zie ook deze topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=15
dit is een veel gebruikte zomerband op een V40:
Continental PremiumContact 2
Grip bij droge condities 1.9
Remeigenschappen bij droge condities 1.8
Grip bij natte condities 2.2
Remeigenschappen bij natte condities 2.2
Grip bij sneeuw 3.9
Comfort 1.6
Geluid (binnen auto) 1.4
Geluid (buiten auto) 1.6
Slijtage band 2.3
Dit is het winterbandenalternatief van Continental:
Continental WinterContact TS 810
Grip bij droge condities 1.6
Remeigenschappen bij droge condities 1.8
Grip bij natte condities 1.8
Remeigenschappen bij natte condities 1.8
Grip bij sneeuw 2.1
Comfort 1.9
Geluid (binnen auto) 1.8
Geluid (buiten auto) 2.0
Slijtage band 1.7
[Een lage score staat voor een goede prestatie]
bron: www.tyretest.com
Bij nat weer en bij sneeuw zijn er duidelijke verschillen zichtbaar tussen zomer en winterbanden.
Winterbanden
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
-
- 2nd Gear member
De 945 GLE staat op Dunlop Wintersport 3D 195/65/15 91H, perfecte band.
De V50 2.0D stat op GoodYear Ultragrip Performance 205/55/16 91H deze geeheel nieuwe band doet het iets minder dan de Dunlop vindt ik.
Eric
De V50 2.0D stat op GoodYear Ultragrip Performance 205/55/16 91H deze geeheel nieuwe band doet het iets minder dan de Dunlop vindt ik.
Eric
Volvo 245 GLT 1988 (in Sweden)
Volvo S60 R T-5 2002 (in sweden)
Volvo V70 2.5 TDI Europe line, 1998
Volvo 855 2.5 10V, 1994
Volvo V70 Professional Pack 2009, Black Stone solid, Cranberry (rood) leer
Volvo 945 GLE 2.3i 1991
Volvo V50 2.0D 2005
Volvo 480 ES 1.7 1989
Volvo 480 TURBO 1990
Volvo S60 R T-5 2002 (in sweden)
Volvo V70 2.5 TDI Europe line, 1998
Volvo 855 2.5 10V, 1994
Volvo V70 Professional Pack 2009, Black Stone solid, Cranberry (rood) leer
Volvo 945 GLE 2.3i 1991
Volvo V50 2.0D 2005
Volvo 480 ES 1.7 1989
Volvo 480 TURBO 1990
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- v40fan
- 6th Gear member
Dit bericht is op verzoek van Ben door mij "overgeheveld" van een rubriek waarin het kennelijk niet thuishoorde en nu dus naar de rubriek banden overgebracht
Is het niet zo dat het voordelig verschil van winterbanden ten opzichte van gewone (zomer) banden pas tot uitdrukking komt bij temperaturen onder 7 graden?
Als particuliere autobezitter, ik heb geen werkgever (meer) die de kosten van winterbanden voor zijn rekening neemt, vind ik dat de montage van winterbanden, zeker voor de tijd gedurende welke je ze in ons land ècht nodig hebt, behoorlijk in de papieren loopt.
Ik snap de voordelen natuurlijk wel maar ik denk dat je met een voorzichtige, vooral defensieve, rijstijl ook een heel eind komt.
Let wel, als ik niet weg moet kan ik gewoon thuisblijven, ik ben me ervan bewust dat niet iedereen daarin zelf kan kiezen.
Is het niet zo dat het voordelig verschil van winterbanden ten opzichte van gewone (zomer) banden pas tot uitdrukking komt bij temperaturen onder 7 graden?
Als particuliere autobezitter, ik heb geen werkgever (meer) die de kosten van winterbanden voor zijn rekening neemt, vind ik dat de montage van winterbanden, zeker voor de tijd gedurende welke je ze in ons land ècht nodig hebt, behoorlijk in de papieren loopt.
Ik snap de voordelen natuurlijk wel maar ik denk dat je met een voorzichtige, vooral defensieve, rijstijl ook een heel eind komt.
Let wel, als ik niet weg moet kan ik gewoon thuisblijven, ik ben me ervan bewust dat niet iedereen daarin zelf kan kiezen.
met vriendelijke groet tekent, V40fan
My other car weights over 100 kg less then half my Volvo and has no radio, no airbag(s), no roofrail not even a roof....but it has 50 hp extra!
Mein anderes fahrzeug wiegt mehr als 100 kg weniger als die hälfte meiner Volvo und hat kein radio, kein airbag(s), kein dachträger und sogar kein dach....Aber es verfügt gerade über 50 zusatzliche PS!
