@OGA244 En daar ben ik het mee eens... een piepje gaat niet helpen en echt, iedereen is er wel eens niet helemaal met zijn hoofd bij, jammer genoeg, gezien het aantal ongelukken op 's heren wegen.
De auto moet zo ingeleerd worden, dat hij (minimaal) niet gaat starten als de bestuurdersgordel los is en (beter) de deur open staat en (helemaal ideaal) er niemand op de bestuurdersstoel zit. Al het andere zijn waarschuwingen, daar reken ik dus ook onder, dat de sleutel eigenlijk niet met een draaiende motor (of in s/s stilstaand) zonder extra handelingen uit het slot genomen zou mogenworden.
Start/stop systeem onveilig?
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21180
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Met onze nieuwe Volvorijders gaan we dan topics krijgen "Belaacchelijkkk dat je de auto niet kan starten wanneer je zonder gordel even de auto wilt verzetten of wanneer ik met de deur open achteruit wil sturen met aanhanger stopt mijn auto ermee, stom ding en dit is mijn laatste Volvo.ufovolvo schreef: @OGA244
De auto moet zo ingeleerd worden, dat hij (minimaal) niet gaat starten als de bestuurdersgordel los is en (beter) de deur open staat en (helemaal ideaal) er niemand op de bestuurdersstoel zit. Al het andere zijn waarschuwingen, daar reken ik dus ook onder, dat de sleutel eigenlijk niet met een draaiende motor (of in s/s stilstaand) zonder extra handelingen uit het slot genomen zou mogenworden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Diesel01 ... Met permissie: u antwoord uit onkunde...
Als je zonder gordel de auto wilt verzetten blijft gewoon mogelijk, immers wordt het start/stop systeem pas geactiveerd als: (Deel van de opsomming uit het manual) DE GORDEL VAN DE BESTUURDER WORDT INGEKLIKT, de auto voor de eerste keer sneller rijdt dan 8 kM/uur, het interieur op temperatuur is... etc. Je kan de auto met een s/s systeem dus gewoon starten zonder dat je de gordel om hebt. Los van mijn vakmatige gedachte, dat we veel mensenlevens zouden sparen als we toch zouden eisen, dat de gordel wordt omgedaan voordat de auto kan worden gestart, maar dat is hier "off topic"
Daarbij: Het start/stop systeem functioneert niet: Als u achteruit rijdt, een aanhanger is gekoppeld enz. enz.
Dus jouw opmerking zal de waarheid niet halen!
Als je zonder gordel de auto wilt verzetten blijft gewoon mogelijk, immers wordt het start/stop systeem pas geactiveerd als: (Deel van de opsomming uit het manual) DE GORDEL VAN DE BESTUURDER WORDT INGEKLIKT, de auto voor de eerste keer sneller rijdt dan 8 kM/uur, het interieur op temperatuur is... etc. Je kan de auto met een s/s systeem dus gewoon starten zonder dat je de gordel om hebt. Los van mijn vakmatige gedachte, dat we veel mensenlevens zouden sparen als we toch zouden eisen, dat de gordel wordt omgedaan voordat de auto kan worden gestart, maar dat is hier "off topic"
Daarbij: Het start/stop systeem functioneert niet: Als u achteruit rijdt, een aanhanger is gekoppeld enz. enz.
Dus jouw opmerking zal de waarheid niet halen!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
Nee natuurlijk nietufovolvo schreef: Wel apart... dat je het als een gebruikersfout beschrijft, dat iemand bij een stilstaande motor uit de auto stapt.
Slaap jij dan ook in dat ding?

ufovolvo schreef:En "zodanig neerzetten dat hij niet uit zichzelf kan wegrijden" lijkt mij toch wel wat anders als een auto die achter je rug de motor start en dan wegrijdt.
Mijn auto heeft dezelfde neiging. Op het moment dat je je gordel af doet en de deur open doet slaat de motor aan. Dat houdt in: auto in N of P en evt op de handrem voordat je uitstapt. dan wel contact af. Hoe moeilijk is dat?
