Die FIAT is van nature een bus waar doorgaans een grotere radiator in hangt.
Voor een V70 zou je er versterkte koeling in kunnen maken. Sommige merken bieden dat aan en vaak betekent dat een grotere radiator en een koelfan met 7 bladen in plaats van 5. Die koelfan kun je zelf doen, je moet h'm alleen even kopen ...
V70 AUTOMAAT 2 L Diesel 5 CYL loopt warm met caravan in Frankrijk
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21005
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6395
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Wat was de motortemperatuur op dat moment dan precies? Ben daar wel benieuwd naar.harmenjan schreef: - gelukkig heb ik zo'n OBD stekker met een app op de telefoon dus kan ik de motor temp in de gaten houden.
Mijn schoonvader had zowel met zijn V70 D5 GT als later zijn V50 D5 GT ook problemen met het warmlopen van de motor en/of automaat. Beide auto's dealer onderhouden. 2 jaar geleden nog de Brennerpas over met meer dan 35 graden buitentemperatuur en een Fendt van 1700 Kg. aan de haak. Motortemperatuur helemaal in het rood nog voordat we de top hadden bereikt. Ik zijn caravan erachter mijn XC90 D5 met GT hij mijn vouwwagen. Fluitend de berg op en de temperatuur meter gaf bij mij geen krimp. Waar zit hem dat dan in?
Zo maar een suggestie: vervang de thermostaat eens. Hoewel die volgens de dealer nooit stuk gaat bleek na vervanging deze wel degelijk niet goed te werken (hij bleef bij mij altijd open staan waardoor het opwarmen veel te lang duurde).
Persoonlijk vind ik 2500-3000 toeren berg op in sommige gevallen trouwens nog aan de lage kant...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
XC90 heeft een grotere oliekoeler.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6395
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Voor de automaat dan toch? In dit topic gaat het over de motortemperatuur volgens mij.Jelmer de Jong schreef: XC90 heeft een grotere oliekoeler.
Of ligt daar een link?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 16.03.2012 - 22:36
- Locatie: Gelderland
Dit klinkt inderdaad erg herkenbaar. Rijdend met caravan van circa 1.500 kg liep mijn vorige V70 (MY08, d5 185pk) heel snel warm bij buitentemperaturen boven de 30c. Volgens de dealer hoger in de toeren houden, maar in een lager verzet dan 4e versnelling over de Peage is geen feest. Het ontbreken van een motertemperatuurmeter is erg vervelend aan dit model. Afgelopen jaar met een nieuwe V70 D4 (MY16), met temperatuurmeter, geen enkel probleem ervaren.
XC60 T8 MY2019 Inscription, Denim Blue (2023 -)
V70 D4 MY2016 Polar+, Magic Blue (2016 - 2023)
V70 D5 MY2008 Momentum, Barantz Blue (2011 -2016)
Saab 9.3 Estate 1.8T MY 2009 Norden, Ice Blue (2009 - 2011)
V50 2.0 MY2005 Kinetic, Barantz Bue (2005-2009)
- dik999
- 5th Gear member
- Berichten: 1226
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46
ook onze V70 liep behoorlijk warm met een 1300 kg zware caravan er achter en drie volwassenen en twee kinderen. Veel bagage in ruim.
Toch verbaast het mij dat de auto zo snel warm loopt. Houdt hem goed in de toeren en toch krijg je de waarschuwing dat het allemaal te warm wordt.
Toch verbaast het mij dat de auto zo snel warm loopt. Houdt hem goed in de toeren en toch krijg je de waarschuwing dat het allemaal te warm wordt.
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
- Sjo
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
- Locatie: zuid Limburg
Is dit euvel alleen bij de diesels of ook bij de benzine modellen met automaat? Wij zijn namelijk ook aan het kijken voor een v70 en hebben een caravan van ongeveer 1400kg.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04.05.2017 - 19:49
Heren,
Update over de vragen:
Thermostaat al eens vervangen bij de vorige-> hielp niks
Bodemplaat aleens weggelaten (huidige auto) -> hielp niks
Meer toeren, doet niks.
