Gisteravond schrik van mijn leven; Pikke donker, provinciale weg, de kleine achterin en ineens bij 80km. p/u geen reactie meer op het gas, terug schakelen, motor wilde niet in de toeren komen. Stil gaan staan op parkeerplaats langs weg. Stationair laten lopen maar eigenlijk wilde dit niet, dus uitgezet. Kreeg het gevoel dat íe op 2 of 3 cilinders liep. Enorm bokken, alles trillen, geen toeren willen draaien. Even gewacht, weer gestart. Precies hetzelfde. Geen brandende waarschuwingslampjes o.i.d. Leek alsof ie geen benzine kreeg of datniet alle cilinders mee liepen. 5 min. gewacht, gestart, niks aan de hand!!! Naar huis gereden, alles prima. Eenmaal thuis aangekomen, boodschappen uitgepakt en toch weer even starten; WEER BOKKEN! Snel uitgedaan, kap los, plastic gedemonteerd, bougie kabels los, ingespoten met contactspray, alles weer gemonteerd, niks meer aan de hand. Vanochtend ook geen kik naar mijn werk, maar ja, geeft natuurlijk geen fijn gevoel.
Wat zou dit geweest kunnen zijn???
HELP!
- Siebert
- 3rd Gear member
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 29.11.2004 - 19:39
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
XC90 T6, 2003 • 940 2.3ic Malmö estate, 1996, 416.000+
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49
Als hij plotseling op 2 of 3 cilinders gaat lopen (klinkt als een ouderwetse tractor en je hebt minder vermogen) dan lijkt het me een ontstekingskwestie. Doorgeslagen bougiekabel, kapotte bobine. Kan eventueel ook een probleem zijn met injector of de bedrading ervan, maar ik zou bij de ontsteking beginnen.
MvG Martin
MvG Martin
- Siebert
- 3rd Gear member
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 29.11.2004 - 19:39
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Bobine?? Hoe, wie, wat, waar en hoeveel????
XC90 T6, 2003 • 940 2.3ic Malmö estate, 1996, 416.000+
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
- Siebert
- 3rd Gear member
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 29.11.2004 - 19:39
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Heb de plastic kap van de motor gehad en de bougie kabels losgehad van de bobines. Van 1 bobine waren de "nippels" wel wat geoxideerd. Schoon gemaakt en het lijkt weer goed?? Zou je de bobines ook kunnen testen? Gisterochtend liep 'ie weer ineens op 2 poten, na een uurtje wachten weer niks aan de hand. Hoe weet ik zeker dat het 1 van de bobines is??
XC90 T6, 2003 • 940 2.3ic Malmö estate, 1996, 416.000+
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Pcies, als die kabels niet zo fris meer zijn krijg je flinke oplazers!martin2 schreef:Nooooit doen!!! Dit kan gevaarlijk zijn door de hoge voltage. Je hebt nl een electronische ontsteking met zeer hoge voltages.Kabels trekken als hij rot loopt.
MvG Martin
Zie je er binnen no time zo uit: :shock: :shock: :shock:
- Siebert
- 3rd Gear member
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 29.11.2004 - 19:39
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Vanavond weer zelfde. Heb hem gisteren ook gestart met kabels van één bobine eraf. Klonk vanavond precies hetzelfde... Heb toch maar twee bobines besteld, ga ze er morgen maar opzetten, dit is ook k*t... Zit je echt met een kl%te gevoel in de auto...
XC90 T6, 2003 • 940 2.3ic Malmö estate, 1996, 416.000+
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Van die plantensproeier is wel een goeie ja 
Kan ik ook nog doen :+

Kan ik ook nog doen :+
- CeeBee
- 5th Gear member
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
- Locatie: Westland
Je kan ook gewoon de voedingsdraad van de bobine aftrekken?martin2 schreef: Nooooit doen!!! Dit kan gevaarlijk zijn door de hoge voltage. Je hebt nl een electronische ontsteking met zeer hoge voltages.
MvG Martin
Je kan ook eerst de motor utizetten en dan weer starten?
Maar goed hij gaat zelf 2 nieuwe monteren dus echt dom zal hij wel niet zijn.

XC40 B3 Plus Dark


- Siebert
- 3rd Gear member
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 29.11.2004 - 19:39
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Heb ondertussen twee nieuwen gemonteerd en het probleem LIJKT verholpen. Wilde vanochtend na de dagelijkse rit thuis-werk de auto in de werkplaats zetten en toen liep 'ie weer op twee poten. Had gelukkig ondertussen de nieuwen al binnen (auto-onderdelen handel is buurman).
Eerst één nieuwe gemonteerd (voor cilinder 1 en 4), starten, en nog steeds op twee poten. Toen ook de bobine voor cilinder 2 en 3 gemonteerd en hij loopt nu weer als een nieuwe... Leek net alsof het euvel naar boven kwam als je de auto ca. 10 minuten na een flinke rit weer wilde pakken, als íe dus goed warm was... Nu maar afwachten...
Eerst één nieuwe gemonteerd (voor cilinder 1 en 4), starten, en nog steeds op twee poten. Toen ook de bobine voor cilinder 2 en 3 gemonteerd en hij loopt nu weer als een nieuwe... Leek net alsof het euvel naar boven kwam als je de auto ca. 10 minuten na een flinke rit weer wilde pakken, als íe dus goed warm was... Nu maar afwachten...
XC90 T6, 2003 • 940 2.3ic Malmö estate, 1996, 416.000+
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 27.11.2006 - 12:33
Ik had het laatst ook, de ene keer loopt ie goed en de andere keer lopende op 3 pitten en geen vermogen.
Zelf had ik er al nieuwe kabels opgezet en nieuwe bougies ingedraaid,maar dat heeft niet geholpen,
Naar garage geweest,omdat ik zelf geen tyd had.daar hebben ze er een nieuwe boubine opgezet.en het probleem was weg.
Zelf had ik er al nieuwe kabels opgezet en nieuwe bougies ingedraaid,maar dat heeft niet geholpen,
Naar garage geweest,omdat ik zelf geen tyd had.daar hebben ze er een nieuwe boubine opgezet.en het probleem was weg.
- Siebert
- 3rd Gear member
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 29.11.2004 - 19:39
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
We zijn nu een goeie twee weken verder en ik heb geen last meer gehad. Kan dus wel de conclusie trekken dat er een bobine naar de kl*ten was! Voor relatief weinig geld ( € 102,=) alletwee de bobines vervangen en dus weer behoorlijk wat geld uitgespaard, ben benieuwd wat ik bij de dealer kwijt was geweest. Toch blij dat ik geen twee linker handen heb!
XC90 T6, 2003 • 940 2.3ic Malmö estate, 1996, 416.000+
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974