Afgelopen zomer 2 maanden door midden Italie gereden. Fantastisch daar, alleen de wegen zijn zacht gezegd niet optimaal. Na deze vakantie heeft mijn V50 (2008, Rdesign, bandenmaat 215/45-18), chronisch last van afrollawaai van de achterbanden. Mijn garage zegt dat de draagarmrubbers wel slijtage vertonen maar nog niet zoveel dat ze vervangen moeten worden. De bandenboer ziet idd een flink gecupte band en zegt dat uitlijnen al veel gaat helpen icm met nieuwe banden (en dan niet de Vredestijn Ultrac Cento's die ik er nu onder heb, want die cuppen snel volgens hem). Voordat ik de zomerbanden er weer onderzet (met winterbanden zijn de irritante geluiden idd grotendeels weg): wat raden jullie aan en ik welke volgorde?
- nieuwe achterbanden (of voorbanden (nog 5 mm) naar achter)? En welk merk?
- nieuwe draagarmrubbers (wat kost dat ongeveer?)
- uitlijnen (wie weet een goede uitlijnspecialist in het noorden)?
(hieronder een foto vd V50)
Cuppen en uitlijnspecialist
- Rha007
- 5th Gear member
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17
Ik zou eerst nieuwe banden en direct uitlijnen doen, als de specialist zegt dat de draagarmrubbers niet direct hoeven.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10522
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Wel ik zou het volgende doen.....
Eerst uitlijnen en dan de banden op rijden totdat er 2 vervangen moeten worden. Ik zou dan de zaak opnieuw uitlijnen en checken of alle stuurkogels, fusee pennen en draagarmrubbers ok zijn. Zo niet alles vervangen voor nieuw. Nieuwe banden er op en dan iedere 5000 of zoals ik dat doe iedere 10000 km de banden van voor naar achteren wisselen en vice versa. Dit ter voorkoming van het Cuppen. Ik moet zeggen dat gaat nog steeds erg goed.
Eerst uitlijnen en dan de banden op rijden totdat er 2 vervangen moeten worden. Ik zou dan de zaak opnieuw uitlijnen en checken of alle stuurkogels, fusee pennen en draagarmrubbers ok zijn. Zo niet alles vervangen voor nieuw. Nieuwe banden er op en dan iedere 5000 of zoals ik dat doe iedere 10000 km de banden van voor naar achteren wisselen en vice versa. Dit ter voorkoming van het Cuppen. Ik moet zeggen dat gaat nog steeds erg goed.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27183
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Een V50 staat ook wel een beetje berucht om het cuppen van de achterbanden.
Sluit me wel bij de bovenstaande meneer aan. Als je achterbanden nog redelijk profiel hebben eerst op rijden.
Sluit me wel bij de bovenstaande meneer aan. Als je achterbanden nog redelijk profiel hebben eerst op rijden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Er is maar één goede uitlijner in het Noorden en dat is Lammert van der Meulen in Dokkum. Overleg met hem, ik ben er voor 100% van overtuigd dat je er samen uit gaat komen én dat je voor 200% tevreden bent...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- MartijnAbel
- 4th Gear member
- Berichten: 917
- Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
- Locatie: Surhuisterveen
De achterste draagarmen staan er sowieso om bekend dat ze niet heel fantastisch zijn waardoor je een verkeerd camber lrijgt met al snel cuppende banden. Er zijn verstelbare draagarmen voor waarmee je je camber goed krijgt. Vredestein Ultrac Cento cupt niet sneller dan een andere band, is juist een vrij harde band. Zo ongeveer elk type/merk band cupt op de achteras van een V50 met de standaard draagarmen, dus daar zou ik eerst eens naar kijken.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Koop niet-richtingsgevoelige banden (dus of zonder of inside-outside banden) en je kunt indien ze gaan cuppen de linker en rechter wiel omwisselen (dus op 1 as wisselen en niet voor/achter. Hierdoor rij je tegen de cup er in en voel je er niets meer van. Bijkomend voordeel is dat je de cup er weer vanaf rijdt.Bij het wisselen van voor naar achter gaat het cuppen niet weg (tenzij je kruislings wisselt).
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00