Roetfilter vervangen?

Geleverd vanaf 2003
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

OGA244 schreef:
havana schreef:Dan ben je ook illegaal bezig. Net als wanneer je na de APK je winterband weer in de schuur legt en je band met 1 mm profiel weer monteert...

Juridisch gezien is rijden zonder DPF ook illegaal, omdat je niet meer aan de typegoedkeuring voldoet.
havana schreef: Er is niks illegaals aan. Nou ja, wat niet mag is na de melding steekproef nog dingen wijzigen. Zou je die einddemper vóór de afmelding monteren is er niks aan de hand.
Laten we nou niet doen alsof dit soort dingen niet vaker gebeuren bij APK. Even een andere band monteren om door de keuring te komen, additieven bij de inlaat spuiten om de 4-gasmeting te halen.... zelfde principe!
dus? het is gewoon illegaal en jezelf in de maling nemen en daardoor mogelijk anderen welbewust in gevaar brengen, doet dan niet af met "er is niks illegaals aan"
Plus dat het een vorm van belastingontduiking is,
Er is immers subsidie voor afgegeven voor het roetfilter.
Het is idd sjoemelen, een apk keurstation loopt dan ook veel risico zijn licentie om te mogen keuren te verliezen.
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Op verzoek.

A. Verwijderen van

Nu: nog legaal.
Straks (vanaf 1 juli) illegaal

B. Rijden met

Altijd al illegaal geweest. Reden: je voldoet niet meer aan de typegoedkeuring. Geldt overigens ook voor: chiptuning in het algemeen, monteren van enorm grote velgen, extreme verlagingen, enz. Dit geheel terzijde. Pakkans: 0,0 (nu en straks).

C. Goedkeuren van auto met verwijderd DPF

Nu: legaal, want je als je een auto >2005 hebt hoef je niet eens door de roetmeting als via OBD geen foutmeldingen krijgt. Moet je wel door de roetmeting slaag je daar met vlag en wimpel voor.
Straks: het goedkeuren zal alleen met kunst en vliegwerk kunnen. Je kunt het op zich doen volgens de regels, maar ga je dan na de APK weer allerlei dingen verwijderen ben je illegaal bezig. Als garage of als particulier, belangrijk verschil ! Als particulier loop je niet het risico je APK licentie te verliezen.
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13554
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

dus zomaar zeggen dat iets "niet illegaal is" is een soort understatement en niet voor 100% waar?

Je logica is ook best een bijzondere, zoiets als er staat toch geen camera bij dat (rode) verkeerslicht dus je mag daar gewoon door rood rijden, de pakkans is toch 0
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Ik denk dat je eens een cursus lezen moet volgen. Begrijpend lezen. Lezen wat er staat, niet lezen wat jij wil lezen.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13554
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

havana schreef: Ik denk dat je eens een cursus lezen moet volgen. Begrijpend lezen. Lezen wat er staat, niet lezen wat jij wil lezen.
dat zal het zijn idd... het is ook steeds het risico van de opdrachtgever en de uitvoerder zegt dan dat de pakkans 0,0 is en daardoor is het dus legaal
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Opvallende manier van logica houd jij erop na. Cursus interpunctie en hoofdlettergebruik misschien meteen meepakken, misschien krijg je wel staffelkorting.

Pakkans en of iets of iets legaal is compleet iets anders. Ik benoem dit verschil ook heel duidelijk.

Ik wil het verschil wel uitleggen als je dit niet snapt?
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13554
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

toch kom jij er niet mee weg met dat het niet illegaal is
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Heb ik ook nooit gezegd. Ik heb alleen gezegd dat het goedkeuren van een voertuig met verwijderd DPF op een legale wijze kan. En daar blijf ik ook achter staan. Als de garage daarna de einddemper weer verwisselt ben je illegaal bezig, maar dat valt feitelijk buiten de handeling van de APK. Een APK houdt juridisch op zodra er een steekproef is geweest of een melding binnen is dat er geen steekproef zal komen.
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13554
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

havana schreef:Er is niks illegaals aan. Nou ja, wat niet mag is na de melding steekproef nog dingen wijzigen. Zou je die einddemper vóór de afmelding monteren is er niks aan de hand.
Laten we nou niet doen alsof dit soort dingen niet vaker gebeuren bij APK. Even een andere band monteren om door de keuring te komen, additieven bij de inlaat spuiten om de 4-gasmeting te halen.... zelfde principe!
havana
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16

Het woordje "er" slaat in dit geval terug op het monteren van de einddemper met roetfilter.

Jij vat het op als "het verwijderen van het DPF in het algemeen".

