Hallo allemaal,
Ik rijd nu enkele weken in mijn V70 D5 uit 2005. Uiteraard wil ik er nog lang plezier van hebben.
Ik las ergens een advertentie voor een motorflush product. Zij zeggen dat het zonde is om dure verse motorolie in een motor te gieten die niet eerst schoongespoeld is. Mee eens? Klinkt best aannemelijk.
Anderzijds heb ik eens gehoord dat er natuurlijk altijd wat van die "afbijt" in de motor achterblijft en die mengt zich dan met de nieuwe motorolie.
Wat is wijsheid? Gewoon een keertje doen? Of vóór elke oliewissel doen?
Ter herinnering: Volvo V70, 2.4 D5, 20/09/2005, 163 pk, automaat. 185.000 km op de klok.
Bedankt voor jullie ideeën en meningen!
Peter
Flush / Motorspoeling ?
- sander69
- 3rd Gear member
- Berichten: 498
- Lid geworden op: 09.11.2013 - 20:10
- Locatie: Zwolle
Ik heb nog nooit dat speciale spul in een motor gegooid; alleen nieuwe olie; filtertje en klaar...
ben wel benieuwd wat de kenners gaan zeggen in dit topic.
ben wel benieuwd wat de kenners gaan zeggen in dit topic.
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5246
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik zou er niet aan beginnen olie wisselen met filter en bij voorkeur warm, niet teveel olie en karren maar. Als je de auto zou willen verwennen kan je de verversingsfrequentie wat opschroeven. Wel belangrijk dat je auto destijds de updates heeft gehad voor de regeneratie (volgens mij was dat in die periode) ter voorkoming van diesel in de olie.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5246
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
regeneratie van het roetfilter, meen dat er voor dat bouwjaar een update is geweest om te voorkomen dat het oliepijl zou kunnen stijgen door inspuiting van extra diesel icm eventueel afbreken van het regeneratieproces, als de auto dealer onderhouden is of in ieder geval was zal dit in orde zijn. Distributie overigens wel netjes op tijd en compleet laten vervangen en ik zou de waterpomp laten meenemen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 23.02.2017 - 16:18
OK Merci. Ik heb begrepen dat mijn V70 2.4 D5 nog geen roetfilter heeft. Dus daar hoef ik me niet druk om te maken.
Hij is volledig dealeronderhouden.
Distributie is gebeurd in 2013 en hoeft voorlopig nog niet qua kilometers. Maar ik zal erop letten.
Hij is volledig dealeronderhouden.
Distributie is gebeurd in 2013 en hoeft voorlopig nog niet qua kilometers. Maar ik zal erop letten.
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Bij mijn V70 was het blok goed vervuild van binnen door veel korte stukken te lange interval.
En carterventilatie was verstopt door vervuiling.
Via de oliepeilstok met flexibele camera in het carter gekeken en veel aanslag.
Daarna een engine flush er in gedaan en daarna verse olie.
5000 km later bij Volvoservice de o-ringen in het carter laten doen.
Weer een cleaner en daarna carter er af.
Blok was al een stuk schoner van binnen.
Motor liep daarna ook veel rustiger.
Vervang nu tussen de 12 en 15.000 km de olie. Meestal na de zomervakantie waar ik 3 weken met caravan heb gereden.
Eerst een cleaner en dan verse Ardecca olie.
En carterventilatie was verstopt door vervuiling.
Via de oliepeilstok met flexibele camera in het carter gekeken en veel aanslag.
Daarna een engine flush er in gedaan en daarna verse olie.
5000 km later bij Volvoservice de o-ringen in het carter laten doen.
Weer een cleaner en daarna carter er af.
Blok was al een stuk schoner van binnen.
Motor liep daarna ook veel rustiger.
Vervang nu tussen de 12 en 15.000 km de olie. Meestal na de zomervakantie waar ik 3 weken met caravan heb gereden.
Eerst een cleaner en dan verse Ardecca olie.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Peter V70 schreef: OK Merci. Ik heb begrepen dat mijn V70 2.4 D5 nog geen roetfilter heeft. Dus daar hoef ik me niet druk om te maken.
