Momenteel maakt de multiriem of aircopomp poelie van mijn V50 D5 behoorlijk herrie. De riem klappert zichtbaar en de riemspanner lijkt mij veel te veel te bewegen. Het stopt eigenlijk direct zodra ik wat gas geef, het lijkt zich enkel bij stationair voor te doen. Zodra de aircopomp stopt met meedraaien (zichtbaar) wordt het geluid veel harder.
Ik heb vandaag de wielkuip even gedemonteerd en een video gemaakt. De riemspanner en multiriem ga ik sowieso vervangen, maar zou dit afdoende zijn? De multiriemen zijn (volgens de factuur in ieder geval...) vervangen bij 180.000 km en de auto heeft nu 228.000 gelopen.
Wat is jullie oordeel als je naar de volgende video's kijken?
Video 1
Video 2
Linkje verwijzen naar Youtube, ik kreeg de video's niet direct zichtbaar.
Enkel riemspanner, of aircopomp poelie
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35
de spanner lijkt erg los te zitten, die moet je haast met de hand kunnen bewegen? Nu heb ik recent voor onze 2.4i een set nieuwe riemen en spanners gekocht en ik weet dat er meerdere type spanners zijn voor de 2.4. Van voor motorserienummer 64000 zoveel en na 64000zoveel. Wellicht is er een verkeerde gemonteerd of is er iets mis me de spanner. Hij komt aardig levendig over..
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Spanner is niet goed, zsm vervangen. `de riem loopt regelmatig tussen de distributieriem bij deze modellen met ongelooflijke schade! Ook de vrijlooppoelie van dedynamo controleren.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Riem niet te lang?
Het onderdeelnummer was origineel, dus enkel de riemen zijn bij 180.000 vervangen. Dat is destijds bij een forum sponsor gebeurd, dus gemakshalve ga ik er even van uit de juiste gemonteerd is.
Ik heb vandaag in ieder geval een nieuwe riem en spanner besteld bij de dealer, dan weet ik zeker dat komend weekend de juiste er op gaat.
Bedankt voor de antwoorden! Recent voor het eerst draagarmen en schokbrekers gemonteerd, maar riemen en poelies zijn nog een beetje onbekend terrein voor me.
Ik heb vandaag in ieder geval een nieuwe riem en spanner besteld bij de dealer, dan weet ik zeker dat komend weekend de juiste er op gaat.
Bedankt voor de antwoorden! Recent voor het eerst draagarmen en schokbrekers gemonteerd, maar riemen en poelies zijn nog een beetje onbekend terrein voor me.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51
Poulie alternator zoals eerder vermeld. Zoizo de andere poulies bekijken en testen
demonteer alle riemen en draai aan poulies. Als je niet meteen iets opvalt, laat dan eens draaien zonder alternatorriem. Kijk voor speling op aircopoulie en test dat alternatorpoulie in 1 richting kan terugdraaien.
demonteer alle riemen en draai aan poulies. Als je niet meteen iets opvalt, laat dan eens draaien zonder alternatorriem. Kijk voor speling op aircopoulie en test dat alternatorpoulie in 1 richting kan terugdraaien.
Laatst gewijzigd door Apox op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gisteren heb ik de riem kunnen vervangen (dealer had eerst de verkeerde besteld). Een nieuwe spanrol en riem geplaatst, maar helaas nog steeds geklapper en bijgeluiden. De riem van de aircopomp naar de dynamo ziet er prima uit en die heeft dat geklapper ook niet. Met de hand aan de poelie van de aircopomp draaien geeft niet veel duidelijkheid. De airco is overigens nog volledig functioneel en bij 180.000 opnieuw gevuld.
Wat ik begrepen heb kan je de poelie van de aircopomp mogelijk los vervangen, maar moet daarvoor de pomp los en het systeem worden afgetapt. Dat gaat mij een stap te ver (qua kennis, maar ook de chemische troep die je niet zelf mag aftappen) om thuis op de oprit te gaan doen.
Misschien nog handige tips qua airco specialisten omgeving Flevoland? (Eventueel per pm).
Wat ik begrepen heb kan je de poelie van de aircopomp mogelijk los vervangen, maar moet daarvoor de pomp los en het systeem worden afgetapt. Dat gaat mij een stap te ver (qua kennis, maar ook de chemische troep die je niet zelf mag aftappen) om thuis op de oprit te gaan doen.
Misschien nog handige tips qua airco specialisten omgeving Flevoland? (Eventueel per pm).
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Airco hoeft niet leeg om de poelie te vevangen, tenzij de pomp zelf los moet omdat je niet goed bij de poelie kunt komen. `even kijken dus wat de beschikbare ruimte is. Hebj de vrijlooppoelie al bekeken van de dynamo?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Probleem opgelost: de vrijloop van de dynamo was stuk. Dynamo losgehaald en poelie vervangen en heerlijk stil en geen geklapper.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 412
- Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31
Volgens mij is t ie bij mij ook niet helemaal fris. Mag ik vragen wat je daarvoor hebt betaald?S60_D5 schreef: Probleem opgelost: de vrijloop van de dynamo was stuk. Dynamo losgehaald en poelie vervangen en heerlijk stil en geen geklapper.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.
C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)
Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)
Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!