Hallo,
Mogelijk kunnen jullie antwoord geven om mijn vraag. Ik begin daarvoor met mijn ervaringen van gisteren en vandaag.
Gisteren voor het eerste gereden in een s40 2.4i van 2009 met 83.000 km. Wat een mooi vermogen en heel erg soepel. Vraagprijs 12.900 euro maar helaas een beetje vaag met onderhoud. Tot 50.000 (2012) zijn de boekjes ingevuld maar daarna zou hij wel zijn onderhoud hebben gehad maar was op dat moment niet aantoonbaar. Geen garantie en moest dus in ieder geval een beurt en nieuwe apk. Mocht ik allemaal zelf betalen.
Vandaag bij een ander bedrijf een v50 t5 van 2007 met 188.000 km. Nog niet in gereden maar wel serieus over gesproken. Vraagprijs 11.900 euro en onderhoud van a tot z door Volvo in de boekjes. Of de distributie ook moet of is gedaan is mij niet bekend. Garantie, set winterbanden en apk tot eind 2017.
Zoals jullie lezen is er niet heel gek veel verschil in prijs maar wel in leeftijd en zeker in km's. Als ik zo op internet kijk durven ze nog redelijke bedragen te vragen voor een dergelijke Volvo met hoge km standen. Mijn vraag is dus eigenlijk of er een bepaald punt is waarna de twee genoemde Volvo's echt in waarde dalen als ze bv bij een bepaalde km stand aangeboden worden.
De 5 cillinders kunnen veel km draaien lees ik hier op het forum. Dit zou dus een reden kunnen zijn om er 1 te zoeken met wat meer km en wat lager in aanschaf ?
Omslagpunt km's en aanschaf
- Snipes@fryslan
- 2nd Gear member
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08
Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
- Longone
- 5th Gear member
Over het algemeen zijn de 5-cilinder Volvo blokken "vrij onverwoestbaar" maar een auto heeft veel meer onderdelen die kunnen slijten en de kosten kunnen dus flink oplopen.
Je kunt aan een auto of het onderhoudsboekje hiervan niet zien hoe de auto bereden is geweest en welke problemen er eventueel al geweest zijn, dus het is sowieso een gok.
Wil je meer zekerheid dan kun je voor 95 Euro een Volvo aankoopinspectie laten uitvoeren.
Qua afschrijving zou ik me niet teveel zorgen maken. Dat moet je alleen doen bij een nieuwe en dan zie je het eerste jaar al snel 30% verdampen.
Je kunt aan een auto of het onderhoudsboekje hiervan niet zien hoe de auto bereden is geweest en welke problemen er eventueel al geweest zijn, dus het is sowieso een gok.
Wil je meer zekerheid dan kun je voor 95 Euro een Volvo aankoopinspectie laten uitvoeren.
Qua afschrijving zou ik me niet teveel zorgen maken. Dat moet je alleen doen bij een nieuwe en dan zie je het eerste jaar al snel 30% verdampen.
-
- 2nd Gear member
het verschil in leeftijd valt ansig wel mee, qua km`s is het wel een groot verschil maar ik heb liever een auto met 2 ton die snelweg kms heeft gehad en goed onderhoud dan een auto met 50.000 die zn onderhoud amper heeft gehad en enkel in de stad heeft rond gedobbert
mijn v50 1.6D is van 2010 en heb ik gekocht met 200.025 en heb daar nog 9899 voor neer geteld, ik denk dat volvo wel een van de merken is die zijn waarde stevig vast houd, 5 cilinders kunnen inderdaad een hoop km`s verdragen mits goed onderhouden uiteraard
Ik denk dat het ook vaak een gevoelskwestie is, is het te mooi om waar te zijn lekker laten staan en bij twijfel nooit doen
je kan voor 95euro ofzo ook een aankoopkeuring bij volvo laten doen, iedereen zegt JA MAAR HET IS 95 EURO
totdat je abs pomp kapot gaat, of je airco lekt of iets dergelijks en je reparaties voor 1000en euro`s hebt... dan is 95 euro maar een beetje
mijn v50 1.6D is van 2010 en heb ik gekocht met 200.025 en heb daar nog 9899 voor neer geteld, ik denk dat volvo wel een van de merken is die zijn waarde stevig vast houd, 5 cilinders kunnen inderdaad een hoop km`s verdragen mits goed onderhouden uiteraard
