Volvo V40 2.0 2003, eerst knokkenassensor, nu LMM?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
MathieuMiep
1st Gear member

Hoi allemaal,

2 weken geleden de Volvo van mijn vader uitgelezen, gaf toen een problem met de knokkenassensor aan.( had hier ook al een topic over aangemaakt) altijd 2x uitlezen zeggen ze, en dus gister weer uitgelezen en op zoek naar de boosdoener.

uitgelezen, en 1x een error code gekregen; P0102 Mass or Volume Air Flow Circuit Low, wat zou betekenen dat de MAF verkeerde waardes aangeeft. de MAF even bekeken, brandschoon is 'tie, maar in principe kan hij nog steeds stuk zijn denk ik. toen de auto even zonder MAF laten lopen, geen verschil, wat erop duidt dat de MAF gewoon dood is lijkt mij. Toen de auto weer uitgelezen, P0113, weer iets met de MAF, verschil te groot ofzo, maar dat kwam denk ik omdat de MAF er gewoon aflag. De auto gaf toen WEER een error code aan, P0340 Camshaft Position Relay Circuit Malfunction. Deze error was nog niet eerder voorgekomen, maar de motor is meerdere keren gestart en gestopt, en heft nogal wat geschud door het regelmatig uitvallen, misschien vindt die sensor de beweging niet zo fijn? Help?! Duurt denk ik niet lang totdat ik naar de garage ga als ik hem zelf niet kan fixen, want de auto is benodigd voor werk, en dat zomaar uitvallen of stoppen met vermogen geven is gewoon gevaarlijk op de weg. Heb gelezen dat het ook aan de IAC (idle air control valve?) kan liggen, maar daar geen error van gekregen. lekker vaag allemaal. wat ook grappig is, is dat de koelingsventilator niet aangaat als de motor draait, (alleen als het nodig is) maar zodra je de auto uitzet, de fan zo hard als mogelijk begint te blazen (het lijkt wel alsof je geliefde V40 een carriere als 747 is begonnen!) en stopt pas na 10-20 minuten. maar dat is denk ik een ander probleem.

tips? alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

M
MathieuMiep
1st Gear member

OPGELOST!

Was gewoon de LMM, blijkbaar. Had even naar een nieuwe LMM gekeken, 300 EUR nieuw, iekkk! Even de voorraad van onderdelen bij Opdam doorgekeken, en ja hoor, ze hadden een LMM voor de V40 liggen. 50 euro en 10 minuten montage later, en de V40 rijdt weer als vanouds, en lekker stabiele stationair van ~750RPM. Motorstoringslampje is ook weg.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”