Verwarming
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 27.11.2016 - 16:24
Mijn S60 van 2007 warmt snel op in het interieur als ik de kachel aan heb, hij hoeft maar op 20 graden ingesteld te staan en hoppa, hij komt er vlot in. Na enige tijd echter wordt het killer; omhoog dan maar maar met de stand. Daar reageert hij dan op, maar waarom blijft het niet aangenaam? Ik zet weleens de airco uit, maar dan nog moet de verwarmingsknop omhoog. Kent iemand dit fenomeen?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Nee. Kan zijn dat de sensoren calibratie behoeven maar in de regel gebruik ik alleen maar de airco/ECC
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Even de temp sensor voorzichtig schoonblazen. Deze zit net boven je rechter temp knopje in het dash. Heel voorzichtig, geen 8 bar erop! Deze gaan ook wel eens stuk, dus wellicht moet hij vervangen worden. Ik zou de auto even uitlezen als het schoonblazen niet helpt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Is dat niet gewoon een gevoel ? Als thuis de CV aanspringt vanaf 15 graden heb ik het bij 17 ook aangenaam. Als ik er een half uur in zit, wordt het kil en koud. Ik heb ongeveer dezelfde ervaring als jou...maar dan bij al mijn auto's.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Het kan natuurlijk ook zijn dat, wanneer de doeltemperatuur behaald is en wellicht zelfs overschreden, dat de ecc weer koudere lucht gaat blazen om te corrigeren. Dat zal hij ook doen wanneer je de temperatuur omhoog brengt.
De temperatuur die je instelt is niet de temperatuur die uit de blaasmonden komt. De temperatuur die je instelt is de doeltemperatuur in je interieur. Ofwel er is niets aan de hand, ofwel de temperatuursensor behoeft aandacht. Calibreren kan ook helpen.
De temperatuur die je instelt is niet de temperatuur die uit de blaasmonden komt. De temperatuur die je instelt is de doeltemperatuur in je interieur. Ofwel er is niets aan de hand, ofwel de temperatuursensor behoeft aandacht. Calibreren kan ook helpen.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik ken het fenomeen en volgens mij loopt er op dit forum of het andere al een draadje over.
Ik merk zelf dat wanneer ik de airco niet op 'auto' heb staan maar op de 3 knopjes 'hoofd romp en voeten' (die lichten dan rood op) dat het dan aangenamer blijft. De lucht die uit de roosters komt is ineens warmer dan de 'auto' stand. Terwijl je gewoon gebruik blijft maken van de airco en je niets veranderd aan de temperatuur.
Heel gek allemaal....
Ik merk zelf dat wanneer ik de airco niet op 'auto' heb staan maar op de 3 knopjes 'hoofd romp en voeten' (die lichten dan rood op) dat het dan aangenamer blijft. De lucht die uit de roosters komt is ineens warmer dan de 'auto' stand. Terwijl je gewoon gebruik blijft maken van de airco en je niets veranderd aan de temperatuur.
Heel gek allemaal....
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 20.12.2016 - 13:00
- Locatie: Puttershoek
Bij calibreren kijken ze of de waarde die de sensor meet correct is. Want het kan zijn dat deze afwijkt van de daadwerkelijke temperatuur. Wanneer de gemeten waarde afwijkt van het daadwerkelijke zal deze bijgesteld moeten worden.
Volvo S60 2001 2.4 170pk Mistral Green
Citroën BX 1985 19 Sport
Citroën BX 1985 19 Sport
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 27.11.2016 - 16:24
Dank allen. Gisteravond een grotere rit gemaakt en de verwarming de luchtstroom puur op de voetenruimte en voorruit gehouden. Airco uitgeschakeld. En het werd snel warm, en het BLEEF warm. Het lijkt er op dat de airco gewoon te graag wil; ondanks de matige buitentemperaturen. Beter zo dan andersom, en ik ben benieuwd als het straks echt warm wordt buiten!
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Nou, volgens mij is kalibreren heel wat anders. Achter het dashboard zijn een aantal kleppen die de toevoer van de lucht regelen. Wanneer een en ander niet goed is ingeregeld kan het systeem denken dat bijvoorbeeld de klep van de warme lucht volledig open staat, terwijl dit niet zo is. En omgekeerd. Door te kalibreren wordt de begin en eindstand opnieuw ingeleerd.Marvinn schreef: Bij calibreren kijken ze of de waarde die de sensor meet correct is. Want het kan zijn dat deze afwijkt van de daadwerkelijke temperatuur. Wanneer de gemeten waarde afwijkt van het daadwerkelijke zal deze bijgesteld moeten worden.
Een sensor kan je volgens mij niet inleren. Als de waarden niet overeen komen met de werkelijkheid moet deze worden vervangen. Zoals regelmatig gebeurt bij de koelvloeistof temperatuur sensor.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 20.12.2016 - 13:00
- Locatie: Puttershoek
Je kan een sensor waarschijnlijk wel kalibreren.
Alleen heb jij het over een potentiometer van de luchttoevoer klep en ik dacht dat het over de temperatuursensor ging
Alleen heb jij het over een potentiometer van de luchttoevoer klep en ik dacht dat het over de temperatuursensor ging
Volvo S60 2001 2.4 170pk Mistral Green
Citroën BX 1985 19 Sport
Citroën BX 1985 19 Sport
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 27.11.2016 - 16:24
Dit is wat Wikipedia ervan vindt;
"Kalibreren is het vergelijken van een systeem of apparaat met een standaard om de eigenschappen vast te stellen. Het af- of instellen om het in overeenstemming te brengen met de specificatie wordt justeren genoemd. Een ijking bestaat erin dat er eerst gekalibreerd wordt om dan te justeren."
Dus wellicht kom ik nog aan justeren toe
"Kalibreren is het vergelijken van een systeem of apparaat met een standaard om de eigenschappen vast te stellen. Het af- of instellen om het in overeenstemming te brengen met de specificatie wordt justeren genoemd. Een ijking bestaat erin dat er eerst gekalibreerd wordt om dan te justeren."
Dus wellicht kom ik nog aan justeren toe

Laatst gewijzigd door Jöng op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.