problemen XC90 -2016

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
jalex_h
6th Gear member

Conradi schreef: Los daarvan, de grootste uitdaging zal de infrastructuur worden want zie je al op een camping in - pak 'm beet de Ardeche - 150 elektrische auto's opladen? Die hebben nu al moeite om WiFi voor mekaar te krijgen... ;-)
Niet alleen op de camping gaat dat een probleem worden. Elke parkeerplaats alhier zal van een laadpaal voorzien moeten worden. Hoe gaan we die electriciteit daar krijgen? Er zijn nu al gebieden in NL waar de verdeelstations aan hun maximale capaciteit zitten. Om over electracentrales maar te zwijgen. Zullen ze toch die gaskraan weer open moeten gooien.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
NielsPHEV
7th Gear member

@Odin,

Een interessante lijst artikelen heb je gegoogled maar ik vraag me serieus af heb je ze ook gelezen indien het antwoord op de vraag ja is heb je de inhoud kennelijk niet begrepen.

Deze artikelen gaan voornamelijk over de emissie en verbruiksreductie die men door downsizen probeert te bereiken en geeft men aan dat dat daar de grens is bereikt cq dat men in sommige gevallen over die grens is gegaan. Nu is dat opzich interessant want feit is dat als je een verbrandingsproces meer effcient tracht te maken dat vaak betekent dat er andere "nadelen" ontstaan zoals een hogere NOx of pm emissie. Daarbij zijn het onkundige overheden die niet representatieve verbruiks cycli testen voorschrijven en zijn het de autofabrikanten die volgens die methoden MOETEN testen, vervolgens menen velen vervolgens de autofabrikanten aan te moeten spreken op de discrepantie tussen de test en de praktijk en het feit dat diezelfde autofabrikant tracht een motor zo te ontwikkelen dat deze volgens de testmethoden zuinig presteerd

De portee van de artikelen heb je echter gemist aangezien je geen, of slechts indirect en zeer minimaal, onderbouwing aanreikt voor je statement dat de levensduur van een gedownsized motor korter zou zijn, niet alleen in een poging weer on topic te komen, voorzover er voor een VEA 2,0L al gesteld kan worden dat deze gedownsized is. In mijn ogen is het gewoon een efficient en mooi presterende motor.

Mijn stelling is dat de specifieke vermogens weliswaar stijgen (pk/l) maar de motoren juist robuuster worden aangezien ze meer overgedimensioneerd zijn, beter gesmeerd worden en de montagemethoden zijn geperfectioneerd.

Wanneer je kijkt naar problemen zoals die de laatste jaren zijn voorkomen dan kennen we allemaal de VAG distributie en later olieschraapveer problemen -> totaal geen relatie met downsizen, problemen met vervuiling van EGR -> geen relatie met downsizing, problemen met regeneren van roetfilters, stijgend olie nivo -> totaal geen relatie met downsizen en ook de schaden aan injectoren en turbo's waarvan sommigen stellen dat dit een gevolg is van downsizen zijn dat niet die injectoren en hoge drukken zijn nodig om aan de emissie eisen te voldoen en turbo's lopen meestal kapot door falende randaggregaten (IC) of verkeerd gebruik. Daarbij komende deze schaden echt niet vaak voor als je je realiseert dat tegenwoordig bijna elke auto een turbo en een hoge druk injectiesysteem heeft. Vroeger (toen alles nog beter was) kreeg ja daar nog aparte stickertjes voor op de kont en gril !

Het zou interessant zijn wanneer je statements over levensduurverkorting door downsizen kon onderbouwen met schades die terug te voerden op een hogere specifiek vermogen, gescheurde zuigers, in gevreten cilinderblokken complete uitgevreten big end lagers en dergelijke.

