automaat blijft in zn 1 hangen

Geproduceerd bij NedCar in Born
robv4010
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 15.03.2017 - 18:36

ik denk dat het verstandig is om eerst een cleaner bij de transmissie te doen... kijken of dat het probleem verhelpt.. al ben ik dr een beetje huiverig voor dat dit gaat helpen... daarna de flush... zelf proberen maar toch,, operatie kleppenblok is een grote denk ik zo.. wat ik raar vind is dat het nooit direct gebeurd... pas als de auto warm is.. heeft iemand hier ervaring mee??
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

flush gaat je niet helpen ben ik bang. Is overgens wel goed te doen bij deze bak, alleen moet je iets maken om de slang aan de retour te koppelen. Is nogal een vreemde koppeling, soort van paddestoel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
robv4010
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 15.03.2017 - 18:36

heb je er toevallig een foto van?? of wellicht vraag ik iets teveel .. sorry by deze
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Nee heb er geen foto van, heb geen auto staan met deze bak helaas
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

beste rob, als ik zo je verhaal lees heb je hier en daar wat bekende klanken opgevangen, maar kun je er geen muziek van maken
ik zou zeggen blijf met je flikken af van dingen waar je geen verstand van heb, ga even naar een transmissie specialist en vraag hun mening
als de bak blijft hangen in z`n 1 is er e.a. vervuild, je wil liever niet flushen? te duur?
het kost wat, maar dan heb je ook wat, de forumsponsoren kun je ook vragen
ik denk eerder dat het aan de zuigertjes ligt ipv de solenoid, want een 17 jr oude auto heeft vast geen frisse olie meer in de bak, dat plus vervuiling zorgt voor een versleten brein
en verder.. met een wagen van 2000 zou ik er maar op rekenen dat er geld tegen aan moet want wie zo`n oude wagen weg doet doet dat niet omdat er niks aan mankeert
keep calm!, your randomizer is running
robv4010
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 15.03.2017 - 18:36

ik probeer me in te lezen in nieuwe dingen.. ik probeer dingen eerst graag zelf.. ja het klopt dat ik klanken heb opgevangen door youtube tutorials .. ik wil zelf gaan flushen.. wellicht wel 3 ronde.. het blijven rondpompen van de olie.. daarna een cleaner erdoor en dan verse atf olie..
waarom zou ik 250 euro uitgeven bij een flusher.. de volvo dealer .. jawel vraagt er 450 euro voor.. ik begrijp dat ze geld moeten verdienen.. maar hey.. eerst zelf pielen toch... anders leer je niets.
robv4010
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 15.03.2017 - 18:36

je hebt het over zuigertjes... wat bedoel je? wat voor een zuigertjes?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Evert bedoelt een zuigertje in de bak, maar die is onderdeel van een solenoid. Een solenoid is niets anders als een electromechanisch bediend apparaatje. In de bak zorgen ze voor de bediening van de bak en de atf stromen door kanaaltjes te openen en sluiten in het brein van de bak. Vaak gaat zo'n zuigertje van de solenoid vast zitten waardoor deze moet worden vervangen.
Bij sommige bakken zijn deze bijv van aluminium gemaakt waardoor ze gaan vreten en vast zitten.

Flushen zal dit vermoedelijk niet oplossen, de beschadiging is er al. Maar het kan natuurlijk geen kwaad. En Rob, gewoon lekker zelf doen hoor, als je maar logisch nadenkt en handelt kan er niet heel veel mis gaan. Ik ga er daarbij wel vanuit dat je een goede basiskennis en sleutelervaring hebt, en niet alleen youtube kennis. Dan komt het namelijk niet goed.

ook zoveel zogenaamde specialisten maken er vaak nog een potje van omdat ze gewoon niet weten wat ze doen.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

edraket schreef: Evert bedoelt een zuigertje in de bak, maar die is onderdeel van een solenoid. Een solenoid is niets anders als een electromechanisch bediend apparaatje. In de bak zorgen ze voor de bediening van de bak en de atf stromen door kanaaltjes te openen en sluiten in het brein van de bak. Vaak gaat zo'n zuigertje van de solenoid vast zitten waardoor deze moet worden vervangen.
Bij sommige bakken zijn deze bijv van aluminium gemaakt waardoor ze gaan vreten en vast zitten.
krek als ze versleten zijn is de enige optie je brein reviseren dat kost je een rug
edraket schreef: en niet alleen youtube kennis. Dan komt het namelijk niet goed.
dat is het met joetyoep kennis komt hij hier aanwaaien , ga je gang dan, als je het graag zelf wil doen wens ik je alle succes

zelf heb ik 4 jaar in de transmissiebranche gewerkt, ook ik weet dat er kletskoek verkocht wordt aan onwetende automobilisten, maar een goede transmissieboer zal je heus wel vertellen wat er wel of niet aan scheelt, want ook hunnie zijn gebaat bij eerlijkheid, die duurt immers het langst
keep calm!, your randomizer is running
robv4010
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 15.03.2017 - 18:36

Beste everts, oke dat je zaken onder de loep neemt.. mn 1ste versnelling blijft soms hangen.. 1 x op de 50 km.. binnenstad verkeer.. geen lange afstanden.. zelden dus.. gebruik auto minimaal en heb m pas.. het bevreemd mij dat dit af en toe gebeurd... en alleen in zn eerste versnelling.. ik zoek rustig wat ik kan vinden.. informatie hierover , auto is uit 2000 dus voor vele niets meer waard.. de automaat is verder heel soepel.. voelt echt goed... ja ik heb op youtube gekeken.. heb via deze manier rechter voorpoot weten te vervangen.. koste me 40 euro.. + nieuw stabilisator stangetje.. de inbus draaide door, pech... ja veel wd40 gebruikt.. ik wil hiermee aangeven dat ik info zoek.. en daarom op dit forum heb aangemeld.. ik geloof vaak mensen niet.. je weet toch .. er moet geld verdient worden.. dus kijk ik eerst rustig om mee heen en stel vragen... zodoende.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Ah dit maakt veel duidelijk , een selfmade knutselaar dus
Ik dacht eerst weer zo eentje die met yountube z'n wagen gaat verkl.. en dan op het forum komt uithuilen
Ik heb me grandioos vergist in je rob, mijn excuses daarvoor
Dus je ben vanjezelf al vrij handig, ik heb even gezocht naar de overige topics van je.... met een draadje uitlijnen... daar had ik nog nooit van gehoord
Wat je probleem betreft, ik gok op vervuiling als ie verder goed schakelt vind ik het wel een vreemd probleem , nog niet eerddr zoiets vernomen
Succes met je hobby, we proberen mee te denken en te helpen
keep calm!, your randomizer is running
robv4010
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 15.03.2017 - 18:36

Operatie solenoid wil ik eigenlijk uitstellen.. denk dat dat iets teveel hooi op mn vork is als leek op het gebied van automaten...zou het wel doen als de volvo designers hem op een meer toegankelijke plek hadden ingebouwd... absoluut expres gedaan door ze.. ...ja ergens een vervuiling.. dat denk ik ook.. maar serieus dat de bak verder netjes loopt, geen bonken, kick down werkt goed. turbo ook... wat ik me af vroeg... hoe kan het zijn dat als ik gas loslaat... shifter in N zet.. 2,3 seconden wacht en hem dan weer in Drive zet dat alles weer soepel doorloopt... dit heeft toch ergens met druk te maken?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”