Ik probeerde op de RICA site te achterhalen wat een stage 1 chip moet bewerkstelligen, maar kwam daar niet uit. Levert deze chip alleen meer vermogen of alleen een lager verbruik (of een combinatie van beide)? Als het alleen meer vermogen is ben je dat misschien ook gaan gebruiken met als gevolg een hoger verbruik. Het verwijderen van het roetfilter moet, naar mijn mening, sowieso een gunstiger verbruik opleveren doordat het brandstof verslindende regenereren uitblijft. Die door jou opgegeven 1:13-14 lijkt me ook vrij hoog tenzij de stage 1 alleen maar een vermogens boost is. Als je serieus zuiniger wilt rijden met deze wagen zul je de kruissnelheid op de snelweg omlaag moeten halen naar 100 km/u. Zelf heb ik de eco-powertune van Volvotune laten uitvoeren met als resultaat 7-8% lager praktijk verbruik (5 cil. 2.0 l handgeschakeld met DPF).havana schreef: Mijn eerste 2 tankbeurten zitten erop, de eerste keer 1:14, de tweede keer maar net 1:13.
Beide beurten toch vooral snelweg waarbij ik me aan de snelheid houd.
Vind dit toch een beetje tegenvallen, of ligt het aan mij? De auto heeft een RICA stage 1 chip (DPF is leeg). Overweeg bij Volvotune andere software te halen, maar dit moet dan uit uit kunnen. Het is overigens wel een automaat.
Verbruik V70 D3/D4
- coqrouge
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
- Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW
Laatst gewijzigd door coqrouge op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Stage 1 is toch geen eco tuning?coqrouge schreef: Ik probeerde op de RICA site te achterhalen wat een stage 1 chip moet bewerkstelligen, maar kwam daar niet uit. Levert deze chip alleen meer vermogen of alleen een lager verbruik (of een combinatie van beide)? Als het alleen meer vermogen is ben je dat misschien ook gaan gebruiken met als gevolg een hoger verbruik. Het verwijderen van het roetfilter moet, naar mijn mening, sowieso een gunstiger verbruik opleveren doordat het brandstof verslindende regenereren uitblijft. Die door jou opgegeven 1:13-14 lijkt me ook vrij hoog tenzij de stage 1 alleen maar een vermogens boost is. Als je serieus zuiniger wilt rijden met deze wagen zul je de kruissnelheid op de snelweg omlaag moeten halen naar 100 km/u. Zelf heb ik de eco-powertune van Volvotune laten uitvoeren met als resultaat 7-8% lager praktijk verbruik (5 cil. 2.0 l handgeschakeld met DPF).
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- coqrouge
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
- Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW
Als dát zo is heb je onder aan de streep met het doorboren van de DPF (zuiniger) en het toegenomen vermogen (onzuiniger) ongeveer evenveel verbruik als met een standaard D3. 1:13-14 is dan een gemiddelde praktijkwaarde en zou voor mij geen reden zijn om verhaal te halen bij RICA. Tenzij er beloften zijn gedaan natuurlijk...RoaldH schreef: Stage 1 is toch geen eco tuning?
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8449
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Onze C70 D3 haalt op de BC rond de 7,5/100km maar wordt veel file en korte stadritten (17km) gebruikt.
Mij XC70 D3 AWD (2.4 bi-turbo, 163pk) haalt ook zo rond de 7,5/100km met veel snelweg gebruik.
Nog geen haar op mijn hoofd die eraan gedacht heeft om stappen te ondernemen omdat het verbruik te hoog zou zijn.
Koken kost geld, zeker met 2 vijfpitters in de garage.
Het kan mijn pret niet drukken...
Mij XC70 D3 AWD (2.4 bi-turbo, 163pk) haalt ook zo rond de 7,5/100km met veel snelweg gebruik.
Nog geen haar op mijn hoofd die eraan gedacht heeft om stappen te ondernemen omdat het verbruik te hoog zou zijn.
Koken kost geld, zeker met 2 vijfpitters in de garage.
