Wat voor distributietandwiel kies ik?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Tuinhekje
Starter

Hoi!
Mijn 164 heeft een jaar of 10-15 geleden een backfire (op gas) gehad waarna hij in de brand heeft gestaan en niet meer van zijn plaats is geweest.
Inmiddels heeft hij een nieuwe kabelboom, tank, benzinepomp, maar ik krijg de ontsteking onmogelijk op tijd.
Zelfs met 15 graden na top dead center laat ie behoorlijk wat scheetjes (op benzine).

De compressie is in alle cilinders nog wel oke, dus denk ik nu aan het distributietandwiel... (kan, toch?)
Ik ga hem morgen even open schroeven en kijken hoe het tandwiel ervoor staat.
Mocht het tandwiel dan aan vervanging toe zijn, zijn er 3 opties:
- Een stalen tandwiel
- Een tandwiel van aluminium
- Een tandwiel van fiber (wat meneer volvo er zelf opgezet heeft)

Nu is mijn vraag: Wat zijn jullie gedachten over, en ervaringen met deze distributietandwielen?

Mvg,
Vincent
Theo V70
6th Gear member

Voor mijn Amazon heb ik voor dezelfde keuze gestaan.
Het stalen tandwiel gaat het langst mee maar is wat luidruchtiger en de prijs is hoger. Als je lang met de aut wil doen is dit aan te bevelen als je het geluid voor lief neemt.
Het aluminium tandwiel is van zacht metaal en slijtagegevoelig. Het werd mij afgeraden.
Het fiber tandwiel gaat ruim 100.000 km mee en is relatief stil, relatief goedkoop en bij meerdere bedrijven leverbaar. Vanwege het beperkt aantal kilometers dat ik met de klassieker afleg heb ik daar voor gekozen.
...... nu alleen nog even tijd vinden om hem te monteren.....
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

En Tuinhekje: uiteraard ben je hartstikke welkom op ons forum! Zou je ook een voorstelrondje willen geven in het betreffende topic... graag met foto's?
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Tuinhekje
Starter

Bedankt voor je advies Theo, succes met het vervangen!

Even een late update:
Het tandwiel was al van staal en nog volledig intact... Ik ben er achter gekomen dat op het moment dat de markeringen op het distributie tandwiel bij elkaar staan niet cilinder 1 maar cilinder 6 vonkt... Niet heel verwonderlijk dat het zaakje niet zo lekker loopt.
Ik denk dat de motor eerder uit elkaar gegaan is, en de verdeler niet juist op de oliepomp (toch?) is gezet.
Ik ga nog even uitzoeken hoe de boel dan wel in elkaar steekt en als ik hier achter ben denk ik dat het uiteindelijk gewoon de bougiekabels met elkaar verwissel.
Ook is me opgevallen dat de vacuum vervroeger niet vervroegt maar vertraagt.. klopt dit op een B30? De centrifugaal vervroeger doet zijn werk nog wel naar behoren.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”