uitlijnen met touwtje

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
robv4010
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 15.03.2017 - 18:36

wie o wie..
heeft er ervaring in uitlijnen met een touwtje.. heb op youtube een aantal filmpjes gezien...
Heb gisteren mn rechter voorpoot vervangen en stuur staat nu iets naar links...
iemand ? toe in or toe out ..
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Zou ik niet op een touwtje vertrouwen dat werkte heel vroeger bij oude auto's, als je veilig zonder extra banden slijtage en zonder dat een auto naar links of rechts trekt wil rond rijden, ga naar een echt uitlijn bedrijf.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Doe dat al jaren zo, de "moderne laser apparatuur is echt niet zoveel nauwkeuriger als je zou denken. Er zit namelijk al heel veel marge in de ophanging. Kijk maar eens naar een meting voor en na aan de achterkant terwijl daar niets is aangepast. Voorwaarde voor deze manier van uitlijnen is wel dat de basis goed is, je kunt namelijk alleen maar de sporing afstellen en het stuur recht zetten. Camber is natuurlijk ook op een andere manier af te stellen, maar dat doe je niet met een touwtje.

Vergis je ook niet in de manier waarop vrijwel alle uitlijners werken. Die kijken alleen naar de sporing en kijken alleen maar of die weer binnen de marge die de fabrikant gesteld heeft. En dan zie je vaak nog andere waardes als kpi of camber die buiten de marge vallen. Daar wordt dus niets aan gedaan.

Ik stel mijn Volvo's altijd zo af dat ze een zeer neutraal weggedrag hebben, geen last van cuppen en minimale bandenslijtage. Als je een beetje onderlegd bent in goniometrie (wiskunde dus) kun je alles eenvoudig berekenen. Heb daar ook een tooltje voor gemaakt. Dat is belangrijk als je ook je stuur recht wilt krijgen.

Als je meer info wilt moet je even een pb sturen naar me.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
loely
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 05.04.2016 - 15:05
Locatie: HEERS

IK wil hier helemaal niet beweren dat bandenspecialisten onbekwaam zijn ,maar ik ken mensen die met een rechte liniaal kromme lijnen kunnen trekken.
Ga je naar de bandenboer is dat ok voor mij en doe je het met huistuin en keuken middelen zelf en ben je tevreden is dat voor mij ook ok.
robv4010
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 15.03.2017 - 18:36

thanks voor jullie berichten.. heb m vanochtend uitgelijnd met touwtjes.. gewoon geprobeerd en het werkt.. stuur recht en auto geen afwijking meer...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Vraag me wel af hoe je dat hebt gedaan. Heb je rekening gehouden met het evt spoorbreedte verschil voor/achter? Anders rijd je bijv met uitspoor en dat levert een zeer onstabiele auto op. gaat bovendien rechtdoor in korte bochten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
robv4010
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 15.03.2017 - 18:36

touwtje gespannen tussen 2 bokken.. op de hoogte van het midden van wiel voor en achter.. afstand meten tussen de 2 en hetzelfde houden.. zodat ie parallel loopt... daarna afstand gemeten rechter gedeelte rim en linker gedeelte rim... deze metingen waren van de linker kant (goeie kant).. omdat ik de dag ervoor mn rechter voorpoot heb vervangen... daarna stuur iets naar links.. ik heb de waarden opgeschreven en nu aan de rechter zijde toegepast...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ah zo kan het inderdaad ook. Ik span een touwtje vanaf het achterwiel naar voren en door het touwtje tegen de wang aan te leggen kun je het toespoor danwel uitspoor meten. Dat gaat alleen als de spoorbreedte voor/achter natuurlijk gelijk is. Bijv bij de S60. Je kunt anders een blokje ter dikte van de halve spoorbreedteverschil op de band plakken achter waar het touwtje overheen loopt.

Wat voor auto heb je en hoeveel toespoor heb je aangehouden?
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
robv4010
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 15.03.2017 - 18:36

uuhh dont know... heb dezelfde waardes aangehouden van de linkerkant.. moest 2 mm.. bijdraaien.. .. heb een ander probleem .. vele malen groter waar ik mn zorgen om maak en dat is de automatische versnellingsbak.. die blijft in zn 1 hangen.. zoals ik heb aangegeven op het forum..
robv4010
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 15.03.2017 - 18:36

v40 uit 2000 .. 2 liter turbo
robv4010
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 15.03.2017 - 18:36

je laat het klinken alsof het te moeilijk is .. het was een kwestie van gewoon doen.. zoals met vele dingen aan een auto.. die een dealer of mechanic laat doen voorkomen als neee meneertje.. niet doen... spareplugs zeker ool zker door een expert laten vervangen...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik probeer het zeker niet moeilijker te maken dan het is, maar je moet wel weten wat je doet. Een auto moet wel binnen de normen worden uitgelijnd, dat betekent de juiste hoeveelheid toespoor. Als je maar wat draait staat je stuur misschien wel recht, maar zijn je banden binnen 15000 km af. Neem aan dat dat niet de bedoeling is.
Hoeveel toespoor heb je de wielen dan gegeven, en weet je ook wat Volvo voorschrijft?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”