Beste forumleden,
In het verleden heb ik nogal pech met auto’s gehad. Vandaar dat ik nu een echte auto wil aanschaffen en daarbij graag advies van kenners krijg.
Met een jaarkilometrage van 25.000 – 30.000 km rij ik al vanaf 1987 diesel.
Maar nog nooit is het mij gelukt om een diesel boven de 3 ton te rijden en heb ik duizenden euro’s afgeschreven:
Peugeot 309 met 280.000 km slijtage lagers en andere draaiende delen
Opel Vectra met 280.000 km geen compressie meer
Mazda 6 met 155.000 km roetfilterproblemen en gebroken zuigerveer, motorrevisie noodzakelijk
Nu rij ik een A4 1.9 TDI, die heeft nu 244.000 km gelopen. Na aankoop kwam ik echter erachter dat mijn blok bekend staat om cylinderkop-problemen.
Daarnaast heeft de auto lange tijd met een verkeerde timing gereden omdat de nokkenasdistributie niet goed stond. Het zou allemaal binnen de toleranties zijn geweest maar toch. Vandaar dat ik langzaam aan het oriënteren ben voor een andere auto.
Voor een nieuwe auto denk ik nu aan een V50 of V70.
Diesel zal belastingtechnisch steeds zwaarder belast worden. Daarom denk ik aan een LPG model, of benzine en LPG laten inbouwen.
De 5 cylinder benzinemotoren van Volvo staan volgens mij als zeer betrouwbaar bekend, hebben een heerlijke sound en lopen goed op LPG. Ik wil voldoende vermogen, luxe en comfort. Dus ook automaat rijden.
V50
De V50 ken ik, mijn dochter heeft een 2.0 D van 2006. Maar ik wil dus benzine/LPG.
Voor de V50 denk ik aan een 2.4 met 140 PK of 2.4i met 170 PK.
LPG inbouw met een 72 ltr ringtank is mogelijk. De laadvloer komt dan 8 cm hoger te liggen maar dat vind ik niet zo’n probleem.
V70
Voor de V70 denk ik aan het model 2004-2007. De 2.4 met 140 PK lijkt me net wat te weinig vermogen hebben.
Dus dan zou het de 2.4i (170 PK) of misschien de 2.4T (200 PK) of de 2.5T (210 PK) worden.
Ook hier kan een 72 ltr ringtank ingebouwd worden. Voor de turbo versies is volgens de LPG inbouwer een klepsmeersysteem nodig.
De V70 vind ik een mooi model, de ruimte hebben we niet echt nodig. Denk wel dat die beter en luxueuzer is afgewerkt dan de V50 en comfortabeler rijdt.
Is nivo regeling standaard? Dan ook geen probleem met een zware LPG tank.
Zo’n V70 lijkt me een ideale vakantie-auto. Wel lees ik in reviews dat parkeren soms als een probleem ervaren wordt.
Het verbruik tussen de genoemde typen motoren zou niet eens zoveel schelen, eea natuurlijk ook afhankelijk van je rijstijl.
Onderhoud zal wel verschillen denk ik. Een grotere auto kost nu eenmaal meer.
Ik ben een rustige rijder, woon-werk verkeer zijn 80 km wegen. Maar op vakantie zou 130-140 cruisen toch wel erg fijn zijn.
Mijn vragen:
1. Keuze tussen V50 en V70. Wat is de betere keuze in mijn situatie en waarom?
2. Klopt het dat er geen/weinig verschil zit in verbruik tussen beide modellen en uitvoeringen?
3. Hoe zit het met onderhoudskosten tussen beide modellen?
4. Zijn de turbo motoren 2.4T en 2.5T te prefereren boven de 2.4i (of juist andersom) en waarom?
(Ook met het oog op LPG inbouw)
5. Zijn deze motoren allemaal goed of zijn er toch typische mankementen te noemen?
6. Andere tips of adviezen?
Alvast bedankt!
Even voorstellen en V50 of V70 vraag
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27346
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Niveau regeling is niet standaard.
Persoonlijk zou ik sowieso voor een klepsmeersysteem gaan.
Ik rijd ook geen turbo blok, maar toch zit dit systeem er wel in.
