V70 AUTOMAAT 2 L Diesel 5 CYL loopt warm met caravan in Frankrijk

harmenjan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 04.05.2017 - 19:49

Ik heb het volgende probleem. Mijn beide V70 (de vorige en de huidige) zijn/waren 163 pk diesels (2008 en 2012 bouwjaar) met een automaat. Het zijn super auto's met maar 1 mankement.

In Frankrijk met een caravan van 1350 kg erachter, lange hellingen en 25+ C buiten-temp kan de motor/automaat/airco combi zijn warmte onvoldoende kwijt en krijg ik de melding "motor warm, rij langzamer". op sommige stijle hellingen moet ik terug naar 40 km om te voorkomen dat de motor warm loopt.

- ik zorg dat ik minimaal 2500-3000 toeren draai, automatische bak in handmatige stand.
- het gebeurd bij een brandstof verbruik van 14+ l/100 km heuvel op
- gelukkig heb ik zo'n OBD stekker met een app op de telefoon dus kan ik de motor temp in de gaten houden.
- normaal rij ik ongeveer 105 km/uur met de caravan, maar zoals gezegd moet ik op lange hellingen terug in snelheid en in versnelling. vaak richting de 70 km/uur, maar bij langere/steilere hellingen in extreme gevallen terug naar 40. GEVAARLIJK.

Radiator uitgeblazen, auto altijd goed onderhouden, alles lijkt te werken. km stand nu 220.000, dus ook niet overdreven. Dit probleem heb ik dus al een jaar of 6.

Dealer gaat nu (na klagen bij Volvo customer care nederland) de auto nogmaals nakijken.

Hebben jullie nog lumineuze ideeën?

Ik ben van mening dat de koeler(s) te klein zijn bemeten voor een dieselmotor/automaat/airco combi. Ik vrees dat het toch een auto is die te veel voor een koud klimaat geproduceerd is?? of zit ik er nu vreselijk naast?? Bij BMW lachen ze me uit, koop maar een BMW en je hebt dit probleem nooit meer zeggen ze daar.

Wie de winnende oplossing heeft krijgt een fles goede wijn!
Gebruikersavatar
EMPool
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 06.09.2015 - 14:41

Laat je de automaat in de automatische stand staan?

mogelijk is de optie de automaat in manual stand te zetten en zodoende terug te schakelen bij heuvel op zodat de motor in hogere toeren blijft waardoor de waterpomp sneller draait en de koeling van de motor beter doorstroomt.

welkom btw.

het wordt gewaardeerd je netjes voor te stellen: viewforum.php?f=3
Laatst gewijzigd door EMPool op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Volvo S80 summum 2.5T 2007
- VW polo 1.3 on steroids 1983 <- sold
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Zijn al een paar topics over geweest in het verleden.

Voornaamste conclusie te kleine koelcapaciteit van de interkoeler en radiator.
Ik heb zelf een non turbo en na 2 ton een aluminium radiator van DO88.se er ingezet.
groter en meer ribbels en betere flow en koeling.

Hoe is je condensor van je airco?
Als die slecht is zal hij ook een hoop rijwind tegen houden.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Vroeger audi a6 gehad met dikke caravan er achter en ook ieder jaar naar spanje met temperaturen van boven de 30gr zellfs,zelfde combi van diesel met automaat hoge temperaturen en airco en nooit problemen gehad...automaat had ook een manuele stand maar die gebruikte ik alleen maar bij het klimmen as het echt steil was anders gewoon in automaatiche stand...Het probleem wat jij hebt heeft niks met je rijstijl te maken volgens mij maar wel met onvoldoende koel capaciteiten...Daar bedoel ik mee als je nu een goede of slechte rijstijl hebt,hij zal in bijde gevallen warm lopen...bij een goede rijstijl zal het gewoon iets langer duren...het enige wat je kunt doen is het toerental hoog houden dan gaan alle vloeistoffen sneller rond...een grotere intercooler plaatsen en ik weet niet of de Gt een koeler leiding heeft?Bij audi zat er een koeler leiding in de automaat en die werd vervangen iedere 60dkm samen met het onderhoud van de automaat...