Ik heb volgens mij in één van mijn latere posts al lang uitgelegd dat het verwijderen van een roetfilter op allerlei niveaus illegaal is of gaat worden... Ik heb dat ook nooit ontkend...
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Het onderwerp verschuift nu naar het laten 'uitschakelen' van een roetfilter, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de mogelijkheden om deze (zelf) te vervangen of eventueel reinigen. Ik zie op verschillende sites roetfilters aangeboden staan voor de v50, voor prijzen rond de €250. Ik las ergens iets over verschil tussen roetfilters die wel en geen regeneratievloeistof toepassen. Is dat iets om bij aanschaf rekening mee te houden, of kan in principe elk merk eronder? Zijn er alternatieven als het schoonmaken van dit bestaande filter?

Mijn v50 met 270d km heeft bij 240d geen nieuwe gekregen en ik heb nu te maken met stijgend oliepeil, dus het lijkt me wel verstandig dit aan te pakken.
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
VolvoV50Ryder
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41

Zoals al eerder vermeld is een roetfilter vrij makkelijk zelf te vervangen.
Verstandig is om je een beetje in te lezen op het WWW over welk roetfilter je moet kiezen.
Opmerking die je dan tegenkomt is dat de goedkope niet per se ook de beste keuze is.
E.e.a is o.a. afhankelijk van het gebruik van de auto (veel snelweg of veel korte ritjes)

Na het vervangen van het roetfilter moet wel de computer gereset worden met VIDA/DICE.

Andere mogelijkheid is het verwijderen dat ook al meerdere malen besproken is.
Dit is/kan aanmerkelijk goedkoper.
V50 1.6D DRIVe MY2010
Gebruikersavatar
KiekisNL
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 18.12.2016 - 10:24
Contacteer:

bij de 1.6D kom je automatische (iig van voor 2010) uit op een filter met regeneratie vloeistof.
het vervangen is een middagje werk, en nog korter als je een brug hebt.
je haalt hem voor op het blok los en onder de auto maak je de flens los dan nog wat bevestigingen van het hitteschild en wat kabeltjes en slangen van sensoren loshalen en dan kun je met een beetje beleid alles vrij makkelijk er onder uit krijgen.
nieuwe plaatsen, computer resetten, dpf vloeistof bijvullen en klaar.

ik heb ook gelezen dat je hem schoon kunt stomen (zelf)door hem los te halen en er een krachtiche stoomcleaner op te zetten en net zolang doorstomen tot er aan de andere kant witterook (stoom) uit komt, vervolgens hoog toeren ritje over de snelweg (waarschijnlijk zie je wat in je achteruitkijkspiegel je uitlaat verlaten) maar hoe lang dat houd zou ik niet weten.

resetten moet je zowiezo doen als er foutcodes al in de computer staan en je hebt hem oftewel schoon gemaakt of vervangen/.
en met een OBDII uit china gaat dit bij een volvo (ford wel) niet lukken, dan heb je toch echt een vida dice nodig (zelf) of even bij iemand (Dealer, specialist hobby monteur) langs gaan om de boel te resetten.

als ik met de ford door was gegaan (koppeling en turbo waren verrot) dan had ik hem zelf vervangen.
Groet Anton

================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Zijn er eigenlijk ook andere mogelijke verklaringen voor het stijgen van het oliepeil?
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
meeuw
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 25.02.2015 - 21:53

En niemand heeft kinderen en denkt aan milieu en toekomst van deze aarde maar aalleen aan hun eigen portemonnee ?
We willen wel een grote dure auto rijden om te laten zien hoe rijk we zijn of voor de buurman of om "stoer" te doen maar geen verantwoordelijkheid nemen of Hollands goedkoper uit te zijn?
Alleen als we voor ons zelf gaan redden we het niet in deze wereld....
Ik heb mijn roetfilter netjes laten vervangen voor 1500 euro.
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

meeuw schreef: En niemand heeft kinderen en denkt aan milieu en toekomst van deze aarde maar aalleen aan hun eigen portemonnee ?
We willen wel een grote dure auto rijden om te laten zien hoe rijk we zijn of voor de buurman of om "stoer" te doen maar geen verantwoordelijkheid nemen of Hollands goedkoper uit te zijn?
Alleen als we voor ons zelf gaan redden we het niet in deze wereld....
Ik heb mijn roetfilter netjes laten vervangen voor 1500 euro.
Die 1500 euro steek ik persoonlijk dan weer veel liever in bv zonnepanelen.
Die zullen op termijn mss meer uithalen en je kan nog opscheppen bij de buren ook.