De tijden dat de Volvo motoren perfect op gas konden was met de 2.5 motoren, te vinden in de 850 en eerdere V70 bijvoorbeeld.
De 2.4 motoren en de turbo's kan het wel mee.
Ben zelf recent over gestapt van een S60 2.4D welke nog een paar ton mee had kunnen gaan naar voor mij de eerste auto op lpg. Het is in het begin even wennen, maar ben er zeer tevreden over.
Persoonlijk zou ik sowieso voor een klepsmeersysteem gaan.
Ik rijd ook geen turbo blok, maar toch zit dit systeem er wel in.
De tijden dat de Volvo motoren perfect op gas konden was met de 2.5 motoren, te vinden in de 850 en eerdere V70 bijvoorbeeld.
De 2.4 motoren en de turbo's kan het wel mee.
Ben zelf recent over gestapt van een S60 2.4D welke nog een paar ton mee had kunnen gaan naar voor mij de eerste auto op lpg. Het is in het begin even wennen, maar ben er zeer tevreden over.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 16.08.2016 - 11:45
Ik ben van een V70 2.4 naar een V50 2.4i gegaan.
Mijn reden was dat ik de ruimte niet meer nodig had, de kinderwagens zijn net de deur uit.
Daarnaast woon ik tegen het centrum van Utrecht aan, in onze jaren 30 wijk zijn de straatjes erg smal. Een V50 manoeuvreert een stuk makkelijker dan een grote V70 met een draaicirkel van een bus.
Daarnaast scheelt het ook iets in de wegenbelasting.
Dat is dus mijn antwoord op je praktische vraag.
Dan het verschil in verbruik. Beide auto's hebben een 5 cilinder atmosferische 2.4 motor.
Door het grote verschil in gewicht is de V50 echt een stuk zuiniger dan de V70. Wel mis ik de tankinhoud van de V70. De V50 heeft gewoon een erg kleine tank.
Bij de V70 verbruikte ik rond de 9,7 liter per 100 kilometer (deze auto heb ik zo'n 5 jaar gehad).
Bij de V50 zit ik rond de 8,6 liter per 100 kilometer (deze auto heb ik zo'n 2,5 jaar nu).
De 2.4 (niet turbo) motoren zijn enorm betrouwbaar en echte kilometervreters.
Doe er je voordeel mee.
Mijn reden was dat ik de ruimte niet meer nodig had, de kinderwagens zijn net de deur uit.
Daarnaast woon ik tegen het centrum van Utrecht aan, in onze jaren 30 wijk zijn de straatjes erg smal. Een V50 manoeuvreert een stuk makkelijker dan een grote V70 met een draaicirkel van een bus.
Daarnaast scheelt het ook iets in de wegenbelasting.
Dat is dus mijn antwoord op je praktische vraag.
Dan het verschil in verbruik. Beide auto's hebben een 5 cilinder atmosferische 2.4 motor.
Door het grote verschil in gewicht is de V50 echt een stuk zuiniger dan de V70. Wel mis ik de tankinhoud van de V70. De V50 heeft gewoon een erg kleine tank.
Bij de V70 verbruikte ik rond de 9,7 liter per 100 kilometer (deze auto heb ik zo'n 5 jaar gehad).
Bij de V50 zit ik rond de 8,6 liter per 100 kilometer (deze auto heb ik zo'n 2,5 jaar nu).
De 2.4 (niet turbo) motoren zijn enorm betrouwbaar en echte kilometervreters.
Doe er je voordeel mee.
V50 2.4i MY2010
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Ik denk dat een V50 je iets beter past als je een dynamisch sturende auto wilt. Ik rijd een 2.4i automaat met inmiddels net geen 300.000 op de klok in summum trim (meest luxe uitvoering). Rijd fijn, comfortabel en niet te log.
Het verbruik ligt meestal tussen de 1 op 10-11, met uitschieters naar 1 op 11,5-11,7 op lange snelwegritten (vakanties) alles gemeten aan de pomp (kilometers gedeeld door liters)
De handgeschakelde V50 5pitters zullen net wat zuiniger zijn.
