Hier V70 rijders die hun 3.2 op lpg hebben om (laten) bouwen?
Op km-stand ~40K km is onze V70 door AisB (Baarlo) omgebouwd op Lpi (Vialle). Nu 115.000 km.
Werkt erg goed. Motor loopt net zo soepel op LPG als op benzine, geen vermogensverlies. Donut-tank onder de laadvloer (die is 1 cm verhoogd), computer onder de paravan weggewerkt, drukregelaar tegen schutbord. 6 stuks witte injectoren. Management schakelt om naar benzine bij zware last (overgang niet voelbaar).
Verbruik is tussen de 12 en 10 L/100 km. Gebruik is gemengd, stad, 80km/h weg en snelweg (dan rijden we ca 120). 100% snelweg geeft die 1:10 of zelfs iets beter, veel stad en korte stukken 1:8. Niet slecht dus. ga bij gewoon gebruik uit van 1:8.5, zeker met wat bredere zomerbanden.
Problemen: Af en toe was een schokje te voelen. Blijkbaar bevroren de uitstroompijpjes in het inlaatspruitstuk. Daar hebben ze iets aan aangepast en nu is enkel een heel licht schokje te voelen met rijden op de cruise en bergop/bergaf overgang.
Zelf hadden we al NGK Lpg laserline bougies speciaal voor LPG er in gezet en die doen het goed, echter geen verbetering mbt het schokje.
Hier mensen ervaring mbt kleppen stellen? De uitlaatkleppen van deze motor hebben geen hydraulische stoters en de zittingen zouden wel eens iets sneller kunnen slijten door lpg. Ik denk dat het meevalt maar eens controleren kan geen kwaad. Wanneer LPG-motoren kleppen vreten is de afstelling niet goed (te rijk en/of ontstekingstiming niet genoeg vervroegd). Deze niet nagemeten qua emissie/lambda, eens doen.
Zag wel dat er niet gedacht is aan controleren van klepsp[eling, zie geen openingen daarvoor in de kop.
Ervaring 3.2 op LPG?
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 10.01.2012 - 16:11
Hoi JW240. Ik overweeg om eenzelfde V70 met 3.2 zes in lijn te importeren en er LPG in te zetten. Kan je aangeven wat je ervaringen 2 jaar later zijn (geweest)?
Laatst gewijzigd door flipjevandejam op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Klepspeling is idd niet meer (op eenvoudige wijze) te controleren bij nieuwere motoren.
Op benzine hoeft de klepspeling geen aandacht.
Dat licht inhouden is wel typisch een vialle dingetje.
Op benzine hoeft de klepspeling geen aandacht.
Dat licht inhouden is wel typisch een vialle dingetje.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 11.09.2014 - 21:31
Dat inhouden wat jij omschrijft heb ik precies zo bij mijn XC70 met 2.5T op LPG, op benzine niet. Dit is dus wel een andere motor.
Ik vind het niet erg storend, maar zou het toch graag gefixt willen hebben.
Ik vind het niet erg storend, maar zou het toch graag gefixt willen hebben.
-XC70 MY05-
- HH
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 13.10.2012 - 15:31
Mijn XC70 3.2 loopt nu zo'n 15.000km op LPG en zonder problemen. Zeer tevreden over de installatie! Ook ik was van plan de kleppen te laten controleren, Volvo specialist gaf aan dat controleren pas na 30.000 km nodig is. Hij gaf tevens aan dat het 8 uur in beslag neemt...
Iemand ervaring?
NB: inhouden heb ik met deze 3.2 en de vorige (2,5T met Vialle), niet.
Iemand ervaring?
NB: inhouden heb ik met deze 3.2 en de vorige (2,5T met Vialle), niet.
Laatst gewijzigd door HH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 2002 tii touring, BMW520, BMW320i, Opel Record 2.0S, Opel Ascona 1.8i,
BMW525i, Audi100, VW passat 5cil variant, Audi 2.3 Avant, Pontiac Transport 4.2, Citroen Evasion,
Citroen C5, Saab 1.8T, Jeep Grand Cherokee, Honda 2.3 ES Shuttle, BMW 320i Cabrio,
BMW 328i Cabrio, Volvo XC70 2.5T, Volvo XC70 3.2.
=== Het is nooit te laat om een Volvo te rijden ! ===
BMW525i, Audi100, VW passat 5cil variant, Audi 2.3 Avant, Pontiac Transport 4.2, Citroen Evasion,
Citroen C5, Saab 1.8T, Jeep Grand Cherokee, Honda 2.3 ES Shuttle, BMW 320i Cabrio,
BMW 328i Cabrio, Volvo XC70 2.5T, Volvo XC70 3.2.