Succes met googelen !
Willy.VdW
4th Gear member

NielsPHEV schreef: Mijn stelling is dat de specifieke vermogens weliswaar stijgen (pk/l) maar de motoren juist robuuster worden aangezien ze meer overgedimensioneerd zijn, beter gesmeerd worden en de montagemethoden zijn geperfectioneerd.
Zijn moderne motoren, dank zij meer inzicht, niet eerder "correct" gedimentioneerd dan wel overgedimensioneerd?
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
NielsPHEV
7th Gear member

ze zijn steeds meer gedimensioneerd je hebt maar enkele tientallen pk's nodig om 120 km/h te rijden het vermogen van automotoren neem alleen maar toe mijn 460 GLE had iets van 75 pk, mijn T8 het vijfvoudige maar heeft nog steeds maar enkele tientallen pk's nodig om 120 km/h te kunnen rijden maw de motoren worden relatief steeds lager belast
Maba44
1st Gear member

update , Volvo collega krijgt nieuwe Turbo in T5 . Morgen weer een week in de garage . Uiteraard zijn de onderdelen niet voorhanden......moeten uit Zweden komen. Niet alleen de kwaliteit van de XC90 schiet zwaar tekort , ook het onderdelen management van Volvo Nederland schiet zwaar tekort! Dit speelde ook bij mijn eigen Xc90 .... Dus geen incident!
Laatst gewijzigd door Maba44 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

hmmm. Zou je kunnen verwachten dat een dealer (misschien meerdere dealers) al onderdelen in huis hebben van een auto die net op de markt is? Zomaar een vraag ...
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Ben
Executive Member
Contacteer:

Maba44 schreef: update , Volvo collega krijgt nieuwe Turbo in T5 . Morgen weer een week in de garage . Uiteraard zijn de onderdelen niet voorhanden......moeten uit Zweden komen. Niet alleen de kwaliteit van de XC90 schiet zwaar tekort , ook het onderdelen management van Volvo Nederland schiet zwaar tekort! Dit speelde ook bij mijn eigen Xc90 .... Dus geen incident!
Tja, ik weet niet wat je wilt bereiken met dit bericht maar Volvo-forum.nl is er niet voor klachten.
Daarbij moet je toch echt bij je dealer zijn. Hier zul je de oplossing niet vinden.

En als het alleen is om je frustratie te uiten..... dit is een forum voor Volvoliefhebbers :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Odin
2nd Gear member

@NielsPHEV
Jij blijft als er 3 van de 4 zuigers uit je blok klappen nog roepen dat je niet meer dan 1 zuigertje nodig hebt om 120km/h te blijven rijden zodra je die snelheid eenmaal bereikt hebt.
Prima hoor, mag jij vinden. Geen probleem.

Wat betreft de artikelen, dat een te klein motorblok in een grote auto lepelen met een stukje sjoemel software om de emissie test te foppen het werkelijke verbruik in de praktijk niet terug brengt is hopelijk duidelijk. Dat het de levensduur van de motoren niet ten goede komt ook, maar daar verschillen we duidelijk van mening.
Dat de fabrikanten zelf daarvan terug komen en weer blokken gaan monteren die in verhouding zijn met de afmetingen en gewicht van de auto lijkt me een redelijke indicatie dat er iets niet klopt.

Mocht ik de zin en tijd vinden de schades verder te onderbouwen, wellicht kom ik daar dit weekend nog op terug. Al is dat meer voor de algemene lezer hier, zal aan jouw mening niet veel veranderen.

Leuk zo'n forum toch, twee uitersten en kan een ieder lezen en een eigen idee vormen op basis van wat er word geplaatst en eigen onderzoek :)
Nissan 100NX 1.6l ´91 // Peugot 206 1.4l QS // Mazda 626 2.0l ´02 // Jaguar S-Type 3.0l V6 ´02 // Skoda Superb 2.8l 30V V6 ´04 // Volvo XC90 D5 Summum 2.4l ´04
Maba44
1st Gear member

Ben schreef:
Maba44 schreef: update , Volvo collega krijgt nieuwe Turbo in T5 . Morgen weer een week in de garage . Uiteraard zijn de onderdelen niet voorhanden......moeten uit Zweden komen. Niet alleen de kwaliteit van de XC90 schiet zwaar tekort , ook het onderdelen management van Volvo Nederland schiet zwaar tekort! Dit speelde ook bij mijn eigen Xc90 .... Dus geen incident!
Tja, ik weet niet wat je wilt bereiken met dit bericht maar Volvo-forum.nl is er niet voor klachten.
Daarbij moet je toch echt bij je dealer zijn. Hier zul je de oplossing niet vinden.