Fan met meer bladen, zou kunnen..... idee
Grotet oliekoeler van xc 90 plaatsen, als het past zou dat een oplossing kunnen zijn.
Extra koelcapaciteit, wil volvo dealer niet doen, is niks officieels van volvo voor (wie heeft dat gedaan in het veleden)
@joos, is Jou V70 D4 MY2016 een automaat? Dan zal dat de oplossing moeten worden in de toekomst vrees ik
Ik zit zelf te denken aan een water vernevelaar voor de radiator. Met een pompje en 25 liter in de achtebak. Kan ik als nodig wat water op de radiator sproeien voor extra koel vermogen.
Tja.....
O ja, caravan ieder jaar in onderhoud. Geen problemen. En qua gewicht geen punt (helaas)
Update over de vragen:
Thermostaat al eens vervangen bij de vorige-> hielp niks
Bodemplaat aleens weggelaten (huidige auto) -> hielp niks
Meer toeren, doet niks.
Fan met meer bladen, zou kunnen..... idee
Grotet oliekoeler van xc 90 plaatsen, als het past zou dat een oplossing kunnen zijn.
Extra koelcapaciteit, wil volvo dealer niet doen, is niks officieels van volvo voor (wie heeft dat gedaan in het veleden)
@joos, is Jou V70 D4 MY2016 een automaat? Dan zal dat de oplossing moeten worden in de toekomst vrees ik
Ik zit zelf te denken aan een water vernevelaar voor de radiator. Met een pompje en 25 liter in de achtebak. Kan ik als nodig wat water op de radiator sproeien voor extra koel vermogen.
Tja.....
O ja, caravan ieder jaar in onderhoud. Geen problemen. En qua gewicht geen punt (helaas)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35
@TS, ik raad je aan om dit draadje ook even te lezen op het andere forum:
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=16963&page=1
mijn ervaring:
Ik heb in 6000km caravannen met een 1800KG "hut" nu tweemaal de melding gehad, van hoge motortemp/ rijdt langzamer. Dat was 1x in de auvergne bij millau, lang stuk omhoog en 1x bij lyon, ook lang stuk omhoog. beide keren buitentemp 30+. Telkens reed ik per ongeluk in een te hoog verzet, en te hard (100km/u) terugschakelen en vertragen (80km/u) hielp meteen.
Dat afzakken naar 40 is wel heel draconisch in mijn optiek.
Misschien kan je eens beginnen met het meten van je temperatuur, er zijn tegenwoordig diverse oplossingen, waarbij een bluetooth OBD dongle icm een iphone/android app het goedkoopst is.
succes
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=16963&page=1
mijn ervaring:
Ik heb in 6000km caravannen met een 1800KG "hut" nu tweemaal de melding gehad, van hoge motortemp/ rijdt langzamer. Dat was 1x in de auvergne bij millau, lang stuk omhoog en 1x bij lyon, ook lang stuk omhoog. beide keren buitentemp 30+. Telkens reed ik per ongeluk in een te hoog verzet, en te hard (100km/u) terugschakelen en vertragen (80km/u) hielp meteen.
Dat afzakken naar 40 is wel heel draconisch in mijn optiek.
Misschien kan je eens beginnen met het meten van je temperatuur, er zijn tegenwoordig diverse oplossingen, waarbij een bluetooth OBD dongle icm een iphone/android app het goedkoopst is.
succes
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 16.03.2012 - 22:36
- Locatie: Gelderland
@HarmenJan: Beide auto's zijn handgeschakeld.
In 2012 voor het eerst met de caravan op pad geweest. Deze caravan van mijn schoonouders, woog ca 1.600 kg en de auto had ca 200.000 km gelopen. Het was hartje zomer, maar geen enkel probleem. In 2014, met een lichtere caravan, ging het voor het eerst mis. Met terugschakelen en tempo verlagen was de temperatuur echter wel onder controle te krijgen. In 2015 was het erg heet en op de peage vanuit het zuiden terug naar Ardeche continue de melding van warmte, airco schakelde steeds uit en niets hielp (langzamer rijden, lang stoppen, hoger in de toeren). Ook op binnenweg door de Ardeche, waar we ca 60km/uur reden ging de melding niet meer uit en hebben we contact met de dealer gezocht. De auto had toen ca 320.000 km gelopen.
