Volvo C30 D2 uitlaatgas geur in de auto

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
SteveMcQueen
2nd Gear member

Hallo allemaal,

Ik heb een Volvo C30 D2 MY2010 R-Edition. Sinds kort een kwaaltje welke komt en gaat.

Soms, wanneer de auto stil staat of in de file rijdt is er uitlaatgas ruikbaar in de auto.
Het komt duidelijk via het ventilatie systeem naar binnen.

Als de auto stationair draait en ik bij de gril van de motorkap ruik, ruik ik duidelijk de uitlaatgas geur.
Het vreemde is.. Het komt en gaat.

Ik ben al bij de Volvo Dealer geweest en zij kunnen niets vinden.

Heeft iemand tips voordat ik terug ga naar de dealer en weer honderden euro's er tegenaan moet gooien voor lange diagnoses die mogelijk niets opleveren?

Vriendelijk dank,

SteveMcQueen
Longone
5th Gear member

Ik heb een beetje zitten Googlen (in het Engels) en het kan volgens diverse fora een EGR-klep probleem zijn.

Toch even in de gaten houden lijkt me ...
Longone
5th Gear member

En deze heeft het over een lekkende injector: https://www.frenchcarforum.co.uk/forum/ ... hp?t=49379
SteveMcQueen
2nd Gear member

Dank Longone,

Uiteraard had ik ook al zitten googlen en hier het Volvo forum na geplozen..

Beide zijn al door de Volvo monteur nagekeken.. de verstuivers visueel en software matig ..en de EGR klep software matig.
Ik had de monteur gevraagd met name op de verstuivers te letten, aangezien alle vier onlangs vervangen zijn.
EGR klep vertoonde volgens Volvo geen mankementen.

Ik ga het verhaal nog gekker maken; in mijn beleving is het te ruiken als de temperatuur buiten rond het vriespunt ligt.
Nu het weer rond de 8, 9 graden buiten is ruik ik niets meer in de auto.

Hopelijk heeft iemand hierdoor een clue :-/

Iemand nog advies over de EGR klep dicht te laten zetten in een D2 PSA motor?
Ik weet dat het zinvol is in een 1.6D maar of de D2 er baat bij heeft.. ??

Groeten,
SteveMcQueen
Oceanracer
Geartronic member

Geen idee of het aan je D2 motor ligt; mijn vorige lesauto (VW Golf VI 1.6TDI) had het ook. Ook niet op te wekken, dus niet te vinden voor een monteur.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Dezeiler
1st Gear member

Ik heb met een V50 2.0D het zelfde gehad. Ook alleen met kouder weer een scherpe geur.

Het bleek uit eindelijk een combi te zijn van een klein gaatje in het uitlaatspruitstuk en niet goed functionerende gloei bougies te zijn.
De lucht ontstond door een slechte verbranding bij het koud starten (niet meer voor gloeien) en kon door de lekkage ontsnappen.

Het gaatje heb ik uit eindelijk bij toeval gevonden toen ik met een warmte camera aan het spelen was, succes met zoeken.
SteveMcQueen
2nd Gear member

Dank voor al jullie reacties!
Ik zal er nogmaals naar gaan zoeken.
SteveMcQueen
2nd Gear member

Longone was right.
Was toch een lekkende verstuiver.
TrickyZ
2nd Gear member
Contacteer:

Fijn dat de oorzaak gevonden is, maar hoe komt het nu dat dat tóch de oorzaak was, terwijl daar volgens jou al naar gekeken was door een Volvo-monteur? Dat vraag ik me nu af. Ik mis een stukje verhaal, nieuwsgierig als ik ben.
Laatst gewijzigd door TrickyZ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn eerste eigen Volvo(tje): C30 D2 R-Edition (MY2011). Gereden: 360, 440, 460, 480, 850, 940, S40, V40, S60, V60, XC60, C70, V70, XC90, maar gelukkig of jammer genoeg (afhankelijk van model) allemaal van een ander...
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
SteveMcQueen
2nd Gear member

@TrickyZ:

Ik heb alle verstuivers ca een jaar geleden laten vervangen. Misschien wat langer.

Nadat ik voor het eerst de uitlaatgas /verbrande olie lucht in de rook, heb ik een afspraak gemaakt bij de dealer. Had er dus ca een paar weken last van voordat ik terecht kon bij de Dealer.
De monteur zegt te hebben gekeken en gecheckt of er lekkage bij de verstuivers was..
Maar kon blijkbaar geen zwarte aanslag vinden.

Bij de huidige dealer waar ik was 7 maart, kon de monteur duidelijk zien dat er lekkage was. Gewoon omdat er meer tijd overheen is gegaan waarbij roet heeft kunnen vormen.
HVN83
1st Gear member

Had t zelfde een tijdje geleden. Garage heeft de 'brandplaatjes' (weet of dit de juiste term is?) vervangen. Probleem opgelost. Die plaatjes zitten volgens mij bij de bougies of de verstuiver. Wellicht zelfde euevel?
Laatst gewijzigd door HVN83 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'93 245 GLT
'09 C30 1.6D Sport
Plaats reactie

Terug naar “C30”