beste lezers,
Ik heb een xc70 modeljaar 2000 met motorcode B5244T3 315.000km gelopen
Ik heb de volgende foutcode ECM-3503 en ecm-3523
ECM-3503 = onregelmatige loop bij tenminste 1 cilinder
ECM-3523 = onregelmatige loop cilinder 2
een stukje geschiedenis vooraf:
bij 250.000km een ander onderblok geplaatst en nu een cilinderkoprevisie. Had geen lekkage maar geen drukopbouw bij cilinder 3. Bij de revisie bleek dat 1 klep volledig beschadigt was. Hoe dit is ontstaan blijft voor mij nog steeds een raadsel.
Maar goed bij het monteren van de gereviseerde cilinderkop liep de motor feiloos goed. tussendoor heel even ging het motormanagementlmapje aan en direct weer uit. Nog geen 100km mee gelopen ging hij weer aan en kreeg ik de genoemde foutcode. Na de foutcode gewist te hebben kwam deze terug en bleef.
Het motorblok loopt nu gigantisch te bokken. Dus ik rij er niet mee.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
1 - boegies cilinder 1 en 2 gewisseld met cilinder 3 en 4
2. - bobines cilinder 1 en 2 gewisseld met cilinder 3 en 4
na dit gedaan te hebben de motor gestart. slaat wel aan maar niet gewoon in 1 keer. Hij lijkt iets te haperen.
3. - injectoren gereinigd en gekeken of hij ook goed open en sluit.
hier bleek na een paar injector 1 open en dicht te zetten dat deze uiteindelijk werkte.
4. - besloten 2 gebruikte injectoren erin te plaatsen op cilinder 1 en 2. Deze vooraf nog wel gereinigd.
Na dit gedaan te hebben de motor gestart. Slaat wel aan maar weer niet gewoon vlot in 1 keer. Hij lijkt weer te haperen. Als hij si aangeslagen dan loopt het motorblok weer gigantisch te bokken.
5. - stand distributieriem nagekeken. De riemspanner staat niet exact in het midden maar ietsje naar links (Van de ruimte die tussen de 2 "pennetjes" zeg maar.
Heeft iemand van jullie een idee wat het mogelijk kan zijn en waar ik het (nog meer) moet zoeken.
Alvast bedankt
foutcodes ecm-3503 ecm-3523
- ChrisMe
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ik zou nog eens een compressie test doen. Lijkt verdacht veel op een cilinderkop probleem.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
-
- 1st Gear member
Update
Vandaag de compressie test gedaan zoals je aangaf ChrisMe.
Conclussie:
cilinder 1 -> 13 bar
cilinder 2 -> 0 bar
cilinder 3 -> 13 bar
cilinder 4 -> 13 bar
cilinder 5 -> 13 bar
Wat mij opvalt is dat er echt geen enkele druk opgebouwd wordt in cilinder 2. Zelfs niet een klein beetje.
Waar zou ik het nu in moeten zoeken?
klepspeling niet correct? zou ik heel vreemd vinden want de kleppen zijn opnieuw gesteld toen de kop eraf was.
Zou het weer een kapotte klep zijn of kan het ook wat anders zijn?
Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Vandaag de compressie test gedaan zoals je aangaf ChrisMe.
Conclussie:
cilinder 1 -> 13 bar
cilinder 2 -> 0 bar
cilinder 3 -> 13 bar
cilinder 4 -> 13 bar
cilinder 5 -> 13 bar
Wat mij opvalt is dat er echt geen enkele druk opgebouwd wordt in cilinder 2. Zelfs niet een klein beetje.
Waar zou ik het nu in moeten zoeken?
klepspeling niet correct? zou ik heel vreemd vinden want de kleppen zijn opnieuw gesteld toen de kop eraf was.
Zou het weer een kapotte klep zijn of kan het ook wat anders zijn?
Hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Druk van 0 betekent toch dat de klep(pen) niet sluiten? Want als de pakking lek zou zijn heb je luchtbellen in je koelwater of een mengsel van koelwater en olie. En daar heb je niets over geschreven.
Of in een zeldzaam geval dat de meetslang bij de compressietest niet goed gemonteerd zat ...
Of in een zeldzaam geval dat de meetslang bij de compressietest niet goed gemonteerd zat ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
Ik heb niet onderzocht of er luchtbellen in het koelwater tevoorschijn komen. Olie zit in ieder geval niet in mijn koelwater want dat zou ik wat troebel koelwater moeten hebben. Het koelwater is nog helder groen van kleur.
Hoe kan ik testen of er luchtbellen in het koelwater komen?
Hoe kan ik testen of er luchtbellen in het koelwater komen?
-
- 1st Gear member
beste Lezers,
Heb een lektest uitgevoerd en wat bleek er zit een lek bij de uitlaatkleppen. Eerst de klepspeling opgemeten en daaruit bleek dat bij 1 klep vele malen meer dan 0,6mm speling zat.
Dus zat er niets anders op de cilinderkopdeksel eraf te halen. Na dit gedaan te hebben bleek dat de klepveer afgebroken is.
Domme pech dus. Zal binnenkort even wat foto's plaatsen. Of de klep beschadigt kan ik momenteel nog niet beoordelen.
wordt vervolgt.
Heb een lektest uitgevoerd en wat bleek er zit een lek bij de uitlaatkleppen. Eerst de klepspeling opgemeten en daaruit bleek dat bij 1 klep vele malen meer dan 0,6mm speling zat.
Dus zat er niets anders op de cilinderkopdeksel eraf te halen. Na dit gedaan te hebben bleek dat de klepveer afgebroken is.
Domme pech dus. Zal binnenkort even wat foto's plaatsen. Of de klep beschadigt kan ik momenteel nog niet beoordelen.
wordt vervolgt.
- JeroenJeroen
- 1st Gear member
En hoe is het afgelopen?