MY16 heeft een temperatuurmeter en dat geeft meer controle over de motortemperatuur en nodige acties om deze op een normaal niveau te houden.
In 2012 voor het eerst met de caravan op pad geweest. Deze caravan van mijn schoonouders, woog ca 1.600 kg en de auto had ca 200.000 km gelopen. Het was hartje zomer, maar geen enkel probleem. In 2014, met een lichtere caravan, ging het voor het eerst mis. Met terugschakelen en tempo verlagen was de temperatuur echter wel onder controle te krijgen. In 2015 was het erg heet en op de peage vanuit het zuiden terug naar Ardeche continue de melding van warmte, airco schakelde steeds uit en niets hielp (langzamer rijden, lang stoppen, hoger in de toeren). Ook op binnenweg door de Ardeche, waar we ca 60km/uur reden ging de melding niet meer uit en hebben we contact met de dealer gezocht. De auto had toen ca 320.000 km gelopen.
MY16 heeft een temperatuurmeter en dat geeft meer controle over de motortemperatuur en nodige acties om deze op een normaal niveau te houden.
Laatst gewijzigd door Joos op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 T8 MY2019 Inscription, Denim Blue (2023 -)
V70 D4 MY2016 Polar+, Magic Blue (2016 - 2023)
V70 D5 MY2008 Momentum, Barantz Blue (2011 -2016)
Saab 9.3 Estate 1.8T MY 2009 Norden, Ice Blue (2009 - 2011)
V50 2.0 MY2005 Kinetic, Barantz Bue (2005-2009)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27032
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Die is inderdaad voor de automaat.Gouwe schreef:Voor de automaat dan toch? In dit topic gaat het over de motortemperatuur volgens mij.Jelmer de Jong schreef: XC90 heeft een grotere oliekoeler.
Of ligt daar een link?
Op dit moment wordt de automaat van de TS gekoeld doormiddel van een warmtewisselaar welke zijn warmte kwijt raakt aan het koelwater.
Een aparte oliekoeler op de automaat doet dit niet en zorgt er zelf voor dat de bakolie gekoeld wordt.
Het voordeel? Doordat het koelwater niet extra verwarmd wordt door de warmtewisselaar van de automaat blijft er extra capaciteit over om de motor te koelen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8449
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Zoals NJ8 al vermeldde, een OBD II dongle met BT of Wifi erop en je kan je motortemperatuur makkelijk monitoren.
Mijn XC70 MY12 heeft ook geen temperatuurmeter, dus heb ik voor 10€ zo een OBD II ding gekocht omdat ik benieuwd was, werkt perfect in combinatie met mijn iPhone.
Ik heb nog nooit last gehad van te hoge temperatuur, maar ik gebruik geen sleurhut, ik ga naar B&Bs in Frankrijk...
Mijn XC70 MY12 heeft ook geen temperatuurmeter, dus heb ik voor 10€ zo een OBD II ding gekocht omdat ik benieuwd was, werkt perfect in combinatie met mijn iPhone.
Ik heb nog nooit last gehad van te hoge temperatuur, maar ik gebruik geen sleurhut, ik ga naar B&Bs in Frankrijk...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6395
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Check!fredhead schreef:Die is inderdaad voor de automaat.Gouwe schreef:Voor de automaat dan toch? In dit topic gaat het over de motortemperatuur volgens mij.Jelmer de Jong schreef: XC90 heeft een grotere oliekoeler.
Of ligt daar een link?
Op dit moment wordt de automaat van de TS gekoeld doormiddel van een warmtewisselaar welke zijn warmte kwijt raakt aan het koelwater.
Een aparte oliekoeler op de automaat doet dit niet en zorgt er zelf voor dat de bakolie gekoeld wordt.
