Gisteren heeft de auto zijn 100.000 km beurt gehad (km.stand 102.274) en hebben we dus vanaf moment van aanschaf (210916) er alweer ruim 20.000 km mee gereden. Niet slecht voor zo'n oud gepensioneerd koppel.
Kortom hoogste tijd er eens iets over te roepen. Een review wil ik het niet noemen omdat het nog maar 20.000 km's waren. Voordat ik begin nog even iets over de beurt. Kosten €200.91 incl. De software is o.a. geüpdated (op de rekening staat Update SW 2.0) en ......... de sidemarkers doen het nog steeds en de achterlichten branden ook nog steeds i.c.m. de dagrijlichten.
De eerste reparatie heb ik ook al achter de rug n.l. bij km.stand 99.030 zijn de koppelingswerkcilinder en het koppelingsdruklager vervangen. Er werd geen beroep op de Volvo Selekt Garantie gedaan want er loopt op dit moment in Spanje en Portugal een of andere actie van Volvo (details ken ik niet) die dit soort reparaties volledig kosteloos maken!
Echt geschrokken ben ik niet van dit defect want met 100.000 km hebben we het natuurlijk wel over een auto die voor de helft versleten is ..........
Nog even een relevante opmerking: niet vergeten dat de auto in Portugal gebruikt wordt, een land met een ander klimaat (de ruim 35 gr. heeft hij al meegemaakt) maar vooral ook qua wegen een geheel andere infrastructuur kent dan Nederland. Wij toeren heel veel over smalle, bochtige bergweggetjes (het land is sowieso bijna nergens geheel vlak) waarbij het wegdek nou niet altijd in even goede staat is! Dat was ook de reden dat we de S80 in Nederland hebben achtergelaten (wat ik daar mee moet of ga doen weet ik nog steeds niet) en voor de kleinere V40 gekozen hebben.
Maar goed, nu de auto.
De motor
Bijzonder aangenaam verrast. Dat motortje loop prima en presteert gewoon goed. Mijn ervaring met diesels bestond tot nu toe uit dieselmotoren (V6 en V8) met een cilinderinhoud van 2.7 t/m 6.2 ltr. (De Defender laat ik daarbij buiten beschouwing) Met de kleine moderne diesels was mijn ervaring nul komma nul.
Maar ook zonder echt te gassen zit je zo op de max. toegestane snelheid alleen schakel ik me helemaal rot op de gekozen routes. Geen klacht maar een constatering. Aan alles kun je merken dat de motor is gebouwd op zuinig rijden en weinig CO2 uitstoot (gelieve mij niet de schuld te geven als het hier op aarde steenkoud wordt!) Vaak is de 4de versnelling het hoogst haalbare om omhoog te komen ook al is het dan nog niet eens een spectaculaire stijging. Maar door de vele onoverzichtelijke bochten moet er vaak geremd worden en daarna weer opgetrokken.
Het verbruik ligt gemiddeld tussen de 4 en 5 liter met kleine uitschieters naar boven en beneden. E.e.a. heb ik zeer nauwkeurig bijgehouden vanaf de eerste dag maar ben daar nu mee gestopt en kijk alleen nog af en toe op de verbruiksmeter op het instrumentenpaneel. Het verschil tussen die meter en hetgeen ik berekende uit het aantal getankte liters vs gereden afstand is gemiddeld 1.2 ltr. d.w.z. is de verbruiksmeter optimistischer. Lekker belangrijk ....toch? Olieverbruik: nihil.
Kortom: niks mis mee met die D2 motor. Het is een PSA motor maar ik weet nu nog steeds niet exact welke het is waarmee ik dus bedoel in welke Peugeots en Citroëns hij ook te vinden is.
Versnellingsbak/koppeling
Behoudens de reparatie ook niets op aan te merken. Koppeling grijpt mooi aan en de bak schakelt perfect. Korte schakelwegen en geen 'zoekerig' gevoel in de versnellingspook. Wel is uit de verhoudingen 'af te lezen' dat de D2, zoals reeds gezegd, gaat voor zuinig en een nieuwe ijstijd!
Remmen
Voldoen volledig. In de bergen/heuvels nog geen last van fading gehad. Noodstop ook prima. Goed te doseren.