Ik denk dat er niet zo gek veel zijn met meer als 55 liter tank inhoud.
Het verbruik ligt meestal tussen de 1 op 10-11, met uitschieters naar 1 op 11,5-11,7 op lange snelwegritten (vakanties) alles gemeten aan de pomp (kilometers gedeeld door liters)
De handgeschakelde V50 5pitters zullen net wat zuiniger zijn.
62 liter voor een 5 cilinder V50 vind ik niet bepaald klein, noem eens auto's op in de compacte middenklasse stations die een vergelijkbare of groter tank hebbenVuurvlieg schreef:
Wel mis ik de tankinhoud van de V70. De V50 heeft gewoon een erg kleine tank.

Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- V52
- 2nd Gear member
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
- Locatie: Aelse
[/quote]
62 liter voor een 5 cilinder V50 vind ik niet bepaald klein, noem eens auto's op in de compacte middenklasse stations die een vergelijkbare of groter tank hebben
[/quote]
Een Peugeot SW HDi heeft ook 60 liter.... (en een V50 DRIVe maar 52....)
62 liter voor een 5 cilinder V50 vind ik niet bepaald klein, noem eens auto's op in de compacte middenklasse stations die een vergelijkbare of groter tank hebben

[/quote]
Een Peugeot SW HDi heeft ook 60 liter.... (en een V50 DRIVe maar 52....)
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 16.08.2016 - 11:45
Om de discussie over de benzinetank te nuanceren
Ik vergelijk de benzinetank van de V50 met die van de V70.
Ondanks dat de V50 met dezelfde motor een stuk zuiniger is, sta ik vaker bij de pomp.
Overigens heb ik nog nooit meer dan 52 liter in de tank gekregen, zelfs toen ik een keer volgens de BC nog maar 30 kilometer kon rijden.
Voor mijn gevoel is de 62 liter een leuk papieren feitje (zonder hier weer een discussie over te willen starten).
Bij de V70 genoot ik van de enorme benzinetank op de lange ritten naar Italië, ondanks het hogere verbruik.

Ik vergelijk de benzinetank van de V50 met die van de V70.
Ondanks dat de V50 met dezelfde motor een stuk zuiniger is, sta ik vaker bij de pomp.
Overigens heb ik nog nooit meer dan 52 liter in de tank gekregen, zelfs toen ik een keer volgens de BC nog maar 30 kilometer kon rijden.
Voor mijn gevoel is de 62 liter een leuk papieren feitje (zonder hier weer een discussie over te willen starten).
Bij de V70 genoot ik van de enorme benzinetank op de lange ritten naar Italië, ondanks het hogere verbruik.
V50 2.4i MY2010
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40
Bedankt voor alle reacties so far.
Afgelopen weekend in een V70 2.4i gaan rijden. Automaat.
Rijdt super maar ik miste de roffel bij acceleren. Komt dat door de automaat?
Laatst ben ik met een collega meegereden, S80 5 cylinder handbak, en die roffelde geweldig.
Behalve de degelijkheid van de motoren kick ik ook wel op de sound.
Fileparkeren vond ik lastig maar kan natuurlijk niet anders bij zo'n grote auto.
Het blijft een tijdloos mooi design vind ik.
Nog een andere vraag.
Er zijn ook bedrijven die volvos uit japan importeren. Vaak weinig km gelopen, luxe uitvoering en met onderhoudsboekjes.
Zijn daar voor- nadelen bij te noemen?
@ vuurvlieg
een verschil van 1,1 liter op 100 km tussen v70-v50 is niet echt schokkend te noemen denk ik, zeker als ik LPG inbouw.
Afgelopen weekend in een V70 2.4i gaan rijden. Automaat.
Rijdt super maar ik miste de roffel bij acceleren. Komt dat door de automaat?
Laatst ben ik met een collega meegereden, S80 5 cylinder handbak, en die roffelde geweldig.
Behalve de degelijkheid van de motoren kick ik ook wel op de sound.
Fileparkeren vond ik lastig maar kan natuurlijk niet anders bij zo'n grote auto.
Het blijft een tijdloos mooi design vind ik.
Nog een andere vraag.
