Ben aan het kijken voor een fietsendrager voor de xc90. Ik zoek iets voor tenminste 2 fietsen en beetje handig in gebruik.
Wie heeft al een fietsendrager (officiële of 3rd party) en kan er een aanbevelen? (Ik heb een inklapbare trekhaak)
Fietsendrager
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24656
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
die Volvo gebruikt zijn van Thule en erg makkelijk in gebruik, zonder steunen etc. Klem je op de kogel met een hefboom. Zelf heb ik een Spinder, kon ik voordelig gebruikt kopen. Zelfde soort verhaal, met een grote bout draai je de klem rond de kogel. Beide kan ik op gaan staan zonder dat ze bewegen.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Theo V70
- 6th Gear member
- Berichten: 3775
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
- Locatie: Zuid-Holland
Ik gebruik al een aantal jaren de opklapbare fietsendrager van Volvo. I D E A A L!!!
Neemt in de garage amper plaats in, opklappen en je legt hem zo in de kofferbak. Eenvoudige montage en........ hij kwam deze maand bij de ANWB als beste uit de test. Echt een aanrader!
Oh ja, mijn Volvo dealer wilde toentertijd voor mij, als vaste klant, ook nog wel iets met de prijs doen. #dankaandedealer #trouwwordtbeloond
Neemt in de garage amper plaats in, opklappen en je legt hem zo in de kofferbak. Eenvoudige montage en........ hij kwam deze maand bij de ANWB als beste uit de test. Echt een aanrader!
Oh ja, mijn Volvo dealer wilde toentertijd voor mij, als vaste klant, ook nog wel iets met de prijs doen. #dankaandedealer #trouwwordtbeloond
Laatst gewijzigd door Theo V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Stel eerst eens een eisen pakket op:
- gewicht van de fietsen (elektrisch?)
- wil je de fietsen er op tillen of is een oprijgoot nodig?
- is kantelbaar een eis? (Toegang bagageruimte)
- is inklapbaar een eis? (Opbergen in de kofferbak)
- aantal fietsen
- hoe vaak ga je de drager gebruiken? Bij regelmatig gebruik is een automatisch klemmende drager handiger dan een die je met een bout moet vastzetten.
Zelf heb ik een Movanext. Werd goed getest, is super degelijk en een stuk goedkoper dan de Volvo/Thule drager.
Het model dat ik heb is echter niet meer verkrijgbaar. De huidige types heb ik geen testresultaten van gezien.
- gewicht van de fietsen (elektrisch?)
- wil je de fietsen er op tillen of is een oprijgoot nodig?
- is kantelbaar een eis? (Toegang bagageruimte)
- is inklapbaar een eis? (Opbergen in de kofferbak)
- aantal fietsen
- hoe vaak ga je de drager gebruiken? Bij regelmatig gebruik is een automatisch klemmende drager handiger dan een die je met een bout moet vastzetten.
Zelf heb ik een Movanext. Werd goed getest, is super degelijk en een stuk goedkoper dan de Volvo/Thule drager.
Het model dat ik heb is echter niet meer verkrijgbaar. De huidige types heb ik geen testresultaten van gezien.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Nog 1 ding: omdat je een inklapbare trekhaak hebt, wil je geen drager die een hulpstuk vereist dat op de trekhaak vast zit (twinnyload)
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16
Ook heel belangrijk is of er carbon fietsen op moeten. Het klemmechanisme is hier vrij belangrijk. En vooral ook belangrijk WAAR je kunt klemmen (bovenbuis is een no go).
Ik gebruik zelf zeer vaak een drager voor mijn racefietsen, ik schat wel zo'n 25x pj. Thule is prima, maar duur. Ding van Volvo is trouwens ook gewoon een Thule. Voordeel van Thule is dat de wielgoten vaak zelfstellend zijn.
Gebruik zelf Spinder. Type Falcon. Bevalt me uitstekend en kostte me slechts 50€. Ik heb er een uitbreiding bij waardoor er 3 fietsen op passen. Ik heb een metalen latje op de bevestigingsbout laten lassen waardoor ik m nu kan vastzetten zonder gereedschap. Overigens is dat bij de modernere Spinders niet meer nodig. Ik vervoer er trouwens ook regelmatig stadsfietsen op en dat gaat ook prima.
Moderene Twinny Loads hebben overigens niet meer dat onding op de trekhaak zitten. Zijn echt stukken beter geworden dan die krengen van weleer.
Als het allerbeste wil: Uebler. Schrik niet van de prijs...
Kantelbaar moet je altijd doen. Eigenlijk zijn ze dat allemaal wel tegenwoordig.
P.S.
