch niks plezier aan!
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

@Ben: ... dat was "vroeger". En helaas weet ik niet meer waar, er is volgens mij ook al een topicje over geweest. Was de keylock-functie er nog geweest, dan was het naar alle waarschijnlijkheid allemaal niet gebeurd. <_<

Bij de laatste versies hebben ze die blokkade verwijderd en kan de sleutel gewoon uitgenomen worden, zelfs tijdens het rijden. Vermoedelijk is dat een reactie op de regelmatig terugkerende problemen, dat mensen de sleutel helemaal niet meer uit het slot konden krijgen.

@BendW: ... en zo heeft iedereen zijn mening... ik sta er anders in!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21010
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Sleutel eruit als de automaat in N of P staat is juist een veiligheidsdingetje waar ik achter sta. Net als alleen kunnen starten als de pook in N of P staat ...

En daarop inhakend: hoe werkt het stuurslot als de sleutel daadwerkelijk uit het contact is? Bij de vorige S90 en de huidige "dinges" doet de auto gewoon niets en staat het stuur vast.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Blijkbaar niets, want ik ben heel aangekomen. Ik heb zelfs het vermoeden dat er op mijn wagen helemaal geen stuurslot meer zit... ik zal het morgen eens proberen! Maar het zou toch potverdrie van den zotte zijn, dat de sleutel er tijdens het rijden gewoon uit kan en dan het stuurslot in zou slaan?

Overigens zegt het manual wel iets over een stuurslot. Ik ga 's zoeken, want ik herinner me ergens een topicje hierover gelezen te hebben.

EDIT: topicje gevonden zie hier. Dit is dus in elk geval "normaal gedrag"en ik hoef niet te verwachten dat het slot stuk is.
Laatst gewijzigd door ufovolvo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Stuurslot wordt toch allang niet meer bediend door de sleutel? Bij mij sowieso niet, ik haal de sleutel nooit uit mijn broekzak. De waarschuwing dat de auto nog in D of R staat bij het uitstappen kan dan ook niet gekoppeld worden aan het verwijderen van de sleutel (noch is het vergrendelen van de sleutel in D of R een oplossing).
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21046
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

IkeV70 schreef: Stuurslot wordt toch allang niet meer bediend door de sleutel? Bij mij sowieso niet, ik haal de sleutel nooit uit mijn broekzak. De waarschuwing dat de auto nog in D of R staat bij het uitstappen kan dan ook niet gekoppeld worden aan het verwijderen van de sleutel (noch is het vergrendelen van de sleutel in D of R een oplossing).
Klopt hier ook altijd sleutel in de broekzak.
Wel krijg ik bij het openen van een deur bij lopende motor en de automaat niet in P een signaal dat ik moet blijven zitten.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”