Er zijn ook bedrijven die volvos uit japan importeren. Vaak weinig km gelopen, luxe uitvoering en met onderhoudsboekjes.
Zijn daar voor- nadelen bij te noemen?
@ vuurvlieg
een verschil van 1,1 liter op 100 km tussen v70-v50 is niet echt schokkend te noemen denk ik, zeker als ik LPG inbouw.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27346
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
In Japan zit het stuur rechts?
Lijkt mij al een groot nadeel.
Denk sowieso dat de transportkosten erg hoog uit gaan vallen waardoor het een en ander ineens minder aantrekkelijk is
Lijkt mij al een groot nadeel.
Denk sowieso dat de transportkosten erg hoog uit gaan vallen waardoor het een en ander ineens minder aantrekkelijk is
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40
Het gaat om linksgestuurde modellen die nu terugkomen. Er is een bedrijf in Rijnsburg die daarin gespecialiseerd is. (weet niet of ik hier naam mag noemen)
BV Aangeschaft door EU of US werknemers die voor hun bedrijf een paar jaar naar Japan moesten. Zo'n linksgestuurde auto wordt daar nu goedkoop van de hand gedaan. Schijnt ook statussymbool voor japanners te zijn (geweest) om daar met een premium eu merk linksgestuurde auto te rijden.
BV Aangeschaft door EU of US werknemers die voor hun bedrijf een paar jaar naar Japan moesten. Zo'n linksgestuurde auto wordt daar nu goedkoop van de hand gedaan. Schijnt ook statussymbool voor japanners te zijn (geweest) om daar met een premium eu merk linksgestuurde auto te rijden.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 16.08.2016 - 11:45
Mijn beide auto's waren een automaat met 2.4 motor.
Wees niet bang, hier zit ook een mooie roffel in, gewoon een kwestie van het gas iets dieper in trappen.
Doordat de V50 lichter en dus sneller is, komt de roffel hier ook wat eerder naar voren, daarnaast is de V50 iets minder goed geïsoleerd dan de V70 waardoor je het ook al beter hoort van binnenuit.
De V70 vind/vond ik een heerlijke wagen. Qua zit net iets beter dan de V50 (hoewel die ook meer dan prima zit) en de ruimte is heerlijk. Qua weggedrag is de V50 weer een stuk beter.
Wees niet bang, hier zit ook een mooie roffel in, gewoon een kwestie van het gas iets dieper in trappen.
Doordat de V50 lichter en dus sneller is, komt de roffel hier ook wat eerder naar voren, daarnaast is de V50 iets minder goed geïsoleerd dan de V70 waardoor je het ook al beter hoort van binnenuit.
De V70 vind/vond ik een heerlijke wagen. Qua zit net iets beter dan de V50 (hoewel die ook meer dan prima zit) en de ruimte is heerlijk. Qua weggedrag is de V50 weer een stuk beter.
V50 2.4i MY2010
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40
Nog eens in een V70 benzine gaan rijden. Van 2005 2.4 140 pk. Reed goed en lijkt ook krachtig genoeg. Maar dealer raadt af om LPG in te bouwen. Deze motoren zouden daar niet geschikt voor zijn. Ik waardeer de objectieve en eerlijke voorlichting. Maar daarmee gaat mijn strategie om "goedkoper" te gaan rijden (LPG ipv diesel) op de helling. Volgens LPG inbouwstations zouden er geen problemen zijn.
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
motoren zijn er inderdaad niet geschikt voor. Natuurlijk zijn er altijd gevallen waar het prima functioneert. Dat LPG inbouwstations het als geen probleem zien is logisch - het is hun broodwinning.
laatste Volvo (960) verkocht
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20768
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Het plaatsen van een LPG installatie is natuurlijk altijd mogelijk. Is ook geen onoverkomelijk probleem. Echter, en nu komt de adder uit het gras, dan ben je er nog niet. Er zijn, in tegenstelling tot vroeger, enige appendages noodzakelijk. En deze moeten afgesteld worden. Dat is een klus die niet standaard is en waardoor de kosten van een LPG installatie naar verhouding hoog zijn. Voor € 2.000 ben je niet klaar.