Voor kleine ritjes heb ik trouwens een doodgewone schaardrager, ligt standaard in de achterbak. Officieel moet je daar nog een lichtbak + kentekenplaat op monteren maar dat doet niemand. Komt vaak handig van pas die ding.
https://www.mantel.com/pro-plus-trekhaak-schaardrager
Ik gebruik zelf zeer vaak een drager voor mijn racefietsen, ik schat wel zo'n 25x pj. Thule is prima, maar duur. Ding van Volvo is trouwens ook gewoon een Thule. Voordeel van Thule is dat de wielgoten vaak zelfstellend zijn.
Gebruik zelf Spinder. Type Falcon. Bevalt me uitstekend en kostte me slechts 50€. Ik heb er een uitbreiding bij waardoor er 3 fietsen op passen. Ik heb een metalen latje op de bevestigingsbout laten lassen waardoor ik m nu kan vastzetten zonder gereedschap. Overigens is dat bij de modernere Spinders niet meer nodig. Ik vervoer er trouwens ook regelmatig stadsfietsen op en dat gaat ook prima.
Moderene Twinny Loads hebben overigens niet meer dat onding op de trekhaak zitten. Zijn echt stukken beter geworden dan die krengen van weleer.
Als het allerbeste wil: Uebler. Schrik niet van de prijs...
Kantelbaar moet je altijd doen. Eigenlijk zijn ze dat allemaal wel tegenwoordig.
P.S.
Voor kleine ritjes heb ik trouwens een doodgewone schaardrager, ligt standaard in de achterbak. Officieel moet je daar nog een lichtbak + kentekenplaat op monteren maar dat doet niemand. Komt vaak handig van pas die ding.
https://www.mantel.com/pro-plus-trekhaak-schaardrager
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 8 keer totaal gewijzigd.
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Daar ben ik het niet mee eens.havana schreef:
Kantelbaar moet je altijd doen. Eigenlijk zijn ze dat allemaal wel tegenwoordig.
Het kantel mechanisme is een van de zwakste punten van een drager.
Zeker als je er zware fietsen op zet, zou ik juist geen kantelbare drager nemen.
Want: 1 hoge belasting op kantel mechanisme. 2: met een paar elektrische fietsen er op wordt het al gauw te zwaar om de drager weer rechtop te krijgen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10
Bedankt mensen! ik ga een paar merken in het echt even bekijken. Kantelbaar leek mij wel handig, en lijk me dat de scharnieren toch wel stevig maken? Afijn ik ga het eens bekijken.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24656
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
daar is het lijkt me inderdaad op berekend. Maar let wel op het max gewicht, electrische fietsen zijn een stuk zwaarder en daar zijn sterkere dragers voor.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24656
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
zonder accu is de fiets ook zwaarder, vooral het aangedreven wiel. Maar inderdaad accu haal ik er ook uit en de electrische fiets zet ik het dichtst bij de auto, mijn fiets achterop
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik heb ook deze fietsdrager en kan alleen maar beamen, het is een prima luxe en stevig uitgevoerde drager die erg handig is in gebruik. Heb 'm ook via m'n Volvo-dealer gekocht, Volvo heeft jaarlijks wel een lente-actie waarbij fietsragers in promotie komen. Het is een Thule natuurlijk, maar toch weer leuk dat er Volvo op staat als je 'm via het dealerkanaal betrekt...Theo V70 schreef:Ik gebruik al een aantal jaren de opklapbare fietsendrager van Volvo. I D E A A L!!!
Neemt in de garage amper plaats in, opklappen en je legt hem zo in de kofferbak. Eenvoudige montage
Wat ik aan deze fietsdrager heel handig vindt, is dat je 'm kan kantelen, maar ook nog eens opklappen (uiteraard als je fietsen eraf zijn), waardoor je weer erg makkelijk in je koffer kan.
Ik zou ook niet teveel schrik hebben van carbon frames, op de draaiknoppen zit nu een soort momentbegrenzer. En die carbon kan heus wel wat hebben. Ik zette om die reden m'n fietsen vroeger vast aan de zadelpen, maar de beugel van deze drager is lager, waardoor dit niet meer gaat. Sindsdien klem ik lager op de zadelbuis, en dat gaat al jaren goed met carbon fietsen. Gewoon met beleid, handvast en niet overdrijven. Knop ook op slot, zodat ie niet kan losdraaien.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16
Probleem bij sommige Thules (niet deze volgens mij) was (is nu opgelost) dat de klem niet "de bocht" om kon. Je kon dus niet anders dan op de bovenbuis klemmen.

Carbon frames altijd klemmen op de staande buis, aan de bovenkant waar de zadelpen er nog in zit. Op de zadelpen is ook een goede optie.
Klemmen hoeft alleen handvast.
Carbon frames altijd klemmen op de staande buis, aan de bovenkant waar de zadelpen er nog in zit. Op de zadelpen is ook een goede optie.
Klemmen hoeft alleen handvast.