Hij is volledig dealeronderhouden.
Distributie is gebeurd in 2013 en hoeft voorlopig nog niet qua kilometers. Maar ik zal erop letten.
Volgens mij is er wel een roetfilter ingebouwd, maar omdat die teveel uitstoot toelaat, wordt die als niet-roetfilter beschouwd. Ik meen dat de uitstoot 1,15 mg (of net wat de eenheid is) is. Dus technisch gezien is er wel een ingebouwd.
Laatst gewijzigd door jpwg001 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 09.10.2011 - 11:12
- Locatie: West-Friesland
Wat hierboven al verteld is, ik zou om de 15.000 olie gaan verversen.
Tuurlijk is dit in de praktijk een goed ding hoor dat flushen van de motor.
Maar ik heb nog nooit gehoord van gebreken doordat het blok te "vies " is.
Tuurlijk is dit in de praktijk een goed ding hoor dat flushen van de motor.
Maar ik heb nog nooit gehoord van gebreken doordat het blok te "vies " is.
Nissan QQ 1.6 black FWD 2008
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
BMW 520i lci e60 RWD black 2009
VOLVO V70 D5 FWD AUTOMAAT VENETIAN RED PEARL 2002 verkocht
VOLVO V70 D5 AWD GEARTRONIC MISTRAL GREEN METALLIC 2002 verkocht
AUDI 80 CS 1.6 FWD AUTOMAAT KALAHARI BEIGE 1985
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
- Locatie: ENSCHEDE
Ik heb een Volvo V70 D4 uit 2014, de VEA 2014.
Na wat problemen met vervuiling in het inlaattraject heb ik besloten om ook een engine flush uit te voeren - en ik moet zeggen dat de resultaten echt bijzonder goed merkbaar zijn. Motor is veel stiller en soepeler onderin de toeren. Denk dat ik dit gewoon elke oliewissel of anders om de oliewissel ga doen.
Ik ben inderdaad door meerdere mensen gewaarschuwd dat als je dit in een motor doet met wat KM's erop (die van mij 182K dus valt nog mee) je altijd op moet passen of er niet teveel rotzooi los komt - geen idee of dit bangmakerij is of niet.
Maar goed ik heb de oude olie éérst vervangen voor nieuwe schone olie en hier heb ik na 1000km Eurol Engine Flush in gedaan na een lange rit (zodat ie goed warm was), en daarna er weer verse olie en filter op. Mijn idee hierachter was dat de nog schone olie een hoger absorptievermogen zou hebben dan olie die er al 30k op had zitten, en er daarmee meer meuk los zou komen. Wellicht pure overkill, maar de extra kosten bedroegen 60 euro en een uurtje extra werk dus tsja daarvoor hoef je het niet te laten.
Voornemen is wel om de toekomstige oliewissels om de 20K te gaan doen - dus dat zou ook al een boel vervuiling tegen moeten houden.
Na wat problemen met vervuiling in het inlaattraject heb ik besloten om ook een engine flush uit te voeren - en ik moet zeggen dat de resultaten echt bijzonder goed merkbaar zijn. Motor is veel stiller en soepeler onderin de toeren. Denk dat ik dit gewoon elke oliewissel of anders om de oliewissel ga doen.
Ik ben inderdaad door meerdere mensen gewaarschuwd dat als je dit in een motor doet met wat KM's erop (die van mij 182K dus valt nog mee) je altijd op moet passen of er niet teveel rotzooi los komt - geen idee of dit bangmakerij is of niet.
Maar goed ik heb de oude olie éérst vervangen voor nieuwe schone olie en hier heb ik na 1000km Eurol Engine Flush in gedaan na een lange rit (zodat ie goed warm was), en daarna er weer verse olie en filter op. Mijn idee hierachter was dat de nog schone olie een hoger absorptievermogen zou hebben dan olie die er al 30k op had zitten, en er daarmee meer meuk los zou komen. Wellicht pure overkill, maar de extra kosten bedroegen 60 euro en een uurtje extra werk dus tsja daarvoor hoef je het niet te laten.