Natuurlijk zijn hier mensen die het wel gedaan hebben. En die zonder problemen rijden. Feit is echter dat je het niet moet doen voor de kosten. Zeker niet met nu nog inbouwen.
Natuurlijk zijn hier mensen die het wel gedaan hebben. En die zonder problemen rijden. Feit is echter dat je het niet moet doen voor de kosten. Zeker niet met nu nog inbouwen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40
Ik heb bij enkele dealers navraag gedaan maar niemand adviseert LPG. Is blijkbaar de standaard advisering van Volvo NL. Toch vind ik op internet V70 LPG met 4 of 5 ton, ook van de 2e generatie. Hebben die dan allemaal dure reparaties gehad? (koppakking, cylinderkop?) En Volvo heeft toch ook bifuels voor CNG geleverd.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20768
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Feit is dat, in tegenstelling tot het "verleden" Volvo sinds 2001 geen LPG meer adviseert bij achteraf inbouw. Tot, ik meen 2004, heeft Volvo speciaal voor de Nederlandse markt bi-fuel 140pk motoren op LPG geleverd.
Feit is dat dat geen onverdeeld succes is gebleken. Ook de "vrijages" met CNG zijn geen succes gebleken. Zowel commercieel als tecnisch.
Gezien alle eisen waaraan de huidige motoren en elektronica aan moeten voldoen is Volvo afgestapt van LPG. Er zijn te veel onzekerheden om een auto fatsoenlijk te laten rijden.
Niettemin zijn er natuurlijk mensen die de "gok" wel hebben genomen. Daarvan zijn er mensen die heel tevreden zijn maar ook genoeg die dat niet zijn en nogal wat problemen hebben.
Als er geen LPG in een goed lopende auto zit moet je wel heel veel lef hebben om er nu nog LPG in te laten bouwen. Je weet wat je hebt en niet wat je krijgt. Daarnaast, En dat heb ik hierboven ook al aangegeven, het is echt geen voordelig verhaal meer. Inbouw kost meer dan €2.000. De houderschapsbelasting gaat omhoog, je verbruik gaat omhoog en je onderhoud wordt duurder. Het enige wat voordeliger wordt zijn je tankbeurten. Maar verder ga je een niet meer zo zekere Volvotoekomst tegemoet. Zie het als dit cliché. Resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
Feit is dat dat geen onverdeeld succes is gebleken. Ook de "vrijages" met CNG zijn geen succes gebleken. Zowel commercieel als tecnisch.
Gezien alle eisen waaraan de huidige motoren en elektronica aan moeten voldoen is Volvo afgestapt van LPG. Er zijn te veel onzekerheden om een auto fatsoenlijk te laten rijden.
Niettemin zijn er natuurlijk mensen die de "gok" wel hebben genomen. Daarvan zijn er mensen die heel tevreden zijn maar ook genoeg die dat niet zijn en nogal wat problemen hebben.
Als er geen LPG in een goed lopende auto zit moet je wel heel veel lef hebben om er nu nog LPG in te laten bouwen. Je weet wat je hebt en niet wat je krijgt. Daarnaast, En dat heb ik hierboven ook al aangegeven, het is echt geen voordelig verhaal meer. Inbouw kost meer dan €2.000. De houderschapsbelasting gaat omhoog, je verbruik gaat omhoog en je onderhoud wordt duurder. Het enige wat voordeliger wordt zijn je tankbeurten. Maar verder ga je een niet meer zo zekere Volvotoekomst tegemoet. Zie het als dit cliché. Resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 03.05.2017 - 15:40
Feit is dat, in tegenstelling tot het "verleden" Volvo sinds 2001 geen LPG meer adviseert bij achteraf inbouw. Tot, ik meen 2004, heeft Volvo speciaal voor de Nederlandse markt bi-fuel 140pk motoren op LPG geleverd.
Feit is dat dat geen onverdeeld succes is gebleken. Ook de "vrijages" met CNG zijn geen succes gebleken. Zowel commercieel als tecnisch.
Gezien alle eisen waaraan de huidige motoren en elektronica aan moeten voldoen is Volvo afgestapt van LPG. Er zijn te veel onzekerheden om een auto fatsoenlijk te laten rijden.