En als het alleen is om je frustratie te uiten..... dit is een forum voor Volvoliefhebbers :-)
Nee, klachten kent een Volvo niet vandaar dit topic : Klachten ! Hans Anders ?
Maba44
1st Gear member

Maba44 schreef:
Ben schreef:

Nee, klachten kent een Volvo niet vandaar dit topic : Problemen met Xc90 ! Hans Anders ?
En een liefhebber kent nooit klachten aan zijn Volvo ? Laat ik nu wel een liefhebber zijn, alleen die 2 Xc90's functioneren voor geen meter en dan houd ik mijn mond niet , als jij wel zo bent sla dit topic dan over .
Laatst gewijzigd door Maba44 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
hans98
4th Gear member

Nou nou, je moet op Volvo boos zijn hoor, niet op Ben :-)
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
diesel01
Geartronic member

hans98 schreef: Nou nou, je moet op Volvo boos zijn hoor, niet op Ben :-)
P'cies en daarbij de opperbaas vertellen dat hij op zijn eigen forum iets maar maar niet moet bekijken, ik weet het niet...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
NielsPHEV
7th Gear member

Odin schreef: @NielsPHEV
Jij blijft als er 3 van de 4 zuigers uit je blok klappen nog roepen dat je niet meer dan 1 zuigertje nodig hebt om 120km/h te blijven rijden zodra je die snelheid eenmaal bereikt hebt.
Prima hoor, mag jij vinden. Geen probleem.

Wat betreft de artikelen, dat een te klein motorblok in een grote auto lepelen met een stukje sjoemel software om de emissie test te foppen het werkelijke verbruik in de praktijk niet terug brengt is hopelijk duidelijk. Dat het de levensduur van de motoren niet ten goede komt ook, maar daar verschillen we duidelijk van mening.
Dat de fabrikanten zelf daarvan terug komen en weer blokken gaan monteren die in verhouding zijn met de afmetingen en gewicht van de auto lijkt me een redelijke indicatie dat er iets niet klopt.

Mocht ik de zin en tijd vinden de schades verder te onderbouwen, wellicht kom ik daar dit weekend nog op terug. Al is dat meer voor de algemene lezer hier, zal aan jouw mening niet veel veranderen.

Leuk zo'n forum toch, twee uitersten en kan een ieder lezen en een eigen idee vormen op basis van wat er word geplaatst en eigen onderzoek :)
Als je met feiten en onderbouwde technische argumenten komt ben ik graag bereid mijn mening te herzien, uit het feit dat je stelt dat ik mijn mening toch niet zal herzien leid ik af dat je net als in je eerdere uitlatingen niet technische onderbouwingen zal komen. Maar nogmaals ik ben geïnteresseerd, ik heb de artikelen waarvan je eerder de links poste gelezen. Ik raad je aan het zelfde te doen, leerzaam.

Je schrijft eerder dat er een onderdeel van een ik meen een gloeikaars was afgebroken waardoor je blok is vastgelopen dat kan bij elke motor gebeuren en heeft niets met het met elk specifiek vermogen te maken. Dit zelfde geld voor de turbo die draait op een 4,0 L net zoveel hard rondjes als op een 2.0. Beide componenten zijn gewoon koopdelen, Bosch, Garret, KK&K, Mitsubishi etc met andere worden jullie vervelende schades hebben echt helemaal niets met een hoog specifiek vermogen te maken.

Je opmerkingen over sjoemel software en vermeende afwijkingen in verbruik tussen NEDC raken kant nog wal en bevestigen dat je ook op dat onderwerp totaal niet weet hoe een en ander in elkaar zit.