My other car weights over 100 kg less then half my Volvo and has no radio, no airbag(s), no roofrail not even a roof....but it has 50 hp extra!
Mein anderes fahrzeug wiegt mehr als 100 kg weniger als die hälfte meiner Volvo und hat kein radio, kein airbag(s), kein dachträger und sogar kein dach....Aber es verfügt gerade über 50 zusatzliche PS!
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Die grens van 7 graden is geen absolute, maar een relatieve grens. Het winterbandenrendement wordt onder de 7 graden extra hoog, maar ook boven de 7 graden is er een aardig rendement.
Want een paar procent scheelt bij een beetje snelheid vaak nét die meter remweg die nodig is om nét niet tegen die ander aan te knallen.
Want een paar procent scheelt bij een beetje snelheid vaak nét die meter remweg die nodig is om nét niet tegen die ander aan te knallen.
Volvo Rules the Road
- v40fan
- 6th Gear member
Hé Ton,
Ik bestrijd de voordelen van winterbanden niet maar bij de defensieve manier waarop ik rijd en het aantal kilometers dat ik onder winterse omstandigheden afleg blijf ik het een dure grap vinden. Daar komt nog bij dat wanneer de volgende auto een andere bandenmaat zou hebben, je weer opnieuw voor uitgaven komt te staan.
Ik weet 't, een schade kost meer. Maar verder dan één keer de Kerstmarkt in Keulen kom ik 's winters Duitsland niet in....
Ik bestrijd de voordelen van winterbanden niet maar bij de defensieve manier waarop ik rijd en het aantal kilometers dat ik onder winterse omstandigheden afleg blijf ik het een dure grap vinden. Daar komt nog bij dat wanneer de volgende auto een andere bandenmaat zou hebben, je weer opnieuw voor uitgaven komt te staan.
Ik weet 't, een schade kost meer. Maar verder dan één keer de Kerstmarkt in Keulen kom ik 's winters Duitsland niet in....
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Dat is wel zo, maar vaak zijn de meters dichtbij huis het gevaarlijkst. In de wijk wordt het slechtst gestrooid of is de weg niet drooggereden door veel verkeer. In scherpe bochten kan je met enige gladheid al slippen met 10km per uur.
Je kan best zelf heel veilig rijden, maar die ene slechte chauffeur die je tegenkomt, schuift misschien tóch tegen je aan als je 'm niet succesvol kan ontwijken met je zomerbanden.
Ik bedoel dus: het is inderdaad een flinke eenmalige uitgave, maar je krijgt er een groot stuk extra veiligheid voor terug.
En als je gewoon altijd Volvo blijft rijden, blijven die wintervelgen gewoon passen. 2e Hands zijn ze trouwens ook vaak te koop.
Je kan best zelf heel veilig rijden, maar die ene slechte chauffeur die je tegenkomt, schuift misschien tóch tegen je aan als je 'm niet succesvol kan ontwijken met je zomerbanden.
Ik bedoel dus: het is inderdaad een flinke eenmalige uitgave, maar je krijgt er een groot stuk extra veiligheid voor terug.
En als je gewoon altijd Volvo blijft rijden, blijven die wintervelgen gewoon passen. 2e Hands zijn ze trouwens ook vaak te koop.
Volvo Rules the Road
- v40fan
- 6th Gear member
Zoals gezegd, je hebt hartstikke gelijk maar een mens moet prioriteiten stellen. Zeker "vutters" zoals ik. Je hoort me niet klagen hoor maar àls we onszelf dan beperkingen moeten opleggen dan rijden we 's winters wat minder en vooral rustig, houden we onze all-risk en laten we de winterbanden even voor wat ze zijn, \:D/ je kunt niet alles hebben hè?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Ook op vutters moeten we zuinig zijn, Volvo-ers die de stap naar de S40/V50 hebben gemaakt hebben vaak nog een goed setje winterbanden/winterwielen staan, misschien...... heel misschien, willen zij er vanaf?v40fan schreef:Zoals gezegd, je hebt hartstikke gelijk maar een mens moet prioriteiten stellen. Zeker "vutters" zoals ik. Je hoort me niet klagen hoor maar àls we onszelf dan beperkingen moeten opleggen dan rijden we 's winters wat minder en vooral rustig, houden we onze all-risk en laten we de winterbanden even voor wat ze zijn, \:D/ je kunt niet alles hebben hè?
- v40fan
- 6th Gear member
Nou Bart dank je dat klinkt goed en vooral erg aardig! Maar, voordelig te koop in deze tijd?
Passen die V40-wielen (sorry, banden) dan niet meer onder hun nieuwe S40/V50? Ik vrees dat ze er pas na de winter vanaf willen zodat ze dan te laat beschikbaar komen wat denk jij? Of zouden die bezitters nu gaan reageren?