Het voordeel? Doordat het koelwater niet extra verwarmd wordt door de warmtewisselaar van de automaat blijft er extra capaciteit over om de motor te koelen
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04.05.2017 - 19:49
Bedankt heren,
Helaas gebruik ook ik al een paar jeer de obd dongle en de iphone. Je hebt idd meer comtrole, maar op bv het lange steile stuk bij millau blijft het problematisch en moet ik terug. Wel geeft het de mogelijkeid eerder te reageren en voor dat de aircomuitvalt snelheid te verminderen en op 60-70 de berg te beklimmen. Maar ik blijf erbij dat een auto van 75000 euro dit soort problemen niet zou moeten hoeven hebben. Gewoon, volgens mij, een te krappe koeling.
Helaas gebruik ook ik al een paar jeer de obd dongle en de iphone. Je hebt idd meer comtrole, maar op bv het lange steile stuk bij millau blijft het problematisch en moet ik terug. Wel geeft het de mogelijkeid eerder te reageren en voor dat de aircomuitvalt snelheid te verminderen en op 60-70 de berg te beklimmen. Maar ik blijf erbij dat een auto van 75000 euro dit soort problemen niet zou moeten hoeven hebben. Gewoon, volgens mij, een te krappe koeling.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6395
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik snap de link met de (lage) snelheid niet helemaal. Is die helling dan zo steil? Ik ken de helling die jij noemt niet. Waarom wil je snelheid minderen of kun je gewoon niet harder?harmenjan schreef: .........snelheid te verminderen en op 60-70 de berg te beklimmen............
Blijft de vraag nog open staan: welke temperatuur heb je nu dan gemeten?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 4th Gear member
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35
Hmm, dan weet je dus hoe de temperatuur is op een vlakke weg, bij 30C? Wat is die?
En wat is de temperatuur als de melding erin komt?
Een paar 'out of the box' opties wat ik zou doen;
Je zou een tuning kunnen overwegen, geoptimaliseerd richting koppel. Daar kan volvotune in Elst je bij helpen.
Ook zou ik mn automaat laten flushen. Dit kan allemaal helpen je temperatuur te verlagen.
En misschien toch mn radiator vervangen, kan zijn dat deze in 220.000 km wat te lijden heeft gehad.
En wat is de temperatuur als de melding erin komt?
Een paar 'out of the box' opties wat ik zou doen;
Je zou een tuning kunnen overwegen, geoptimaliseerd richting koppel. Daar kan volvotune in Elst je bij helpen.
Ook zou ik mn automaat laten flushen. Dit kan allemaal helpen je temperatuur te verlagen.
En misschien toch mn radiator vervangen, kan zijn dat deze in 220.000 km wat te lijden heeft gehad.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04.05.2017 - 19:49
Super bedankt voor het meedenken.
Melding komt erin bij 120 gr water temp. Dat is een normale melding bij die temp
Watertemp bij 30 graden buitentemp op vlak is rond de 100 gr. maar zodraner wat helling in komt en het verbruik oploopt naar 13-14 liter per 100 km, dan loopt te temp op. Bij lange steilere hellingen gaat het brandstofverbruik naar 18-20 liter/100 km en dan gaat het hard. Dan kan de motor/airco/automaat combo zijn warmte niet meer voldoende kwijt.
Geen reden tot tunen wat mij betreft. Kracht/koppek (400 nm, 163 pk) is ruim voldoende, ik zou wel met 130 de bult op kunnen, het is puur warmte afgifte probleem.
Als de radiator vervangen he tprobleem oplost is dat geen pint, dan doe ik dat meteen, maar gezien het feit dat het met 150.0000 km een jaar vorig jaar zomer het ook al gebeurde verwacht ik dat niet. En de vorige v70 hed het zelfde probleem. Bij 150.000 km en bij 350.000 km met de zelfde radiator.
Alleen een betere, grotere, dikkere radiator of een extra (grote) olie koeler kan dit volgens mij oplossen, maar na maandag weten we meer want dan gaat de dealer in O'zaal het een en ander meten hieraan (op verzoek van Volvo nederland). Ik houdt jullie op de hoogte.
