Pendelen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
niekvanprooijen
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.05.2017 - 17:47

Hallo allemaal,

Vorige week ben ik trotse eigenaar geworden van een zeer nette volvo S60 2.4 140pk uit 06/2002 met 155000 kilometer op de teller. Gekocht bij een volvo handelaar/garage in Glimmen. Uiterlijk en interieur zeer netjes! Motor loopt mooi, maar wel wat puntjes natuurlijk. Zo is de distibutieriem nog nooit vervangen (gaat z.s.m. gebeuren) en moet de olie van de automaat geflushed worden. Hij schakelt niet zo soepel als het hoort volgens mij. Af en toe een glitch met opschakelen waarbij het toerental omhoog gaat naar zo'n 4000 rpm waarna hij doorschakelt.

Het storingslampje brandde al tijdens de proefrit en gelijk uitgelezen. Code P0032,Oxygen (A/F) Sensor Heater Control Circuit High (Bank 1 Sensor 1). De oude was een originele Volvo Denso sensor met daarop code 9497252. De weerstand tussen de 2 zwarte draden was oneindig hoog, dus sensor stuk. Hier heb ik een nieuwe besteld: http://www.ebay.nl/itm/262277354346?ul_noapp=true en deze zit er nu in.
Code P0032 was weg, maar ik kreeg er P0130 voor terug.
Met mijn OBD2-bluetooth dingetje en de Torque app zie ik dat de motor in Open loop draait ivm system failure. De sensorwaarde blijft 0.5V. Het toerental blijft mooi constant en de auto rijdt verder prima!

Als ik met draaiende motor de storing reset gaat de motor in closed loop en gaat hij regelen op de Lambda sonde. De waarde van de sonde begint te schommelen tussen +/- 0.1 en 0.9 volt. Het vervelende nu is dat het toerental mee begint te schommelen (zie plaatjes hieronder). Tijdens het rijden is het ook merkbaar. Het is net alsof het gaspedaal telkens iets ingedrukt wordt.
N.a.v. zoeken op dit forum en andere fora heb ik het gasklephuis schoongemaakt. Helaas heeft dit niks geholpen.
Ik weet even niet waar ik het verder moet zoeken. Omdat de motor in open loop goed draait denk ik niet dat het aan de ontsteking ligt. De lambda waarde lijkt in closed loop ook zoals het hoort volgens mij.
Waar kan ik het verder zoeken? Moet er iets opnieuw ingeleerd worden en kan ik dit op de oprit doen? Ik heb de accu er al een nacht af gehad, maar dit hielp niet. Zijn er andere manieren? Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

p.s. De laatste foto is de onderkant van het gasklephuis.

https://www.dropbox.com/s/vc38....48.46.png
https://www.dropbox.com/s/7k7z...png?dl=0

https://www.dropbox.com/s/tqji...7.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/u0dh...6.jpg?dl=0
Gebruikersavatar
JeroenJeroen
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 06.05.2017 - 21:36
Locatie: Punthorst

Je moet beginnen de auto uit te lezen met Vida, en niet met zon bluetooth obd2 ding (das grappig voor wat live data bekijken, maar vreselijk beperkt allemaal). Eerst met Vida alles wissen, rijden en weer lezen, pas dan kun je er wat over zeggen.
Gasklephuizen gaan geregeld kapot, met onregelmatig stationair loop etc tot gevolg.

Automaatbak flushen kun je doen, en zal waarschijnlijk (even) helpen. Het probleem zit waarschijnlijk in je kleppenhuis of bak zelf, een transmissie-specialist kan gericht een diagnose stellen. In mijn ogen is flushen een lapmiddeltje, om klachten tijdelijk te doen verminderen/weg laten zijn. Het komt weer terug, en dan ben je aan een andere bak of bakrevisie toe.

Bij mij werken alle foto's niet.
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Naar mijn idee is een bak met 150 k op de klok nog niet versleten en kan een flush wel degelijk wat bereiken. Olie van 15 jaar oud is namelijk wel 'af'. Gezien dat de distributie ook niet gedaan is, is er wel wat achterstand op onderhoudsgebied zo te zien.

Voor de Lambdasonde: alleen origineel Denso is goed genoeg. Aftermarket of Bosch doet het niet goed icm de Denso electronica in de auto. Dus die sonde is nog een keer aan de beurt vrees ik.
niekvanprooijen
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.05.2017 - 17:47

Thanks voor jullie reacties.
De sensor is een echte Denso, staat er tenminste op...
Gisteren ben ik bij een volvo garage in Groningen geweest. Alles uitgelezen met Vida, maar er zaten geen storingen in. Wat hem wel opviel is dat de originele software er nog in staat, ook van het gasklephuis. Helaas konden ze niet updaten. Morgen gan ik naar Combi Garage Noord voor wat updates. Volgens hun worden de toleranties dan wat lager en zou het beter moeten gaan.
De olie in de bak heeft veel zwarte deeltjes er in en is inderdaad volgens de historie nog nooit vervangen. Die is dus sowieso aan de beurt.

Ik ou jullie op de hoogte.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Die update op de ETM heb ik ook ooit laten uitvoeren. De toleranties werden ruimer, waardoor ik bij vollast niet meer in de noodloop schoot. Het pendelen kan verminderen na een reinigingsbeurt van de ETM. Als je pech hebt, moet je een andere ETM laten plaatsen. Kost je €250,- aan een ruilETM, met inlevering van je oude, bij de dealer.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
niekvanprooijen
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.05.2017 - 17:47

Vandaag bij Combi garage noord in Westerbroek geweest. Toppers daar!
Eerst ETM update gedaan. Ging vrij snel, maar gaf nog niet het gewenste resultaat. De zelftest kon wel gedaan worden en het resultaat was prima. Ondertussen Automaat olie vervangen. Kwam vieze drap uit. Na nog wat meten en testen een Lambda sensor uit een sloop blok geplaatst. Resultaat was dat de storing weg was en de motor weer goed liep. De sensor die ik had besteld en geplaatst bleek, na navraag, helemaal geen Denso te zijn, maar namaak volgens OE specs. De volvo vond in ieder geval van niet en reageerde er slecht op. Nooit namaak plaatsen dus! Sensor gaat terug naar de UK...

Het flushen van de automaat, eigenlijk gewoon door laten lopen met nieuwe olie, heeft veel effect. De vak schakelt weer soepel, verschil van dag en nacht.

Bedankt voor jullie meedenken.
Gebruikersavatar
JeroenJeroen
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 06.05.2017 - 21:36
Locatie: Punthorst

MN-NL schreef: Naar mijn idee is een bak met 150 k op de klok nog niet versleten en kan een flush wel degelijk wat bereiken. Olie van 15 jaar oud is namelijk wel 'af'.
Dat kan prima hoor....
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”