Laatst gewijzigd door havana op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Theo V70
- 6th Gear member
- Berichten: 3775
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
- Locatie: Zuid-Holland
Mijn Carbonfiets(en) klem ik vast ter hoogte van de (aluminium) bidonhouder, zodat de grootste kracht op de bidonhouder zit en slechts weinig druk op het frame geeft. De zadelpen is ook Carbon. Daar zou ik persoonlijk de fiets nooit klemmen.
Zoals gezegd: vast is vast.... nog nooit last gehad van framebreuk en in mijn omgeving ook nog nooit gehoord. En om met HansOetTwente te spreken: vake bin ie te bange...
Zoals gezegd: vast is vast.... nog nooit last gehad van framebreuk en in mijn omgeving ook nog nooit gehoord. En om met HansOetTwente te spreken: vake bin ie te bange...
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 26.01.2016 - 23:26
Ik klem altijd op de schuine buis van het carbon frame. Gewoon handvast zetten en je carbon blijft intact. Carbon kan heus wel wat hebben hoor. Ivm de keuze van je fietsdrager kijk je gewoon naar het gewicht dat deze moet dragen. Ikzelf heb enkel race en mtb fiets dus volstaat een lichte drager. Het kantelbaar aspect vind ik persoonlijk wel belangrijk. Je fiets staat er eindelijk op en dan zie je nog een leuke koffer die er echt wel in moet!
Driving a Volvo xc90 MY17 T8 R-design onyx black
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 24.01.2016 - 09:16
Dat hangt er maar net vanaf wat voor carbon frame we het hebben. Een frame van 1 kg kun je idd best op de schuine buis klemmen (ik zou het niet doen), hebben we het over eentje van 800 gram of lichter dan zou ik het laten. Dat carbon is op sommige plekken zo dun dat je het met de hand gewoon kunt indrukken..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 26.01.2016 - 23:26
Draai het gewoon niet te vast. Er zijn genoeg dragers met een sluiting dewelke maar tot max. 4nm gaan. Ook heb je bij bijv Thule een een frameprotecter die je over ergens over je kader kan trekken om beschadigingen te voorkomen.havana schreef: Dat hangt er maar net vanaf wat voor carbon frame we het hebben. Een frame van 1 kg kun je idd best op de schuine buis klemmen (ik zou het niet doen), hebben we het over eentje van 800 gram of lichter dan zou ik het laten. Dat carbon is op sommige plekken zo dun dat je het met de hand gewoon kunt indrukken..
Driving a Volvo xc90 MY17 T8 R-design onyx black
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8497
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik ben aan mijn 2e Thule kantelbare fietsdrager, de eerste was een 908 en nu een 918 omdat we nu 2 electrische fietsen hebben en de 906 maar max 2 x 20kg mag hebben, de electrische fietsen zijn te zwaar dus.
Nu pas een 918 gekocht maar nog niet gebruikt.
1 tip, in Belgie is een mistachterlicht verplicht op een fietsdager, in NL niet.
Ik heb dus op mijn 918 zelf een mistlicht gemonteerd en een extra draadje naar de stekker getrokken.
Kantelen is geen probleem met 2 electrische fietsen, maar ik neem ook wel de batterij af.
Nu pas een 918 gekocht maar nog niet gebruikt.
1 tip, in Belgie is een mistachterlicht verplicht op een fietsdager, in NL niet.
Ik heb dus op mijn 918 zelf een mistlicht gemonteerd en een extra draadje naar de stekker getrokken.
Kantelen is geen probleem met 2 electrische fietsen, maar ik neem ook wel de batterij af.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- noten093
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.07.2013 - 17:12
Ik gebruik ook een kanteldrager van Thule. Fijn ding. Met een extra strip die je er nog aan kunt monteren heb ik nu 4 fietsen mee. Gaat prima. Ook al mee naar Corsica geweest. Wel een gewicht 4 fietsen. Soms doe ik er nog twee spanbanden met kofferbakhaken aan om momentum bij drempels te voorkomen. Ziet er altijd zo heftig uit als het een beetje beweegt. Met die spanbanden compleet niet. Dit jaar weer 4 fietsen mee op de T8 naar Italie. Goede investering geweest.
2017 [bcolor=#000000]Volvo T8 Hybride Inscription Pearl White Full Options Virgin 407PK[/bcolor]
2013 Volvo MY14 V60 PIH RICA Tuned 325PK + hacked SCT
2009 BMW X5 35D M Tuned 350PK
...
Ooit begonnen met een gouden Opel Manta met witte letters op de banden...
2013 Volvo MY14 V60 PIH RICA Tuned 325PK + hacked SCT
2009 BMW X5 35D M Tuned 350PK
...
Ooit begonnen met een gouden Opel Manta met witte letters op de banden...