Jawel, Met een handbak AL-TIJD in de versnelling. Nooit in zijn vrij. Met een automaat altijd in P (met semi automaat in N en op de Handrem) AL-TIJD.ufovolvo schreef: Perslot, laat je een auto met een handbak niet ook altijd in de versnelling achter? Ik zie echt niet in wat dat met voertuigbeheersing heeft te maken, zeker niet als je met het manual in de hand nergens uit kan herleiden dat dit voor kan komen.
ufovolvo schreef:Ik zie echt niet in wat dat met voertuigbeheersing heeft te maken, zeker niet als je met het manual in de hand nergens uit kan herleiden dat dit voor kan komen
RTFM
En als je nog niet eens merkt dat als je uitstapt dat je motor aanslaat dan zou er iets kunnen zijn met je beoordelingsvermogen. Bovendien: lees hierboven. Waarom zou je een auto in de versnellingen willen hebben en toch willen uitstappen? Behalve dan een stuntman..

ufovolvo schreef: Mijn wedervraag is: Hoe had je gereageerd, als dit - ik noem maar 's wat - op een parkeerterrein was gebeurt en jij zelf was aangereden door een auto zonder bestuurder? Natuurlijk houd jij dan (terecht) de eigenaar van het voertuig aansprakelijk en jij zult maar wat blij zijn dat zijn verzekering alle gevolgen van - ik hou het beperkt - jouw gebroken been vergoedt.
.. Of mijn klassieker aanrijdt. nog erger.

Inderdaad ik hou de eigenaar van de auto aansprakelijk.
En ik doe hem een rechtszaak aan om zijn rijbewijs af te nemen, wegens het niet in staat zijn een voertuig te beheersen.
Hoe dom kun je zijn..
Ik ben met je eens dat ik ook de logica niet snap waarom de motor aan moet slaan als je uit wil stappen. En dat het procedureel technisch opgelost zou kunnen worden, maar wellicht zien we iets over het hoofd. Zeker omdat meerdere fabrikanten dezelfde methode toepassen.ufovolvo schreef:
Ik zie deze topic niet als een aanval op Volvo en zo bedoel ik hem ook niet. Ik constateer dat een reeks van veiligheidsvoorzieningen, bediend in een bepaalde volgorde, kunnen resulteren in grote gevolgen. Als we daarvoor niet in conclaaf gaan met de fabrikant, dan ontstaat de situatie dat jij en ik, via de toch al steeds duurder wordende verzekeringspremie, gaan betalen voor iets waarvoor zij vermoedelijk eenvoudig een oplossing hadden kunnen maken. Maar dan moeten ze er wel van horen en daarvoor is het handig om te weten of het exemplarisch is (een fout in alleen mijn auto) of structureel... dat zal volledig de reactie van Volvo bepalen, lijkt mij.
Daarnaast: iedere forummer die hier meeleest weet nu waar hij rekening mee moet houden. Ook dat verkleint de kans op volgende ongelukjes...
Dit is geen Amerikaanse toestand over claimen en zo, dit is Nederlandse nuchterheid en zuinigheid. En gezien de auto waar jij in rijdt moet dat laatste je toch aanspreken.
En dat het ook zinnig is om dat te melden als bijwerking zal ik maar zeggen
Maar dat ontslaat je dus niet van eigen verantwoordelijkheid daarin!
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20781
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Laat ik vooropstellen dat ik begrip heb voor TS en dat ook ik het vreemd vind dat dit kan gebeuren met alle huidige bekende technieken.
Maar wat mij echt verwonderd is dat mensen onachtzaam uit een auto stappen en hun gedachten bij andere zaken hebben dan bij het omgaan met hun auto. Daar kan im niet bij. Er is inderdaad nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Ook al wordt dat door de huidige stand der techniek vaak verdoezeld.
En dan nog even iets anders. Ik zie hier "persoonlijke aanvallen" op een forumlid. Dat gaan we dus niet uitbreiden. Verdere posts die daar op lijken worden verwijderd. Hou het netjes!!!
Maar wat mij echt verwonderd is dat mensen onachtzaam uit een auto stappen en hun gedachten bij andere zaken hebben dan bij het omgaan met hun auto. Daar kan im niet bij. Er is inderdaad nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Ook al wordt dat door de huidige stand der techniek vaak verdoezeld.