=== Het is nooit te laat om een Volvo te rijden ! ===
- dik999
- 5th Gear member
- Berichten: 1226
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46
met mijn v70 uit 2000 ook regelmatig kleppen laten controleren. Duurt lang. Alles moet met vulplaatjes worden afgesteld.
helaas heb ik twee keer verbrande kleppen gehad en dus koprevisie.
helaas heb ik twee keer verbrande kleppen gehad en dus koprevisie.
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Niet om lullig te doen of zo maar, dan koop je een 3,2 waarvan je weet dat zo'n ding zuipt als een krijger. Daar laat je vervolgens LPG inbouwen hetgeen deels te maken heeft met de kosten want anders doe je dat niet.
En dan wordt je geacht om elke 30.000 km de klepspeling te laten controleren, a 8 werkuren x 65 euro. Kan iemand mij eens voorrekenen waar de winst dan is te behalen want:
* vloer van de laadruimte te moet omhoog voor de LPG tank en dus verlies je de opbermogelijkheden onder die vloer ook gelijk
* inbouw van de rest van de LPG installatie (kost dat?)
* houderschapsbelasting
* ik lees bij de startpositie iets over bijzondere bougies
* elke 30 k kleppen check a ruim 500 euro
Nu weet ik dat het genot van een 3,2 welhaast onbetaalbaar is maar dan hebben we het over emotie en rijbeleving. Kijkende naar de euro's springen mij de tranen in de ogen.
En dan wordt je geacht om elke 30.000 km de klepspeling te laten controleren, a 8 werkuren x 65 euro. Kan iemand mij eens voorrekenen waar de winst dan is te behalen want:
* vloer van de laadruimte te moet omhoog voor de LPG tank en dus verlies je de opbermogelijkheden onder die vloer ook gelijk
* inbouw van de rest van de LPG installatie (kost dat?)
* houderschapsbelasting
* ik lees bij de startpositie iets over bijzondere bougies
* elke 30 k kleppen check a ruim 500 euro
Nu weet ik dat het genot van een 3,2 welhaast onbetaalbaar is maar dan hebben we het over emotie en rijbeleving. Kijkende naar de euro's springen mij de tranen in de ogen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Om de 30000 km klepspeling controleren is wel overdreven, je kan ook nog kiezen voor een klepsmeersysteem
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 27.02.2017 - 20:04
Ik wil dit toic maar weer nieuw leven in te blazen en geen nieuwe te hoeven openen.
Ik twijfel over de aanschaf van een v70 (2008) met een 2.5FT blok en een XC 70 met ern 3.2 blok, beide automaat. Ik wil graag op gas gaan rijden. Mijn verstand zegt kiezen voor de v70 met FT motor maar mijn emotie zegt de xc70. Omdat ik het geld maar 1x kan uitgeven wil het wel hoed doen. Wat is jullie ervaring van met name ern xc70 3.2 op gas te zetten bij een km stand van ruim 2 ton.
Ik hoor graag jullie ervaring en tips.
Ik twijfel over de aanschaf van een v70 (2008) met een 2.5FT blok en een XC 70 met ern 3.2 blok, beide automaat. Ik wil graag op gas gaan rijden. Mijn verstand zegt kiezen voor de v70 met FT motor maar mijn emotie zegt de xc70. Omdat ik het geld maar 1x kan uitgeven wil het wel hoed doen. Wat is jullie ervaring van met name ern xc70 3.2 op gas te zetten bij een km stand van ruim 2 ton.
Ik hoor graag jullie ervaring en tips.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24604
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
ervaringen lpg en 3.2 zespitter zijn er klaarblijkelijk weinig. Maar waarom kijk je naar een 2.5FT voor gas? FT is FlexiFuel, loopt op E85 oftewel bioethanol.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35
Als je een XC70 mooi vindt, neem dan een D5.
Economisch is het lastig te rationaliseren om met gas te gaan rijden;
-houderschap Gas 125€/m, Diesel 150€/m
-verbruik Gas 1/6, Diesel 1/11
-bereik Gas 350km?, Diesel >800km; veel vaker tanken
Bij 20k/j
https://www.omslagpuntberekening.nl/berekening/

Ik heb ook jaren LPG gereden in diverse auto's, toen de prijs nog 40 cent/l was. Toen was het economisch nog te billijken. Nu echt niet meer. Misschien dat er daarom weinig ervaringen zijn?