Voor wat betreft het niet in voorraad zijn van de vervangende onderdelen in NL, dat zou ook iets kunnen zeggen over hoe frequent dit soort zaken kapot gaan. Ik hoop dat jullie auto's snel gerepareerd zijn en je nu een fijne vervanger hebt. Ter info ik rijdt nu 44 k km's in een T8 en heb alleen wat software bugs gehad en de reguliere preventieve recalls zijn uitgevoerd.
Conradi
3rd Gear member

Ik sluit me 2x bij Niels aan ;-)

1 - Ik reageerde omdat ik op veel plekken de gedachte tegenkomt dat - populair gezegd - die kleine hoog-vermogen motoren wel stuk moeten gaan. Dat blijkt vooralsnog nergens uit, afgezien van een enkel incident. Mercedes ging met de GLE250 en BMW met de X5 525 Volvo overigens voor in het gebruik van 4-cylinders in een grote SUV, ook daar heb ik nog geen klachten over gehoord. Maar ook ik ben benieuwd of er die er werkelijk zijn, en of dat een trend is...

2 - Ook ik rij sinds eind '15 met ontzettend veel plezier in een T8, zonder problemen op wat software-bugs na.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
jalex_h
6th Gear member

Ik denk dat Odin een aantal dingen door elkaar haalt.

Autofabrikanten zijn de laatste jaren flik bezig geweest om het verbruik van auto's (in ieder geval op papier) flink naar beneden te krijgen. Primair omdat de Europeese wetgeving dat verlangt, secundair omdat dat in sommige landen fiscaal zeer interessant was/is. Dat ze hierbij een testmethode gebruiken waar je gerust vraagtekens bij kunt zetten, is hen echter niet aan te rekenen want die is door "de politiek" opgelegd.
Dat dat verbruik lang niet altijd wordt gehaald door de berijders, is een heel ander verhaal. Immers, iedereen gebruikt zijn auto anders. Ik heb ooit eens bij een bedrijf gewerkt waar heel veel dezlefde auto's rond reden. De ene berijder haalde met gemak 1:16, de ander haalde de 1:9 niet eens (maar was maandelijks een substantieel deel van zijn salaris kwijt aan bonnen). Zelf zie ik het ook aan mijn eigen gebruik. In periodes dat ik dicht bij huis werk en dus relatief weinig snelwegkilometers maak, ligt het verbuik zo maar 20% hoger als in periodes dat ik verder van huis werk (en dan rij ik echt niet op eieren). Veel files: Ik rij zo maar 100 km minder op een tank.
Kortom, welke testnorm je ook bedenkt, hij zal nooit het gebruik van de individuele rijder correct weer geven. Het geeft alleen een indicatie(!) hoe het verbuik van de ene auto ten opzichte van de ander ligt.
Echter, wat deze discussie met downsizen te maken heeft? Geen idee. Als ik terug kijk naar mijn laatste 4 auto's, dan had ik achtereenvolgens 90 pk uit 2 liter (diesel), 110 pk uit 1,9 liter (diesel), 160 pk uit 1,8 liter (benzine) en 181 pk uit 2 liter (diesel). Op de 110 pk na (niet bepaald gedownsized) heb ik altijd een gemiddeld gebruik gehaald dat onder het opgegeven verbruik ligt.

Dan de duurzaamheid. Autofabrikanten hebben zich, uit mileu-oogpunt, helaas laten verleiden tot het toepassen van van constructies die de duurzaamheid niet ten goede komen. Maar dit heeft niets met downsizen te maken.
EGR is een onding, of die nu op een 2-liter diesel van 120 pk of 200 pk zit. Zeker als je veel korte stukjes rijdt krijg je er gewoon problemen mee.
Het 2-massavliegwiel idem. Leuk in het kader van gewichtsbesparing maar vroeg of laat (meestal vroeger dan je lief is) moet je hem vervangen. Niet omdat ze te licht zijn maar omdat er een veer in zit die het op den duur begeeft. Heeft niets met PK's te maken, want hoe minder PK's, hoe lichter het 2-massavliegwiel is dat de fabrikanten monteren. Want als ze ergens 100 gram kunnen winnen, zullen ze het niet laten.
Te dunne olieschraapveren op de zuigers (oorzaak van het oliedrama bij VAG) geven minder wrijving (goed voor het gebruik) maar domweg ook problemen, alweer ongeacht de pk's.

