Beste Heren en Dames,
Zaterdag onderweg naar huis een rood lampje op de dashboard, Motor overhit zet motor zsm uit! Temp meter stond ook helemaal in het rode gebied.
Vluchthaven gepakt en snel gekeken. Temp meter schoot heen en weer tussen halverwege 90 graden en rood gebied.
Doordat deze meter zo snel heen en weer bewoog dacht ik aan een sensor fout.
Meter stond weer even in het midden en besloot om de resterende reis rustig door te zetten.
Helaas bleef de meter toch elke keer tussen halverwege en het rode gebied staan dus bij een benzinepomp nog eens nagekeken met de motorkap open.
Koelventilator stond vol te blazen maar geen warme lucht vanaf de radiateur.
Kachel deed het ook niet, alleen maar koude lucht.
Persoonlijk dacht ik aan een dichte thermostaatklep.
Zondag de ANWB gebeld omdat er nergens een thermosstaatklep te vinden was.
ANWB man heeft toch even de auto nagekeken en constateerde geen enkele flow vanaf de waterpomp.
Waterpomp defect! das raar! Die is nog geen 2 jaar geleden vervangen samen met de distributieriem en spanners.
Rekening heb ik nog liggen van de garage, daar staat alles duidelijk op. 28.000 km geleden laten vervangen.
Probleem is dat de des betreffende garage is overgenomen vorig jaar, en de huidige eigenaar heeft afstand gedaan van alle garantie claims van bestaande klanten
Huidige eigenaar is hier ook eerlijk in en geeft ook zijn vermoeden dat de pomp niet vervangen is geweest aan de sporen te zien op de kapotte pomp.
Op het pasvlak van de pomp zitten schraapsporen om een oude pakking te verwijderen. Deze zitten onder de huidige pakking en is dus van een eerdere reparatie of terug plaatsing van de waterpomp.
Ook de Distributieriem heeft al kleine sporen van slijtage die niet echt overeen komen met een riem van nog geen 2 jaar oud en 28.000 Km.
Ik heb nu de kapotte waterpomp mee genomen en vraag me af of dit een originele pomp is, of al 1 die al reeds is een keer is vervangen.
Baal hier zo ontzettend van, aangezien ik 2 jaar heb gereden met een riem en waterpomp die elk moment stuk had kunnen lopen. Terwijl je er vanuit gaat dat alles vervangen is en je dus met een gerust hart met je kinderen en vrouw op vakantie gaat met de caravan en vouwwagen richting Italië en Hongarije.
Ik wil er niet aan denken wat er allemaal had kunnen gebeuren!
Volvo V50 2.4i 2004
Originele Waterpomp?
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Yamy_Daffy op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als het een originele pomp is staat er een Volvo nummer op. Ook Volvo heeft pompen geleverd met kuntstof schoepen, en die gaan ook wel eens stuk. Wees blij dat de riem er niet is afgelopen. Nieuwe set erop en vrolijk verder rijden zeg ik. Dit wordt erg lastig om aan te tonen dat de vervanging destijds niet goed is gegaan. Soms met je niet achterom willen kijken!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56
Alles kan kapot, ook een nieuw onderdeel.edraket schreef: Als het een originele pomp is staat er een Volvo nummer op. Ook Volvo heeft pompen geleverd met kuntstof schoepen, en die gaan ook wel eens stuk. Wees blij dat de riem er niet is afgelopen. Nieuwe set erop en vrolijk verder rijden zeg ik. Dit wordt erg lastig om aan te tonen dat de vervanging destijds niet goed is gegaan. Soms met je niet achterom willen kijken!
Alleen is het erg zuur als je uit voorzorg je de waterpomp laat vervangen samen bij de distributieriem. Deze staat dan ook op de rekening en heb destijds ook een waterpomp in me hand gehad bij de garage.
Als je dan na 28.000 km met pech staat en je komt erachter dat ze een oude pomp hebben ingebouwd of gewoonweg hebben terug gezet dan word ik daar niet vrolijk van.
En natuurlijk ben ik blij dat het bij een waterpomp is gebleven en niets ergers.
