Signaleren stroomverbruik

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
sebastiaan68
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.09.2016 - 21:28

Hallo,
Ik ben op zoek naar apparaat om het stroomverbruik te meten als mijn auto stil staat en afgesloten is.

Ik bezit een Volvo V70 Classic uit 1999 en ik heb het afgelopen jaar 2x stil gestaan omdat de auto niet kon starten vanwege een lege accu. Met de accu (uit 2014) is niks mis en volgens de garage levert de dynamo ook keurig de benodigde stroom. Conclusie: “Je zult wel een lampje hebben laten branden in de auto".

Ik rijd nu al de hele winter met uitgeschakelde binnenverlichting, maar het blijkt dat het ook voor kan komen dat de lampjes onderaan de portierdeuren blijven branden ondanks dat de portieren gesloten zijn.

Om die reden ben ik zoek naar een apparaatje waarmee je op elk moment kunt meten of er stroom onttrokken wordt aan de accu. De gewenste toepassing is dat als ik bij thuiskomst de auto afsluit, ik op een eenvoudige manier kan aflezen of er nog stroom onttrokken wordt aan de accu en ik dus terug moet naar de auto om te zien of er nog een lampje brandt, etc. Het mooiste
zou zijn als het apparaatje wat dit meet via bluetooth een signaal doorgeeft als er stroom wordt verbruikt.

Als de motor niet draait wordt er nog altijd stroom gebruikt door het klokje, inbraakalarm, etc. Dus het apparaatje moet instelbaar zijn op een bepaalde drempelwaarde en een signaal afgeven als die drempelwaarde overschreden wordt doordat er een lampje is blijven branden.

In de reguliere auto accessoiremarkt lijkt een dergelijk apparaatje niet zomaar voorhanden, maar wellicht heeft iemand op het forum wel een idee waar ik dit zou kunnen zoeken. Of misschien tref ik een handige hobbyist die zoiets kan maken uit bestaande componenten.

Ik hoor graag jullie reacties.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dit is prima te bouwen door iemand die handig is met een soldeerbout en kan programmeren, maar ben je dan niet bang dat de accu leeg loopt doordat het (bluetooth)apparaatje zelf stroom verbruikt?
sebastiaan68
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.09.2016 - 21:28

Op zich een goed punt. In het meest ideale geval zou ik via een bluetooth sensor aan mijn sleutelhanger een signaal of request willen afgeven die leidt tot een meting van het stroomverbruik. Dan hoeft er dus niet continue gemeten te worden hoeveel stroom er verbruikt wordt, maar alleen op verzoek. Als het meetapparaatje vervolgens voorzien is van een kleine oplaadbare batterij die periodiek door de auto-accu wordt opgeladen, dan zou het moeten kunnen denk ik.

Maar nu nog even iemand vinden die de juiste componenten kan vinden en op de juiste wijze tot een werkend geheel kan maken...
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20935
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dit is toch een beetje maskeren van een probleem? Mijn eerste keus zou zijn om uit te zoeken hoeveel stroom er gebruikt wordt als de auto "in rust" is. Pas dan kun je besluiten wat te doen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”