Economisch is het lastig te rationaliseren om met gas te gaan rijden;
-houderschap Gas 125€/m, Diesel 150€/m
-verbruik Gas 1/6, Diesel 1/11
-bereik Gas 350km?, Diesel >800km; veel vaker tanken
Bij 20k/j
https://www.omslagpuntberekening.nl/berekening/

Ik heb ook jaren LPG gereden in diverse auto's, toen de prijs nog 40 cent/l was. Toen was het economisch nog te billijken. Nu echt niet meer. Misschien dat er daarom weinig ervaringen zijn?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 27.02.2017 - 20:04
Dank voor jullie reacties! Ik begon mijn zoektocht naar een V70 en kwam toen met een gas inbouwer in contact die aangaf dat de fit motoren goed zijn om te bouwen naar gas. Dat was voor mij de reden om naar een ft op zoek te gaan. Daarnaast verwacht ik tussen de 10 en 15K te gaan rijden en kwam een diesel niet in mij op.
Mijn vrouw is nog niet zo enthousiast over de v70 (saaie auto) en dan kom je toch XC uit.
Dankzij jullie input ga ik nu mijn zoektocht uitbreiden naar een diesel.
Toch ben in benieuwd wat jullie ervaring is met de 3.2 motor in de xc vanaf 2008 en met name om hier gas opzij te bouwen.
Mijn vrouw is nog niet zo enthousiast over de v70 (saaie auto) en dan kom je toch XC uit.
Dankzij jullie input ga ik nu mijn zoektocht uitbreiden naar een diesel.
Toch ben in benieuwd wat jullie ervaring is met de 3.2 motor in de xc vanaf 2008 en met name om hier gas opzij te bouwen.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24604
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
wil je met 10-15000 km/jr gas in gaan bouwen in een auto? Dat doe je dan niet uit financieel oogpunt mag ik hopen
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 27.02.2017 - 20:04
Het idee was inderdaad wel om dat te doen door de lagere brandstofprijs van gas. Ik heb een auto op het oog waar gas in wordt gebouwd door de dealer. Deze heeft wel behoorlijk wat km gereden 275000 dus dat maakt me wel aan het twijfelen. Het is een import auto met alles er op en aan voor een redelekije prijs.
Maar het kiezen is niet makkelijk.
Maar het kiezen is niet makkelijk.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24604
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Als die die om stand heft, hoef je niet bang te zijn dat ie bij import is teruggedraaid. Maar dan nog gas erin? Ik zou er stevig over nadenken, überhaupt al om m metdie km te kopen. En met die kilometrage kan gas er volgen mij niet uit als die extra investering nog gedaan moet worden.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Je hinkt op 2 gedachten. Of beter nog, op 3.....
- als je goedkoop wilt rijden, koop dan geen dikke 6 cylinder. Zoek een wat minder spectaculair exemplaar, kan ook bij Volvo, en geniet van elke € die je niet uitgeeft bij het tanken;
- als je een gave 3.2 wilt rijden, prima maar realiseer je dan dat die fun een prijskaartje heeft;
- wil je persé op LPG rijden, koop dan een auto met de installatie er al in. Heeft tenminste iemand anders de afschrijving van die installatie alvast voor je genomen.
Kortom, wijsheid!
- als je goedkoop wilt rijden, koop dan geen dikke 6 cylinder. Zoek een wat minder spectaculair exemplaar, kan ook bij Volvo, en geniet van elke € die je niet uitgeeft bij het tanken;
- als je een gave 3.2 wilt rijden, prima maar realiseer je dan dat die fun een prijskaartje heeft;
- wil je persé op LPG rijden, koop dan een auto met de installatie er al in. Heeft tenminste iemand anders de afschrijving van die installatie alvast voor je genomen.
Kortom, wijsheid!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27034
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Als je met die kilometers op gas gaat rijden zoek er dan eentje waar het al in zit.
Scheelt je een hoop geld en met die kilometers verdien je dat niet meer terug.
Ik ben zelf van een S60 diesel naar een ander merk met V6 gegaan op gas.
Mij scheelt het eind van de maand wel wat geld, niet schokkend veel maar met een diesel in dezelfde auto had ik wel het nodige duurder uit geweest.
Bij mij zat de installatie er al in, maakte de keuze iets beperkter maar met wat geduld een mooi exemplaar gevonden.
Enige nadeel? Van ruim 800 km op een tank naar 500 km toe, betekend in de praktijk 2 keer in de week tanken tegenover 1 keer vroeger.
Scheelt je een hoop geld en met die kilometers verdien je dat niet meer terug.
Ik ben zelf van een S60 diesel naar een ander merk met V6 gegaan op gas.
Mij scheelt het eind van de maand wel wat geld, niet schokkend veel maar met een diesel in dezelfde auto had ik wel het nodige duurder uit geweest.
Bij mij zat de installatie er al in, maakte de keuze iets beperkter maar met wat geduld een mooi exemplaar gevonden.
Enige nadeel? Van ruim 800 km op een tank naar 500 km toe, betekend in de praktijk 2 keer in de week tanken tegenover 1 keer vroeger.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D