Auto krijgt nu dus wel een nieuwe pomp en weer een complete distributieset, ik wil daar geen risico mee lopen.
Ben ook bang dat ik voor de rest geen poot heb om op te staan bij de vorige eigenaar.
Maar voor me eigen wil ik gewoon achterhalen is dit een originele die ze terug hebben geplaatst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Yamy_Daffy op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dit is geen originele pomp, staat geen Volvo op toch?
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- KiekisNL
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 18.12.2016 - 10:24
- Contacteer:
maar ed, er hoeft geen VOLVO op te staan om een orginele pomp te zijn.
Volvo koopt die dingen ook ergens in en"laat"er VOLVO op zetten.
diezelfde pompen zijn vaak ook te koop zonder dat er VOLVO opstaat alleen voor een iets kleinere prijs.
voorbeeld:
ik koop een EGR klep voor een 1.6tdci bij volvo en komt dus uit een blauw doosje kosten €300,- (is een aanname)
nu ga ik online zoeken en koop ik bij Valeo een EGR klep voor €160,- in een doosje waar valeo opstaat.
ga je de nummers die er op staan controleren dan kom je tot de ontdekking dat het OEM nummer gelijk is.
de enige verschillen zijn:
* staat geen volvo op
* komt uit een ander kleur doosje
* prijs verschil van €140,-
maar ze komen uit dezelfde fabriek van dezelfde assemblage lijn, alleen voor het gietallumium huis word een mal gebruikt waar wel of geen volvo op staat.
nu vraag je je wellicht af hoe kom ik aan die wijsheid.
Zo is het mij bij VALEO verteld toen ik daar een keer een rondleiding heb gehad (dus als zij het liegen lieg ik het ook)
Volvo koopt die dingen ook ergens in en"laat"er VOLVO op zetten.
diezelfde pompen zijn vaak ook te koop zonder dat er VOLVO opstaat alleen voor een iets kleinere prijs.
voorbeeld:
ik koop een EGR klep voor een 1.6tdci bij volvo en komt dus uit een blauw doosje kosten €300,- (is een aanname)
nu ga ik online zoeken en koop ik bij Valeo een EGR klep voor €160,- in een doosje waar valeo opstaat.
ga je de nummers die er op staan controleren dan kom je tot de ontdekking dat het OEM nummer gelijk is.
de enige verschillen zijn:
* staat geen volvo op
* komt uit een ander kleur doosje
* prijs verschil van €140,-
maar ze komen uit dezelfde fabriek van dezelfde assemblage lijn, alleen voor het gietallumium huis word een mal gebruikt waar wel of geen volvo op staat.
nu vraag je je wellicht af hoe kom ik aan die wijsheid.
Zo is het mij bij VALEO verteld toen ik daar een keer een rondleiding heb gehad (dus als zij het liegen lieg ik het ook)
Groet Anton
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
De TS bedoeld in dit geval met een originele pomp de af fabriek geleverde waterpomp denk ik.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Anton, dat weet ik wel, maar als je goed leest begrijp je dat het de topicstarter niet gaat of er een originele pomp in is gekomen, maar of de originele pomp er nog in zit. Aangezien er geen Volvo op staat is de pomp wel vervangen, maar zeker niet door een "originele kwaliteit" pomp aangezien de vinnen er nu al af liggen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- KiekisNL
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 18.12.2016 - 10:24
- Contacteer:
ahh verkeerd begrepen dan.
Wellicht heeft ook niets met de goede kwaliteit van een orginele pomp te maken hebben maar dat de oorzaak op een ander vlak te vinden is.
Heb me laatst bij Volvoservice laten vertellen dat er ook een hoop verschil in koelvloeistof zit.
als je het vraagt zeggen ze bijna overal dat er rode koelvloeistof in moet terwijl een volvo met blauwe word afgeleverd.
lat je je auto bij een universele garage (geen volvo specialist of dealer) onderhouden is de kans groot dat er andere vloeistoffen worden gebruikt
als je als garage altijd rode koelvloeistof gebruikt ga je als je 3 volvo's in onderhoud hebt geen blauwe op voorraad zetten en gebruik je gewoon rode koelvloeistof.
de rode schijnt veel agressiever te zijn dan de blauwe van volvo met name voor pakkingen, dit zal dan ook zijn weerslag hebben op de molleculaire toestand van het gebruikte kunststof.
ik zeg niet dat dit de oorzaak is van het afbreken van de schoepen maar het zou wel kunnen.
