Originele Subwoofer doet het niet

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Gio
Starter

Hoi lui

Ik heb een V40 uit sept 2000 phase II. Achterin zit een subwoofer ingebouwd, maar deze werkte niet. De speakertjes in de A-stijlen achter werken perfekt.

Toen ik de bekleding aan de rechterkant weghaalde (vanaf achter gezien en rechts zit de subwoofer), kwam ik tot de ontdekking dat de subwoofer 2 aansluitingen heeft. Ik heb vervolgens de subwoofer los geschroefd en zag dat dit een actieve was. Er zit aan de achterkant een versterker ingebouwd met koelribben.

Nu zit rechts aan de voorzijde van de subwoofer een stekkertje. Aan dit stekkertje zitten kabeltjes voor de links en rechts achter speaker.

Links zit echter ook een aansluiting voor de voeding van de subwoofer. En hier zit dus het probleem. Deze stekker zit er niet in en die kan ik ook nergens vinden!

Wat betekent dit nou? Zou de subwoofer ooit vervangen zijn omdat er een passieve in heeft gezeten? En als ik stroom wil hebben, waar tap ik dat dan van af?

Ik heb ook een gastank ipv het reserve wil zitten en ook een trekhaak. Heeft dat hier mee te maken? Dat ze bijv. voeding nodig hebben gehad en deze van de sub hebben afgenomen?

Ik hoor graag jullie reacties hierop.

Groetjes,

Gio
Je wilt waarschijnlijk niet eens weten waar ik nu aan denk.
Gio
Starter

Ik krijg al heel veel reacties zie ik.... not...

Ik ga wel prutsen... :?
menjo
7th Gear member

Het lijkt me iig sterk dat ze de stroom van de subwoofer hebben gebruikt voor de trekhaak, ik zou niet graag de koelkast in m'n caravan aansluiten op zo'n dun draadje :)
Het zou kunnen zijn dat het stekkertje er uit getrokken is (of gewoon losgegaan) en helemaal tussen bekleding en carosserie verdwenen is. Heb je al eens goed met een zaklamp het gat in geschenen? Er zijn meerdere plekken in de s/v40 waar je kabels kwijt kunt raken als je niet voorzichtig bent :?
joost
7th Gear member

Gio schreef:Ik krijg al heel veel reacties zie ik.... not...

Ik ga wel prutsen... :?
Het is hier natuurlijk geen 24-uurs service :lol: Komt tijd, komt...

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gio
Starter

You're right Joost, ik dacht "het is hier zo druk dat het wel storm loopt"...

Ik heb overal gekeken, en ik kan niets vinden. De bekleding is aan de rechterkant helemaal wegeghaald en de sub los geschroefd. Ik zie een groot gapend gat en voor de rest nergens een stekkertje te bekennen.

Ik zie enkel een kabelboompje langs de wielkast lopen naar acheren voor de lichten, er zit volgens mij ook een antenne draad die naar het dak gaat en halverwege de a-stijl achter, komen 2 draden uit voor het speakertje aldaar. Er is bij de wielkast maar een vertakking en dat een stekkertje voor de sub. Maar de voeding van de sub is nergens....

Weet iemand waar ik 12V vandaan kan halen? Liever niet vanaf de accu, want dan kan ik de hele boel open gooien en daar heb ik eigenlijk niet zo veel zin in...

Gio
Marinus
4th Gear member

Bij de dealer kun je daar een losse kabel voor bestellen, daarop zitten stekkers en er zit een inbouwbeschrijving bij.
Gio
Starter

Thanx, ik ga meteen bij de dealer langs even naar dat stekkertje vragen.

To be continued :razz:
EricT4
2nd Gear member

Ik wacht in spanning af
BoyLovesGirl
1st Gear member
Contacteer:

heb je die kabels al besteld? ben benieuwd of je sub het doet...
SiR-ROUND
2nd Gear member
Contacteer:

Hallo,

Ik ben sinds enkele dagen een trotse bezitter van een V40. De eerste klus was natuurlijk muziek in de auto. Ik heb hem nl. gekocht zonder radio.

Ingebouwd en het klinkt zeer goed voor standaard speakers moet ik zeggen, maar....

Ook bij mij geen subwoofer achterin. Ik zie de speakers zitten, dus het is geen loze ruimte.

Ik ben echter nog niet eens zo ver gekomen dat ik het kapje los heb wat over de sub speakers zit. Ik ben bang dat ik het stuk trek.

Hoe kom ik erbij om te kijken of de sub nog aangesloten is?

Kan het wellicht een zekering zijn? Ik heb er helaas geen instructieboekje bij, dus geen idee welke zekering voor wat dient.

