Turbogat T5. Normaal?

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Beste allen,

Bezit sinds kort een C30 T5 (220 pk. uit 2007, met automaat). Net 40.000 km. op de teller.

Heb in de afgelopen 2 weken bijna 2500 km. gereden. Zo af en toe ook richting de 200 op de teller. Ervaar het ding niet als echt snel (eerder comfortabel), bespeur een soort van laat/ traag reageren op het gaspedaal. Is dit (turbogat?) normaal bij dit type?

Verder valt me nog een krakende bestuurdersstoel op, beschadiging plastic B-lijst waar gordel tegenaan schuurt en meldingen over 'iets van spanning batterij'.

Herkent u dit?

Groet, Dick
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Turbogat is wel merkbaar, maar zou vrij klein moeten zijn. Een ECU spacer kan helpen met de gasrespons en verkleining van het turbogat.
Eveneens is een Intercooler upgrade een optie. De stock IC is namelijk te klein waardoor de temperatuur oploopt en daardoor voelt het turbogat nog groter.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Xanthine
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 13.08.2011 - 16:45

Ik heb er ook nog een beetje last van, maar is makkelijk op te lossen door een versnelling lager te gaan, en dan het gaspedaal in te duwen :D
Maar ik denk wel dat je zoals Martijn al zei een aantal aanpassingen moet doen om er wat meer pit in te krijgen. (beste aanpassingen zijn intercooler/uitlaatlijn/tune).
Ik heb zelf nog niet met een automaat gereden, maar degenen die ik ken schakelen nog steeds handmatig bij sportief rijden.

Als je Engels een beetje ok is kijk je best eens op c30crew.com, daar kan je echt ALLES terugvinden over T5 C30s.
Laatst gewijzigd door Xanthine op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2017 Volvo V40 D2 [ Daily ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Xanthine schreef: Ik heb er ook nog een beetje last van, maar is makkelijk op te lossen door een versnelling lager te gaan, en dan het gaspedaal in te duwen :D
Maar ik denk wel dat je zoals Martijn al zei een aantal aanpassingen moet doen om er wat meer pit in te krijgen. (beste aanpassingen zijn intercooler/uitlaatlijn/tune).
Ik heb zelf nog niet met een automaat gereden, maar degenen die ik ken schakelen nog steeds handmatig bij sportief rijden.

Als je Engels een beetje ok is kijk je best eens op c30crew.com, daar kan je echt ALLES terugvinden over T5 C30s.
Je vergeet de DP nog :p
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Xanthine
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 13.08.2011 - 16:45

MartijnAbel schreef:
Xanthine schreef: Ik heb er ook nog een beetje last van, maar is makkelijk op te lossen door een versnelling lager te gaan, en dan het gaspedaal in te duwen :D
Maar ik denk wel dat je zoals Martijn al zei een aantal aanpassingen moet doen om er wat meer pit in te krijgen. (beste aanpassingen zijn intercooler/uitlaatlijn/tune).
Ik heb zelf nog niet met een automaat gereden, maar degenen die ik ken schakelen nog steeds handmatig bij sportief rijden.

Als je Engels een beetje ok is kijk je best eens op c30crew.com, daar kan je echt ALLES terugvinden over T5 C30s.
Je vergeet de DP nog :p
Uitlaatlijn is bij mij de hele lijn :p Alleen de einddemper vervangen is zinloos.
2017 Volvo V40 D2 [ Daily ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Xanthine schreef: Uitlaatlijn is bij mij de hele lijn :p Alleen de einddemper vervangen is zinloos.
Waarom is dat zinloos?
In een einddemper zit veel restrictie. Als je die vervangt zul je een een enorme toename in de flow merken, wat weer meer koppel met zich meebrengt.
Xanthine
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 13.08.2011 - 16:45

Silver_R schreef:
Xanthine schreef: Uitlaatlijn is bij mij de hele lijn :p Alleen de einddemper vervangen is zinloos.
Waarom is dat zinloos?
In een einddemper zit veel restrictie. Als je die vervangt zul je een een enorme toename in de flow merken, wat weer meer koppel met zich meebrengt.
Bij een C30 is de downpipe de grootste bottleneck (samen met de katalysator). Einddemper gaat enkel wat meer herrie maken, maar de winst in vermogen is echt verwaarloosbaar.
2017 Volvo V40 D2 [ Daily ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Zow, wat een boel extra (nuttige!) informatie. Zal ook eens op die Amerikaanse website kijken. Heel veel dank hiervoor mensen :-)
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Silver S70
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 31.03.2010 - 21:10

Men heeft de wastegate actuator van de turbo bij Volvoservice in Elst wat bijgesteld/ aangedraaid. Kuba doet dit in een paar tellen. Respons op gaspedaal is nu duidelijk beter.
Laatst gewijzigd door Silver S70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Polar+ (2019)
XC90 D5 Momentum aut.(2007)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Plaats reactie

Terug naar “C30”