Mede Volvo fanaten. Mijn vader (67) is op zoek naar een nieuwe auto. Hij heeft nu een Mazda5 en is eigenlijk op zoek naar een V60 of een V70. Gezien zijn budget en eisen denk ik dat de V70 net iets meer keuze biedt en de zit van de V70 is wel hoger dan in de V60. Hij vindt nu de hoge zit wel lekker. Zijn budget is rond de 19.000 euro. Wat wil hij graag hebben:
Lederen bekleding
Stoelverwarming
Navigatie
Bleutooth
Xenon
Automaat
150+ pk
2011 of jonger
maximaal 200.000 kilometer
Nu zit ik zelf te denken aan een V70 D3 net als dat ik zelf heb of een T4. Keuze voor benzine omdat deze qua totale kosten gelijk zou uitvallen als de diesel en mijn vader mogelijk de komende jaren minder gaat rijden. Dan wordt een benzine auto steeds interessanter.
Wellicht is een XC60 ook nog een optie maar ik denk dat die qua lasten een stuk hoger zit dan de V70/V60
Andere opties dan Volvo mogen ook maar dat is vloeken in de kerk hier natuurlijk
Graag jullie reacties
BMW 540i xDrive High Executive Touring Sophisto Grau MY2018 Volvo XC90 D5 AWD Inscription Onyx Black MY2016 Volvo XC70 D4 Nordic+ Luxery Line Rica tuning MY2015 Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012
Als de kofferruimte niet uit maakt zou ik gaan voor een V60. De reden is dat de V60/S60 veel beter uit de Dekra tests komt dan de V70/XC70. En dan zou ik, zelf overtuigd dieselrijder, in jouw vaders geval kiezen voor benzine. Je zit nu op break-even t.o.v. diesel en je dekt je financieel in: 1) als je minder kms maakt, pak je gelijk voordeel, 2) als de politiek diesel in de ban doet (en dat gaat gebeuren, de vraag is alleen wanneer) dan heb je ook geen pijn.
Hoeveel km per jaar rijdt hij. Zijn dat korte stukjes of langere stukken. Een moderne diesel is niet blij met veel korte stukjes. Zelfs met 2x35 km/dag begon de egr en het roetfilter van mijn vorige D5 problemen te geven. Nu wij circa 14.000 km/jaar rijden met de Volvo, waarvan ongeveer 2.500 met caravan en daarnaast nog 5.000 tot 6.000 solo naar en in Frankrijk is voor ons een diesel duurder dan benzine. En ik hoef geen extra kosten aan allerlei dieselproblemen te verwachten. (en daarnaast de mogelijke dieselban )
Mijn vader rijdt zo'n beetje 20'k per jaar. Dit bestaat uit korte stukjes maar ook een paar keer per week een langer stuk achtereen. Vind overigens de redenatie waarom de T4 wel een hele goede. Had zelf nog niet gedacht aan het belastingstelsel etc. Ik denk dat we maar op zoek moeten gaan naar een mooie benzine wagen
BMW 540i xDrive High Executive Touring Sophisto Grau MY2018 Volvo XC90 D5 AWD Inscription Onyx Black MY2016 Volvo XC70 D4 Nordic+ Luxery Line Rica tuning MY2015 Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012
Dat van korte stukjes met een moderne diesel valt best mee, omze C70 D3 heeft na 6 jaar 77.000km, woon/werk verkeer is 17km enkel reis en na 6 jaar nog geen enkel probleem gehad.
Ik weet niet hoe je vader op comfort gesteld is versus bochtengedrag, maar qua comfort zou ik zeker de XC70 niet vergeten, combinatie hogere zit en grote kofferbak, en mega comfort.
BlackcurrantV70 schreef:
Dat van korte stukjes met een moderne diesel valt best mee, omze C70 D3 heeft na 6 jaar 77.000km, woon/werk verkeer is 17km enkel reis en na 6 jaar nog geen enkel probleem gehad.
Ik weet niet hoe je vader op comfort gesteld is versus bochtengedrag, maar qua comfort zou ik zeker de XC70 niet vergeten, combinatie hogere zit en grote kofferbak, en mega comfort.
Kostentechnisch een ander verhaal als een V70, vaste lasten, banden etc,etc..
In NL mogelijk wel, in Belgie zijn de wegenbelasting en verzekering identiek aan een V70 of XC60, daar het hier over cylinderinhoud en PKs gaat, ongeacht het gewicht.
Verbruik zal weinig verschillen als je een XC70 FWD kan vinden
Persoonlijk zou ik voor de T4 gaan.
Als het nu qua kosten zo goed als niet uit maakt en zeker met het oog op de toekomst dat er minder gereden gaat worden.
Anders moet je over een aantal jaren misschien weer overstappen en dat kost meer dan dat de T4 nu misschien maandelijks kost ten opzichte van een D3.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers '60 Fordson Dexta smalspoor Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Iedereen bedankt voor het meedenken. De auto is inmiddels aangekocht. Het is een V70 T4 Limited Edition geworden van 2011. Uiteindelijk is het geen automaat geworden aangezien de powershift niet echt beviel. Nu dus gewoon een handgeschakeld exemplaar.
De auto wordt afgeleverd inclusief beurt en verse APK. Daarnaast wordt een dakspoiler gemonteerd en de achterste ruiten worden nog getint.
Nu is het lange wachten begonnen voor mijn vader.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW 540i xDrive High Executive Touring Sophisto Grau MY2018 Volvo XC90 D5 AWD Inscription Onyx Black MY2016 Volvo XC70 D4 Nordic+ Luxery Line Rica tuning MY2015 Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012
Leuk om dit allemaal te lezen als leek in de Volvo wereld.
Ik Twijfel zelf ook tussen D3 of T4 > 2012
Werd door dealer bang gemaakt dat een D3 een oudere dieselmotor zou zijn waar binnenkort door veranderende emissie regels de vaste lasten enorm van zouden gaan stijgen. Zit hier enige waarheid in of is het bangmakerij?
valkies schreef:
Leuk om dit allemaal te lezen als leek in de Volvo wereld.
Ik Twijfel zelf ook tussen D3 of T4 > 2012
Werd door dealer bang gemaakt dat een D3 een oudere dieselmotor zou zijn waar binnenkort door veranderende emissie regels de vaste lasten enorm van zouden gaan stijgen. Zit hier enige waarheid in of is het bangmakerij?
Hoor graag!
Bullshit!
De D3, althans die ik net heb gekocht, heeft het 2.4 blok van de D5 met dien verstande dat de slag van de motor is verkleind naar 2 liter in plaats van 2,4 liter.
De motor is ontwikkeld in verband met de strengere eisen, is dus zuiniger en voldoet qua uitstoot ook aan de eisen. En, niet geheel onbelangrijk in verband met mijn behoefte aan acoestische zelfbevrediging : HET IS EEN 5 CILINDER! !