Vraagje mbt het automatische deurslot van onze XC70 MY 2008.
Ik heb deze ingeschakeld in onze auto, zodat de deuren automatisch op slot springen wanneer er weggereden wordt.
We irriteren ons eraan dat het slot er niet afspringt wanneer de sleutel uit het contactslot wordt gehaald.
We willen dan bijvoorbeeld onze zoon uit zijn kinderstoel halen, en komen dan bij het achterportier aan die dan nog op slot blijkt te zitten.
Bij onze vorige auto, BMW 3 serie, was namelijk niet het geval.
Zodra de sleutel uit het contactslot werd gehaald gingen alle deuren van het slot. Wel zo prettig.
Zie ik iets over het hoofd bij de instellingen?
Iemand advies?
Automatisch slot XC70/V70
-
- 1st Gear member
Volgens mij zie je niets over het hoofd. Voor zover ik weet is het programmeerbaar om de auto automatisch te ontgrendelden, hiervoor moet jezelf op de ontgrendelingsknop drukken. Dit vergt helaas enige gewenningsperiode....
XC60 T8 MY2019 Inscription, Denim Blue (2023 -)
V70 D4 MY2016 Polar+, Magic Blue (2016 - 2023)
V70 D5 MY2008 Momentum, Barantz Blue (2011 -2016)
Saab 9.3 Estate 1.8T MY 2009 Norden, Ice Blue (2009 - 2011)
V50 2.0 MY2005 Kinetic, Barantz Bue (2005-2009)
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Automatisch alle deuren los als de sleutel uit het contact gaat is juist onveilig, op die manier kan een kandidaat carjacker via gelijk welke deur lekker instappen.
Het is gewoon wennen, vroeger voor centrale vergrendeling moest je terug in de auto om het pennetje van de achterdeur omhoog te trekken
Het is gewoon wennen, vroeger voor centrale vergrendeling moest je terug in de auto om het pennetje van de achterdeur omhoog te trekken

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
-
- 2nd Gear member
Dat is natuurlijk zo, ik snap de achterliggende gedachte, maar wanneer je op de plaats van bestemming bent aangekomen en je de auto uitzet ben je je als het goed is bewust van je omgeving.
Dat is wat anders dan dat je met draaiende motor voor een stoplicht staat te wachten. Dan wil niet dat er ineens meneer de crimineel instapt.
Maar goed, ik wil geen discussie starten, die optie heb je dus niet.
Dan zullen we onze gewoontes aan moeten passen.
Dat is wat anders dan dat je met draaiende motor voor een stoplicht staat te wachten. Dan wil niet dat er ineens meneer de crimineel instapt.
Maar goed, ik wil geen discussie starten, die optie heb je dus niet.
Dan zullen we onze gewoontes aan moeten passen.
-
- 5th Gear member
Yep mijn nieuwe routine is het ontgrendelknopje op de deurgreep induwen bij het uitstappen....want de carjack optie staat aan bij mij. Rij nogal eens in Amsterdam en vind de automatisch op slot functie wel een prettige, ook al rij ik alleen het grootste deel van de tijd 

- JosW
- 5th Gear member
Weinig respectvolle opmerking op een goedbedoelde en ook nog eens een juiste reactie.79-er schreef: Hahaha
Ja dat is een zinvolle bijdrage.
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
-
- 2nd Gear member
Hahaha
Ja dat is een zinvolle bijdrage.
Weinig respectvolle opmerking op een goedbedoelde en ook nog eens een juiste reactie.
Een sarcastische opmerking op een sarcastische opmerking moet kunnen toch ???Voor zover ik weet is het programmeerbaar om de auto automatisch te ontgrendelden, hiervoor moet jezelf op de ontgrendelingsknop drukken.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Tja BMW ontgrendelt de deuren bij contact uit en Volvo kwam als eerste met City Safety...ieder zo zijn prioriteiten
Nu:
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
Vroeger:
240 GL Estate MY87 24D
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Als je je verdiept in het waarom van die automatische sluitfunctie, dan heb je wellicht waardering voor het feit dat de deuren gesloten blijven als je het contact uitzet.
Stel: je bent in een minder fijne buurt aangeland zonder dat te weten en je stopt met een BMW en alle deuren springen open. Vervolgens storten zich talloze woestelingen via alle deuren op je om je te beroven of je auto te carjacken. Alle vier deuren open is natuurlijk een fijne service voor dat gajes. Je zag ze misschien wel aankomen, maar je had nét iets te vroeg je contact uitgezet, zodat je nu ongewenst bezoek hebt.
Stel: je doet dat nogmaals, maar dan in een Volvo. Je zet je contact uit en ziet niet zo gauw geteisem rondhangen en je opent je eigen deur door 2x aan het hendeltje te trekken; de andere deuren blijven gesloten. Plotseling duikt er een stuk schorriemorrie op aan de andere kant van de auto die woest begint te rukken (aan het portier). Je duikt vlug terug in de auto, start en smeert 'm en komt nooit meer terug in die buurt. Vervolgens brandt je thuis een kaarsje voor je Volvo-altaar en je dankt de Heilige Larson voor zijn bescherming.
Stel: je bent in een minder fijne buurt aangeland zonder dat te weten en je stopt met een BMW en alle deuren springen open. Vervolgens storten zich talloze woestelingen via alle deuren op je om je te beroven of je auto te carjacken. Alle vier deuren open is natuurlijk een fijne service voor dat gajes. Je zag ze misschien wel aankomen, maar je had nét iets te vroeg je contact uitgezet, zodat je nu ongewenst bezoek hebt.
Stel: je doet dat nogmaals, maar dan in een Volvo. Je zet je contact uit en ziet niet zo gauw geteisem rondhangen en je opent je eigen deur door 2x aan het hendeltje te trekken; de andere deuren blijven gesloten. Plotseling duikt er een stuk schorriemorrie op aan de andere kant van de auto die woest begint te rukken (aan het portier). Je duikt vlug terug in de auto, start en smeert 'm en komt nooit meer terug in die buurt. Vervolgens brandt je thuis een kaarsje voor je Volvo-altaar en je dankt de Heilige Larson voor zijn bescherming.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 2nd Gear member
Hahaha mooie toelichting.
Ik zie het nut ook zeker in van deze functie, maar ik heb er meer en vaker ongemak van, dan dat ik in ongure buurten kom en vervolgens niet op mijn hoede ben.
Maar bij onze BMW werkte het als volgt.
Wanneer je de auto stopt en het contact uitzet gebeurd er nog niks.
Pas wanneer je op de sleutel drukt, idem aan volvo, komt de "sleutelblok" uit het contactslot, en dan pas gaan de portieren van het slot af.
Maar ik heb me er al bij neergelegd dat we onze handelingen aan moeten passen.
Ik was alleen benieuwd of je deze functie ietwat aan kon passen. Maar helaas pindakaas.
Ik zie het nut ook zeker in van deze functie, maar ik heb er meer en vaker ongemak van, dan dat ik in ongure buurten kom en vervolgens niet op mijn hoede ben.
Maar bij onze BMW werkte het als volgt.
Wanneer je de auto stopt en het contact uitzet gebeurd er nog niks.
Pas wanneer je op de sleutel drukt, idem aan volvo, komt de "sleutelblok" uit het contactslot, en dan pas gaan de portieren van het slot af.
Maar ik heb me er al bij neergelegd dat we onze handelingen aan moeten passen.
Ik was alleen benieuwd of je deze functie ietwat aan kon passen. Maar helaas pindakaas.