Heeft dus niks met de combinatie diesel en automaat te maken...gewoon te weinig koeling onder zware omstandigheden...
Laatst gewijzigd door BendW op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27032
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Misschien een idee om een extra koeler op de automaat te plaatsen?
Nu raakt deze zijn warmte kwijt aan het koelwater en doormiddel van een eigen koeler gebeurd dit niet meer.
Scheelt nogal wat warmte die de radiateur nu anders kwijt moet zien te raken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Misschien rare tip maar mocht het echt te erg worden is een paardenmiddel om de verwarming in de auto aan te doen. Zo kan de motor de warmte beter kwijt. Vrees alleen dat je daar in hartje zomer geen vrienden mee maakt....
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
harmenjan
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 04.05.2017 - 19:49

Heren,

Bedankt voor de reacties.

Ik schakel handmatig, maar dat staat ook in de beschrijving.

Volvo gaat hey een en ander nakijken. Een oliekoeler extra bijbouwen durft de dealer niet. Officieel volvo niks voor beschikbaar.

Condensor zullen ze wel nakijken, maar ik geloof niet dat dat een probleem zal geven. Ik zal eens naar die do88.se radiator Kijken.

Ik houd jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Volgens mij staat dit topic in de verkeerde subgroep.
De 2L 5cyl D3 is pas geleverd vanaf 2010.
@ Topicstarter : Is je temperatuursensor nog wel OK?
probeer anders eens de verwarming op max, ventilator op max en je airco uit. Raampje open helpt dan ook. Je gebruikt dan je interieur radiator direct voor de motorkoeling. Scheelt bijna een kwart koelcapaciteit

[Mods edit; verplaatst naar juiste board]
Laatst gewijzigd door Rippie V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Nou... met die warmte buiten wil je wel van je airco gebruik maken lijkt me...
Als de dealer niks durft moet ie maar aan de lopendeband gaan werken bij een hondevoerfabriek
Zoek een goeie volvospecialist anders
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8449
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

harmenjan schreef: Bij BMW lachen ze me uit, koop maar een BMW en je hebt dit probleem nooit meer zeggen ze daar.
Mijn antwoord op een dergelijke reaktie zou geweest zijn...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

BlackcurrantV70 schreef:
harmenjan schreef: Bij BMW lachen ze me uit, koop maar een BMW en je hebt dit probleem nooit meer zeggen ze daar.
Mijn antwoord op een dergelijke reaktie zou geweest zijn...
Tsja,daar schiet je natuurlijk ook niets mee op...ondertussen rijd hij wel met een volvo die wel degelijk een probleem met de koeling...
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2729
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Aan je manier van rijden kan het zo te lezen in ieder geval niet liggen.
Heb je wel eens gekeken of je oplooprem niet blijft hangen?
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

En iets heel simpels is de caravan met belading + auto niet aan de zware kant. Als ik zie wat sommige mensen elk jaar weer meeslepen kan ik mij voorstellen dat heel wat combinaties de totale massa ruim overschrijden. Was zelf in de luxe positie om de auto met caravan eens op de weegbrug te zetten.

Ging dan wel om een Zafira maar die woog leeg al bijna 200kg meer dan op het kenteken staat. De caravan ging ook hard. Totaal gewicht schrok ik ook van. Als dan nog een keer de watertank gevuld wordt (25kg bij mij), wat pakken drinken voor onderweg dan gaat het ongemerkt heel hard.

Maar volgens mij moet een V70 wel wat kunnen hebben aan gewicht.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

Domme vraag: hoe is de conditie van de automaat? Wellicht teveel slip o.i.d.? Misschien een keer laten flushen voor een beter schakelgedrag en minder slip?
Ik heb mijn dealer destijds gevraagd hoe het zat met het trekken van een caravan (beladen max 1500kg) en de koeling en kreeg als reactie dat ik niets hoefde te doen.
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2729
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

M&M schreef: En iets heel simpels is de caravan met belading + auto niet aan de zware kant. Als ik zie wat sommige mensen elk jaar weer meeslepen kan ik mij voorstellen dat heel wat combinaties de totale massa ruim overschrijden. Was zelf in de luxe positie om de auto met caravan eens op de weegbrug te zetten.

Ging dan wel om een Zafira maar die woog leeg al bijna 200kg meer dan op het kenteken staat. De caravan ging ook hard. Totaal gewicht schrok ik ook van. Als dan nog een keer de watertank gevuld wordt (25kg bij mij), wat pakken drinken voor onderweg dan gaat het ongemerkt heel hard.

Maar volgens mij moet een V70 wel wat kunnen hebben aan gewicht.
Zal wel los lopen. Heb in het verleden met heel wat minder pk's heel wat meer kilo's (op papier, om over de werkelijkheid nog maar te zwijgen) probleemloos door Frankrijk gesleurd. En het max. trekgewicht is volgens mij 1600 kg, dus dan zou de caravan 250 kg oerbeladen moeten zijn.