Passen die V40-wielen (sorry, banden) dan niet meer onder hun nieuwe S40/V50? Ik vrees dat ze er pas na de winter vanaf willen zodat ze dan te laat beschikbaar komen wat denk jij? Of zouden die bezitters nu gaan reageren?
- s80t6
- 3rd Gear member
ik ben ook nog steeds in dubio, maar ben er zo langzamerhand wel uit, ik wil ook een setje winderbanden incl. velgen, alleen heb ik geen idee waar ik die het goedkoopste kan scoren. bij de dealer was ik 1100 kwijt maar dat moet vast goedkoper kunnen.
Ik wil wel persé zwarte stalen velgen erbij, want dat ziet iedereen dat je winterbanden en misschien wel een wintersport erbij kan betalen.
Ik wil wel persé zwarte stalen velgen erbij, want dat ziet iedereen dat je winterbanden en misschien wel een wintersport erbij kan betalen.

bekijk en becomplimenteer mijn auto in mijn Persoonlijke Gallerij
> > > better safe then sorry < < <
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
De new S40/V50 heeft 5 gats velgen ipv de 4 gats die de oude S40/V40 kenmerkten, alleen de S40/V50 1.6/1.8 en 1.6D kunnen op 15" velgen terwijl alle S40/V40's op 15" kunnen, iemand die een S40/V50 gekocht heeft kan vrijwel nooit met zijn oude banden toe en nooit met zijn oude velgen.v40fan schreef:Nou Bart dank je dat klinkt goed en vooral erg aardig! Maar, voordelig te koop in deze tijd?
Een goed setje winterwielen (6-7mm) mag gebruikt max € 400,-- kosten, je haalt voor € 800,-- tenslotte al een setje nieuwe.
-
- 3rd Gear member
Ben op dit moment in Spanje. Heb op de heenreis door Baskenland welgeteld drie auto´s voor mijn neus in de slip zien raken (regen, 6 graden). Ze hielden (gelukkig) allen de auto op de weg.
Let wel, ze reden amper 90. Ik heb met de winterbanden zonder problemen met 100 door kunnen tuffen.... Ook in de bochten. De grip is werkelijk subliem!
Moraal van dit verhaaltje lijkt me duidelijk...
Let wel, ze reden amper 90. Ik heb met de winterbanden zonder problemen met 100 door kunnen tuffen.... Ook in de bochten. De grip is werkelijk subliem!
Moraal van dit verhaaltje lijkt me duidelijk...
- v40fan
- 6th Gear member
Tja Ollecram, Ik zou op dit moment ook best even in Spanje willen kijken, maar ja zonder winterbanden.....En om voor die schamele 6 graden dat hele stuk te rijden....
Ik denk dat we hier ongeveer dezelfde temperatuur halen terwijl het hier bovendien alleen maar een beetje miezert. :lookslikerain:
Maar ik begrijp de boodschap Marcel. Pas jij intussen goed op jezelf?
Ik denk dat we hier ongeveer dezelfde temperatuur halen terwijl het hier bovendien alleen maar een beetje miezert. :lookslikerain:
-
- 3rd Gear member
Temperatuur inmiddels een aangename 15 graden. Met een lekker zonnetje...v40fan schreef:Tja Ollecram, Ik zou op dit moment ook best even in Spanje willen kijken, maar ja zonder winterbanden.....En om voor die schamele 6 graden dat hele stuk te rijden....
Op mijzelf en vrouw passen moet men hier zeker. Het verkeer is toch een ietwat chaotischer dan in ons landje....
Cheers,
Marcel
-
- 5th Gear member
@V40 ik heb zelf mijn banden met velgen voor 295€ bij derk petersen gekocht in nieuw buinen je kan hem vinden op www.forsgoedkoper.nl
Groet Barry
p.s. het is mischien een stukje rijden uit brabant maar je krijgt er ook nog een jaar garantie op.
Groet Barry
p.s. het is mischien een stukje rijden uit brabant maar je krijgt er ook nog een jaar garantie op.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- DrRossi
- 4th Gear member
Ik heb van de week ook een set winterbanden gemonteerd, Viking Snowtech 225/45 R17.
Wegligging is een stuk minder en ik heb veel meer last van onderstuur dan met de AVS Sport.
Moet wel zeggen dat deze in de maat 235/45 R17 een stuk luider zijn.
Wegligging is een stuk minder en ik heb veel meer last van onderstuur dan met de AVS Sport.
Moet wel zeggen dat deze in de maat 235/45 R17 een stuk luider zijn.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik zou er zelf een maatje kleiner opgezet hebben (incl. velg uiteraard), deze zijn door de hogere bandwang ook comfortabeler