En dan nog even iets anders. Ik zie hier "persoonlijke aanvallen" op een forumlid. Dat gaan we dus niet uitbreiden. Verdere posts die daar op lijken worden verwijderd. Hou het netjes!!!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Zal ik nog even aanvullen, dat dit (bepaald) niet m'n eerste automaat is? Om precies te zijn heb ik de laatste 4 auto's met automaat gehad, dus heb ik al zo'n 17 jaar ervaring.
Zonder start/stop kan je ook uitstappen. Met één heel cruciaal verschil: dan draait de motor en beweegt de auto onmiddellijk als je de voet van de rem haalt, aangevuld met het feit, dat je eerst op een knop moest drukken om de sleutel eruit te kunnen halen is de kans toch wel heel erg klein op een "wegloper".
In dit topic gaat het er juist om, dat je MET EEN STILSTAANDE MOTOR uitstapt. Daarbij staat de automaat op dat moment vrijgeschakeld, want anders zou de startmotor te zwaar belast worden, pas als de motor op toeren is, wordt de versnelling weer ingeschakeld.
Tussen het beginnen van de start-actie zelf en het wegrijden zit hier dus ook nog een korte periode, plus dat de auto, omdat geen gas gegeven wordt niet onmiddellijk rolt. De vertraging is - schat ik - rond de twee seconden in deze stationaire situatie. En dan ben ik allang uit de auto.
Ook gehoord "maar je reageert toch op de startende motor": Ja, zeker waar, maar met minimaal dezelfde reactietijd als dat een mens reageert op de remlichten voor hem, en dat is minimaal een seconde, en die seconde is in een situatie dat je erop zit te letten. Hier is het achter je rug, om niet te stellen, dat het in de regen onder een capuchon echt wel wat langer gaat duren, want dan hoor je 'm niet direct.
Ik heb de hele handleiding intussen wel 10 keer doorgespit:
En al staat er met grote rode letters in dat je de sleutel niet tijdens het rijden uit de houder mag trekken (terwijl dat blijkbaar zonder consequenties kan), lees ik nergens dat je met ingeschakeld start/stop systeem niet mag uitstappen, de gordel niet af mag doen en dergelijke.
Daarbij is het in- en uitschakelen van het s/s-systeem, vanwege de grote lijst met omgevingsvariabelen waaraan moet worden voldaan, zeker in de winter een behoorlijk onzekere zaak en kan je het in- en uitschakelen van het systeem alleen volgen in het scherm "My Car", wat je natuurlijk altijd aan zou moeten hebben staan, alleen heb je dan geen nut van bijv. het navigatiesysteem. Dit laatste om de volgende opmerking daarover alvast maar even de kop in te drukken.
Overigens zou de verzekeraar in deze situatie onmiddellijk de fabrikant in vrijwaring oproepen, omdat het bewijs dat dit geen exemplarische fout is intussen vrij gemakkelijk is te leveren. Helaas blijf jij dan toch tegen die "onbekwame chauffeur" aankijken. Ik ben dus maar wat blij, dat jouw klassieker niet bij mij op het erf stond
V480-S60: ... 't heeft mij nog niet geraakt, hoor... Ik zie zulke reactie meer vanuit de onervarenheid van de schrijvers! Maar verder OK
Zonder start/stop kan je ook uitstappen. Met één heel cruciaal verschil: dan draait de motor en beweegt de auto onmiddellijk als je de voet van de rem haalt, aangevuld met het feit, dat je eerst op een knop moest drukken om de sleutel eruit te kunnen halen is de kans toch wel heel erg klein op een "wegloper".
In dit topic gaat het er juist om, dat je MET EEN STILSTAANDE MOTOR uitstapt. Daarbij staat de automaat op dat moment vrijgeschakeld, want anders zou de startmotor te zwaar belast worden, pas als de motor op toeren is, wordt de versnelling weer ingeschakeld.