Stuurinrichting/onderstel
Hier toch wel de eerste milde kritiek. Stuurgedrag niets op aan te merken. Stuur ligt prima in de hand en kan ik gelukkig in de voor mij geliefde stand n.l. helemaal voorin en naar onderen zetten waarbij ik bij het uitstappen m'n been nog zonder mezelf noemenswaardig te verwonden onder het stuur door krijg. (Ben een beetje verwend door de XK waar het stuur bij het uitstappen automatisch omhoog gaat)
Maar de voorwielophanging vind ik erg goedkoop aandoen. Op een slecht/minder goed wegdek maakt hij wat rammelende(?)/bonkende(?) geluiden (moeilijk precies te omschrijven). De voorwielophanging is zeer nauwgezet gecontroleerd bij de 'importinspectie' en door de dealer nadat alles los was geweest om de versnellingsbak uit te kunnen bouwen. Alles in orde, géén zichtbare speling o.i.d en ook de schokbrekers verkeren nog in prima staat maar het geheel blijft goedkoop zeg maar uit een Chinese webshop aanvoelend. Of zouden die Belgen in Gent mij een kunstje geflikt hebben .........
De vering lijkt op sommige wegen geheel afwezig maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan mij dat ik dat zo ervaar. De XK is stug geveerd maar dat hoort bij dat soort auto's maar dat er vering onder zit blijft voelbaar.
Kortom: niet bijzonder onder de indruk van dat onderstel qua geluiden en gevoel. Maar hopelijk went het nog. Het weggedrag op zich wordt er gelukkig niet door beïnvloedt.
Ik ben gelukkig al wel weer in de gelegenheid geweest om op het circuit in de Algarve de auto stevig uit te proberen en ......... je kunt er best hard mee door de bochten. Ok, speciaal vlak/strak wegdek en niemand verder om rekening mee te houden maar het geeft wel een zeer goede indruk waar de grenzen liggen zowel met in- als uitgeschakelde stability-control. Dat is ook het enige dat ik daar doe, grenzen opzoeken. Van wereldtijden op de klok zetten was beslist geen sprake. Alhoewel ....... ik denk dat Max zich nog wel achter de oren zou krabben. "Max zich achter de oren krabben"?" "Zeker weten maar ik zeg er toch niet bij waarom.... !"
Echter ondanks mijn kritiek heb ik verder op het weggedrag tijdens normaal gebruik eigenlijk geen bemerkingen. Op een vlak en goed wegdek zou je maar zo kunnen denken dat je in een Volvo rijdt........
Tot zover, meer volgt.
Rob
Rob en de V40 D2 of omgekeerd.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Tsjemp
- 3rd Gear member
Dat van de voorwielophanging herken ik niet de rest wel. Een V40 stuurt strak, maar gevoelloos.
Wel stuggeveerd. Soms moest ik in D terug naar de 150 km/u omdat het niet meer aangenaam was.
Gelukkig zijn de nederlandse wegen beter.
Inmiddels heb ik de auto al meer dan een jaar niet meer, maar is hij nog steeds te koop bij de dealer!
Wel stuggeveerd. Soms moest ik in D terug naar de 150 km/u omdat het niet meer aangenaam was.
Gelukkig zijn de nederlandse wegen beter.
Inmiddels heb ik de auto al meer dan een jaar niet meer, maar is hij nog steeds te koop bij de dealer!
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Jij had kennelijk een automaat. 150 km/u is bij ons niet aan de orde omdat we altijd met deze auto door de 'binnenlanden' van Portugal toeren. Ik zal de Garmin nüviCam weer eens tegen de ruit plakken om een korte impressie te maken van wat ik bedoel.Tsjemp schreef:... Soms moest ik in D terug naar de 150 km/u omdat het niet meer aangenaam was.
Voordat ik verderga om met horten en stoten deze 'review' verder te schrijven eerst even wat er intussen aan het uiterlijk is gebeurd n.l. andere velgen.
Deze velgen vond ik al niet mooi toen ik de auto kocht. Het design niet en ze tonen zo klein. 'Lege' wielkasten vind ik nooit mooi!