Wellicht heeft ook niets met de goede kwaliteit van een orginele pomp te maken hebben maar dat de oorzaak op een ander vlak te vinden is.
Heb me laatst bij Volvoservice laten vertellen dat er ook een hoop verschil in koelvloeistof zit.
als je het vraagt zeggen ze bijna overal dat er rode koelvloeistof in moet terwijl een volvo met blauwe word afgeleverd.
lat je je auto bij een universele garage (geen volvo specialist of dealer) onderhouden is de kans groot dat er andere vloeistoffen worden gebruikt
als je als garage altijd rode koelvloeistof gebruikt ga je als je 3 volvo's in onderhoud hebt geen blauwe op voorraad zetten en gebruik je gewoon rode koelvloeistof.
de rode schijnt veel agressiever te zijn dan de blauwe van volvo met name voor pakkingen, dit zal dan ook zijn weerslag hebben op de molleculaire toestand van het gebruikte kunststof.
ik zeg niet dat dit de oorzaak is van het afbreken van de schoepen maar het zou wel kunnen.
Groet Anton
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56
Ik heb gekeken bij de kvk en de huidige eigenaar is onder een andere kvk het bedrijf gestart.
Heb ook gelezen dat er dan geen sprake is van overname van garantieverplichtigingen. (ik kan het ook mis hebben).
Het is mij nu dus wel duidelijk dat dit niet meer het originele vanuit de fabriek gemonteerde waterpomp is.
Aangezien de auto al 10 jaar oud was toen wij hem kochten en het onderhoud in het boekje in het Frans staat heb ik niet echt een idee of deze al eerder is vervangen. (auto is geimporteerd)
Wel weet ik zeker dat er dus 2 jaar geleden gepruts is met de waterpomp en er geen gloednieuwe in is gegaan die wel op de factuur staat.
Was dit juist uitgevoerd dan hadden we nu niet met de brokken gezeten. (letterlijk)
Hoop morgen de auto weer op te kunnen halen met een frisse distributieriem, spanners en waterpomp.
De rekening betalen en het zo snel mogelijk vergeten!
Al met al blijft het echt een wereld wagen en zijn we er echt super blij mee, dus hij zal nog een tijd mee moeten.
Heb ook gelezen dat er dan geen sprake is van overname van garantieverplichtigingen. (ik kan het ook mis hebben).
Het is mij nu dus wel duidelijk dat dit niet meer het originele vanuit de fabriek gemonteerde waterpomp is.
Aangezien de auto al 10 jaar oud was toen wij hem kochten en het onderhoud in het boekje in het Frans staat heb ik niet echt een idee of deze al eerder is vervangen. (auto is geimporteerd)
Wel weet ik zeker dat er dus 2 jaar geleden gepruts is met de waterpomp en er geen gloednieuwe in is gegaan die wel op de factuur staat.
Was dit juist uitgevoerd dan hadden we nu niet met de brokken gezeten. (letterlijk)
Hoop morgen de auto weer op te kunnen halen met een frisse distributieriem, spanners en waterpomp.
De rekening betalen en het zo snel mogelijk vergeten!
Al met al blijft het echt een wereld wagen en zijn we er echt super blij mee, dus hij zal nog een tijd mee moeten.
- Yamy_Daffy
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56
Ze staat weer voor de deur!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Als die ander KVK inschrijving de oude niet heeft "overgenomen" is er geen overname maar een ander bedrijf op de plek waar eerder ook een garage zat een bedrijf overnemen en alleen de lusten kopen kan alleen bij een curatorYamy_Daffy schreef: Ik heb gekeken bij de kvk en de huidige eigenaar is onder een andere kvk het bedrijf gestart.
Heb ook gelezen dat er dan geen sprake is van overname van garantieverplichtigingen. (ik kan het ook mis hebben).