Tussen het beginnen van de start-actie zelf en het wegrijden zit hier dus ook nog een korte periode, plus dat de auto, omdat geen gas gegeven wordt niet onmiddellijk rolt. De vertraging is - schat ik - rond de twee seconden in deze stationaire situatie. En dan ben ik allang uit de auto.
Ook gehoord "maar je reageert toch op de startende motor": Ja, zeker waar, maar met minimaal dezelfde reactietijd als dat een mens reageert op de remlichten voor hem, en dat is minimaal een seconde, en die seconde is in een situatie dat je erop zit te letten. Hier is het achter je rug, om niet te stellen, dat het in de regen onder een capuchon echt wel wat langer gaat duren, want dan hoor je 'm niet direct.
Ik heb de hele handleiding intussen wel 10 keer doorgespit:
En al staat er met grote rode letters in dat je de sleutel niet tijdens het rijden uit de houder mag trekken (terwijl dat blijkbaar zonder consequenties kan), lees ik nergens dat je met ingeschakeld start/stop systeem niet mag uitstappen, de gordel niet af mag doen en dergelijke.
Daarbij is het in- en uitschakelen van het s/s-systeem, vanwege de grote lijst met omgevingsvariabelen waaraan moet worden voldaan, zeker in de winter een behoorlijk onzekere zaak en kan je het in- en uitschakelen van het systeem alleen volgen in het scherm "My Car", wat je natuurlijk altijd aan zou moeten hebben staan, alleen heb je dan geen nut van bijv. het navigatiesysteem. Dit laatste om de volgende opmerking daarover alvast maar even de kop in te drukken.
Overigens zou de verzekeraar in deze situatie onmiddellijk de fabrikant in vrijwaring oproepen, omdat het bewijs dat dit geen exemplarische fout is intussen vrij gemakkelijk is te leveren. Helaas blijf jij dan toch tegen die "onbekwame chauffeur" aankijken. Ik ben dus maar wat blij, dat jouw klassieker niet bij mij op het erf stond

V480-S60: ... 't heeft mij nog niet geraakt, hoor... Ik zie zulke reactie meer vanuit de onervarenheid van de schrijvers! Maar verder OK
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- Swisskid
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 17.09.2014 - 18:42
- Locatie: Zug, Zwitserland
- Contacteer:
- Forrest
- 3rd Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
- Locatie: Zuidwest Drenthe
Ik heb nog nooit de auto in de D laten staan als de motor met het startstop systeem uit ging. Wat ik wel vaak doe is uitstappen als de motor is uitgegaan door het startstop systeem en de automaat in de P. Op het moment dat de deur open gedaan wordt gaat de hele auto uit. Contact wordt dus uitgeschakeld en de motor ook.
Maar wat ik me afvraag. Als de automaat in de D staat en uitslaat moet je je voet op de rem houdend. Als je je voet van de rem haalt slaat je motor aan en ga je weer rijden. Dit gaat ze snel dat je nog prima kan ingrijpen en je bedieningsfout kan herstellen. Persoonlijk vindt ik dit meer een bedienigsfout dan een fout van Volvo. Als het een handgeschakelde bak zou zijn zou het hetzelfde probleem hebben als je de koppeling op laat komen met het startstopsysteem actief.
Aan de andere kant zou het inderdaad een simpele software matige aanpassing zijn om de motor helemaal uit te schakelen als de sleutel niet in het contact zit en de deur aan de bestuurderskant open gaat.
Maar wat ik me afvraag. Als de automaat in de D staat en uitslaat moet je je voet op de rem houdend. Als je je voet van de rem haalt slaat je motor aan en ga je weer rijden. Dit gaat ze snel dat je nog prima kan ingrijpen en je bedieningsfout kan herstellen. Persoonlijk vindt ik dit meer een bedienigsfout dan een fout van Volvo. Als het een handgeschakelde bak zou zijn zou het hetzelfde probleem hebben als je de koppeling op laat komen met het startstopsysteem actief.
Aan de andere kant zou het inderdaad een simpele software matige aanpassing zijn om de motor helemaal uit te schakelen als de sleutel niet in het contact zit en de deur aan de bestuurderskant open gaat.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10682
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Tis niet onveilig, je moet het even weten..... en er bij nadenken.
