Mijn turbo is kapot van Volvo v50 1.6d 2008.
Nu zijn die dingen compleet te koop.
Kan ik zelf de turbo vervangen ?
Hij zit in zicht en je hebt geen brug nodig lijk me ?
Zo ja, heeft iemand handleiding voor om dit te doen ?
Bedankt!
Diy - turbo vervangen Volvo v50 1.6d
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 25.02.2015 - 21:53
Ondetussen aan de slag gegaan.
Je zou denken dat het easy is omdat de turbo eerste is wat je tegen komt, en bovenaan de motor zit.
NOT
.
Er zit een aluminimum bescherming om de turbo heen daardoor kan je bepaalde dingen niet los krijgen.
En de turbo zelf vervangen is niet zo moeilijk, maar een 2 bouten houden tegen en dun randje. heel vervelend. En alles zit zo vast als vast. En overal bij kan je ook niet (lees nergens bij
)
Je zou denken dat het easy is omdat de turbo eerste is wat je tegen komt, en bovenaan de motor zit.
NOT

Er zit een aluminimum bescherming om de turbo heen daardoor kan je bepaalde dingen niet los krijgen.
En de turbo zelf vervangen is niet zo moeilijk, maar een 2 bouten houden tegen en dun randje. heel vervelend. En alles zit zo vast als vast. En overal bij kan je ook niet (lees nergens bij

- KiekisNL
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 18.12.2016 - 10:24
- Contacteer:
Wat is er aan de turbo kapot?
Weet je de reden dat hij kapot is anders sta je binnenkort weer met het zelfde euvel.
Weet je de reden dat hij kapot is anders sta je binnenkort weer met het zelfde euvel.
Groet Anton
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
Meeuw,KiekisNL schreef: Wat is er aan de turbo kapot?
Weet je de reden dat hij kapot is anders sta je binnenkort weer met het zelfde euvel.
Las in een ander topic dat je het roetfilter had laten vervangen ..... mogelijk wat naweeën van een verstopt roetfilter?
Turbo schades, wat is de oorzaak?
V50 1.6D DRIVe MY2010
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 25.02.2015 - 21:53
Mijn turbo floot altijd wel beetje. Was gewoon wachten tot hij kapot ging. Er staat ook al 350k op de teller.
Kan ding nog niet open maken, dus ik weet niet in hoeverre het slijtage is of dat er echt iets kapot is gemaakt.
Kan ding nog niet open maken, dus ik weet niet in hoeverre het slijtage is of dat er echt iets kapot is gemaakt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51
Kijk meteen naar de zeef in het oliecarter of deze verstopt is. De zeef in olietoevoerleiding; in onderste banjobout om precies te zijn; gewoon weggooien.
Maak er een wat fotos van, als je toch bezig bent.
Laat weten of er vuil in de onderste zeef zit...
Maak er een wat fotos van, als je toch bezig bent.
Laat weten of er vuil in de onderste zeef zit...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 25.02.2015 - 21:53
Naja zolang ik de turbo zelf niet weet te demonteren omdat er geen documentatie is of youtube.
Ben ik nog weinig van start gegaan behalve de turbo slangetjes eraf ....
Kijk we kunnen het wel hebben over allerlei theoretische oorzaken en waar we naar zouden moeten of kunnen kijken, maar enige waar ik hopeloos naar kijk is de turbo zelf die ingepakt zit en ik nergens bij kan.
het lijkt zo simpel, ding zit bovenop de motor en vooraan. hoe f*cking moeilijk moet het zijn. Maar blijbaar hebben de heren in zweden flinke joint opgestoken en gedacht : hoe maken we de automonteur zo moeilijk mogelijk?
Ben ik nog weinig van start gegaan behalve de turbo slangetjes eraf ....
Kijk we kunnen het wel hebben over allerlei theoretische oorzaken en waar we naar zouden moeten of kunnen kijken, maar enige waar ik hopeloos naar kijk is de turbo zelf die ingepakt zit en ik nergens bij kan.
het lijkt zo simpel, ding zit bovenop de motor en vooraan. hoe f*cking moeilijk moet het zijn. Maar blijbaar hebben de heren in zweden flinke joint opgestoken en gedacht : hoe maken we de automonteur zo moeilijk mogelijk?
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
hier zijn wat plaatjes over de turbo, misschien zegt het je wat?
succes.
PS: het onderste plaatje ie eerst, dan het bovenste plaatje.
succes.
PS: het onderste plaatje ie eerst, dan het bovenste plaatje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 25.02.2015 - 21:53
Very very thanks wim de jong.
Het zeg me heel veel.
En ik ben er bijna, maar ik kan er allemaal niet goed bij.
dus heb een garage die morgen eruit haal.
is hij 2,5 uur mee bezig.
en 2,5 uur mee bezig om erin te bouwen.
olie filter word vernieuwd, alle olie. en zeefje uit de banjer boud halen ? (waar kan ik die bestellen
?) Olie pomp word nagekeken.
De interkoeler laat ik even zitten.
Want dat is pas allemaal vernieuwd en omdat mijn volvo al eerder nagecheckt is. Behalve de turbo die al langer floot.
En er zit al 350k op de teller.
dus ik ga er vanuit dat slijtage is, of te weinig olie of van verleden al schade heeft veroorzaakt.
bedankt voor je bericht.
Het zeg me heel veel.
En ik ben er bijna, maar ik kan er allemaal niet goed bij.
dus heb een garage die morgen eruit haal.
is hij 2,5 uur mee bezig.
en 2,5 uur mee bezig om erin te bouwen.
olie filter word vernieuwd, alle olie. en zeefje uit de banjer boud halen ? (waar kan ik die bestellen

De interkoeler laat ik even zitten.
Want dat is pas allemaal vernieuwd en omdat mijn volvo al eerder nagecheckt is. Behalve de turbo die al langer floot.
En er zit al 350k op de teller.
dus ik ga er vanuit dat slijtage is, of te weinig olie of van verleden al schade heeft veroorzaakt.
bedankt voor je bericht.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51
Filter in banjobout
Kijk ook hier eens voor mogelijke oorzaken
https://autotechnician.co.uk/workshop-r ... eal-cause/
En in vida staat een handleiding
Ofje kan googelen naar turbo 1.6hdi ( psa en ford)
Allemaal hetzelfde
Kijk ook hier eens voor mogelijke oorzaken
https://autotechnician.co.uk/workshop-r ... eal-cause/
En in vida staat een handleiding
Ofje kan googelen naar turbo 1.6hdi ( psa en ford)
Allemaal hetzelfde
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Apox op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 25.02.2015 - 21:53
Garage heeft allemaal vervangen, nog een alie slangetje van 65 euro.
6 uur werk, olie filter vervangen en olie ververst enzo.
turbo shop zelf turbo gereviseerd.(naja het is alleen binnen werk vervangen en meer niet)
350 euro.
turbo was 250 euro ongeveer.
Rijd weer op en top.
beter als 1100 euro excl btw
6 uur werk, olie filter vervangen en olie ververst enzo.
turbo shop zelf turbo gereviseerd.(naja het is alleen binnen werk vervangen en meer niet)
350 euro.
turbo was 250 euro ongeveer.
Rijd weer op en top.
beter als 1100 euro excl btw