80% vulling lpg

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
V480-S60
Geartronic member

Men doe aub je oogkleppen af en zorg dat de meer gevaarlijke punten van de auto aangepakt worden en zo praktisch een veel veiligere situatie in het alledaagse verkeer te krijgen, dan doorzagen over zoiets. Zorg dat garage's hun werk goed doen en zorg dat de APK meer is dan alleen een papieren veiligheid bijvoorbeeld.
Ben het met je eens. Het "gevaar" van LPG wordt veelal overschat. (maar dat heb ik al wel vaker verkondigd.)
Maar dat neemt niet weg dat er geen ondeskundige knutselaar aan moet gaan rommelen. En dat geldt voor alle ondeskundige acties met of aan je auto

En ik weet haast wel zeker dat dit het is wat en bart simpson en ik proberen duidelijk te maken.

Zolang je er geen verstand van hebt: blijf er af!!!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Jurgen S60
4th Gear member
Contacteer:

@Barry, bij het vullen van mijn 90l. krijg ik zeker geen tering herrie, dus zal de vulbegrenzer zeker goed zijn.
S60 for life!!

440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)

S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
Battlecruiser
8th Gear member

bart simpson schreef:
Jurgen S60 schreef:Veiligheid voor alles, maar ik denk dat LPG toch wel een veilige brandstof is, waarom mogen we dan niet tanken bij die onbemande pompen. Dit terwijl benzine klanten gewoon in kwade bui de slang kunnen rondspuiten en de hele toko laten ontploffen
Tuurlijk joh, Er is geen brandstof waarvan men de slang zo vaak vergeet af te koppelen als lpg, vrijwel ieder lpg station heeft er op zeer regelmatige basis mee te maken (meerdere keren per week?) vraag het ze maar eens.
Jep, maar dat heeft helemaal niets met de 80%vulling te maken. Al voór de 80%vulling is dat gevaar opgelost.

Jullie nemen de 80%vulling dus heel serieus omdat ooit een paar politici dat bedacht hebben als zijnde veilig. O.K. Maar langzamerhand ontstaat in dit topic de indruk dat niemand daar kritisch over mag doen.

Voorbeeld ter relativering; in NL is alle asbest taboe verklaard en het hele publiek is dus bang van alle asbest. Toch is slechts blauwe asbest gevaarlijk en niet grijze...

En de volgende overweging: benzine is mijlenver gevaarlijker en zelfs véél explosiever (zie de natuurkundeproeven) dan lpg. Er gebeuren veel meer ongelukken mee. Zou je dan niet wat meer verbale energie moeten stoppen in een betere benzinetank?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ging deze topic niet over 80% vulling van lpg?
Volvo for life
Ludo
6th Gear member

Jurgen S60 schreef:@Barry, bij het vullen van mijn 90l. krijg ik zeker geen tering herrie, dus zal de vulbegrenzer zeker goed zijn.
dat kun je daar niet altijd uit afleiden.
de vulbegrenzing is een mechanische klep.
die kan ook slecht (gaan) werken en/of open blijven staan.
Battlecruiser
8th Gear member

bart simpson schreef:Ging deze topic niet over 80% vulling van lpg?
Daar heb ik het ook voortdurend over, maar af en toe moet je ff didactische voorbeelden geven om onbegrip te bestrijden en relativering te bevorderen...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:
bart simpson schreef:Ging deze topic niet over 80% vulling van lpg?
Daar heb ik het ook voortdurend over, maar af en toe moet je ff didactische voorbeelden geven om onbegrip te bestrijden en relativering te bevorderen...
Ik vind dat iedere (brand)stof die onder druk opgeslagen is voldoende tricky is om er zorgvuldig mee om te gaan, jij niet dus.
Battlecruiser
8th Gear member

Tóch wel, maar een overdreven angst en een slaafs volgen van ál te amateuristisch bedachte voorzieningen niet dus...
Volvo Rules the Road
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:Tóch wel, maar een overdreven angst en een slaafs volgen van ál te amateuristisch bedachte voorzieningen niet dus...
Ah, JIJ weet het beter? je bent dus iets van een professioneel onderzoeker van deze materie?
Gast

Nu heb ik ergens een onderzoek (kan het niet weer vinden) gelezen dat de marge van een 80% beveiliging sterk overdreven was.
Zelfs bij extreme buiten temperaturen (verschillen Sahara) was 20% capaciteit ruim over bemeten.
Zelfs een beveiliging van 90% zou ruim voldoende zijn.

Er was zelfs een berekening bij (iets van uitzetten enz... kritieke grens 94% of zo).
Zal op zoek gaan!

Of is er iemand hier, die het ook kan berekenen?
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Eigenlijk lees ik dat eigenmachtig geknoei aan de veiligheidsmarge ten zeerste wordt afgeraden (terecht), lees ik dan tussen de regels door dat een lpg inbouw bedrijf wel voldoende kundig zou zijn om het veiligheidsventiel te verwijderen en daarmee aan de veiligheidsmarge te knoeien?

Denk niet dat er geen lpg installatie bedrijven zijn die dit niet zullen doen want ik ken er zowiezo 1 die hier zonder meer toe instaat is.
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

AlexV70 schreef:Nu heb ik ergens een onderzoek (kan het niet weer vinden) gelezen dat de marge van een 80% beveiliging sterk overdreven was.
Zelfs bij extreme buiten temperaturen (verschillen Sahara) was 20% capaciteit ruim over bemeten.
Zelfs een beveiliging van 90% zou ruim voldoende zijn.