Ik denk dat het ook vaak een gevoelskwestie is, is het te mooi om waar te zijn lekker laten staan en bij twijfel nooit doen
je kan voor 95euro ofzo ook een aankoopkeuring bij volvo laten doen, iedereen zegt JA MAAR HET IS 95 EURO
totdat je abs pomp kapot gaat, of je airco lekt of iets dergelijks en je reparaties voor 1000en euro`s hebt... dan is 95 euro maar een beetje

- Snipes@fryslan
- 2nd Gear member
De aankoop keuring heb ik aan gedacht alleen wordt bij de dealer aangegeven dat er een wachttijd is van 3 weken voordat zij tijd hebben. Voor het geld hoef ik dat in ieder geval niet te laten. Probleem blijft inderdaad dat je nooit in een blok kan kijken en dat er eens een dynamo of iets dergelijks kapot gaat brengt dat geen enorme kosten met zich mee. De T5 voelt vertrouwder dan de 2.4i alleen al qua ingevulde boekjes. Ik heb nog even gesneupt op oa MP en daar staan redelijk veel Volvo's op benzine met hoge km standen. De km stand voor de T5 is qua gevoel alleen wel een dingetje gezien ik wel van plan ben om een dergelijke auto voor een lange periode te rijden. Meestal wil je er bij een andere auto wel wat op vooruit gaan en ik zou met de T5 er een jaar op achteruit gaan en staat er 50 duizend meer op de teller.
De T5 is van september 2007 dus volgens mij dan het facelift model. Maakt dat nog verschil qua betrouwbaarheid ?
Bedankt voor de reacties tot dusver.
De T5 is van september 2007 dus volgens mij dan het facelift model. Maakt dat nog verschil qua betrouwbaarheid ?
Bedankt voor de reacties tot dusver.
-
- 4th Gear member
Koop 'm met Bovag garantie en spreek af dat alle gebreken die tijdens de keuring naar boven komen alsnog gefixed worden.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
-
- 2nd Gear member
Als de dealer pas over 3 weken een aankoopkeuring kan doen, zou ik naar een andere dealer gaan die op korte termijn wel plek heeft. Heb ik ook gedaan: ipv Hoogeveen (die qua planning vol zaten) naar Meppel waar ik een paar dagen later al terecht kon.
Heb je al met beide typen gereden? Wellicht dat je dan al een voorkeur krijgt.
Persoonlijk zou ik voor de auto gaan met sluitende onderhoudshistorie: de T5 dus. Veel kilometers op de teller is bij de 5 cilinders geen probleem. Ik heb onze T5 met 338.000 km op de teller gekocht, wel met complete dealerhistorie (ik heb zelfs contact opgenomen met de 2 vorige eigenaren) en Volvo aankoopkeuring. De Volvo monteur die de aankoopkeuring deed verklaarde dat dit blok het laatste echte Volvo blok was qua duurzaamheid en was ook niet bang voor hoge kilometerstanden.
Vele tonnen kunnen deze blokken goed aan, mits het onderhoud goed gebeurd is en ze netjes warm gereden zijn en de turbo goed behandeld is (na een snelwegrit even stationair laten lopen alvorens uit te zetten). Succes met de keuze.
Heb je al met beide typen gereden? Wellicht dat je dan al een voorkeur krijgt.
Persoonlijk zou ik voor de auto gaan met sluitende onderhoudshistorie: de T5 dus. Veel kilometers op de teller is bij de 5 cilinders geen probleem. Ik heb onze T5 met 338.000 km op de teller gekocht, wel met complete dealerhistorie (ik heb zelfs contact opgenomen met de 2 vorige eigenaren) en Volvo aankoopkeuring. De Volvo monteur die de aankoopkeuring deed verklaarde dat dit blok het laatste echte Volvo blok was qua duurzaamheid en was ook niet bang voor hoge kilometerstanden.
Vele tonnen kunnen deze blokken goed aan, mits het onderhoud goed gebeurd is en ze netjes warm gereden zijn en de turbo goed behandeld is (na een snelwegrit even stationair laten lopen alvorens uit te zetten). Succes met de keuze.