Voornemen is wel om de toekomstige oliewissels om de 20K te gaan doen - dus dat zou ook al een boel vervuiling tegen moeten houden.
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
- Speedyace
- 3rd Gear member
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21
jij hebt hem toch wel 15 tot 20 minuten stationair laten draaien met de engine flush erin alvorens de olie te verversen of heb jij er mee gereden?V70Bolhaarslaan schreef: ↑27.11.2019 - 11:12 Ik heb een Volvo V70 D4 uit 2014, de VEA 2014.
Na wat problemen met vervuiling in het inlaattraject heb ik besloten om ook een engine flush uit te voeren - en ik moet zeggen dat de resultaten echt bijzonder goed merkbaar zijn. Motor is veel stiller en soepeler onderin de toeren. Denk dat ik dit gewoon elke oliewissel of anders om de oliewissel ga doen.
Ik ben inderdaad door meerdere mensen gewaarschuwd dat als je dit in een motor doet met wat KM's erop (die van mij 182K dus valt nog mee) je altijd op moet passen of er niet teveel rotzooi los komt - geen idee of dit bangmakerij is of niet.
Maar goed ik heb de oude olie éérst vervangen voor nieuwe schone olie en hier heb ik na 1000km Eurol Engine Flush in gedaan na een lange rit (zodat ie goed warm was), en daarna er weer verse olie en filter op. Mijn idee hierachter was dat de nog schone olie een hoger absorptievermogen zou hebben dan olie die er al 30k op had zitten, en er daarmee meer meuk los zou komen. Wellicht pure overkill, maar de extra kosten bedroegen 60 euro en een uurtje extra werk dus tsja daarvoor hoef je het niet te laten.
Voornemen is wel om de toekomstige oliewissels om de 20K te gaan doen - dus dat zou ook al een boel vervuiling tegen moeten houden.
Volvo V60 T6 AWD R-Design My'22.
Exit, Volvo V60 D4
Exit, Volvo V60 D4
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
- Locatie: ENSCHEDE
Ik heb conform de voorschriften van Eurol de flush bij warme olie erin gedaan, vervolgens 5 minuten (met stopwatch:)) stationair laten draaien en daarna motor uit en olie direct eraf. Heeft een minuut of 30 staan lekken, en ook filter nieuw
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
-
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 13.10.2019 - 12:48
5 min kan, maar als je gaat voor een optimaal resultaat dan de motor 15 minuten stationair te draaien.
Zie https://eurol.com/product_img/PI/NL_E802310_PI.pdf
Groet Albert
Zie https://eurol.com/product_img/PI/NL_E802310_PI.pdf
Groet Albert
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10482
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Voor de kenners; Distributie is toch ook tijd gebonden? 2013 Is 6 jaar geleden... Zou toch nu al weer gedaan moeten zijn? Toch om d e6 jaar of X aantal km?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6291
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Volgens mij bij die blokken om de 180K of 10 jaar.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
- Locatie: ENSCHEDE
Oh thanks voor die info. Op het flesje/ blikje stond 5 minuten... Volgende keer 15Albert Volvo schreef: ↑27.11.2019 - 15:50 5 min kan, maar als je gaat voor een optimaal resultaat dan de motor 15 minuten stationair te draaien.
Zie https://eurol.com/product_img/PI/NL_E802310_PI.pdf
Groet Albert

Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Ik dacht 10 jaar of 180.000km bij de D5.
Posting "gebeurd in 2013" is van 23 maart 2017.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14338
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Inderdaad 10 jaar of 180.000km. Echter ik doe toch om de 150-160.000 dus mijn derde keer komt eraan met de distri riedel.
Denk dat met tuning er toch meer aan getroken wordt in de overbrengingen riem e.d. dus het zekere voor het onzekere.
Of is dat overdreven?
Bob
Denk dat met tuning er toch meer aan getroken wordt in de overbrengingen riem e.d. dus het zekere voor het onzekere.
Of is dat overdreven?
Bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Vanwege o.a. inderdaad tuning reduceer ik de beurtinterval en vervanging van de distributieriem met respectievelijk 5000 en 10.000 km. Zekerheidshalve.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.