Start/stop systeem onveilig?

ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

ufovolvo schreef: We moeten nog maar afwachten of de uitspraak van de baliemedewerker van de dealer ook door zijn baas wordt gevolgd en laat ik op één punt heel duidelijk zijn: in deze discussie treft mijn dealer geen blaam. Dit is een discussie tussen - in beginsel - mij en Volvo, óf zij zijn-, óf ik ben aansprakelijk. Alles wat Broekhuis doet is te rekenen onder de vlag klantenbelang/binding en verantwoordelijkheidsgevoel en daarvan spreek ik nog steeds alle lof uit.
Enige scepsis is wel op z'n plaats, maar ik ben wel goed opgevangen en ze zijn er nog uitgebreid mee bezig. En nee de "fout" zit 'm niet in het van P naar D zetten.

Hoe langer ik erover nadenk zit de fout in de definitie van wat het betekent, dat het start/stop-systeem wordt uitgeschakeld. Ik - en met mij vele anderen, heb ik intussen wel in de gaten - verwachten dat na het uitzetten van het systeem (waarvoor in beginsel de gordelsensor sturend is) het start/stop systeem uitgaat zonder dat de status van de motor (draaien/niet draaien) wijzigt. Als je de informatie van het handboek uitwerkt lijkt het, dat men beredeneert, dat in een aantal gevallen de motor zou hebben gedraaid als er GEEN start/stop-systeem was geweest. Als je in zo'n situatie het systeem dan uitschakelt, zal de motor worden gestart... Dus bij stilstaande motor de handel in P, dan blijft nog steeds start/stop actief, motor blijft afgeslagen. Handel weer naar D, dan mag het start/stop-systeem niet meer actief zijn en wordt uitgeschakeld... dus start de motor.

Hetzelfde dus in de aangegeven situatie met de handel in D, motor staat stil. Dan gordel los doen, start/stop systeem wordt uitgeschakeld. Status wordt "hersteld" en de motor start.

Het is een beredenering, en ik vind het in elk geval niet logisch en vooral toch wel erg vreemd dat vanuit het start/stopsysteem de status nog wordt gewijzigd nadat je het uitschakelde, zelfs nadat de sleutel eruit is ...
Laatst gewijzigd door ufovolvo op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”