Win win dus ;-)

+ met alle respect. Veel mensen steken geen 1500 euro in een auto die er maar 5000 waard is.
Ze gaan dan misschien over naar een nieuwere wagen en rara waar onze auto's nog 20 jaar zullen rondbollen ...
En ik geloof nooit dat ze er daar zo van wakker gaan liggen.

Ik zelf heb ook een poging gedaan de roetfilter in orde te krijgen. Om de boel proper te houden moest ik in het weekend regelmatig wat rond rijden om de regeneratie af te ronden omdat het in de week met de normale ritten niet lukte. Dan ben ik nog niet zo overtuigd of het daadwerkelijk bij draagt aan het milieu.
Misschien had ik inderdaad een benzine moeten kopen, maar het 2dehands aanbod hier is 99,8% diesel....
Hopelijk volgende keer meer geluk ;)
Laatst gewijzigd door YannickC op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

meeuw schreef: En niemand heeft kinderen en denkt aan milieu en toekomst van deze aarde maar aalleen aan hun eigen portemonnee ?
We willen wel een grote dure auto rijden om te laten zien hoe rijk we zijn of voor de buurman of om "stoer" te doen maar geen verantwoordelijkheid nemen of Hollands goedkoper uit te zijn?
Alleen als we voor ons zelf gaan redden we het niet in deze wereld....
Ik heb mijn roetfilter netjes laten vervangen voor 1500 euro.
Toch niet van een V50 voor dat geld, dat kan namelijk niet.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

YannickC schreef:
meeuw schreef: En niemand heeft kinderen en denkt aan milieu en toekomst van deze aarde maar aalleen aan hun eigen portemonnee ?
We willen wel een grote dure auto rijden om te laten zien hoe rijk we zijn of voor de buurman of om "stoer" te doen maar geen verantwoordelijkheid nemen of Hollands goedkoper uit te zijn?
Alleen als we voor ons zelf gaan redden we het niet in deze wereld....
Ik heb mijn roetfilter netjes laten vervangen voor 1500 euro.
Die 1500 euro steek ik persoonlijk dan weer veel liever in bv zonnepanelen.
Die zullen op termijn mss meer uithalen en je kan nog opscheppen bij de buren ook.

Win win dus ;-)

+ met alle respect. Veel mensen steken geen 1500 euro in een auto die er maar 5000 waard is.
Ze gaan dan misschien over naar een nieuwere wagen en rara waar onze auto's nog 20 jaar zullen rondbollen ...
En ik geloof nooit dat ze er daar zo van wakker gaan liggen.

Ik zelf heb ook een poging gedaan de roetfilter in orde te krijgen. Om de boel proper te houden moest ik in het weekend regelmatig wat rond rijden om de regeneratie af te ronden omdat het in de week met de normale ritten niet lukte. Dan ben ik nog niet zo overtuigt of het daafwerkelijk bij draagt aan het milieu.
Misschien had ik inderdaad een benzine moeten kopen, maar het 2dehands aanbod hier is 99,8% diesel....
Hopelijk volgende keer meer geluk ;)

Dat in het weekend nodeloos rondrijden om je roetfilter schoon te krijgen is niet milieu belastend O-)
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Er zijn genoeg mensen die zomaar een eindje gaan rijden. Kun je beter je roetfilter schoonblazen :D
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
VolvoV50Ryder
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41

meeuw schreef: En niemand heeft kinderen en denkt aan milieu en toekomst van deze aarde maar aalleen aan hun eigen portemonnee ?
We willen wel een grote dure auto rijden om te laten zien hoe rijk we zijn of voor de buurman of om "stoer" te doen maar geen verantwoordelijkheid nemen of Hollands goedkoper uit te zijn?
Alleen als we voor ons zelf gaan redden we het niet in deze wereld....
Ik heb mijn roetfilter netjes laten vervangen voor 1500 euro.
Meeuw, groot gelijk.
Ik snap ook niet dat men kiest voor:
- niet elke 120.000km een nieuw roetfilter (1500 euro ??)
- "aanpassing" roetfilter (eenmalig ca. 250 euro)
- een veel zuinigere auto
- minder kans op ernstige beschadiging van de motor

Onbegrijpelijk in een verenigd Europa waar iedereen alles doet voor het milieu.
Zelfs roken in de wachtrij van het pretpark wordt verboden, hulde want ze hebben al genoeg "gesnoven" in de "wachtrij" naar het pretpark toe.

Trouwens, heb je enig idee wat een roetfilter bijdraagt aan het verbeteren van het milieu?
V50 1.6D DRIVe MY2010
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”