Het kan mijn pret niet drukken...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Mijn 2.0 D3 5 cil. 163 pk was destijds de eerste die Rica tunde en die ging uitgebreid op de testbank. EGR en dpf waren overigens niet aangepast. Probleem was dat de turbo kleiner is dan op andere 2.0 D3 5 cilinders en er daardoor niet zoveel te tunen valt. Vermogens toename was ook heel beperkt. Met eco tuning probeert men de motor wat efficiënter te houden door een hogere laaddruk en een breder toeren gebied waarbinnen je met een hoger koppel kunt rijden en nou juist dat lukt niet echt met de 2.0. Ik reed met die (overigens heerlijke) 215 pk 2.4 5 cilinder zuiniger dan met de 2.0 5 cilinder als je de koppel krommes op elkaar legt dan snap je waarom.
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Doel je daarmee op de in de V50 en C70 geleverde variant?NielsPHEV schreef: Probleem was dat de turbo kleiner is dan op andere 2.0 D3 5 cilinders en er daardoor niet zoveel te tunen valt
Ik vraag me namelijk al een tijdje af waarom de D3/D4 in de 60/70 serie 136/163 pk heeft en in de 40/50 serie (incl C70) 150/177 pk terwijl in beide series het koppel 350/400 nm is.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Inderdaad, als je op de sites van de tuners kijkt zie je ook dat de D3/4 in de S40 V50 en C70 naar 200 pk gebracht wordt terwijl de V70 D3/4 op zo'n 175 pk blijft hangen, koppel is bij de S40 V50 C70 D3/4 ook over een groter toerengebied beschikbaar. Ondanks dat er aankondigen voor Polestar tuning voor de V70 D3 zijn geweest is die er volgens mij nooit gekomen. Ook P* kan met software tuning de turbo niet groter maken.Marcnij schreef:Doel je daarmee op de in de V50 en C70 geleverde variant?NielsPHEV schreef: Probleem was dat de turbo kleiner is dan op andere 2.0 D3 5 cilinders en er daardoor niet zoveel te tunen valt
Ik vraag me namelijk al een tijdje af waarom de D3/D4 in de 60/70 serie 136/163 pk heeft en in de 40/50 serie (incl C70) 150/177 pk terwijl in beide series het koppel 350/400 nm is.
Laatst gewijzigd door NielsPHEV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- coqrouge
- 2nd Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
- Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW
Voor hen die dat willen kan er ook efficiënter gekookt worden op 5 pittenBlackcurrantV70 schreef: Koken kost geld, zeker met 2 vijfpitters in de garage.

- Swisskid
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 17.09.2014 - 18:42
- Locatie: Zug, Zwitserland
- Contacteer:
Ik hoop dat je het DPF nog hebt bewaard ?havana schreef: Geen DPF, dus regeneratie is out of the question.

http://www.autoweek.nl/nieuws/overgangs ... oetfilter/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16
Visuele inspectie, dus geen enkel probleem....
http://nos.nl/artikel/2166403-verwijder ... boden.html
http://nos.nl/artikel/2166403-verwijder ... boden.html
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 20.03.2012 - 20:53
- Locatie: Nijmegen
1e tankbeurt met de V70 D3 GT met 5 pitten ...
1:14,5 dat is nog geen 7 liter per 100km.
BC geeft 1:14,9 aan
1:14,5 dat is nog geen 7 liter per 100km.
BC geeft 1:14,9 aan
XC60 T8 AWD Inscriprion + winterline + panorama - denim blue MY2020
Volvo 240 GL knalrood 1989
XC40 T4 AWD momentum - Bus.Pack pro + winterline + panorama - osmium grey/ wit dak MY2019
Saab 99 GL 5-speed rood 2 drs.
V70 Dynamic line D3 5 cyl. + winterline - crystal white pearl MY2016 - Volvotune 185pk
S60 R-design D4 - Bus.Pack Pro + winter & security line + Driver support line Black sapphire MY2013
Volvo 240 GL knalrood 1989
XC40 T4 AWD momentum - Bus.Pack pro + winterline + panorama - osmium grey/ wit dak MY2019
Saab 99 GL 5-speed rood 2 drs.
V70 Dynamic line D3 5 cyl. + winterline - crystal white pearl MY2016 - Volvotune 185pk
S60 R-design D4 - Bus.Pack Pro + winter & security line + Driver support line Black sapphire MY2013