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13787
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
heb het vandaag nu een aantal maal geprobeerd, tussen het rempedaal loslaten en het lopend hebben van de motor zitten steeds 2 seconden, ik ben er niet uit in die 2 seconden...ufovolvo schreef: @OGA244 En daar ben ik het mee eens... een piepje gaat niet helpen en echt, iedereen is er wel eens niet helemaal met zijn hoofd bij, jammer genoeg, gezien het aantal ongelukken op 's heren wegen.
De auto moet zo ingeleerd worden, dat hij (minimaal) niet gaat starten als de bestuurdersgordel los is en (beter) de deur open staat en (helemaal ideaal) er niemand op de bestuurdersstoel zit. Al het andere zijn waarschuwingen, daar reken ik dus ook onder, dat de sleutel eigenlijk niet met een draaiende motor (of in s/s stilstaand) zonder extra handelingen uit het slot genomen zou mogenworden.
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13787
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Hoeveel daarvan hadden startstop? en hoeveel ervaring heb JIJ dus precies zelf met een S/S automaat?ufovolvo schreef:Zal ik nog even aanvullen, dat dit (bepaald) niet m'n eerste automaat is? Om precies te zijn heb ik de laatste 4 auto's met automaat gehad, dus heb ik al zo'n 17 jaar ervaring.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21180
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik vraag mij ook af hoe je zo snel uit een auto kan komen.OGA244 schreef:heb het vandaag nu een aantal maal geprobeerd, tussen het rempedaal loslaten en het lopend hebben van de motor zitten steeds 2 seconden, ik ben er niet uit in die 2 seconden...ufovolvo schreef: @OGA244 En daar ben ik het mee eens... een piepje gaat niet helpen en echt, iedereen is er wel eens niet helemaal met zijn hoofd bij, jammer genoeg, gezien het aantal ongelukken op 's heren wegen.
De auto moet zo ingeleerd worden, dat hij (minimaal) niet gaat starten als de bestuurdersgordel los is en (beter) de deur open staat en (helemaal ideaal) er niemand op de bestuurdersstoel zit. Al het andere zijn waarschuwingen, daar reken ik dus ook onder, dat de sleutel eigenlijk niet met een draaiende motor (of in s/s stilstaand) zonder extra handelingen uit het slot genomen zou mogenworden.
Verder ben en blijf ik van mening dat je bewust bezig moet zijn zodra je in of met je auto bezig bent, een ieder die dat niet lukt mag wat mij betreft het rijbewijs inleveren.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Lukt mij gemakkelijk. De een zal wel behendiger zijn dan de ander.diesel01 schreef:Ik vraag mij ook af hoe je zo snel uit een auto kan komen.OGA244 schreef: heb het vandaag nu een aantal maal geprobeerd, tussen het rempedaal loslaten en het lopend hebben van de motor zitten steeds 2 seconden, ik ben er niet uit in die 2 seconden...
Precies. Zoals deze chauffeur bijvoorbeeld. Inleveren dat rijbewijs! (Tenzij het bewust gedaan is natuurlijk)diesel01 schreef:
Verder ben en blijf ik van mening dat je bewust bezig moet zijn zodra je in of met je auto bezig bent, een ieder die dat niet lukt mag wat mij betreft het rijbewijs inleveren.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Ik kom net terug van de dealer. Zelfs de specialist is volkomen verrast over het gebeuren, hij achtte dit onmogelijk en ook een andere s/s-systeemreactie komt niet overeen met wat hij geleerd had. Naar zijn kennis behoort het s/s-systeem uitgeschakeld te worden door de transmissie in P te zetten. Dat gebeurt ook niet. Als je daarna de gordel af doet, start de motor niet, maar als je 'm daarna in D zet start hij wel weer. Er is een vermoeden, dat een laatste software-update hier wijzigingen heeft aangebracht, waar niemand het bestaan en de gevolgen van kent.
In ieder geval is bij nadere inspectie de schade wel wat groter dan alleen een kras. Bumper gescheurd, grill gescheurd, een PDC houder beschadigd, windgeleiderplaat gescheurd. Kortom.. dat wordt een nieuw front. Maar zij zijn duidelijk: al weten ze nog niet precies wie dan wel, zeker is dat ik het niet hoef te betalen.