Nu steeds meer steden milieuzones instellen, wordt de toekomst van diesel erg somber. Ik heb nog steeds mijn A4 diesel 2006, maar die is bij inruil al niets meer waard.
Denk daarom toch weer over V70 + LPG want ik kan geen grote hybrid benzine auto noemen die minder dan 10.000 euro kost. En met 30.000 km per jaar benzine tanken is duur.
Ik denk dat LPG ondanks hogere onderhoudskosten (LPG pomp 1x vervangen 700 euro, kleppen stellen 1 x 1000 euro) uiteindelijk toch goedkoper is dan diesel (hogere afschrijving, dubbelmassavliegwiel vervangen evenals verstuivers en brandstofpomp) maar een LPG auto moet voor mij wel betrouwbaar zijn. Niet starten om op mijn werk te komen is voor mij geen optie.
Vandaar dat ik nog de volgende vragen heb.
Zijn de bi-fuel installaties alleen voor de 140pk motoren geleverd? Ik wil liever de 2.4i met 170 pk.
Ik neem aan dat deze autos AF fabriek met geharde klepzetels en andere aanpassingen geleverd zijn.
Zijn deze bi-fuels technisch dan wel goed en betrouwbaar?
Andere optie is misschien een benzine zoeken met 2 ton op de teller (relatief goedkoop in aanschaf) en daar zelf LPG inbouwen. Als er dan na (misschien?) nogmaals 2 ton een koprevisie nodig zou zijn, dan wegdoen.
Wat is wijsheid?
Feit is dat dat geen onverdeeld succes is gebleken. Ook de "vrijages" met CNG zijn geen succes gebleken. Zowel commercieel als tecnisch.
Gezien alle eisen waaraan de huidige motoren en elektronica aan moeten voldoen is Volvo afgestapt van LPG. Er zijn te veel onzekerheden om een auto fatsoenlijk te laten rijden.
Nu steeds meer steden milieuzones instellen, wordt de toekomst van diesel erg somber. Ik heb nog steeds mijn A4 diesel 2006, maar die is bij inruil al niets meer waard.
Denk daarom toch weer over V70 + LPG want ik kan geen grote hybrid benzine auto noemen die minder dan 10.000 euro kost. En met 30.000 km per jaar benzine tanken is duur.
Ik denk dat LPG ondanks hogere onderhoudskosten (LPG pomp 1x vervangen 700 euro, kleppen stellen 1 x 1000 euro) uiteindelijk toch goedkoper is dan diesel (hogere afschrijving, dubbelmassavliegwiel vervangen evenals verstuivers en brandstofpomp) maar een LPG auto moet voor mij wel betrouwbaar zijn. Niet starten om op mijn werk te komen is voor mij geen optie.
Vandaar dat ik nog de volgende vragen heb.
Zijn de bi-fuel installaties alleen voor de 140pk motoren geleverd? Ik wil liever de 2.4i met 170 pk.
Ik neem aan dat deze autos AF fabriek met geharde klepzetels en andere aanpassingen geleverd zijn.
Zijn deze bi-fuels technisch dan wel goed en betrouwbaar?
Andere optie is misschien een benzine zoeken met 2 ton op de teller (relatief goedkoop in aanschaf) en daar zelf LPG inbouwen. Als er dan na (misschien?) nogmaals 2 ton een koprevisie nodig zou zijn, dan wegdoen.
Wat is wijsheid?
Laatst gewijzigd door Peet27 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36
Veiliger dan een benzinetank.Peet27 schreef: Hoe veilig is zo'n LPG installatie overigens bij aanrijdingen?
Verder zijn de Bi-fuel V70's af fabriek uitgevoerd met en aangepast voor een gasinstallatie.
Ik heb er eentje rijden met 390.000 km.
Uiteraard zijn er mogelijk extra kosten voor een gassysteem, het is immers een extra systeem dat ook gewoon moet werken.
Verdamper en pomp zijn prijzig, maar die kosten, als je ze al zou krijgen, verdien je aan de pomp zo weer terug.
Laatst gewijzigd door hsv70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.