Laatst gewijzigd door Kogelman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
- Snipes@fryslan
- 2nd Gear member
Ik heb het er nog even met mijn geweten (de vrouw) over gehad en besloten om nog wat verder te gaan zoeken. Ten eerste heb ik liever een s40 omdat dit model mij meer aanspreekt ondanks dat de v50 ook een mooie auto is. Ten tweede wil ik er in bouwjaar graag op vooruit gaan. Na jullie antwoorden blijkt wel dat de 5 cillinders veel km's kunnen draaien mits goed onderhouden. Uit de eigen ervaring van Kogelman blijkt dit heel duidelijk. De eerder genoemde s40 voldoet aan mijn wensen alleen heb ik dusdanige twijfels over de onderhoudshistorie dat ik daar niet aan ga beginnen. Ik ga dus zoeken naar een s40 5 cillinder vanaf bouwjaar 2008 en daarbij zijn de km standen dus niet heel erg belangrijk. Mijn golfje doet het nog prima dus het heeft geen haast.
Valt mij trouwens op dat de s40 niet heel erg ruim vertegenwoordigd is in de tweedehands wereld. Zijn ze niet veel geleverd in NL of is hier een andere reden voor.
Bedankt voor jullie reacties.
Valt mij trouwens op dat de s40 niet heel erg ruim vertegenwoordigd is in de tweedehands wereld. Zijn ze niet veel geleverd in NL of is hier een andere reden voor.
Bedankt voor jullie reacties.
-
- 4th Gear member
In NL houden ze nu eenmaal van praktische volstouw stationwagens . De v50 is ook de reden dat de S40 minder verkocht is. Daarbij komend zijn beide autos voor hetzelfde geld te rijden qua MRB/verbruik ( gelijk gewicht ) dus maakt niet uit of je die ruimte amper gebruikt. Verder bepaald vraag en aanbod de aanschafprijs ook enigzins wat ook int voordeel vd v50 is. Je hebt meer (keus) voor hetzelfde geld
- Snipes@fryslan
- 2nd Gear member
Als je er zo naar kijkt is het wel logisch inderdaad. Op zich prima want als je dan een s40 rijdt dan heb je ook een weinig voorkomende auto, de v50 zie je veel meer rijden.
-
- 5th Gear member
Dit is trouwens ook een mooie: http://www.autowereld.nl/volvo/s40/2-4- ... /foto.html
Edit: Of een handbak (heb ik zelf ook) http://www.autowereld.nl/volvo/s40/2-4i ... /foto.html
Edit: Of een handbak (heb ik zelf ook) http://www.autowereld.nl/volvo/s40/2-4i ... /foto.html
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
- Snipes@fryslan
- 2nd Gear member
De s60 heb ik ook bekeken maar die vind ik persoonlijk toch wat minder mooi.
De twee s40's die in link staan was ik tegengekomen. De eerste is qua buitenkleur niet mijn ding, lijkt wel babyblauw en de tweede heeft een te lichtgekleurd interieur. Nou heb ik al een s40 gezien waarbij ook een licht (stoffen) interieur in zat en dat viel eerlijk gezegd niet tegen. Het is niet mijn eerste keuze en als ik wat spaarcentjes moet uitgeven dan heb ik wel wat wensjes
De twee s40's die in link staan was ik tegengekomen. De eerste is qua buitenkleur niet mijn ding, lijkt wel babyblauw en de tweede heeft een te lichtgekleurd interieur. Nou heb ik al een s40 gezien waarbij ook een licht (stoffen) interieur in zat en dat viel eerlijk gezegd niet tegen. Het is niet mijn eerste keuze en als ik wat spaarcentjes moet uitgeven dan heb ik wel wat wensjes

- Snipes@fryslan
- 2nd Gear member
Ik kwam deze ook nog tegen. Even om de hoge km stand van boven de 4 ton maar nu blijkbaar met een gereviseerde kop. Het houdt een keer op
Volvo V50 2.5 T5 Summum
http://link.marktplaats.nl/m1122692075? ... ialbuttons

Volvo V50 2.5 T5 Summum
http://link.marktplaats.nl/m1122692075? ... ialbuttons
- Snipes@fryslan
- 2nd Gear member
Voor de mensen die mij toen in dit topic hebben geholpen..... ik heb een foto van mijn S40 in "foto van mijn Volvo" geplaatst.
Nogmaals dank !
Nogmaals dank !