De zaak is nu aangekaart bij Volvo, met een uitgebreid verslag en zelfs foto's en filmpjes en het dringende verzoek om softwareaanpassing. Hun stelling is, dat wanneer het s/s-systeem zich pas in kan schakelen als de bestuurder de gordel heeft ingeklikt, dat het systeem dan ook moet uitschakelen als de bestuurder zijn gordel af doet.
Ten leste: Zo blijkt Volvo nog steeds een serieuze partij als het over veiligheid gaat en de manier waarop Broekhuis reageerde verdient alle complimenten en lof. Laat dat dan ook hier 's geschreven zijn!
In ieder geval is bij nadere inspectie de schade wel wat groter dan alleen een kras. Bumper gescheurd, grill gescheurd, een PDC houder beschadigd, windgeleiderplaat gescheurd. Kortom.. dat wordt een nieuw front. Maar zij zijn duidelijk: al weten ze nog niet precies wie dan wel, zeker is dat ik het niet hoef te betalen.
De zaak is nu aangekaart bij Volvo, met een uitgebreid verslag en zelfs foto's en filmpjes en het dringende verzoek om softwareaanpassing. Hun stelling is, dat wanneer het s/s-systeem zich pas in kan schakelen als de bestuurder de gordel heeft ingeklikt, dat het systeem dan ook moet uitschakelen als de bestuurder zijn gordel af doet.
Ten leste: Zo blijkt Volvo nog steeds een serieuze partij als het over veiligheid gaat en de manier waarop Broekhuis reageerde verdient alle complimenten en lof. Laat dat dan ook hier 's geschreven zijn!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21180
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik loop niet te janken dat ik door mijn eigen stommigheid schade maak en Volvo daarvoor verantwoordelijk houdt, zoals eigenlijk alle PIH rijders(generaliserend)IkeV70 schreef:Lukt mij gemakkelijk. De een zal wel behendiger zijn dan de ander.diesel01 schreef:Ik vraag mij ook af hoe je zo snel uit een auto kan komen.OGA244 schreef: heb het vandaag nu een aantal maal geprobeerd, tussen het rempedaal loslaten en het lopend hebben van de motor zitten steeds 2 seconden, ik ben er niet uit in die 2 seconden...
Precies. Zoals deze chauffeur bijvoorbeeld. Inleveren dat rijbewijs! (Tenzij het bewust gedaan is natuurlijk)diesel01 schreef:
Verder ben en blijf ik van mening dat je bewust bezig moet zijn zodra je in of met je auto bezig bent, een ieder die dat niet lukt mag wat mij betreft het rijbewijs inleveren.
Maar tik gewoon uit eigen zak 900euri af.
Altijd janken en wijzen naar ander wanneer mensen zelf schade maken, eigen verantwoordelijkheid en bij schade rekening man.
Hoe f.ckking moeilijk kan zijn, huilbalk?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Als je mij bedoeld aas je nu op een ban... Ik kan mij niet herinneren dat ik heb lopen huilen.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13787
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
@IkeV70, dat een V60 PIH rijder zoiets zou overkomen is natuurlijk een giller, een tekst in beeld dat de motor nog loopt en een geluid erbij om te waarschuwen, en er dan toch als een haas vandoor en alle waarschuwingen negeren/missen..
Behendig zijn maakt je dan nog niet slim
Behendig zijn maakt je dan nog niet slim
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21180
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik zie je naam niet in de quote, daar zijn quota's volgens mij voor.ufovolvo schreef: Als je mij bedoeld aas je nu op een ban... Ik kan mij niet herinneren dat ik heb lopen huilen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Oké... excuus... komt misschien ook wel, omdat ik geen idee heb hoe je zo'n citaat (met naam dus) aanmaakt!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21180
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Onderin het scherm staat een kopje citaat.ufovolvo schreef: Oké... excuus... komt misschien ook wel, omdat ik geen idee heb hoe je zo'n citaat (met naam dus) aanmaakt!
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]