Ik hoorde pas weer een verhaal over chi-tuning die een V70 wat extra pk en koppel op kan leveren.
Nu ben ik een leek op oa dit gebied maar ik begrijp dat het mogelijk is om via een chip tuning een V70 wat meer pk en koppel te bezorgen.
Mijn V70 2.4 benzine automaat met 140 pk uit 2002 rijd op zich prima maar wat extra vermogen zou ik best kunnen waarderen.
Ik begrijp dat het mogelijk is om met zo'n tuning de 140 pk naar 180 pk op te krikken en er gelijk wat extra koppel bij te krijgen en, als bonus, een wat zuiniger verbruik.
Heeft dit zin om te laten doen of zijn deze tunings meer geschikt voor andere motor typen.
Bij mij in het dorp ( Moergestel) zit een bedrijf dat Europa tuning heet en gespecialiseerd is in oa , volvo en Saab en ik ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft..
Ergo, kan ik mijn V70 veranderen in een snellere machine of valt het wel mee.
Ik sprak pas iemand en die had het over een of andere opsteek stekker die hij op de stekker van het motormanagement systeem plaatste, is dat iets of heeft dat geen zin.
Tips welkom.
Heeft Chip Tuning zin??
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
De 140pk versie is eigenlijk een softwarematig begrensde 170pk versie.
Tuning zal je onder de 4500 toeren nauwelijks merken, tenzij karakteristiek gaspedaal en versnellingsbak worden aangepast.
Boven de 4500 toeren zal die lekker doortrekken ipv licht in te houden.
Is dus een goed idee als je van hoge toerentallen houdt, een slecht idee als je meestal onder de 4500 toeren blijkt
Laat je niets wijsmaken over die 180pk. Wellicht met 98 octaan brandstof. Met 95 octaan zal er niet veel meer uit komen dan 170.
Moet je wel fatsoenlijke chiptuning hebben. Kastjes die de signalen foppen kunnen bij turbo motoren wellicht wat extra vermogen opleveren, maar ook daar wil je dat soort rommel niet.
Tuning zal je onder de 4500 toeren nauwelijks merken, tenzij karakteristiek gaspedaal en versnellingsbak worden aangepast.
Boven de 4500 toeren zal die lekker doortrekken ipv licht in te houden.
Is dus een goed idee als je van hoge toerentallen houdt, een slecht idee als je meestal onder de 4500 toeren blijkt
Laat je niets wijsmaken over die 180pk. Wellicht met 98 octaan brandstof. Met 95 octaan zal er niet veel meer uit komen dan 170.
Moet je wel fatsoenlijke chiptuning hebben. Kastjes die de signalen foppen kunnen bij turbo motoren wellicht wat extra vermogen opleveren, maar ook daar wil je dat soort rommel niet.
Laatst gewijzigd door Volvolof op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2806
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
In jouw geval zal het koppel hooguit 10Nm stijgen, dat ga je nauwelijks merken, als je van doortrekken houdt ga je het extra vermogen wel merken, hier moet je dus toeren voor draaien, zuiniger wordt ie echt niet, denk dat ie meer gaat verbruiken zeker als je het extra vermogen aanspreekt.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb de 170 pk versie en die is ook sloom, dus geef je geld beter aan leukere/zinvollere zaken uit, deze upgrade gaat je niks opleveren...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Peveo
- 2nd Gear member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38
Dank voor de reacties en zo te lezen heeft het voor mij weinig zin om deze update uit te laten voeren.
Ik krijg er dus geen racemonster voor terug.
Ik kom nauwelijks boven de 4000 toeren uit bij mijn "normale" rijstijl en wil bij uitzondering de auto wel eens flink door laten trekken en in de toeren rijden.
Octaan 98 tank ik standaard en dat vind de V best fijn, ik denk dat ik het daar maar bij houd dan ...
Ik krijg er dus geen racemonster voor terug.
Ik kom nauwelijks boven de 4000 toeren uit bij mijn "normale" rijstijl en wil bij uitzondering de auto wel eens flink door laten trekken en in de toeren rijden.
Octaan 98 tank ik standaard en dat vind de V best fijn, ik denk dat ik het daar maar bij houd dan ...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Die 30 extra pks zijn idd met name interessant als je bijv eens met de caravan weg gaat (en dan wat meer hoger in de toeren moet rijden).
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1911
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Alhoewel ook dàt na 6 jaar niet echt snel meer aanvoelt...Kwartel schreef: Volgende keer iets met een turbo kopen, betere tuning van je 5 cilinder krijg je niet![]()
gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!