940 dakrails met daktent ervaring

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
4runner
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 19.04.2017 - 18:21

Beste Volvo fanaten,

Ik ben in het bezit van een Toyota 4runner. Hier wil ik graag een daktent op monteren, maar hij heeft een glad dak.. :(
Ik heb een set Volvo 940 dakrails gevonden, maar ben benieuwd of mensen ervaring hebben met een daktent op de rails.
Het is een maggiolina tent en weegt ongeveer 55 kg. Tijdens het slapen wordt dat ongeveer 250 kg met 2 personen en het gewicht van de daktent.

Verder ben ik nog op zoek naar goede dakdragers voor op de rails, en ik vroeg mij af of er misschien mensen waren die aanbevelingen wat dat betreft kunnen doen. Welke werken goed en welke minder.

Afbeelding

Met de volvo dakrails
Afbeelding

Ziet er prima uit.
Niet mijn auto btw.

Ik hoop van jullie te horen.

Vriendelijke groet,

Jef
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Jef,
Ik heb zelf ook een Maggiolina daktent waarmee ik zowel op de Volvo 240 als de 940 prima ervaringen heb. Ik ben er afgelopen zomer mee naar Denemarken geweest. Op de Autobahn is 130/140 km/u met de daktent geen probleem, al zal dan alleen het brandstofverbruik en windgeruis toenemen.
Ik heb er altijd 2 dakdragers van Volvo onder (lees: Thule want dat was de huisleverancier van Volvo) en dat wil prima.
Bij deze dakdragers klem je een metalen stripje onder je dakrail, dit stripje haak je vast in een oog. Vervolgens draai het met een knop vast aan de dakrails. Daarna gaat er een afdekkapje overheen die je met een sleutel kunt afsluiten.
Ik zie ze soms ook wel met 3 of vier dakdragers, maar dat is in mijn ogen niet noodzakelijk. Ik zal vanavond,als ik thuis ben, proberen wat foto's te plaatsen.
De dynamische dakbelasting van een 940 is 100 kg, als je stilstaat spreek je van de statische dakbelasting. Dit is 5 keer de dynamische dakbelasting. Je kunt dus veilig 500 kg op je 940 dak dragen als je stilstaat.
Het is een heerlijke manier om (vrij) te kamperen. Overal waar je (horizontaal)kunt parkeren kun je overnachten, boven op bergen, langs fjorden op een parkeerplaats. Bovenkant van de Maggiolina daktent uitdraaien en je tweepersoons bed is in 30 seconden klaar. Het past op elke auto van Kever tot Volvo.
Het fenomeen daktent is al in de jaren '50 ontwikkeld in Italie, waar men ze destijds op de Fiat 500 en 600 plaatste om te kamperen.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
4runner
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 19.04.2017 - 18:21

Kogelman,

Bedankt voor de nuttige informatie. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met dakdragers en het bijkomende windgeruis. Ik zag van Thule 2 soorten. De vierkante en de wing. De 4runner gaat wel harder, maar met de hoogte is een snelheid van 100 a 110 veel plezieriger. Is het windgeruis bij deze snelheid heel veel erger bij de vierkante modellen als de wing-types?
De dakdragers van Volvo ben ik idd ook al tegen gekomen. Die lijken erg op de vierkante van Thule dacht ik.

Meer info is altijd welkom... O-)
4runner
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 19.04.2017 - 18:21

Ik ben ook op zoek naar dakdragers die bij deze dakrails horen/passen.

Moeten dat 940 dakdragers zijn of kunnen dat ook dakdragers van andere modellen zijn?
Hoe ver zitten de dakdragers origineel uit elkaar bij de 940?
Laatst gewijzigd door Brinky op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Ik heb zelf de vierkante dakdragers van Volvo (lees: Thule), maar volgens mij kun je ook de andere merken dakdragers gebruiken zolang ze in de breedte maar af te stellen zijn op de breedte van de dakrails (schuiven).
Hieronder nog een paar foto's.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Daktent op de Volvo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
4runner
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 19.04.2017 - 18:21

Dat ziet er prima uit!

Zit mooi laag!
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”