Overigens verbaasd het me wel dat je het bij 2 achtereenvolgende Volvo's dit probleem hebt. Ik heb op caravantrekker.nl een vergelijkbare combi samengesteld en, kort samengevat, je moet de opbouw met extra bouten aan het chassis vast zetten. De ervaringen van andere V70's D3 (die daar ook te vinden zijn) zijn ook positief.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Heb je zo'n mooi spatscherm onder de auto? Die kan er in de zomer wel af en dan heb je gelijk wat extra frisse lucht onder de motor.
John-John
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 02.10.2016 - 20:26

Dit is een bekend "probleem" bij Volvo. Dus zo zeldzaam is het niet. Ik stond (enige jaren terug) met de V70 bij een benzine station te tanken net na Grenoble, bij aanvang van de route Napeleon, toen er een V70 voorzien van een caravan, met een gezinnetje ( dus allemaal verhitte en moeie koppies) ook stopte bij dat benzine station. en mij aanschoot voor hulp. Wij hebben toen zijn hagelnieuwe auto samen even op alle vloeistoffen nagegeken (hij had er geen bal verstand van) en die bleken allemaal keurig in orde te zijn. Het punt is dat de toenmalige dashboards niet voorzien waren van een temperatuurmeter. Dus je hebt geen idee hoe warm de motor werkelijk is, maar je krijgt wel in het dashboard te nodige teksten te zien, waar je het dan ook mee moet doen. Maar om een lang verhaal kort te houden, ik heb de meneer geadvieerd om via Gap om te rijden (weg vraag minder van de auto) dan met de route Napoleon.
Nou wil het verhaal dat ik onderweg was naar vrienden in Gillestre, en die waren ook in het bezit van een V70. Zij komen daar met regelmaat en toen ik e.e.a. vertelde bleek het een feest der herkenning te zijn. Veelvuldig hebben Volvo rijders daar dus problemen en staan dikwijls langs de kant van de weg hun motor te koelen. En ook mijn vriend had daar al eens gestaan en had daarna ook de dealer geraadpleegd en die kwam met het verhaal dat Volvo de sensoren voor b.v. de koeling heel erg strak afstelt waardoor er eerder dan nodig een alarmsignaal in het dashboard afgaat dat de motor/koeling warm loopt.....En dit zou weer vanwege de Amerikaanse claimcultuur zijn........Hoe dan ook, niet zeldzaam dus en voor mij een van de redenen om de eerdere V70 in te ruilen naar een my2015 model waarbij het dashboard weer gewoon voorzien is van en temperatuurmeter.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21005
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Jelmer de Jong schreef: Heb je zo'n mooi spatscherm onder de auto? Die kan er in de zomer wel af en dan heb je gelijk wat extra frisse lucht onder de motor.
Fout! Die zit er ook onder om de koellucht geforceerd langs de motor te geleiden zodat die niet direct onder de motor of langs de voorwielen verdwijnt.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8449
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

John-John, dat van die Amerikaanse claim cultuur is onzin, we spreken hier over een V70 met diesel motor, de V70 wordt in de USA al helemaal niet meer verkocht, alleen de XC70 nog en dan nooit met een diesel motor.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Rob2
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 20.03.2012 - 20:53
Locatie: Nijmegen

Je zou denken dat het "appeltje eitje" is voor zo'n V70 om de sleurhut mee naar boven te nemen !
indien het een producteigenschap is van de V70 dat dat té zwaar is valt me dat vies tegen.....

n.b. Wij rijden met onze camper o.b.v. een Fiat Ducato 3.0/160pk/ (+) 3,5t. de route Napoleon
zonder problemen op. Met zo'n zwaar ding naar beneden is, vind ik, een zwaardere opgave ;)
XC60 T8 AWD Inscriprion + winterline + panorama - denim blue MY2020
Volvo 240 GL knalrood 1989
XC40 T4 AWD momentum - Bus.Pack pro + winterline + panorama - osmium grey/ wit dak MY2019
Saab 99 GL 5-speed rood 2 drs.
V70 Dynamic line D3 5 cyl. + winterline - crystal white pearl MY2016 - Volvotune 185pk
S60 R-design D4 - Bus.Pack Pro + winter & security line + Driver support line Black sapphire MY2013
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”