Jazeker, downsizen is ook door milieu-eisen ingegeven maar als je vervolgens de problemen die de keuzes uit oogpunt van de milieu-eisen toe gaat schrijven aan downsizen, vlieg je imho uit de bocht.
Odin schreef: Dat de fabrikanten zelf daarvan terug komen en weer blokken gaan monteren die in verhouding zijn met de afmetingen en gewicht van de auto lijkt me een redelijke indicatie dat er iets niet klopt.
Interessant. Ik ken ze alleen niet. Kun je wat voorbeelden noemen?
Ooit:

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
OGA244
8th Gear member

VAG is van 1.2tsi naar 1.0tsi gegaan, ford van 1.6 naar 1.5 en heeft n ijzersterke 1.0…
jalex_h
6th Gear member

Precies, dat rijtje (en nog meer) ken ik ook. Maar andersom?
Ooit:

Odin
2nd Gear member

Vrolijke vriend Niels gooit nu reacties van 3 verschillende mensen op 1 hoop en schrijft ze aan mij toe. Deel daarvan, zoals de "gloeikaars" heb ik dus niet geschreven.

Wat betreft terugdraaiend van de downsizing, tweetal artikelen die ik eerder al heb gepost:
http://www.evo.co.uk/features/18753/is- ... of-fashion
http://europe.autonews.com/article/2016 ... serAgent=1

Toyota, Renault, GM, VAG, om er een aantal te noemen.

Downsizen overigens te kleine motorinhoud in een te grote auto. Dat er dan meer pk per l uit word geperst is nog steeds downsizen, komt de betrouwbaarheid niet ten goede. Meer stress op blokken waar het aantal pk's dat er uit word geperst steeds dichter zit op de maximale belastbaarheid van de gebruikte materialen.

Zelden nog blokken die mechanisch overgedimensioneerd zijn, dus wat betreft materalen en ontwerp 500pk kunnen hebben, er 200 leveren en een inhoud hebben die ruim gemeten is (beperkt aantal pk per l). Waar je met regulier onderhoud zonder problemen 400-600k op de klok zet.
Nissan 100NX 1.6l ´91 // Peugot 206 1.4l QS // Mazda 626 2.0l ´02 // Jaguar S-Type 3.0l V6 ´02 // Skoda Superb 2.8l 30V V6 ´04 // Volvo XC90 D5 Summum 2.4l ´04
NielsPHEV
7th Gear member

Mijn excuses als ik een opmerking van een ander voor jouw post hebt aangezien en het niet jouw auto was waardoor je auto kapot is gegaan. Misschien kan je het even toelichten ik kan het zo niet vinden.

Punt blijft dat je geen enkele onderbouwing aanlevert over de relatie tussen een hoger specifiek vermogen (downsizing) en een vermeend kortere levensduur terwijl verschillende anderen en ikzelf onderbouwen waarom de opmerkingen terzake slechts loze kreten zijn. Ook je meest recente verwijzingen gaan over de relatie met testverbruik, emissies, motor karakteristiek, geluid emotie e.d. onderbouwingen of zelfs statements dat de levensduur van de motoren verkort wordt zie ik niet.

Nog even doorgoogelen je gaat vast wat vinden !
Willy.VdW
4th Gear member

Is het bij de afweging over duurzaamheid ook niet van belang hoe er met een auto wordt omgesprongen?
Vroeger werd een auto als een juweel behandeld werd terwijl ik nu, schijnbaar vooral dieselrijders
(hoofdzakelijk met een firmawagen?) zie die er danig de pees op leggen, ook met een koude motor.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”