Ps de helling bij Millau is 10 km lang en heeft een hoog stijgings% over een lang stuk, maar het gebeurd al in mindere mate op de weg richting lyon in midden frankrijk. De lang rollende heuvels daar is vaak al voldoende om richting de top op 120 gr te zitten als ik niet eerder snelheid terug neem. En dan rij ik maar 95-100 km/uur.
Melding komt erin bij 120 gr water temp. Dat is een normale melding bij die temp
Watertemp bij 30 graden buitentemp op vlak is rond de 100 gr. maar zodraner wat helling in komt en het verbruik oploopt naar 13-14 liter per 100 km, dan loopt te temp op. Bij lange steilere hellingen gaat het brandstofverbruik naar 18-20 liter/100 km en dan gaat het hard. Dan kan de motor/airco/automaat combo zijn warmte niet meer voldoende kwijt.
Geen reden tot tunen wat mij betreft. Kracht/koppek (400 nm, 163 pk) is ruim voldoende, ik zou wel met 130 de bult op kunnen, het is puur warmte afgifte probleem.
Als de radiator vervangen he tprobleem oplost is dat geen pint, dan doe ik dat meteen, maar gezien het feit dat het met 150.0000 km een jaar vorig jaar zomer het ook al gebeurde verwacht ik dat niet. En de vorige v70 hed het zelfde probleem. Bij 150.000 km en bij 350.000 km met de zelfde radiator.
Alleen een betere, grotere, dikkere radiator of een extra (grote) olie koeler kan dit volgens mij oplossen, maar na maandag weten we meer want dan gaat de dealer in O'zaal het een en ander meten hieraan (op verzoek van Volvo nederland). Ik houdt jullie op de hoogte.
Ps de helling bij Millau is 10 km lang en heeft een hoog stijgings% over een lang stuk, maar het gebeurd al in mindere mate op de weg richting lyon in midden frankrijk. De lang rollende heuvels daar is vaak al voldoende om richting de top op 120 gr te zitten als ik niet eerder snelheid terug neem. En dan rij ik maar 95-100 km/uur.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35
Reden waarom ik tuning/ softwareoptimalisatie heb geopperd, is dat er bij een bepaalde hoeveelheid energie in de ongetunde situatie x koppel beschikbaar is. Om in de getunede situatie dezelfde x koppel te bereiken is in de regel minder energie nodig. Dus minder warmteontwikkeling. Obbe kan je dit voorrekenen.
De automaat flushen kan ook helpen. Oude olie verliest smerende en koelende eigenschappen. Vervangen = betere werking en minder warmte bij gelijke energie.
Mijn Xc70 loopt op tot 103 graden op vlakke weg bij dit soort temperaturen, even ter vergelijk. Zonder aanhanger niet warmer dan 90.
De automaat flushen kan ook helpen. Oude olie verliest smerende en koelende eigenschappen. Vervangen = betere werking en minder warmte bij gelijke energie.
Mijn Xc70 loopt op tot 103 graden op vlakke weg bij dit soort temperaturen, even ter vergelijk. Zonder aanhanger niet warmer dan 90.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Heb het verhaal niet helemaal gelezen maar schakelt de ventilatie wel in? Het hogere motortoerental zorgt voor sneller rondpompen koelwater, de electrische fan zorgt voor meer lucht door de radiator. Dus meer koeling, tenzij het ding niet werkt....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04.05.2017 - 19:49
@MN-NL: helaas wel, was het maar zo simpel. Motor toerental doe ik ook. En de rest.
@NJ8: begrijp ik volledig, flushing. Auto in mei gekocht met 155000 op de teller, geflushed en toen met de caravan op pad gegaan. Zat dus nieuwe
Olie in. Helaas.
@NJ8: begrijp ik volledig, flushing. Auto in mei gekocht met 155000 op de teller, geflushed en toen met de caravan op pad gegaan. Zat dus nieuwe
Olie in. Helaas.