Als iemand me allereerst kan vertellen hoe ik het een en ander kan demonteren ben ik al een stuk geholpen.

Alvast hartelijk dank!

Greets.

Manfred
Premier
1st Gear member

Er zijn twee typen subwoofers. Een passieve en actieve. Als het een passieve is, dan kan er geen sprake zijn van een zekering. Maar volgens mij heeft de actieve ook niet een eigen zekering. De kap voor de subwoofer kan je er niet zomaar afhalen. Zou betekenen dat je de rechter kan wat los moet halen.

Als je een actieve hebt, dan ben ik benieuwd op welke draden je de spanningstekker hebt aangesloten. Ik ben namelijk ook bezig een actieve te installeren, maar heb problemen met het vinden van de juiste draad. De vorige eigenaar heeft bij mij alles verknipt bij het inbouwen van de trekhaak...

Ik hoor het graag!
SiR-ROUND
2nd Gear member
Contacteer:

Met de rechterkant bedoel je de gehele bekleding? Mkay, ik ga het eens proberen. Hopelijk is het de actieve...

:P

Ik laat wel weten wat ik vind...
SiR-ROUND
2nd Gear member
Contacteer:

UPDATE!

Probleem opgelost!!!

Het is een actieve. Ik heb gemeten en er staat niks op de rode draad en +11,5V op de rood/gele draad. Ik denk dat de accu ook een beetje op is... (motor draaide niet)

Het andere kabeltje op de sub is kennelijk een split van de L/R achterspeakers die op de ingang worden aangeboden, want toen ik het los maakte speelden de rears gewoon verder. Kennelijk zit er in de amp een laagdoorlaatfilter voor de woofer.

Aangezien de amp van de sub +12V nodig heeft heb ik gewoon een lusje tussen de rood/gele aansluiting en de rode gezet, zo hoef ik verder niet te zoeken naar die 12 volt die ik mis...

Tenminste...

Hopelijk gaat het zo goed, want tijdens het testen zakte de accuspanning zo laag dat de auto niet meer wil starten. Zal waarschijnlijk aan de accu liggen.

I hope...

In ieder geval bass!!!!

:P
Premier
1st Gear member

Mij is het intussen ook gelukt.

Zwart = -
Geel/rood = + (acc. stand van contact)
Rood = geschakeld vanaf de radio

Als de radio aan gaat, schakeld de versterker in de sub ook aan, door de 12v die de radio afgeeft.

Bij jou zit het nu zo dat de versterker altijd aan staat, als het de contactsleutel op acc of hoger staat. Op zich geen probleem, maar wellicht dat je het nog wilt veranderen.
SiR-ROUND
2nd Gear member
Contacteer:

Aha! Hmmm, je zou toch denken dat de rode gewoon hard de 12V is...

Anyway, het zou betekenen dat mijn radio daar geen 12V op geeft of dat het lijntje ergens gebroken is.

Bedankt voor de info!

Eigenlijk is mijn oplossing nu wel okay, als de auto op contact staat, staat ook de muziek te blazen. :lol:
ICEFOX
2nd Gear member

Red = + always hot, fuse 5
Yel/Red = + hot in acc, fuse 9
Black = ground (rear side of carco compt)

Yel/blk = + left parcel shelf speaker
Grn/blk = - left parcel shelf speaker
Grn/wht = - right parcel shelf speaker
Yellow = + right parcel shelf speaker

Hoop dat je er iets mee verder komt.

De sub wordt dus alleen een "high power in" aangestuurt. Verder is de sub dus ook aan als de radio uit is. De sub wordt niet zoals meestal met een losse versterker met een "remote" draad aangestuurd vanaf de radio!
SiR-ROUND
2nd Gear member
Contacteer:

ICEFOX, bedankt.

Die always hot doet et gewoonweg niet. Waar zou de fuse 5 moeten zitten?

Is dat een andere dan de gedeelde fuses?

Ik heb nl. geen boekje van de volvo dus ik weet niet of er nog een fusebankje in zit.

Thanks.
ICEFOX
2nd Gear member

Fuse 5 is een van de zekeringen links onder het dashboard aan de bestuurderskant, van links naar rechts van boven naar beneden tellend. Er zitten er daar 13 ofzoiets. Van die hele kleine zijn dat. Dus inderdaad waar de andere zekeringen ook zitten.

mvrgr Icefox
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
SiR-ROUND
2nd Gear member
Contacteer:

Tot nu toe had ik alleen maar de zware jongens gevonden onder de motorkap.

Aha! Zou er dan ook eentje tussen die kleine fuses zitten die de sproeierpomp voor moet activeren?

:roll:

Thanks man!
ICEFOX
2nd Gear member

Fuse 10 is van de windshield washer pump!

mvrgr Icefox
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”