En daarom heb ik gekozen voor deze originele Volvo Styx velgen. Het zijn 7 x 17" velgen waardoor ik helaas nog steeds van die smalle bandjes (205) heb. Graag had ik ze wat breder (215 of 225) gehad maar:
a. in Portugal mag je onder deze auto niet breder dan 205. Staat ook op het kentekenbewijs vermeld. (Weet niet hoe breed je in Nederland mag onder deze auto)
b. de gekozen velg was niet leverbaar als 7J x 17"

Door de zwarte kleur en de grotere diameter van de velg (17" vs 16") tonen ze 'veel' groter en lijkt de wielkast voller hetgeen natuurlijk niet zo is want de totale wielomtrek is maar 15.5 mm groter. Niet echt zichtbaar dus maar gewoon optisch bedrog (althans voor mij ...)
Witte auto - mat zwarte velgen, ja ik houd wel van die combinatie

De hele grap kostte €1372 voor de velgen + €472 voor de banden (GoodYear EfficientGrip 205/50R17 89V)
Tja en die 16" wielen die liggen nu onder het afdak.
Zo dit was het weer voorlopig.
Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 4th Gear member
Rammelen vanuit het vooronder kan het stuurhuis zijn.....
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ja, ik ben er zelf ook bijzonder blij mee.Kees Jan schreef:Mooi combinatie, wit met zwarte velgen
Daar had ik nog niet aan gedacht en ik ben er niet 100% van overtuigd dat het stuurhuis ook gecontroleerd is.C30BlackStone schreef:Rammelen vanuit het vooronder kan het stuurhuis zijn.....
Wel meteen een paar vragen:
- heb je hier zelf ervaring mee gehad?
- zo ja, wat was toen het probleem en hoe is het verholpen?
- bij welke km.stand deed dat probleem zich voor?
Mocht er al een topic zijn over dit specifieke onderwerp (ik heb niets kunnen vinden) ga dan daar maar verder.
O ja, je hoeft uiteraard je 'doopceel' niet te lichten maar nieuwsgierig ben ik wel. De spreuk nunc aut nunquam in je onderschrift:
- nog in je gedachten van ca. 30 jaar geleden?
- of nog steeds?
- of 'zomaar'?
Evt. een cryptisch antwoord vind ik ook wel een uitdaging. Uhh ..... over die spreuk dan hè!

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4th Gear member
Rond de 160000 kilometer had ik in mijn V40 ook een rammel in het vooronder. De ene keer heftiger aanwezig dan de andere keer. Op asfalt nagenoeg foetsie, op klinkerwegen aanwezig, bij een snelheid vanaf 50 km p/u was het soms minder maar wel altijd aanwezig. Onder garantie is het stuurhuis vervangen. Hiermee was het probleem opgelost. Ik vermoed een bekend probleem, of de chef werkplaats heeft dit vaker meegemaakt, want na een kort ritje had hij de diagnose al gesteld. Maar zoals gezegd, alles is prima opgelost.
De vertaling van de 'spreuk', ' nu of nooit' past voor mij bij het leven en heeft een blijvende waarde omdat dit zo'n 34 jaar geleden een tekst was die bij mij is geprogrammeerd
De vertaling van de 'spreuk', ' nu of nooit' past voor mij bij het leven en heeft een blijvende waarde omdat dit zo'n 34 jaar geleden een tekst was die bij mij is geprogrammeerd

| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Dank voor je reactie. Dat wordt dus het stuurhuis (laten) controleren. Garantie heb ik nog dus dat is in ieder geval weer gunstig.
V.w.b. de spreuk: duidelijk!
Rob
V.w.b. de spreuk: duidelijk!

Rob
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Dit topic vind hiermee zijn einde tenminste voor wat mij betreft want:

Het is wat anders geworden: klik
Rob

Het is wat anders geworden: klik
Rob
- jalex_h
- 6th Gear member
Da's snel. Speciale reden?
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Nee voor mij niet echt. Dit is de 12de auto die ik koop sinds we hier wonen (ook 12 jaar) en het kan zomaar gebeuren dat ik een garagebedrijf zie en daar even ga kijken wat er zoals te koop staat en dan, tja dan kan het gebeuren dat ..........
Merkentrouw ben ik niet echt. Uitgezonderd dan als het op Harley-Davidson aankomt maar dat is ook wel logisch omdat het de enige fabrikant ter wereld is die motorfietsen bouwt en de Land Rover Defender dat is ook een blijver! Waarom? Daarom!!!
Maar voor de rest, van alles is hier al de revue gepasseerd of staat er nog (oud en nieuw): Renault 19 ; Rover 414 ; Volvo S80 ; Volvo S40 ; BMW 730D ; BMW Z4 ; Jaguar XF ; Jaguar XK ; Volvo V40 D2 ; Land Rover Discovery 3 ; Range Rover TDV 8 en dan nu de V40 D2 CC. Zeker niet 'for life' .........
Rob

Merkentrouw ben ik niet echt. Uitgezonderd dan als het op Harley-Davidson aankomt maar dat is ook wel logisch omdat het de enige fabrikant ter wereld is die motorfietsen bouwt en de Land Rover Defender dat is ook een blijver! Waarom? Daarom!!!
Maar voor de rest, van alles is hier al de revue gepasseerd of staat er nog (oud en nieuw): Renault 19 ; Rover 414 ; Volvo S80 ; Volvo S40 ; BMW 730D ; BMW Z4 ; Jaguar XF ; Jaguar XK ; Volvo V40 D2 ; Land Rover Discovery 3 ; Range Rover TDV 8 en dan nu de V40 D2 CC. Zeker niet 'for life' .........
Rob