Er was zelfs een berekening bij (iets van uitzetten enz... kritieke grens 94% of zo).
Zal op zoek gaan!

Of is er iemand hier, die het ook kan berekenen?
http://www.vrom.nl/get.asp?file=Docs/mi ... _PGS19.pdf
pagina 16:
kubieke uitzettingscoefficient: 0.003/K (Propaan)

dus .....

3% per 10°C temperatuursverschil

Verder ter overweging:
marges moeten ruim zijn, ook in geval van ongewenste tankopwarming van buitenaf (=brandje oid)
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Ludo
6th Gear member

Barry (Grillmeister) schreef: Denk niet dat er geen lpg installatie bedrijven zijn die dit niet zullen doen want ik ken er zowiezo 1 die hier zonder meer toe instaat is.
natuurlijk zijn die er.
maar ze beseffen niet dat het hele lpg gedoe een slechte naam heeft verkregen door hun zelf.
als de centen maar binnen zijn... daar draait het hun om, niks anders.
in geval van nood zijn ze ook niet thuis.
prutsers....
een werkelijk gerespecteerd bedrijf begint hier gewoon niet aan.
Gast

trompetje schreef:http://www.vrom.nl/get.asp?file=Docs/mi ... _PGS19.pdf
pagina 16:
kubieke uitzettingscoefficient: 0.003/K (Propaan)

dus .....

3% per 10°C temperatuursverschil
Dus bij een minimaal temp. verschil (in de tank) van 30 graden, is dus een 90% beveiliging nog niet zo vreemd?
Zal de rest eens rustig door lezen. Bedankt

trompetje schreef:
Verder ter overweging:
marges moeten ruim zijn, ook in geval van ongewenste tankopwarming van buitenaf (=brandje oid)
Daar kun dus geen marge tegen inbouwen. Dan is zelfs een marge van 50% niet voldoende.
Bij brand en een gastank heb je nog (ruim) de tijd om weg te komen.
Bij een benzinetank moet je wel heel hard kunnen lopen. Na een aanrijding heb je die tijd veelal niet.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Oja @ Bernhard,

Mij werd altijd verteld dat ik mijn benzine tank nooit leger dan 25% mocht rijden ivm het warmlopen van de benzine pomp. Over de lpg tank leegrijden is mij nooit wat verteld maar het zal wel het zelfde principe zijn.

Ben je trouwens al wat wijzer geworden?

Groet Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gast

Barry (Grillmeister) schreef:Over de lpg tank leegrijden is mij nooit wat verteld maar het zal wel het zelfde principe zijn.Groet Barry
Is afhankelijk of je een gastank met of zonder pomp hebt.
BiFuel is zonder pomp.
Vialle gas injectie is met pomp.
In principe ken je zeggen:
met verdamper = GEEN pomp
zonder verdamper = pomp
Battlecruiser
8th Gear member

bart simpson schreef:
Battlecruiser S80 schreef:Tóch wel, maar een overdreven angst en een slaafs volgen van ál te amateuristisch bedachte voorzieningen niet dus...
Ah, JIJ weet het beter? je bent dus iets van een professioneel onderzoeker van deze materie?
Het professioneel onderzoek van het gedrag van topicbezoekers kan je inderdaad wel aan mij overlaten, ja! Dat staat los van onderzoek naar technische specificaties. Verder weet ik voldoende van de materie om genoemde stelling te kunnen doen. Dat het je niet bevalt, is spijtig.
Volvo Rules the Road
Ludo
6th Gear member

AlexV70 schreef:
met verdamper = GEEN pomp
zonder verdamper = pomp
precies, nóg een reden om de 80% begrenzer niet weg te halen bij systemen met pomp.
er zit nl ook nog een beluchtingsslang in.
als je méér tankt dan de 80%, heb je kans dat er vloeibaar lpg in de pomp terechtkomt.
zo heeft de pomp geen smering meer en loopt geheid vast.

veel problemen en slechte systemen hoor je dan links en rechts.... :roll:
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:
bart simpson schreef:
Het professioneel onderzoek van het gedrag van topicbezoekers kan je inderdaad wel aan mij overlaten, ja! Dat staat los van onderzoek naar technische specificaties. Verder weet ik voldoende van de materie om genoemde stelling te kunnen doen. Dat het je niet bevalt, is spijtig.
En dat de wetgever het dan weer oneens met jou is dat is voor jou dan weer spijtig, toch zijn zij het die de regels bepalen en niet jij...

En over dat niet bevallen, als eenieder die zelf aan zijn beveiliging zou gaan lopen kloten met een klap ver weg zou zijn, waarom zou mij dat niet bevallen?
Battlecruiser
8th Gear member

TS... Je weet toch hoe het in een democratie werkt? Wetten worden weliswaar gemaakt door de wetgever, maar het volk mag daar kritiek op hebben en via electorale druk (o.a. via opiniepeilingen etc. etc.) is de wetgever vaak bereid om op zijn dwalingen terug te komen.

Oftewel: de wens tot wetswijzigingen komt vaak uit het volk voort. je doet net of een wet een bevel is, waar geen verandering aan mogelijk is.

Dat is dus niet zo...

En dat bevallend zinnetje snapte je niet, geeft niet.
Volvo Rules the Road
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”